Tips på hundras önskas!
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Tips på hundras önskas!

    Ví är en barnfamilj som bor på landet. Äldsta dottern på 10 har nu börjat böna om en egen hund. Vi har en labradortik i familjen (hade ända tills nyligen 2, men den gamla fick somna in för några veckor sen...) och är alltså hundvana. Jag är fullt medveten om att det är vi vuxna som har huvudansvaret, men hon visar stort intresse för att träna och ta hand om hundar.

    Själva vill vi gärna ha en labbe till om ett par år, men jag tycker att rasen är för stor och stark för min tjej. Dessutom vill hon träna agility, och då finns det väl lämpligare raser.

    Kom med tips, är ni snälla. Önskemål: liten - medelstor hund, robust och trevlig, lättlärd, utan starka jakt- och vaktinstinkter.
  2. 1
    Tips på hundras önskas! Ví är en barnfamilj som bor på landet. Äldsta dottern på 10 har nu börjat böna om en egen hund. Vi har en labradortik i familjen (hade ända tills nyligen 2, men den gamla fick somna in för några veckor sen...) och är alltså hundvana. Jag är fullt medveten om att det är vi vuxna som har huvudansvaret, men hon visar stort intresse för att träna och ta hand om hundar.

    Själva vill vi gärna ha en labbe till om ett par år, men jag tycker att rasen är för stor och stark för min tjej. Dessutom vill hon träna agility, och då finns det väl lämpligare raser.

    Kom med tips, är ni snälla. Önskemål: liten - medelstor hund, robust och trevlig, lättlärd, utan starka jakt- och vaktinstinkter.
  3. Medlem sedan
    Nov 2001
    #2
    Nu tipsar jag om en mindre hund men en cavalier är ju en perfekt första hund för en liten tjej och de hänger ju med på de mesta min älsta hon älskar agility och även spår dessutom är dom lättlärda, vi har även planer att träna agility med valpen nästa sommar. min dotter var 10 då Pepsi kom hem till oss och dom har gått hundkurser tillsammans och dom har ett vädligt gott samarbete. dessutom är ju cavalieren tålig för sin stolek och mina små tjejer älskar verkligen att vara ute i naturen

    och eftersom jag älskar min ras så måste jag ju få göra lite reklam för den
    http://www.cavaliersallskapet.net/
  4. 2
    Nu tipsar jag om en mindre hund men en cavalier är ju en perfekt första hund för en liten tjej och de hänger ju med på de mesta min älsta hon älskar agility och även spår dessutom är dom lättlärda, vi har även planer att träna agility med valpen nästa sommar. min dotter var 10 då Pepsi kom hem till oss och dom har gått hundkurser tillsammans och dom har ett vädligt gott samarbete. dessutom är ju cavalieren tålig för sin stolek och mina små tjejer älskar verkligen att vara ute i naturen

    och eftersom jag älskar min ras så måste jag ju få göra lite reklam för den
    http://www.cavaliersallskapet.net/
  5. Medlem sedan
    Feb 2004
    #3

    En pudel eller shetland

    shepdog skulle väl funka till agility! De brukar ju kunna bli riktigt duktiga t.o.m.
    Enda nackdelen är väl att jag uppfattar båda de raserna som lite skälliga, annars intelligenta och lättlärda hundar för en yngre förmåga!

    Om du kan tänka dig en hund med lite jaktinstinkt så röstar jag (som snart ska få hem en valp) för border terrier, men som sagt - där har du jakt....

    Hur som, lycka till! Härligt när barnen delar ens djurintresse!
    Anja m. Mira och Ruben
  6. 3
    En pudel eller shetland shepdog skulle väl funka till agility! De brukar ju kunna bli riktigt duktiga t.o.m.
    Enda nackdelen är väl att jag uppfattar båda de raserna som lite skälliga, annars intelligenta och lättlärda hundar för en yngre förmåga!

    Om du kan tänka dig en hund med lite jaktinstinkt så röstar jag (som snart ska få hem en valp) för border terrier, men som sagt - där har du jakt....

    Hur som, lycka till! Härligt när barnen delar ens djurintresse!
  7. Medlem sedan
    Mar 2005
    #4

    Dansk/svensk gårdshund

    Dansk/svensk gårdshund är perfekta för agility. Det är jag kluven till är att rekommendera eftersom vår inte är renrasig och jag inte har full koll på hur de är. Vår hund vaktar men inte alls hysteriskt. De kan väl användas till jakt men vår hund skulle nog bli en ganska kass jakthund i alla fall. Lena och Peter här inne kanske kan avråda helt om jag är ute och cyklar. Det jag vet är att vår hund är otroligt snabb, duktig och lättlärd. Han älskar sin lillmatte på 12 år och de har jättekul ihop. Kolla upp mer om det verkar intressant.

    http://www.gardshund.com/
    http://mylind.blogspot.com/

    Rebecca -94, Jennifer -02, Amanda -05, Ludvig 24/3-09
  8. 4
    Dansk/svensk gårdshund Dansk/svensk gårdshund är perfekta för agility. Det är jag kluven till är att rekommendera eftersom vår inte är renrasig och jag inte har full koll på hur de är. Vår hund vaktar men inte alls hysteriskt. De kan väl användas till jakt men vår hund skulle nog bli en ganska kass jakthund i alla fall. Lena och Peter här inne kanske kan avråda helt om jag är ute och cyklar. Det jag vet är att vår hund är otroligt snabb, duktig och lättlärd. Han älskar sin lillmatte på 12 år och de har jättekul ihop. Kolla upp mer om det verkar intressant.

    http://www.gardshund.com/
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Haha, jag måste svara samma som jag alltid gör

    Australisk terrier. Har allt du efterlyser. :0)
    Kolla denna sida med mycket bilder och rasinfo:
    http://web.telia.com/~u66302081/2index.html
  10. 5
    Haha, jag måste svara samma som jag alltid gör Australisk terrier. Har allt du efterlyser. :0)
    Kolla denna sida med mycket bilder och rasinfo:
    http://web.telia.com/~u66302081/2index.html
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    ...fast

    ...fast det står i rasbeskrivningen att den australiska terriern gärna tar en språngmarsch efter en hare, så lite jakt finns det nog kvar i gennystanen. För att inte tala om när den ser en råtta. I övrigt, får jag väl tillägga, stämmer allt med dina önskemål. :0)
  12. 6
    ...fast ...fast det står i rasbeskrivningen att den australiska terriern gärna tar en språngmarsch efter en hare, så lite jakt finns det nog kvar i gennystanen. För att inte tala om när den ser en råtta. I övrigt, får jag väl tillägga, stämmer allt med dina önskemål. :0)
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Sotis

    Sotis (fyller två år just idag) skulle också funka bra i agility eftersom han älskar att springa och leka. Min hund är en positiv, glad och barnkär hund som även skulle trivas i en större flock och han älskar barn.

    Till skillnad från din hund skulle min jycke nog kunna vara intresserad av jakt om han fick chansen. Om jag skulle ha honom lös och det dök upp en katt skulle han sticka iväg som en pil. Och i förra veckan då vi såg ett rådjur blev han mycket intresserad. Något annat som skulle var kul att jag enligt Sotis är mopeder och motorcyklar, dessa ting fullständigt hatar han.

    Min fyrbente kamrat vaktar en del men inte hysteriskt. Då han var yngre så vaktade han mer än han gör idag, jag har jobbat en hel del med att få honom att lugna ned sig på den fronten. Fortfarande så bråkar han en del om det ringer på dörren men lugnar snart ner sig. Ibland skäller han också om det ringer i telefonen här hemma, något som jag också arbetar med att få ordning på.

    Jag brukar också rätt ofta ha min jycke med mig på jobbet och det funkar bra trots en rätt rörig miljö med många människor som rör sig på firman (bilfirma). Jag har en bur under mitt skrivbord där han får ligga när han är med på min arbetsplats och då han går in i buren så är det precis som om det är en signal att nu är det dags att ta det lugnt. Idag när han var med så fick hunden beröm av min chef för att Sotis uppför sig så bra.

    En sammanfattning: En Dansk-Svensk Gårdshund skulle förmodligen trivas jättebra ihop med en tioårig aktiv och hundintresserad flicka. Och hunden skulle nog också trivas bra med en labrador. Min bror har en labradortik och Sotis och hon trivs jättebra tillsammans.
  14. 7
    Sotis Sotis (fyller två år just idag) skulle också funka bra i agility eftersom han älskar att springa och leka. Min hund är en positiv, glad och barnkär hund som även skulle trivas i en större flock och han älskar barn.

    Till skillnad från din hund skulle min jycke nog kunna vara intresserad av jakt om han fick chansen. Om jag skulle ha honom lös och det dök upp en katt skulle han sticka iväg som en pil. Och i förra veckan då vi såg ett rådjur blev han mycket intresserad. Något annat som skulle var kul att jag enligt Sotis är mopeder och motorcyklar, dessa ting fullständigt hatar han.

    Min fyrbente kamrat vaktar en del men inte hysteriskt. Då han var yngre så vaktade han mer än han gör idag, jag har jobbat en hel del med att få honom att lugna ned sig på den fronten. Fortfarande så bråkar han en del om det ringer på dörren men lugnar snart ner sig. Ibland skäller han också om det ringer i telefonen här hemma, något som jag också arbetar med att få ordning på.

    Jag brukar också rätt ofta ha min jycke med mig på jobbet och det funkar bra trots en rätt rörig miljö med många människor som rör sig på firman (bilfirma). Jag har en bur under mitt skrivbord där han får ligga när han är med på min arbetsplats och då han går in i buren så är det precis som om det är en signal att nu är det dags att ta det lugnt. Idag när han var med så fick hunden beröm av min chef för att Sotis uppför sig så bra.

    En sammanfattning: En Dansk-Svensk Gårdshund skulle förmodligen trivas jättebra ihop med en tioårig aktiv och hundintresserad flicka. Och hunden skulle nog också trivas bra med en labrador. Min bror har en labradortik och Sotis och hon trivs jättebra tillsammans.
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    då säger jag Norsk Lundehund!
    Som vanligt!
    En rätt liten ras men med mkt hund i ändå och framförallt mkt charm!
    30-35 cm hög, lättlärd, men med mkt go i.
    lekfull och kräver inte heller så mkt om man jämför med många andra hundraser. Den är ju glad givetvis om man vill köra agility med den el träna nåt annat men är precis lika glad att va bara familjehund och ta promenader nu och då och snusa och sova i soffan och leka på gården.
    Smidig och kvick, duktig klättrare.
    Hör till spetsraserna så lite skällighet finns ju men kunde vara värre om man säger så :-)

    Underbar hund helt enkelt.
  16. 8
    då säger jag Norsk Lundehund!
    Som vanligt!
    En rätt liten ras men med mkt hund i ändå och framförallt mkt charm!
    30-35 cm hög, lättlärd, men med mkt go i.
    lekfull och kräver inte heller så mkt om man jämför med många andra hundraser. Den är ju glad givetvis om man vill köra agility med den el träna nåt annat men är precis lika glad att va bara familjehund och ta promenader nu och då och snusa och sova i soffan och leka på gården.
    Smidig och kvick, duktig klättrare.
    Hör till spetsraserna så lite skällighet finns ju men kunde vara värre om man säger så :-)

    Underbar hund helt enkelt.
  17. Medlem sedan
    Feb 2003
    #9
    Tack för tipset! Jag har surfat runt lite och tror att en sån skulle kunna falla henne i smaken. Ska först bara övervinna min egen motvilja (har känt en cavalier en gång - den suraste tik ni kan tänka er.) samt försöka att hitta nån bra kennel. Kan du tipsa vidare?
  18. 9
    Tack för tipset! Jag har surfat runt lite och tror att en sån skulle kunna falla henne i smaken. Ska först bara övervinna min egen motvilja (har känt en cavalier en gång - den suraste tik ni kan tänka er.) samt försöka att hitta nån bra kennel. Kan du tipsa vidare?
  19. Medlem sedan
    Feb 2003
    #10
    Sheltien kommer jag att kolla vidare på. Skulle själv gärna skaffa en border (nån gång i framtiden SKA jag), men är rädd att den är för tuff för henne. Tack för tipset!
  20. 10
    Sheltien kommer jag att kolla vidare på. Skulle själv gärna skaffa en border (nån gång i framtiden SKA jag), men är rädd att den är för tuff för henne. Tack för tipset!
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11
    Tack för alla tips!

    Jag kommer att surfa runt och kolla på raserna ni har föreslagit för att lära mig mer (några av raserna är nya bekantskaper), sen får vi se vad det blir!
  22. 11
    Tack för alla tips!

    Jag kommer att surfa runt och kolla på raserna ni har föreslagit för att lära mig mer (några av raserna är nya bekantskaper), sen får vi se vad det blir!
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12

    Vart bor ni

    Mina tjejer kommer härifrån

    pepsis uppfödare http://www.glanceways.se/

    kiaras uppfödare (även uppfödare åt pepsis mamma) http://www.hallonbacken.se/

    fler kennlar finns under uppfödare på http://www.cavaliersallskapet.net/

    bor du i västerbottens trakten är du välkommen att få träffa två charmiga damer, men jag förtår om visa cavvisar kan upplevas småsura i alla fall pepsi är enormt matte kär och det är bara vissa personer som verkligen duger åt henne, övriga kan försöka på alla sätt men hennes kärlek får dom inte, eventuellt hennes uppmärksamhet en stund om dom har godis men matte är bäst så är det bara.
  24. 12
    Vart bor ni Mina tjejer kommer härifrån

    pepsis uppfödare http://www.glanceways.se/

    kiaras uppfödare (även uppfödare åt pepsis mamma) http://www.hallonbacken.se/

    fler kennlar finns under uppfödare på http://www.cavaliersallskapet.net/

    bor du i västerbottens trakten är du välkommen att få träffa två charmiga damer, men jag förtår om visa cavvisar kan upplevas småsura i alla fall pepsi är enormt matte kär och det är bara vissa personer som verkligen duger åt henne, övriga kan försöka på alla sätt men hennes kärlek får dom inte, eventuellt hennes uppmärksamhet en stund om dom har godis men matte är bäst så är det bara.

Liknande trådar

  1. Tips önskas
    By Stumpan3 in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 22:00
  2. Tips på hundras ?
    By Bettina T in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 19:32
  3. Tips önskas
    By ullen in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 19:46
  4. Tips på hundras
    By Kamomilla in forum Hem & fritid
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 12:03
  5. Tips på hundras till pensionär?
    By Annelie in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 23:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar