När kastrera?
Hem & fritid
  1. Camelia
    #1

    När kastrera?

    Nappe har lagt sig till med ovanan att _vråla_ här hemma väldigt ofta, non-stop mellan sex och nio på morgonen tex, vilket är... inte så kul. Han har öht blivit väldigt \"grabbig\" nu, leker hårdhänt och är vildare än vildast. Och har fått mycket muskler, testiklarna har växt rejäl osv...

    Det här har kommit de sista två-tre veckorna. Jag funderar på om han börjar bli könsmogen eller om det \"bara\" är vårkänslor. Han är snart sju månader och jag börjar tänka på om det är dags att kastrera honom.

    Vad tror ni?
    Vrålar han för att han börjar bli könsmogen?
    Kommer han att lugna ner sig lite om han blir kastrerad?
  2. 1
    När kastrera? Nappe har lagt sig till med ovanan att _vråla_ här hemma väldigt ofta, non-stop mellan sex och nio på morgonen tex, vilket är... inte så kul. Han har öht blivit väldigt \"grabbig\" nu, leker hårdhänt och är vildare än vildast. Och har fått mycket muskler, testiklarna har växt rejäl osv...

    Det här har kommit de sista två-tre veckorna. Jag funderar på om han börjar bli könsmogen eller om det \"bara\" är vårkänslor. Han är snart sju månader och jag börjar tänka på om det är dags att kastrera honom.

    Vad tror ni?
    Vrålar han för att han börjar bli könsmogen?
    Kommer han att lugna ner sig lite om han blir kastrerad?
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Nu på en gång!

    Det är inte en dag för tidigt, vid 6 månader kör jag i ilfart till djursjukhuset för kastraktion, usch för könsmogna katter *s*
  4. 2
    Nu på en gång! Det är inte en dag för tidigt, vid 6 månader kör jag i ilfart till djursjukhuset för kastraktion, usch för könsmogna katter *s*
  5. Camelia
    #3

    Aha...

    Vad händer om de blir könsmogna \"på riktigt\" innan man snöper dom - sitter beteendet som okastrerad hankatt i då? Vet att det kan göra det på hästar bla...

    Och tror du att Nappe blir lite lugnare av att bli kastrerad?

    Vi har bara haft utekatter förut och där har det inte märkts lika tydligt - när de vrålat och varit \"jobbiga\" har man ju bara släppt ut dom så att dom rasat av sig och varit trötta och \"snälla\" när de kommer in.
    När man har innekatt så märks det tydligare - han mer eller mindre klättrar på väggarna här... *suckar lätt*
  6. 3
    Aha... Vad händer om de blir könsmogna \"på riktigt\" innan man snöper dom - sitter beteendet som okastrerad hankatt i då? Vet att det kan göra det på hästar bla...

    Och tror du att Nappe blir lite lugnare av att bli kastrerad?

    Vi har bara haft utekatter förut och där har det inte märkts lika tydligt - när de vrålat och varit \"jobbiga\" har man ju bara släppt ut dom så att dom rasat av sig och varit trötta och \"snälla\" när de kommer in.
    När man har innekatt så märks det tydligare - han mer eller mindre klättrar på väggarna här... *suckar lätt*
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Dom kan..

    ..börja markera inne och det är väl vad jag tyckt varit värst tillsammans med vrålandet.
    Har dom väl börjat skvätta så kan det vara svårt att få dem att sluta, men det skall inte vara några problem nu när han bara är 7 månader- beteendet har inte hunnit sätta sig.
    Lugnare kommer han säkert att bli, men inte tråkig, alla mina har lugnat ner sig något och blivit mer..harmoniska, eller hur man skall uttrycka det.
    Men samtiigt inte tråkiga.
    Det sköna när dom är kastrerade också är att lådan inte luktar så äckelpäckligt längre..
  8. 4
    Dom kan.. ..börja markera inne och det är väl vad jag tyckt varit värst tillsammans med vrålandet.
    Har dom väl börjat skvätta så kan det vara svårt att få dem att sluta, men det skall inte vara några problem nu när han bara är 7 månader- beteendet har inte hunnit sätta sig.
    Lugnare kommer han säkert att bli, men inte tråkig, alla mina har lugnat ner sig något och blivit mer..harmoniska, eller hur man skall uttrycka det.
    Men samtiigt inte tråkiga.
    Det sköna när dom är kastrerade också är att lådan inte luktar så äckelpäckligt längre..
  9. Camelia
    #5

    *bokar tid hos veterinären*

    Det här börjar bli aningen påfrestande, han vrålar och vrålar och vrålar och han kan ju inte själv må bra av det heller.

    Var det i Spånga du kastrera dina katter?
  10. 5
    *bokar tid hos veterinären* Det här börjar bli aningen påfrestande, han vrålar och vrålar och vrålar och han kan ju inte själv må bra av det heller.

    Var det i Spånga du kastrera dina katter?
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Hehe..

    ..japp i spånga är det, messa så får du namn och nummer till \"min\" veterinär, han är kanonbra.
  12. 6
    Hehe.. ..japp i spånga är det, messa så får du namn och nummer till \"min\" veterinär, han är kanonbra.

Liknande trådar

  1. Ska jag kastrera min tik?
    By TacoBelle in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 16:05
  2. Kastrera
    By Neba in forum Hem & fritid
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:25
  3. Kastrera eller inte kastrera
    By Mamsen_67 in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 09:05
  4. Kastrera tik
    By Valerina in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 13:03
  5. ska jag kastrera?
    By micki in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 16:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar