Hunden varnade!!! (hjälp)
Hem & fritid
  1. Hundägare
    #1

    Hunden varnade!!! (hjälp)

    Den senaste tiden har min hund varnat små tjejer att komma närmare än en meter. Han markerar tydligt att han inte vill.
    Detta bekymrar mig en aning eftersom den rasen jag har finns det mycket fördomar om:(

    Han är lydig och snäll i övrigt men nu gäller det att hålla barn borta från honom (dock inte våra egna för det är inga problem)

    Nu vill jag veta vad ni tycker.
    Igår hände detta:
    Min hund satt i bilen när jag skulle lämna lite saker till en väninna som min hund sällan träffar. Lät hunden sitta kvar i bilen eftersom vi ändå skulle åka strax. Väninnan propsade på att hunden skulle ut men jag sa nej. När jag gick iväg för att lämna ifrån mig sakerna hör jag att hon öppnar bakluckan varpå hennes dotter springer rakt mot min hund med uppsträckta armar. Han satt fast i sitt säkerhetsbälte som tur var annars vet jag inte vad kunnat ske. Han gav ifrån sig ett jättemärkligt skall blandat med morr och väninnans dotter sprang därifrån gråtande.
    Väninnan blev arg och sa att hunden är livsfarlig och ifrågasatte varför han gjorde så!
    (Varför går hon och öppnar bakluckan när jag sagt nej?)
    Och varför tror ni att hunden reagerade så?
    Vad säger ni?
  2. 1
    Hunden varnade!!! (hjälp) Den senaste tiden har min hund varnat små tjejer att komma närmare än en meter. Han markerar tydligt att han inte vill.
    Detta bekymrar mig en aning eftersom den rasen jag har finns det mycket fördomar om:(

    Han är lydig och snäll i övrigt men nu gäller det att hålla barn borta från honom (dock inte våra egna för det är inga problem)

    Nu vill jag veta vad ni tycker.
    Igår hände detta:
    Min hund satt i bilen när jag skulle lämna lite saker till en väninna som min hund sällan träffar. Lät hunden sitta kvar i bilen eftersom vi ändå skulle åka strax. Väninnan propsade på att hunden skulle ut men jag sa nej. När jag gick iväg för att lämna ifrån mig sakerna hör jag att hon öppnar bakluckan varpå hennes dotter springer rakt mot min hund med uppsträckta armar. Han satt fast i sitt säkerhetsbälte som tur var annars vet jag inte vad kunnat ske. Han gav ifrån sig ett jättemärkligt skall blandat med morr och väninnans dotter sprang därifrån gråtande.
    Väninnan blev arg och sa att hunden är livsfarlig och ifrågasatte varför han gjorde så!
    (Varför går hon och öppnar bakluckan när jag sagt nej?)
    Och varför tror ni att hunden reagerade så?
    Vad säger ni?
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Rent spontant..

    ...2 personer han inte kände gav sig in rätt rejält på hans egna revir.
    Det är ju inte alls säkert att han reagerat på samma sätt om han varit ute i det fria.
    Jag hade blivit fly förbannad på väninnan istället som öppnade luckan trots att du sagt nej.
    Men det är ju jag ;)
  4. 2
    Rent spontant.. ...2 personer han inte kände gav sig in rätt rejält på hans egna revir.
    Det är ju inte alls säkert att han reagerat på samma sätt om han varit ute i det fria.
    Jag hade blivit fly förbannad på väninnan istället som öppnade luckan trots att du sagt nej.
    Men det är ju jag ;)
  5. LinBlå
    #3

    Revir..

    Just det du berättar om här är ju inget som helst märkligt. Hunden sitter i sitt revir och två utomstående \"klampar in\". Dessutom sitter hunden fast och kan inte ta till annat än hot.
    Det som bekymrar mig är det andra du berättar. Vad gör du om ett barn kommer fram till din hund när inte du är närvarande?
  6. 3
    Revir.. Just det du berättar om här är ju inget som helst märkligt. Hunden sitter i sitt revir och två utomstående \"klampar in\". Dessutom sitter hunden fast och kan inte ta till annat än hot.
    Det som bekymrar mig är det andra du berättar. Vad gör du om ett barn kommer fram till din hund när inte du är närvarande?
  7. Esso
    #4

    Jag tycker det låter allvarligt

    Inte just enbart händelsen med bilen utan det andra agerandet mot barn som just börjat på sistone.
    Än så länge gör hunden inget mot era egna barn.. Men vad kommer att hända som nästa steg.
    Varför börjar hunden reagera mot barn?
    Bilsituationen berodde på en dum väninna som nog hade vaxpropp i örat och inte lyssnade där förstår jag att hunden markerar.
    Men vid annat möte med barn där tycker jag du bör tänka till varför gör hunden så och eftersom det börjat den sista tiden ta även en funderare på hur kommer detta att utvecklas du ahr barn själv vågar du fullt lita på hunden osv...
    och gör något innan det händer något att vänta och se är ingen bra lösning-
    fånigt kanske men man kan ångra sig massor om man inte tar sig en funderare på varför hunden beter sig och varför detta har uppkommit en beteende förändring gentemot barn poppar ofta inte upp bara sådär.
    se till att få lite hjälp blir mitt råd.
  8. 4
    Jag tycker det låter allvarligt Inte just enbart händelsen med bilen utan det andra agerandet mot barn som just börjat på sistone.
    Än så länge gör hunden inget mot era egna barn.. Men vad kommer att hända som nästa steg.
    Varför börjar hunden reagera mot barn?
    Bilsituationen berodde på en dum väninna som nog hade vaxpropp i örat och inte lyssnade där förstår jag att hunden markerar.
    Men vid annat möte med barn där tycker jag du bör tänka till varför gör hunden så och eftersom det börjat den sista tiden ta även en funderare på hur kommer detta att utvecklas du ahr barn själv vågar du fullt lita på hunden osv...
    och gör något innan det händer något att vänta och se är ingen bra lösning-
    fånigt kanske men man kan ångra sig massor om man inte tar sig en funderare på varför hunden beter sig och varför detta har uppkommit en beteende förändring gentemot barn poppar ofta inte upp bara sådär.
    se till att få lite hjälp blir mitt råd.
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Kan något barn ha gjort honom nåt?

    Barn kan ju vara jätte-elaka mot djur. Vet att mitt X band vår hund utanför affären för att köpa mjölk. När han kom ut stod några pojkar och smachade nån leksak mitt framför nosen på henne. Efter det är hon lite avvaktande mot barn. ( De och deras föräldrar fick värdens utskällning av Xet..)

    Har lite liknande problem med min hund. Hon är lite avig mot folk hon inte känner och jag låter henne slippa bli klappad då. Det tog tid att lära om och acceptera att hon blivit så men hon funkar jättebra i familjen och det är ju huvudsaken. Sen lämnar jag henne ALDRIG ensam med dottern. Litar inte på nån av dem...

    Är du med i någon brukshundklubb? Har de en \"problemhörna\"? Vet inte var du bor men vår klubb har en som jag ska anlita till min hund.

    Lycka till!
  10. 5
    Kan något barn ha gjort honom nåt? Barn kan ju vara jätte-elaka mot djur. Vet att mitt X band vår hund utanför affären för att köpa mjölk. När han kom ut stod några pojkar och smachade nån leksak mitt framför nosen på henne. Efter det är hon lite avvaktande mot barn. ( De och deras föräldrar fick värdens utskällning av Xet..)

    Har lite liknande problem med min hund. Hon är lite avig mot folk hon inte känner och jag låter henne slippa bli klappad då. Det tog tid att lära om och acceptera att hon blivit så men hon funkar jättebra i familjen och det är ju huvudsaken. Sen lämnar jag henne ALDRIG ensam med dottern. Litar inte på nån av dem...

    Är du med i någon brukshundklubb? Har de en \"problemhörna\"? Vet inte var du bor men vår klubb har en som jag ska anlita till min hund.

    Lycka till!
  11. nova
    #6

    Klokt inlägg från Esso !! Imt

    .
  12. 6
    Klokt inlägg från Esso !! Imt .
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    Vaktar sin bil

    mot folk han inte känner så noga... Inget konstigt alls tycker jag. Dessutom satt han fast och kunde inte ta sig därifrån om han hade velat.
    Din väninna däremot borde verkligen få en lektion i hur man uppför sig mot andras djur. Hon hade väl inte i din bil att göra!?
  14. 7
    Vaktar sin bil mot folk han inte känner så noga... Inget konstigt alls tycker jag. Dessutom satt han fast och kunde inte ta sig därifrån om han hade velat.
    Din väninna däremot borde verkligen få en lektion i hur man uppför sig mot andras djur. Hon hade väl inte i din bil att göra!?

Liknande trådar

  1. En intim fråga (känsliga varnade)
    By Anonym in forum Pappasnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 15:44
  2. Varför varnade ingen mig för barn`
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 21:07
  3. HJÄLP!! Hur tränar jag hunden att...
    By MariaKingsley in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 16:30
  4. Hunden HÖGG mig i handen-hjälp!
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 13:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar