Någon som kan lettiska? - Sidan 2
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #21

    Det där torde vara plural

    om jag minns nåt av vad jag läst. *s* Men det är inte säkert att jag gör det, för det är ett tag sen.
  2. 21
    Det där torde vara plural om jag minns nåt av vad jag läst. *s* Men det är inte säkert att jag gör det, för det är ett tag sen.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #22
    -os är genitiv singular eller nominativ plural av a-stammar, ranka o.dyl. Men šuo är en n-stam. Så nu får du allt sätta igång att repetera, för vem ska jag annars fråga när jag själv kör fast? :-)
  4. 22
    -os är genitiv singular eller nominativ plural av a-stammar, ranka o.dyl. Men šuo är en n-stam. Så nu får du allt sätta igång att repetera, för vem ska jag annars fråga när jag själv kör fast? :-)
  5. Medlem sedan
    Sep 1998
    #23

    labdien,

    Bara så jag får till korrekta tecken nu när jag åbäkar mig...

    Maltes ēdiens, vinš medz ēst pusstundu pirms pastaigas.

    Labrīt!

    Gissar jag rätt om jag säger att "Labrīt!" uttalas med öppet a och betoning på det långa i:et?

    Motsvarar ī į och ē ė? Vet du? Åh, jag måste nog putsa lite på min litauiska, den har legat i träda alldeles för länge. *håller på att slarva bort den fullständigt*
    det var alldeles rätt, förutom att det skall finnas ett streck även ovanpå e-t i medz och ett koma under n-t i vin
  6. 23
    labdien,
    Bara så jag får till korrekta tecken nu när jag åbäkar mig...

    Maltes ēdiens, vinš medz ēst pusstundu pirms pastaigas.

    Labrīt!

    Gissar jag rätt om jag säger att "Labrīt!" uttalas med öppet a och betoning på det långa i:et?

    Motsvarar ī į och ē ė? Vet du? Åh, jag måste nog putsa lite på min litauiska, den har legat i träda alldeles för länge. *håller på att slarva bort den fullständigt*
    det var alldeles rätt, förutom att det skall finnas ett streck även ovanpå e-t i medz och ett koma under n-t i vin
  7. Medlem sedan
    Sep 1998
    #24

    labdien,

    [

    Det var alldeles rätt, förutom att det skall finnas ett streck även ovanpå e-t i medz och ett komma under n-t i vinš. Fick jag veta av mannen, som kom hem. Sedan är det svårt med namnet Malte. Alla maskulina namn i lettiska slutar med -s som försvinner i genitiv. Hunden Malte borde heta Maltes på lettiska, då blir Maltes mat Malta ediens - hömm, vad ville jag säga. Ju, skriv Malte ediens.
    Jag kan ingen litaiuska, så jag vet inte om sträcket ovan och komman under betyder samma sak. I lettiskan markerar man helt enkelt lång vokal med strecket.
    Och, jag labrit uttalas som du tror.
  8. 24
    labdien, [

    Det var alldeles rätt, förutom att det skall finnas ett streck även ovanpå e-t i medz och ett komma under n-t i vinš. Fick jag veta av mannen, som kom hem. Sedan är det svårt med namnet Malte. Alla maskulina namn i lettiska slutar med -s som försvinner i genitiv. Hunden Malte borde heta Maltes på lettiska, då blir Maltes mat Malta ediens - hömm, vad ville jag säga. Ju, skriv Malte ediens.
    Jag kan ingen litaiuska, så jag vet inte om sträcket ovan och komman under betyder samma sak. I lettiskan markerar man helt enkelt lång vokal med strecket.
    Och, jag labrit uttalas som du tror.
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #25
    Är det någon särskild sorts lettiska du talar eller är det just ordet labrît som är anmärkningsvärt? Lettiskan är ju annars känd för att ha (så gott som) fast betoning på första stavelsen.
  10. 25
    Är det någon särskild sorts lettiska du talar eller är det just ordet labrît som är anmärkningsvärt? Lettiskan är ju annars känd för att ha (så gott som) fast betoning på första stavelsen.
  11. Medlem sedan
    Sep 1998
    #26

    lab-riit

    Förmodligen uttalas labrit, precis som labdien och labvakars (god morgon - goddag och gokväll ) annorlunda därför att de är sammansatta ord. Visst. annars är det betoning på första stavelsen, men just i dessa ord uttalas lab- riit, lab-DIen och lab-VAKars.
  12. 26
    lab-riit Förmodligen uttalas labrit, precis som labdien och labvakars (god morgon - goddag och gokväll ) annorlunda därför att de är sammansatta ord. Visst. annars är det betoning på första stavelsen, men just i dessa ord uttalas lab- riit, lab-DIen och lab-VAKars.
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #27
    Ok, tack! (imt)
  14. 27
    Ok, tack! (imt)
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Känner någon till någon blogg?
    By anonymt namn in forum Klumpfot
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 21:11
  2. Någon jurist eller någon kunnig om arv?
    By Undrande! in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 20:03
  3. Lettiska namn var?
    By Neta in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 19:25
  4. Nån som kan lettiska...?
    By alle in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 13:52
  5. Någon från fk, eller någon annan som
    By Anonym in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 16:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar