provköra avställd bil?
Bilsnack
  1. dags för bil
    #1

    provköra avställd bil?

    En snabb fråga till er bilkunniga: vi har hittat en Saab (på Bilpartner) som vi är intresserade av och vi ska kontakta bildfirman för provkörning. Vi har kollat bilen i vägverkets register och där står att den är "avställd". Hur funkar detta? Måste inte bilfirman registrera bilen innan vi får provköra? Är detta något vanligt???
  2. 1
    provköra avställd bil? En snabb fråga till er bilkunniga: vi har hittat en Saab (på Bilpartner) som vi är intresserade av och vi ska kontakta bildfirman för provkörning. Vi har kollat bilen i vägverkets register och där står att den är "avställd". Hur funkar detta? Måste inte bilfirman registrera bilen innan vi får provköra? Är detta något vanligt???
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Grönskylt

    En bilfirma brukar ha en särskild "grönskylt" d.v.s en tillfällig grön nummerskylt. När denna skylt används så gäller företagets försäkring och bilen får köras även fast bilen är oskattad och avställd. För övrigt kan jag berätta att nästan alla bilar som är till salu hos bilföretag är avställda.
  4. 2
    Grönskylt En bilfirma brukar ha en särskild "grönskylt" d.v.s en tillfällig grön nummerskylt. När denna skylt används så gäller företagets försäkring och bilen får köras även fast bilen är oskattad och avställd. För övrigt kan jag berätta att nästan alla bilar som är till salu hos bilföretag är avställda.
  5. dags för bil
    #3
    Tack för snabbt svar, precis vad vi behövde veta!
  6. 3
    Tack för snabbt svar, precis vad vi behövde veta!
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Avställd

    Detta att bilen är avställd innebär också att du som köpare blir tvungen att betala fordonsskatt då du köper bilen. Köper du den från en bilfirma går det till så att företaget tar ut en s.k skattekredit hos Vägverket och du får en tillfällig "skatteuggla" på den bakre nummerplåten och du får köra bilen trots att du inte har betalt någon fordonsskatt. Efter cirka en vecka får du ett inbetalningskort från Bilregistret tillsammans med ditt nya registreringsbevis där det framgåt att du är vagnens nya ägare.

    Lycka till!
  8. 4
    Avställd Detta att bilen är avställd innebär också att du som köpare blir tvungen att betala fordonsskatt då du köper bilen. Köper du den från en bilfirma går det till så att företaget tar ut en s.k skattekredit hos Vägverket och du får en tillfällig "skatteuggla" på den bakre nummerplåten och du får köra bilen trots att du inte har betalt någon fordonsskatt. Efter cirka en vecka får du ett inbetalningskort från Bilregistret tillsammans med ditt nya registreringsbevis där det framgåt att du är vagnens nya ägare.

    Lycka till!
  9. dags för bil
    #5
    Tack igen!!!
  10. 5
    Tack igen!!!
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Komplettering

    Jag glömde en sak i mitt förra svar. Fordonsskatten betalas ju vanligtvis en gång per år och när detta ska ske beror på registreringsnumrets sista siffra. När du köper en bil från ett bilföretag får du alltså betala skatten från den dag då bilen ställs på och fram till den dag då den ordinarie skatten skulle ha betaltats. Det kan alltså vara en skatteinbetalning allt från ett par månader till närmare ett år som du får ett inbetalningskort på från våra kära myndigheter.
  12. 6
    Komplettering Jag glömde en sak i mitt förra svar. Fordonsskatten betalas ju vanligtvis en gång per år och när detta ska ske beror på registreringsnumrets sista siffra. När du köper en bil från ett bilföretag får du alltså betala skatten från den dag då bilen ställs på och fram till den dag då den ordinarie skatten skulle ha betaltats. Det kan alltså vara en skatteinbetalning allt från ett par månader till närmare ett år som du får ett inbetalningskort på från våra kära myndigheter.
  13. nu har vi bil!
    #7
    Tack för din tydliga förklaring! Vi köpte bil i går och säljaren nämnde detta.
  14. 7
    Tack för din tydliga förklaring! Vi köpte bil i går och säljaren nämnde detta.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Lycka till!

    Lycka till med den nya bilen.
  16. 8
    Lycka till! Lycka till med den nya bilen.
  17. anonymt namn
    #9
    Ska bara komentera detta med fordonskatt.. Alla får betala fordonskatt hur man än gör.
    Med det menar jag att det kvittar om fordonet är skattat eller inte. Man betalar skatt ifrån det datum som man äger fordonet.
  18. 9
    Ska bara komentera detta med fordonskatt.. Alla får betala fordonskatt hur man än gör.
    Med det menar jag att det kvittar om fordonet är skattat eller inte. Man betalar skatt ifrån det datum som man äger fordonet.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Men

    I sak har du rätt. Men om man köper en bil privat så är den ju för det mesta inte avställd och då ingår så att säga skatten i bilens pri, skatten är ju då redan betald av säljaren och följer bilen. Om du däremot köper en bil från en bilfirma är vagnen nästan alltid avställd och då kommer skatten som en extra utgift några veckor efter bilköpet. För till skillnad mot bilförsäkringen som är personlig så följer kvarvarande skatt med till den nya ägaren. Det är detta som de flesta bilfirmor utnyttjar genom att ställa av bilen för att få tillbaka skatten och sedan låta köparen betala då fordonet ställs på igen då bilen säljs.
  20. 10
    Men I sak har du rätt. Men om man köper en bil privat så är den ju för det mesta inte avställd och då ingår så att säga skatten i bilens pri, skatten är ju då redan betald av säljaren och följer bilen. Om du däremot köper en bil från en bilfirma är vagnen nästan alltid avställd och då kommer skatten som en extra utgift några veckor efter bilköpet. För till skillnad mot bilförsäkringen som är personlig så följer kvarvarande skatt med till den nya ägaren. Det är detta som de flesta bilfirmor utnyttjar genom att ställa av bilen för att få tillbaka skatten och sedan låta köparen betala då fordonet ställs på igen då bilen säljs.

Liknande trådar

  1. Provköra bil
    By Persikan in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 05:58
  2. Ska provköra vagnen idag!
    By Helmus in forum _0607 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 13:23
  3. Var kan jag provköra UJ...
    By bigmouth med edith in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 09:19
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar