Få bort ogräs mellan...
Hem & fritid
  1. Jenny
    #1

    Få bort ogräs mellan...

    ..stenplattor på våran baksida?
    Min mamma pratade om något medel som hette typ RoundUp, eller att jag skulle ta ättika.
    Har ni några bra tips??
  2. 1
    Få bort ogräs mellan... ..stenplattor på våran baksida?
    Min mamma pratade om något medel som hette typ RoundUp, eller att jag skulle ta ättika.
    Har ni några bra tips??
  3. Husan
    #2

    Potatis vatten

    Häll det heta vattnet från potatiskoket över ogräset.
    Flera gånger.

    RoundUp är giftigt o inte bra för varken barn, djur eller natur. Gå in annars på huskurer de kanske har andra förslag.

    Lycka till
  4. 2
    Potatis vatten Häll det heta vattnet från potatiskoket över ogräset.
    Flera gånger.

    RoundUp är giftigt o inte bra för varken barn, djur eller natur. Gå in annars på huskurer de kanske har andra förslag.

    Lycka till
  5. Jenny
    #3

    Vart finns det snacket?

    Hittar det inte.
  6. 3
    Vart finns det snacket? Hittar det inte.
  7. Carina m 3
    #4

    Round Up funkar,

    det dödar även roten på ogräset. Ättika funkar ett tag med dödar bara de gröna delarna ovan mark så snart kommer det nytt ogräs. RoundUp är lite läskigt och jag tror inte man rekommenderar att det används på plattor, bara där det finns öppen jord som kan oskadliggöra medlet. Att pensla på ogräsen funkar kanske, då blir det inte så mycket spill men vilket evighetsgöra!
  8. 4
    Round Up funkar, det dödar även roten på ogräset. Ättika funkar ett tag med dödar bara de gröna delarna ovan mark så snart kommer det nytt ogräs. RoundUp är lite läskigt och jag tror inte man rekommenderar att det används på plattor, bara där det finns öppen jord som kan oskadliggöra medlet. Att pensla på ogräsen funkar kanske, då blir det inte så mycket spill men vilket evighetsgöra!
  9. Medlem sedan
    Feb 2005
    #5

    Vanligt salt...

    funkar. Det man ska vara noga med oavsett medel är ju att vara så \"lokal\" som möjligt för det dödar även den växtlighet man vill ha.

    Är generellt emot kemiska medel när det faktiskt finns alternativ som funkar tillräckligt bra.
  10. 5
    Vanligt salt... funkar. Det man ska vara noga med oavsett medel är ju att vara så \"lokal\" som möjligt för det dödar även den växtlighet man vill ha.

    Är generellt emot kemiska medel när det faktiskt finns alternativ som funkar tillräckligt bra.
  11. -ullebulle-
    #6

    Salt

    Häll på vanligt salt och varmt vatten, vänta ett tag, sen är det bara att krafsa bort det.
  12. 6
    Salt Häll på vanligt salt och varmt vatten, vänta ett tag, sen är det bara att krafsa bort det.
  13. Husan
    #7

    Under Hälsa *imt*

    .
  14. 7
    Under Hälsa *imt* .
  15. frasse-boy
    #8

    vad kallar du natriumklorid för då?

    är inte det kemiskt så det räcker och blir över?

    natrium och klor i kemiskt förening och råvara till framställning av klor,amoniumklorid,natriumkarb onat med mera nyttigheter.
  16. 8
    vad kallar du natriumklorid för då? är inte det kemiskt så det räcker och blir över?

    natrium och klor i kemiskt förening och råvara till framställning av klor,amoniumklorid,natriumkarb onat med mera nyttigheter.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Visst har du rätt...

    men salt känns i alla fall mindre farligt än Round up, men man kanske skulle prova att krydda maten med Round up i stället för salt. Det kanske är värsta smaksensationen ;-)
  18. 9
    Visst har du rätt... men salt känns i alla fall mindre farligt än Round up, men man kanske skulle prova att krydda maten med Round up i stället för salt. Det kanske är värsta smaksensationen ;-)
  19. ^^
    #10

    Frasse ;)

    Tänker du så när du tar dig ett havsbad?
    I havssalt finns säkerligen massa andra mineraler utöver klor och natrium.
  20. 10
    Frasse ;) Tänker du så när du tar dig ett havsbad?
    I havssalt finns säkerligen massa andra mineraler utöver klor och natrium.
  21. :)
    #11

    Tror iofs..

    inte NaCl bildar varken Natriumkarbonat eller amoniumklorid emellan trädgårdsplattorna... *ler* Dessutom vet jag inte något ämne som inte är kemiskt om man drar det till sin spets, gör du?
  22. 11
    Tror iofs.. inte NaCl bildar varken Natriumkarbonat eller amoniumklorid emellan trädgårdsplattorna... *ler* Dessutom vet jag inte något ämne som inte är kemiskt om man drar det till sin spets, gör du?
  23. Cachi
    #12

    Ättika. imt

  24. 12
    Ättika. imt
  25. En annan Jenny
    #13

    Ogräsättika.

    Salt och vatten läcker lätt ut i gräsmattan och ger döda fläckar = inte så kul. Ogräsättika är biologiskt nedbrytbart och kan köpas i praktisk sprayflaska (jag köPTE min på Zetas men den finns i alla trädgårdsbutiker).
  26. 13
    Ogräsättika. Salt och vatten läcker lätt ut i gräsmattan och ger döda fläckar = inte så kul. Ogräsättika är biologiskt nedbrytbart och kan köpas i praktisk sprayflaska (jag köPTE min på Zetas men den finns i alla trädgårdsbutiker).
  27. Medlem sedan
    Apr 2003
    #14

    Tvärtom!

    Man ska inte spruta RoundUp på öppen jord (och inte på plattor heller för den delen). MEN - rätt använt i rätt mängd så är det utmärkt. Det gäller att spruta/pensla när ogräset har sin starkaste tillväxtperiod. Om man sprutar på t ex nässlor på sensommaren så är det mycket mer av överskottet som går ut i jorden än om man sprutar på våren. Det är växten i sig som \"konsumerar\" medlet medans den växer eller hur man ska säga... (är inte direkt kemist)
    Fick tipset av en lantbrukare som använder det.
  28. 14
    Tvärtom! Man ska inte spruta RoundUp på öppen jord (och inte på plattor heller för den delen). MEN - rätt använt i rätt mängd så är det utmärkt. Det gäller att spruta/pensla när ogräset har sin starkaste tillväxtperiod. Om man sprutar på t ex nässlor på sensommaren så är det mycket mer av överskottet som går ut i jorden än om man sprutar på våren. Det är växten i sig som \"konsumerar\" medlet medans den växer eller hur man ska säga... (är inte direkt kemist)
    Fick tipset av en lantbrukare som använder det.
  29. frasse-boy
    #15

    då tänker jag på

    vilken skada den totalt oreglerade användningen av Divätemonoxid orsakar
    antagligen så är det den kemikalie som orsakar flest dödsfall årligen inte minst via plötslig inandning
  30. 15
    då tänker jag på vilken skada den totalt oreglerade användningen av Divätemonoxid orsakar
    antagligen så är det den kemikalie som orsakar flest dödsfall årligen inte minst via plötslig inandning
  31. :)
    #16

    *skrattar* IMT

  32. 16
    *skrattar* IMT
  33. Medlem sedan
    Sep 2000
    #17

    Gå hellre in på

    trädgårdssnacket, huskurerssnacket är nog mer för hälsa.

    Lägger även till att ogräset kommer komma åre efter år oavsett vad man gör för att så snart plattorna börjar flytta på sig och frön landar och lägger sig i springorna mellan plattorna så kommer ogräset igen. Man bör ha gjort ett grundligt jobb med underlaget först, finns hålade byggplaster som man kan täta med uder för att udvika att rötterna söker sig ner då blir de enkelt att dra upp dem som kommit ovanifrån.
  34. 17
    Gå hellre in på trädgårdssnacket, huskurerssnacket är nog mer för hälsa.

    Lägger även till att ogräset kommer komma åre efter år oavsett vad man gör för att så snart plattorna börjar flytta på sig och frön landar och lägger sig i springorna mellan plattorna så kommer ogräset igen. Man bör ha gjort ett grundligt jobb med underlaget först, finns hålade byggplaster som man kan täta med uder för att udvika att rötterna söker sig ner då blir de enkelt att dra upp dem som kommit ovanifrån.

Liknande trådar

  1. En annan fråga bränna bort ogräs..
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 14:54
  2. Ogräs mellan stenplattorna - vad göra?
    By Marabou in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 21:09
  3. maskrosor/ogräs mellan plattorna!!
    By tjejn in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 11:28
  4. hur tar jag bäst bort en mellan...
    By lorelias in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 18:37
  5. Ogräs mellan plattor
    By Anina & Steffen in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 11:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar