Bensin eller diesel?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Bensin eller diesel?

    Vad är egentligen smartast rent ekonomiskt? Har inte bott i Sverige på ett tag men ska flytta hem och köpa en större kombi; typ Passat. Vi kör ganska mycket.
  2. 1
    Bensin eller diesel? Vad är egentligen smartast rent ekonomiskt? Har inte bott i Sverige på ett tag men ska flytta hem och köpa en större kombi; typ Passat. Vi kör ganska mycket.
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2
    Det beror på hur mycket man kör och hur stor skillnaden är gentemot motsvarande bensinare. Räkna med att behöva köra åtminstone 2-3000 mil per år för att det skall väga upp den högre skatten. Om du nu inte köper nytt med partikelfilter och medförande skattelättnad.
  4. 2
    Det beror på hur mycket man kör och hur stor skillnaden är gentemot motsvarande bensinare. Räkna med att behöva köra åtminstone 2-3000 mil per år för att det skall väga upp den högre skatten. Om du nu inte köper nytt med partikelfilter och medförande skattelättnad.
  5. Frasse-boy
    #3
    var hittar du dina fakta någonstans?
    3000mil är påhittade siffror

    i verkligheten så ligger gränsen för att det ska gå jämt upp runt 1000mil om du har en äldre bil

    och mellan 0-600 mil om du köper en ny diesel med partickelfilter
  6. 3
    var hittar du dina fakta någonstans?
    3000mil är påhittade siffror

    i verkligheten så ligger gränsen för att det ska gå jämt upp runt 1000mil om du har en äldre bil

    och mellan 0-600 mil om du köper en ny diesel med partickelfilter
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4
    Tack för svar. 2000 mil per är är väl inte så himla mycket egentligen? Några turer från Skåne till Stockholm och några till Jylland och så kanske en skidresa och det dagliga körandet och då blir det ganska många mil på ett år.
  8. 4
    Tack för svar. 2000 mil per är är väl inte så himla mycket egentligen? Några turer från Skåne till Stockholm och några till Jylland och så kanske en skidresa och det dagliga körandet och då blir det ganska många mil på ett år.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Vilken bil räknar du på när du anger att gränsen går vid 600mil?

    Jag blev tvungen att roa mig lite och räknade på två olika fyra olika bilar, Toyota Corolla Verso, Citroen C4 Picasso, Renault Scenic och en Saab 9-5. Jämförde bensin med diesel.

    Kör du 1500 mil om året så var det bara Citroen och Saab som det lönade sig att köra diesel.
    Fast inte ens de om du också ska räkna med det högre priset som de flesta tillverkare fortfarande tar ut för en ny dieselbil.
  10. 5
    Vilken bil räknar du på när du anger att gränsen går vid 600mil?

    Jag blev tvungen att roa mig lite och räknade på två olika fyra olika bilar, Toyota Corolla Verso, Citroen C4 Picasso, Renault Scenic och en Saab 9-5. Jämförde bensin med diesel.

    Kör du 1500 mil om året så var det bara Citroen och Saab som det lönade sig att köra diesel.
    Fast inte ens de om du också ska räkna med det högre priset som de flesta tillverkare fortfarande tar ut för en ny dieselbil.
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6
    Mer konkret: en Passat Variant från 2003-2005? Hur mycket ska man köra då?
  12. 6
    Mer konkret: en Passat Variant från 2003-2005? Hur mycket ska man köra då?
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Gjorde beräkning

    Jag gjorde en beräkning på detta när det gäller Mitsubishi Grandis som finns både med bensin- och dieselmotor. Jag utgick ifrån den bränsleförbrukning som finns i den officiella bränsledeklarationen och kom fram till att brytpunkten för denna modell ligger vid 1.700 mil/år. Denna modell har inte partikelfilter.
  14. 7
    Gjorde beräkning Jag gjorde en beräkning på detta när det gäller Mitsubishi Grandis som finns både med bensin- och dieselmotor. Jag utgick ifrån den bränsleförbrukning som finns i den officiella bränsledeklarationen och kom fram till att brytpunkten för denna modell ligger vid 1.700 mil/år. Denna modell har inte partikelfilter.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Obeaktat skillnad i inköpspris så får jag följande:

    Med partikelfilter och i miljöklass 2005 går brytpunkten runt 1000mil.

    Utan partikelfilter så hamnar du vid 1900mil.

    Räknat på drivmedelspris enligt Statoil och med tillverkarens förbrukning vid blandadkörning.
  16. 8
    Obeaktat skillnad i inköpspris så får jag följande:

    Med partikelfilter och i miljöklass 2005 går brytpunkten runt 1000mil.

    Utan partikelfilter så hamnar du vid 1900mil.

    Räknat på drivmedelspris enligt Statoil och med tillverkarens förbrukning vid blandadkörning.
  17. Bilisten
    #9
    På tal om Grandis så läste jag någon provkörning av den nyligen och fick intrycket av att den var underskattad. Någon om smart kombi eller vad det var. Är det en kombi eller minibuss? Tycker du att den är underskattad?
  18. 9
    På tal om Grandis så läste jag någon provkörning av den nyligen och fick intrycket av att den var underskattad. Någon om smart kombi eller vad det var. Är det en kombi eller minibuss? Tycker du att den är underskattad?
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Klart underskattad

    Jag tycker modellen är klart underskattad och förtjänar att sälja bättre än den gör. Vagnen är en blandning av en stor kombi och en minibuss. Jag skulle vilja kalla den för en storkombi med möjlighet att vid behov åka sju personer. Den är körmässigt som en vanlig personbil och väghållningen slår de flesta minibussar rejält.
  20. 10
    Klart underskattad Jag tycker modellen är klart underskattad och förtjänar att sälja bättre än den gör. Vagnen är en blandning av en stor kombi och en minibuss. Jag skulle vilja kalla den för en storkombi med möjlighet att vid behov åka sju personer. Den är körmässigt som en vanlig personbil och väghållningen slår de flesta minibussar rejält.
  21. frasse-boy
    #11
    både teknikens värd och vi bilägare har räknat på det hela och vissa större bilar var det förtjänst på från första metern med en diesel med den nya fordonsskatten.

    det borde lätt gå att få fram deras resultat.

    och du för enkelhetens skuld så kanske vi inte ska lägga in inköpspriset i driftbugdeten, utan vi håller oss till bränsle och skatt när vi räknar
  22. 11
    både teknikens värd och vi bilägare har räknat på det hela och vissa större bilar var det förtjänst på från första metern med en diesel med den nya fordonsskatten.

    det borde lätt gå att få fram deras resultat.

    och du för enkelhetens skuld så kanske vi inte ska lägga in inköpspriset i driftbugdeten, utan vi håller oss till bränsle och skatt när vi räknar
  23. frasse-boy
    #12
    har du någon egen erfarenhet av dieslar? eller är det enbart ett teoretiskt resonemang du för
    vi har haft olika dieslar sedan 1990 så jag tror mig känna till skillnaderna i kostnad ganska väl,
    då vi även haft olika bensinbilar, under samma tid

    tex så påverkar småkörningar i stort sett inte bränsleförbrukningen på en diesel. något som kan få vilken bensinare som helst att skena i väg uppåt 2 liter milen även rena småbilar,som i normala fall förbrukar 0,6 något som lätt får dina officiella bränsleförbruknings siffror att skena i väg ganska kraftigt på bensinvarianten, medans dieseln knappt påverkas.

    för det vet både du och jag att körcyckeln när bilars bränsleförbrukning uppmäts av tillverkarna i stort sett är omöjlig att efterlikna i vanlig trafik och kraftigt gynnar bensinmotorns arbetssätt
  24. 12
    har du någon egen erfarenhet av dieslar? eller är det enbart ett teoretiskt resonemang du för
    vi har haft olika dieslar sedan 1990 så jag tror mig känna till skillnaderna i kostnad ganska väl,
    då vi även haft olika bensinbilar, under samma tid

    tex så påverkar småkörningar i stort sett inte bränsleförbrukningen på en diesel. något som kan få vilken bensinare som helst att skena i väg uppåt 2 liter milen även rena småbilar,som i normala fall förbrukar 0,6 något som lätt får dina officiella bränsleförbruknings siffror att skena i väg ganska kraftigt på bensinvarianten, medans dieseln knappt påverkas.

    för det vet både du och jag att körcyckeln när bilars bränsleförbrukning uppmäts av tillverkarna i stort sett är omöjlig att efterlikna i vanlig trafik och kraftigt gynnar bensinmotorns arbetssätt
  25. frasse-boy
    #13
    läs svar till peter 56 angående tillverkarnas uppgivna bränsleförbrukning och hur mycket den har med verkligheten att göra

    har du ägt en diesel själv föresten?
  26. 13
    läs svar till peter 56 angående tillverkarnas uppgivna bränsleförbrukning och hur mycket den har med verkligheten att göra

    har du ägt en diesel själv föresten?
  27. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Ingen större erfarenhet

    Jag har ingen större erfarenhet av dieselbilar mer än det som min brors erfarenheter av den Renault som jag talar om och som han har ägt sedan augusti 2004 och kört drygt 7.000 mil. Så mitt resonemang när jag har gjort mina uträkningar är mer av teoretisk natur. Du har helt rätt i att en dieselbil inte är lika känslig för olika körförhållanden som en bensinmotor är.

    När det gäller min brors körning så har han de senaste åren legat väldigt nära de siffror som anges i de officiella siffrorna oavsett om han har kört bensinare eller diesel. Därför tog jag hans bil som ett exempel och letade upp bränsleförbrukningen på både bensin och dieselmodellerna av den vagnen. Min erfarenhet av bränsledeklarationen är att dessa siffror stämmer bra på min egen bensindrivna bil under sommartid men att förbrukningen är rejält högre under vintertid. Och då ska man veta att jag kör väldigt många korta körsträckor. T.ex så åker jag daligen till och från jobbet med min bil, en sträcka på 3 km enkel resa.

    Min slutsats är att det är lönsamt att åka diesel även vid ganska normala körsträckor. Många tror ju att det krävs upp mot 3.000 mil/år innan dieseln är lönsam och det var den myten jag ville slå hål på genom att ta ett par exempel.
  28. 14
    Ingen större erfarenhet Jag har ingen större erfarenhet av dieselbilar mer än det som min brors erfarenheter av den Renault som jag talar om och som han har ägt sedan augusti 2004 och kört drygt 7.000 mil. Så mitt resonemang när jag har gjort mina uträkningar är mer av teoretisk natur. Du har helt rätt i att en dieselbil inte är lika känslig för olika körförhållanden som en bensinmotor är.

    När det gäller min brors körning så har han de senaste åren legat väldigt nära de siffror som anges i de officiella siffrorna oavsett om han har kört bensinare eller diesel. Därför tog jag hans bil som ett exempel och letade upp bränsleförbrukningen på både bensin och dieselmodellerna av den vagnen. Min erfarenhet av bränsledeklarationen är att dessa siffror stämmer bra på min egen bensindrivna bil under sommartid men att förbrukningen är rejält högre under vintertid. Och då ska man veta att jag kör väldigt många korta körsträckor. T.ex så åker jag daligen till och från jobbet med min bil, en sträcka på 3 km enkel resa.

    Min slutsats är att det är lönsamt att åka diesel även vid ganska normala körsträckor. Många tror ju att det krävs upp mot 3.000 mil/år innan dieseln är lönsam och det var den myten jag ville slå hål på genom att ta ett par exempel.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15
    "Diesel inte alltid bäst - Behåll bensinbilen, det blir billigast!" Skrev Vi bilägare tidgare i år i sin långmilstest av bl.a. dieselbilar.

    Om du läste noga ser du att jag inte räknade med det högre inköpspriset.

    Ja jag har ägt diesel men kör nu bensindriven bil. De bilar jag haft med något undantag har jag, när jag skärpt till min körning, lyckats komma ganska nära de siffror som tillverkaren anger. Inte 100% lika men likvärdigt ifrån i både diesel och bensin bilarna. Däremot har jag de gångerna jag kört diesel nästan uteslutande kört landsvägskörning.

    Konstigt, du vill inte räkna med det högre inköpspriset för det krånglar till det. Men ändå tycker du att man ska räkna på andra siffror än de som biltillverkaren anger. Som om inte det krånglar till det. För att kunna jämföra bilar kräver det då en smärre utredning av körstil och körmönster.

    Alla jämförelser utan att praktiskt ha mätt blir just bara teoretiska jämförelser. Att verkligheten inte alltid är lika som teorin står klart för de flesta.
  30. 15
    "Diesel inte alltid bäst - Behåll bensinbilen, det blir billigast!" Skrev Vi bilägare tidgare i år i sin långmilstest av bl.a. dieselbilar.

    Om du läste noga ser du att jag inte räknade med det högre inköpspriset.

    Ja jag har ägt diesel men kör nu bensindriven bil. De bilar jag haft med något undantag har jag, när jag skärpt till min körning, lyckats komma ganska nära de siffror som tillverkaren anger. Inte 100% lika men likvärdigt ifrån i både diesel och bensin bilarna. Däremot har jag de gångerna jag kört diesel nästan uteslutande kört landsvägskörning.

    Konstigt, du vill inte räkna med det högre inköpspriset för det krånglar till det. Men ändå tycker du att man ska räkna på andra siffror än de som biltillverkaren anger. Som om inte det krånglar till det. För att kunna jämföra bilar kräver det då en smärre utredning av körstil och körmönster.

    Alla jämförelser utan att praktiskt ha mätt blir just bara teoretiska jämförelser. Att verkligheten inte alltid är lika som teorin står klart för de flesta.
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16
    Däremot kan jag hålla med om att desto större bil, desto tidigare kommer du att vinna på att köra diesel. Om man kan tala om vinst vid bilkörning.
  32. 16
    Däremot kan jag hålla med om att desto större bil, desto tidigare kommer du att vinna på att köra diesel. Om man kan tala om vinst vid bilkörning.
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17
    "Småkörningar" påverkar absolut förbrukningen på en diesel! Jag har samåkt väldigt mycket med en kollega som har en Mercedes 200 CDI -03 och när han kör den ca 1 mil i stadstrafik till jobbet på morgonen så drar den ungefär 0,8-0,9. En morgon hade han varit iväg ett ärende innan och bilen var varm. Då nollade vi mätaren och på exakt samma sträcka drog den då 0,6, så visst drar småkörningar med kallstart upp förbrukningen!
  34. 17
    "Småkörningar" påverkar absolut förbrukningen på en diesel! Jag har samåkt väldigt mycket med en kollega som har en Mercedes 200 CDI -03 och när han kör den ca 1 mil i stadstrafik till jobbet på morgonen så drar den ungefär 0,8-0,9. En morgon hade han varit iväg ett ärende innan och bilen var varm. Då nollade vi mätaren och på exakt samma sträcka drog den då 0,6, så visst drar småkörningar med kallstart upp förbrukningen!
  35. Medlem sedan
    Aug 2005
    #18
    2-3000 var kanske att ta i då, men några 600 mil lär det inte vara å andra sidan.
  36. 18
    2-3000 var kanske att ta i då, men några 600 mil lär det inte vara å andra sidan.
  37. Medlem sedan
    May 2006
    #19

    Hörru Peter, 3km är ingen bilsträcka! Jag cyklar til jobbet. Det är uppfriskande och miljövänligt. Jag har 8km till jobbet. Gör som jag!
  38. 19
    Hörru Peter, 3km är ingen bilsträcka! Jag cyklar til jobbet. Det är uppfriskande och miljövänligt. Jag har 8km till jobbet. Gör som jag!
  39. Medlem sedan
    Jun 2001
    #20

    Svårt

    Du det är svårt för mig som sitter i rullstol att cykla eller gå till jobbet. Bilen är mina ben och en absolut nödvändighet för mig.
  40. 20
    Svårt Du det är svårt för mig som sitter i rullstol att cykla eller gå till jobbet. Bilen är mina ben och en absolut nödvändighet för mig.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Diesel eller bensin?
    By Omaster in forum Bilsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 12:34
  2. Diesel vs. bensin?
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 18:48
  3. Bensin eller diesel?
    By Minama in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 20:59
  4. Diesel eller bensin?
    By Pojkmorsan_ in forum Miljö & klimatfrågor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 18:30
  5. Bil, bensin eller diesel?
    By smurfina in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 17:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar