Kallskuret
Mat & dryck
  1. Lillan
    #1

    Kallskuret

    Hej! Är det någon som har något bra recept på kallskuret kött som man kan ha till ett dop?
  2. 1
    Kallskuret Hej! Är det någon som har något bra recept på kallskuret kött som man kan ha till ett dop?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Här är två

    av mina favoriter. Jag har hämtat från sök, därav den kanske lite udda formen. :)

    Till kycklingen måste jag rekommendera en citron-timjanmarinad. Om du river skalet av en citron, pressar ur saften och rör med 2-3 msk fast, ljus honung (biodlarnas svenska brukar vara fin) och nån tsk torkad timjan eller msk finhackad färsk timjan och sen ett par msk rapsolja, så får du marinad som räcker till 2 kg kycklingfilé. Häll marinaden över filéerna i en plastpåse, sug ur luften så gott det går och knyt till och sen vänder du påsen lite då och då. Filéerna kan gott tina i den marinaden, men i kyl tar det ju ett tag (minst ett dygn skulle jag räkna med. Sen häller du alltihop i stekpåse (ta de som rymmer fem kilo för du vill lägga filéerna bredvid varandra så alla får färg) och stek i 175 grader tills de fått fin färg. Ta upp ur stekpåsen och lägg i en trång form (t ex glasslådor eller om du kan få tag på tomma godislådor i butiken) och häll över spad/marinad och låt ligga igen, gärna över natten. Om du vill kan du skiva dem och lägga ner (var noga då så filéerna ligger ihop trots att de är skivade, annars kommer det bli fult när du lägger upp) och hälla marinaden över. GÅR att frysa i det skicket och sen tina långsamt, men det är godare om de inte fryser efter skivningen.

    Till fläskfilén vill jag rekommendera den jag gjorde igår:
    4 msk vatten
    1 msk bong ox- och vinfond
    2 msk flytande smör&rapsolja
    2 msk vit sirap
    1 tsk riven ingefära (blue dragon, färdigriven)

    i ett par minuter och lät det sen svalna och hällde det sen över filéerna som fick dra i det ett par timmar.

    Nu hade jag stekt filéerna i ugnen till 68 graders innertemp och låtit dem svalna innan jag hällde över marinaden (i påse som ovan, då räcker den till två filéer, ca 1100 g).
  4. 2
    Här är två av mina favoriter. Jag har hämtat från sök, därav den kanske lite udda formen. :)

    Till kycklingen måste jag rekommendera en citron-timjanmarinad. Om du river skalet av en citron, pressar ur saften och rör med 2-3 msk fast, ljus honung (biodlarnas svenska brukar vara fin) och nån tsk torkad timjan eller msk finhackad färsk timjan och sen ett par msk rapsolja, så får du marinad som räcker till 2 kg kycklingfilé. Häll marinaden över filéerna i en plastpåse, sug ur luften så gott det går och knyt till och sen vänder du påsen lite då och då. Filéerna kan gott tina i den marinaden, men i kyl tar det ju ett tag (minst ett dygn skulle jag räkna med. Sen häller du alltihop i stekpåse (ta de som rymmer fem kilo för du vill lägga filéerna bredvid varandra så alla får färg) och stek i 175 grader tills de fått fin färg. Ta upp ur stekpåsen och lägg i en trång form (t ex glasslådor eller om du kan få tag på tomma godislådor i butiken) och häll över spad/marinad och låt ligga igen, gärna över natten. Om du vill kan du skiva dem och lägga ner (var noga då så filéerna ligger ihop trots att de är skivade, annars kommer det bli fult när du lägger upp) och hälla marinaden över. GÅR att frysa i det skicket och sen tina långsamt, men det är godare om de inte fryser efter skivningen.

    Till fläskfilén vill jag rekommendera den jag gjorde igår:
    4 msk vatten
    1 msk bong ox- och vinfond
    2 msk flytande smör&rapsolja
    2 msk vit sirap
    1 tsk riven ingefära (blue dragon, färdigriven)

    i ett par minuter och lät det sen svalna och hällde det sen över filéerna som fick dra i det ett par timmar.

    Nu hade jag stekt filéerna i ugnen till 68 graders innertemp och låtit dem svalna innan jag hällde över marinaden (i påse som ovan, då räcker den till två filéer, ca 1100 g).
  5. Lillan
    #3

    Tack.. men..

    det verkar som om det hoppat bort några rader. En mening börjar med \"i ett par minuter\".
    Eller är jag fel ute?
  6. 3
    Tack.. men.. det verkar som om det hoppat bort några rader. En mening börjar med \"i ett par minuter\".
    Eller är jag fel ute?
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    En vild gissning..

    ..är att du skall sjuda ingredienserna ett par minuter. men jag kan ju ha fel ;)
  8. 4
    En vild gissning.. ..är att du skall sjuda ingredienserna ett par minuter. men jag kan ju ha fel ;)
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    *nickar*

    Om man klipper två gånger utan att hinna läsa (vi var på väg ut förut) så blir det så. *s* Det ska sjudas och sen svalna lite.
  10. 5
    *nickar* Om man klipper två gånger utan att hinna läsa (vi var på väg ut förut) så blir det så. *s* Det ska sjudas och sen svalna lite.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Ett till här

    Detta och rostbiff hade vi på namngivningsbuffén för några år sen.

    Citronmarinerad fläskfilé 10 personer på buffé

    1 ½ kg fläskfilé
    1 msk smör
    2 msk färsk hackad rosmarin eller 1 msk torkad

    Marinad:
    Saft och skal av 1 citron
    1½ dl olivolja
    2 tsk salt
    Peppar
    1 pressad vitlöksklyfta
    Rosmarin

    Bryn de hela filéerna i en stekpanna, krydda. Lägg i en ugnsfast form och ställ i ugnen på 125° tills köttets innertemperatur är 68°. Ta ut köttet och låt det vila ca 10 min innan det skivas i cm-tjocka skivor.
    Koka citronskalet i lite vatten en minut, häll av vattnet (och därmed beskan). Blanda ihop marinaden. Lägg i köttet och låt stå kallt ett dygn, vänd då och då.
    Servera till exotisk planka, potatissallad eller –gratäng.
  12. 6
    Ett till här Detta och rostbiff hade vi på namngivningsbuffén för några år sen.

    Citronmarinerad fläskfilé 10 personer på buffé

    1 ½ kg fläskfilé
    1 msk smör
    2 msk färsk hackad rosmarin eller 1 msk torkad

    Marinad:
    Saft och skal av 1 citron
    1½ dl olivolja
    2 tsk salt
    Peppar
    1 pressad vitlöksklyfta
    Rosmarin

    Bryn de hela filéerna i en stekpanna, krydda. Lägg i en ugnsfast form och ställ i ugnen på 125° tills köttets innertemperatur är 68°. Ta ut köttet och låt det vila ca 10 min innan det skivas i cm-tjocka skivor.
    Koka citronskalet i lite vatten en minut, häll av vattnet (och därmed beskan). Blanda ihop marinaden. Lägg i köttet och låt stå kallt ett dygn, vänd då och då.
    Servera till exotisk planka, potatissallad eller –gratäng.

Liknande trådar

  1. Kallskuret och
    By tottis in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 08:18
  2. 40 års fest med kallskuret..
    By tottis in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 16:42
  3. Kallskuret?
    By runa in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 15:37
  4. kallskuret
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 20:23
  5. tips om kallskuret!!
    By Tanja+Ninja&CeLinn in forum _0308 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 19:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar