Hundchoklad i stor mängd - farligt?
Hem & fritid
  1. Mia med hund
    #1

    Hundchoklad i stor mängd - farligt?

    Min 4-årige son var "snäll" med min dvärghund och gav honom massor med hundchoklad. Han har nu spytt flera gånger och tömt magen och verkar vara allert och "må bra" i övrigt, skakar litegrann men det _tror_ jag har att göra med illamåendet. Bör jag kontakta veterinär eller kan jag avvakta och hoppas på att han är på bättringsvägen. Jag vet ju att vanlig choklad är farlig för hundar men hur är det med hundchokladen i stor mängd?? Bör jag vara superorolig (som jag är) eller kan jag hoppas på att illamåendet är övergående och att jag kan avvakta med veterinärkontakt??

    Visst finns det veterinärstuderande här som kanske har någon koll på sånt här?

    // Orolig Mia
  2. 1
    Hundchoklad i stor mängd - farligt? Min 4-årige son var "snäll" med min dvärghund och gav honom massor med hundchoklad. Han har nu spytt flera gånger och tömt magen och verkar vara allert och "må bra" i övrigt, skakar litegrann men det _tror_ jag har att göra med illamåendet. Bör jag kontakta veterinär eller kan jag avvakta och hoppas på att han är på bättringsvägen. Jag vet ju att vanlig choklad är farlig för hundar men hur är det med hundchokladen i stor mängd?? Bör jag vara superorolig (som jag är) eller kan jag hoppas på att illamåendet är övergående och att jag kan avvakta med veterinärkontakt??

    Visst finns det veterinärstuderande här som kanske har någon koll på sånt här?

    // Orolig Mia
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2
    Jag har aldrig gett hundchoklad och vet inte hur det påverkar hundar, men eftersom att det är anpassat för just dem så borde man kunna utgå från att det skall vara ofarligt.
    Hur det är i stor mängd vet jag inte heller.
    Det som jag tycker låter oroväckande är att han visar samma symptom som en chokladförgiftad hund kan göra med kräkningar och darrningar.
    Att ringa veterinären skadar ju aldrig och jag hade ringt dem på en gång och hört!
  4. 2
    Jag har aldrig gett hundchoklad och vet inte hur det påverkar hundar, men eftersom att det är anpassat för just dem så borde man kunna utgå från att det skall vara ofarligt.
    Hur det är i stor mängd vet jag inte heller.
    Det som jag tycker låter oroväckande är att han visar samma symptom som en chokladförgiftad hund kan göra med kräkningar och darrningar.
    Att ringa veterinären skadar ju aldrig och jag hade ringt dem på en gång och hört!
  5. Mia med hund
    #3
    Nädu.. här kommer ingen hundchoklad innanför dörren någon fler gång heller. Jag trodde inte att hundchoklad kunde ge en sådan här effekt. Å andra sidan trodde jag inte att han någonsin skulle få i sig sådana mängder heller. Ååå jag är så arg (på mig själv för att jag köpt den öht) och samtidigt så orolig. Nu har ha sluttat darra och gnäller mest efter att få äta det som står framme på rumsbordet. Men ska avvakta och se.. Han kräks inte heller nu längre (har väl tömt magen). Verkar helt enkelt ha gått över till det bättre... Men det är inte roligt när de små mår dåligt.. usch usch..
  6. 3
    Nädu.. här kommer ingen hundchoklad innanför dörren någon fler gång heller. Jag trodde inte att hundchoklad kunde ge en sådan här effekt. Å andra sidan trodde jag inte att han någonsin skulle få i sig sådana mängder heller. Ååå jag är så arg (på mig själv för att jag köpt den öht) och samtidigt så orolig. Nu har ha sluttat darra och gnäller mest efter att få äta det som står framme på rumsbordet. Men ska avvakta och se.. Han kräks inte heller nu längre (har väl tömt magen). Verkar helt enkelt ha gått över till det bättre... Men det är inte roligt när de små mår dåligt.. usch usch..
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Vi hade ju den diskussionen för en tid sedan och jag fick då lite olika bud. Nån sa att hundchoklad inte alls innehåller det skadliga ämnet som finns i människorchoklad,,,nån annan gav en länk till en sida där det stod att samma medel finns i hundchoklad men i mindre mängd och att det då är möjligt med en förgiftning om hunden får i sig tillräckligt mycket.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska tro och har inga råd att ge dig, men hoppas iallafall att din hund mår bättre nu.
    Åsa.
  8. 4
    Vi hade ju den diskussionen för en tid sedan och jag fick då lite olika bud. Nån sa att hundchoklad inte alls innehåller det skadliga ämnet som finns i människorchoklad,,,nån annan gav en länk till en sida där det stod att samma medel finns i hundchoklad men i mindre mängd och att det då är möjligt med en förgiftning om hunden får i sig tillräckligt mycket.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska tro och har inga råd att ge dig, men hoppas iallafall att din hund mår bättre nu.
    Åsa.
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5
    Men du, ringa och rådgöra med veterinär borde man alltid göra om man är osäker, det kostar inget, är inte jobbigt och man får prata med kompetenta personer.
    Även om det finns veterinärstuderande här så är de inte online 24/7 och man kan få olika bud inne på forum. Det bästa är att kontakta veterinär om man är osäker.
  10. 5
    Men du, ringa och rådgöra med veterinär borde man alltid göra om man är osäker, det kostar inget, är inte jobbigt och man får prata med kompetenta personer.
    Även om det finns veterinärstuderande här så är de inte online 24/7 och man kan få olika bud inne på forum. Det bästa är att kontakta veterinär om man är osäker.
  11. Mia med hund
    #6
    Visst jag håller med dig. Jag ringde snett efter det att sista inlägget var skickat. Det var en chansning iom att jag visste att de finns här ibland. Du behöver inte jaga upp dig. Grejen var mest att jag har ingen fast veterinär som jag är hos och jag visste inte vem jag kunde få tag i såhär off Hours, men det löste sig bra iaf. NU vet jag!! Jag kollade det mellan inläggen.
  12. 6
    Visst jag håller med dig. Jag ringde snett efter det att sista inlägget var skickat. Det var en chansning iom att jag visste att de finns här ibland. Du behöver inte jaga upp dig. Grejen var mest att jag har ingen fast veterinär som jag är hos och jag visste inte vem jag kunde få tag i såhär off Hours, men det löste sig bra iaf. NU vet jag!! Jag kollade det mellan inläggen.
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7
    Jaga upp mig?
    Jag är inte det minsta uppjagad och jag var inte det då jag svarade på ditt mess heller, trist att du tror det
  14. 7
    Jaga upp mig?
    Jag är inte det minsta uppjagad och jag var inte det då jag svarade på ditt mess heller, trist att du tror det
  15. Mia med hund
    #8
    Nää.. det är ju som du själv skriver... lätt att få olika svar via ett forum.. och lätt att missförstå. Tack för att du brydde dig iaf!!!
  16. 8
    Nää.. det är ju som du själv skriver... lätt att få olika svar via ett forum.. och lätt att missförstå. Tack för att du brydde dig iaf!!!
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9
    Hoppas han mår bättre idag
  18. 9
    Hoppas han mår bättre idag

Liknande trådar

  1. Mängd??
    By jessica81 in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 19:38
  2. Amning & stor mängd alkohol
    By anonymt namn in forum Bebissnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 10:19
  3. Tövatten i ganska stor mängd..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 08:45
  4. men hundchoklad då?
    By christina in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 00:29
  5. Mängd mat?
    By Jenny m Pontus in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 22:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar