Dela rum eller inte
Hem & fritid
  1. tacksam för svar
    #1

    Dela rum eller inte

    Vårt hus ser som följande:

    Sovrum 1 10 kvm
    Sovrum 2 10 kvm
    Sovrum 3 13 kvm
    Klädkammare 5 kvm (med ingång från sovum 3)

    Klädkammaren fungerar utmärkt som rum då det finns ett fönster.
    Vi vet nu inte hur vi ska göra.Vi har tre barn Flicka 6,Pojke 4,Flicka 2.

    Ska vi låta alla barnen ha varsitt sovrum eller kan mina två tjejer dela så att vi i klädkammaren kan ha ett efterlängtat kontor (finns inte plats för detta på nedervåningen).
    Hur skulle ni ha gjort?Känns som att det blir trångt med alla saker om tjejerna delar rum,men det där kontoret skulle verkligen behövas!
  2. 1
    Dela rum eller inte Vårt hus ser som följande:

    Sovrum 1 10 kvm
    Sovrum 2 10 kvm
    Sovrum 3 13 kvm
    Klädkammare 5 kvm (med ingång från sovum 3)

    Klädkammaren fungerar utmärkt som rum då det finns ett fönster.
    Vi vet nu inte hur vi ska göra.Vi har tre barn Flicka 6,Pojke 4,Flicka 2.

    Ska vi låta alla barnen ha varsitt sovrum eller kan mina två tjejer dela så att vi i klädkammaren kan ha ett efterlängtat kontor (finns inte plats för detta på nedervåningen).
    Hur skulle ni ha gjort?Känns som att det blir trångt med alla saker om tjejerna delar rum,men det där kontoret skulle verkligen behövas!
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2

    Små barn kan med fördel dela

    Det brukar ge bättre nattsömn och mer stillsam lek, är min erfarenhet. Våningssäng med förvaring under samt väggfasta hyllor friställer golvyta på ett bra sätt.

    Fast jag hade låtit de två yngsta dela och stora tjejen få eget rum, med argumentet att hon är störst. Hon kanske inte bryr sig nu men om några år kommer hon garanterat att göra det.
  4. 2
    Små barn kan med fördel dela Det brukar ge bättre nattsömn och mer stillsam lek, är min erfarenhet. Våningssäng med förvaring under samt väggfasta hyllor friställer golvyta på ett bra sätt.

    Fast jag hade låtit de två yngsta dela och stora tjejen få eget rum, med argumentet att hon är störst. Hon kanske inte bryr sig nu men om några år kommer hon garanterat att göra det.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    En kombi idé

    är att låta två av barnen sova i samma rum och sen får ett av barnen ha sitt dagrum i kontoret med sina leksaker på så sätt får alla ett eget kryp in och kontoret kanske nyttjas mest när barnen ändå inte leker på sina rum. Kan det vara något?!
    Ulle
  6. 3
    En kombi idé är att låta två av barnen sova i samma rum och sen får ett av barnen ha sitt dagrum i kontoret med sina leksaker på så sätt får alla ett eget kryp in och kontoret kanske nyttjas mest när barnen ändå inte leker på sina rum. Kan det vara något?!
    Ulle
  7. -ullebulle-
    #4

    Jag hade

    Själv tagit det större rummet, och gjort ordning för den minsta flickan i klädkammaren.

    De större barnen hade fått ett var av 10 kvm-rummen.

    Tycker inte att det låter optimalt att låta 2-åringen och 6-åringen dela rum, hellre då 2 och 4-åringen eller 4 och 6-åringen. Men jag tycker inte att det är \"bra\" att dela om man inte måste.
  8. 4
    Jag hade Själv tagit det större rummet, och gjort ordning för den minsta flickan i klädkammaren.

    De större barnen hade fått ett var av 10 kvm-rummen.

    Tycker inte att det låter optimalt att låta 2-åringen och 6-åringen dela rum, hellre då 2 och 4-åringen eller 4 och 6-åringen. Men jag tycker inte att det är \"bra\" att dela om man inte måste.
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5

    Så hade vi också

    valt att göra! Håller med om att de två minsta barnen bör dela rum också istället för den största+minsta, om jag nu hade varit tvungen att låta barnen dela rum.
  10. 5
    Så hade vi också valt att göra! Håller med om att de två minsta barnen bör dela rum också istället för den största+minsta, om jag nu hade varit tvungen att låta barnen dela rum.
  11. Medlem sedan
    Jul 1999
    #6

    Jag hade gjort så här!

    Ett sovrum till mamma & pappa på 10 kvadrat,
    ett sovrum till samtliga barn på 10 kvadrat,
    samt ett lekrum på 13 kvadrat...
    Jag har själv _mycket_ positiva erfarenheter av att så små barn delar rum. Särskilt nattsömnen blir bättre...
  12. 6
    Jag hade gjort så här! Ett sovrum till mamma & pappa på 10 kvadrat,
    ett sovrum till samtliga barn på 10 kvadrat,
    samt ett lekrum på 13 kvadrat...
    Jag har själv _mycket_ positiva erfarenheter av att så små barn delar rum. Särskilt nattsömnen blir bättre...
  13. Adelia
    #7

    Varför inte?

    Ursäkta att jag frågar, men jag blir lite nyfiken. Varför tycker du inte att det är \"bra\" att barn delar rum? Frågar eftersom mina två grabbar (4 o 5) tjatar om att FÅ dela rum:-) Så vi hade nog tänkt att de skulle få göra det. Är det något speciellt du tänker på, eller är det bara som du tycker?
  14. 7
    Varför inte? Ursäkta att jag frågar, men jag blir lite nyfiken. Varför tycker du inte att det är \"bra\" att barn delar rum? Frågar eftersom mina två grabbar (4 o 5) tjatar om att FÅ dela rum:-) Så vi hade nog tänkt att de skulle få göra det. Är det något speciellt du tänker på, eller är det bara som du tycker?
  15. -ullebulle-
    #8

    Jag tycker att alla

    individer - stora som små, ska kunna ha sitt eget space. Jag skulle inte tycka att det var speciellt roligt att inte ha ett eget ställe där jag kunde vara för mig själv. Tror att det är likadant för barn, i alla fall från 3-4 års ålder.

    Har man möjlighet tycker jag absolut att barnen ska få ha egna rum, är man trångbodd är det inte mycket att göra åt - då får man göra det bästa av det.
  16. 8
    Jag tycker att alla individer - stora som små, ska kunna ha sitt eget space. Jag skulle inte tycka att det var speciellt roligt att inte ha ett eget ställe där jag kunde vara för mig själv. Tror att det är likadant för barn, i alla fall från 3-4 års ålder.

    Har man möjlighet tycker jag absolut att barnen ska få ha egna rum, är man trångbodd är det inte mycket att göra åt - då får man göra det bästa av det.
  17. -ullebulle-
    #9

    Jag har tvärtom erfarenhet

    \"Maaammaaa, jag är törstig\"

    \"Maaammaaa, Moa väckte mig\"
  18. 9
    Jag har tvärtom erfarenhet \"Maaammaaa, jag är törstig\"

    \"Maaammaaa, Moa väckte mig\"
  19. Azza
    #10

    Håller med!

    Tror barnen har gott sällskap av varann. Men det beror förstås en del på deras vanor sedan innan.
  20. 10
    Håller med! Tror barnen har gott sällskap av varann. Men det beror förstås en del på deras vanor sedan innan.
  21. -ullebulle-
    #11

    \"Maaammaaa....

    Moa vill inte släcka lampan\"

    *kommer på massor* ;-)
  22. 11
    \"Maaammaaa.... Moa vill inte släcka lampan\"

    *kommer på massor* ;-)
  23. Majsan
    #12

    Våra barn delar

    Vi har en 5,5-årig tjej och en snart treårig kille som delar rum. Det fungerar jättebra och vi upplever det som att det varit och är väldigt givande för dem att göra det. Däremot hade jag valt att låta 4-åringen och 2-åringen dela, och därmed ge 6-åringen ett eget rum. Det tror jag vore en bra idé!

    Visst kan det ibland bli som ullebulle beskriver, men ännu oftare kryper storasyster ner till lillebror på morgonen och läser sagor för honom, eller att de pratar en liten stund med varandra innan de somnar istället för att ropa på oss om allt. Så det finns nog alla varianter och kombinationer!
  24. 12
    Våra barn delar Vi har en 5,5-årig tjej och en snart treårig kille som delar rum. Det fungerar jättebra och vi upplever det som att det varit och är väldigt givande för dem att göra det. Däremot hade jag valt att låta 4-åringen och 2-åringen dela, och därmed ge 6-åringen ett eget rum. Det tror jag vore en bra idé!

    Visst kan det ibland bli som ullebulle beskriver, men ännu oftare kryper storasyster ner till lillebror på morgonen och läser sagor för honom, eller att de pratar en liten stund med varandra innan de somnar istället för att ropa på oss om allt. Så det finns nog alla varianter och kombinationer!
  25. Medlem sedan
    Nov 2001
    #13

    Ett förslag

    är att de minsta delar sovrum i 5 kvm rummet och har ett större som gemensamt sovrum. Tycker det låter bättre att en 2 o 4 åring delar rum än 6 o 2. Ålder har större betydelse än kön.
    Då blir ni utan kontor om det inte ryms i ert sovrum.
    Annars så gemensamt rum till 4 o 2 åringen-13 kvm då de är två som ska dela. Ni och 6 åringen får var sitt 10 kvm.
  26. 13
    Ett förslag är att de minsta delar sovrum i 5 kvm rummet och har ett större som gemensamt sovrum. Tycker det låter bättre att en 2 o 4 åring delar rum än 6 o 2. Ålder har större betydelse än kön.
    Då blir ni utan kontor om det inte ryms i ert sovrum.
    Annars så gemensamt rum till 4 o 2 åringen-13 kvm då de är två som ska dela. Ni och 6 åringen får var sitt 10 kvm.

Liknande trådar

  1. Dela rum eller inte...gah!
    By Ammari in forum Många barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 06:45
  2. Varsitt rum eller dela?
    By Nina m A & A in forum Hem & fritid
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 21:47
  3. Dela rum eller inte?
    By FinlandsSofia in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-25, 23:14
  4. Dela av rum - eller inte dela av?
    By Hella34 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 10:13
  5. Dela rum eller inte..
    By Jenny+fyra kottar in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 23:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar