Stor eller STOR bil?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Stor eller STOR bil?

    Jag och maken kan inte riktigt komma överens...

    Vi ska förmodligen byta bil i år. Nu har vi en VW Passat och jag tycker den är för liten. Som det är nu är det nästan trångt med två bilbarnstolar i baksätet. Ska man ta en extra passagerare blir det riktigt trångt. Bagaget är visserligen rymligt, men med vagn och några väskor är det snart fullt, och nu ska vi ha hund också! Därför vill jag ha en VW Sharan nästa gång (7-sitsig bil med gott om plats i kupén). Tanken är då att ha i 2 säten i mellanraden och ett längst bak. Då blir det massor med plats och riktigt gott om bagageutrymme.

    Maken vill hellre ha en ny Passat. Han tycker Sharan är för tråkiga och åbäkiga och han menar att vi inte behöver större bil, barnvagnsperiodens är snart slut, säger han (snart slut?! Juni är 6 mnd!).

    Hur ska man resonera? Inköpsmässigt är Sharan ngt billigare, driften är lika.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Stor eller STOR bil? Jag och maken kan inte riktigt komma överens...

    Vi ska förmodligen byta bil i år. Nu har vi en VW Passat och jag tycker den är för liten. Som det är nu är det nästan trångt med två bilbarnstolar i baksätet. Ska man ta en extra passagerare blir det riktigt trångt. Bagaget är visserligen rymligt, men med vagn och några väskor är det snart fullt, och nu ska vi ha hund också! Därför vill jag ha en VW Sharan nästa gång (7-sitsig bil med gott om plats i kupén). Tanken är då att ha i 2 säten i mellanraden och ett längst bak. Då blir det massor med plats och riktigt gott om bagageutrymme.

    Maken vill hellre ha en ny Passat. Han tycker Sharan är för tråkiga och åbäkiga och han menar att vi inte behöver större bil, barnvagnsperiodens är snart slut, säger han (snart slut?! Juni är 6 mnd!).

    Hur ska man resonera? Inköpsmässigt är Sharan ngt billigare, driften är lika.
  3. Gnagarn
    #2

    Sharan

    är ingen hundbil enligt mig, ingen kupé / lastutrymme till hunden där ju

    Skulle satsa på V70 eller så som är ngt större invändigt eller bak än den ni har nu, men å andra sidan så växer ju viggo så han kanske kan sitta på kudde till nästa år?
  4. 2
    Sharan är ingen hundbil enligt mig, ingen kupé / lastutrymme till hunden där ju

    Skulle satsa på V70 eller så som är ngt större invändigt eller bak än den ni har nu, men å andra sidan så växer ju viggo så han kanske kan sitta på kudde till nästa år?
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    Har han provkört Sharan?? kanske han ändrar sig om han får köra den o märker att den inte alls är så åbäkig??
  6. 3
    Har han provkört Sharan?? kanske han ändrar sig om han får köra den o märker att den inte alls är så åbäkig??
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    V70

    är vad jag vet _mindre_ än Passat!

    Viggo sitter i bältesstol nu (framåtvänd) och den ska ha sitta i en bunt år till...

    Fast du har förstås rätt i att det inte är något riktigt bagae till hunden i en Sharan.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    V70 är vad jag vet _mindre_ än Passat!

    Viggo sitter i bältesstol nu (framåtvänd) och den ska ha sitta i en bunt år till...

    Fast du har förstås rätt i att det inte är något riktigt bagae till hunden i en Sharan.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Det är nog mer

    att den är tråkigare. Nya Passaten är ju rätt upphottad om man jämför med den gamla, medan Sharan fortfarande ser ut som gamla Passat. Han vill ha lite mer körglädje, och tror inte Sharanen ger det... Men jag ska få med honom på provkörning!
    ~ sprengja of fucking everything ~
  10. 5
    Det är nog mer att den är tråkigare. Nya Passaten är ju rätt upphottad om man jämför med den gamla, medan Sharan fortfarande ser ut som gamla Passat. Han vill ha lite mer körglädje, och tror inte Sharanen ger det... Men jag ska få med honom på provkörning!
  11. Gnagarn
    #6

    Njae mindre tror jag ej på

    kanske en ny passat men jag tror er bil är smalare än en V70 ?

    Vi har hundbur med borttagbart mittgaller till vår volvo 745 så man kan anpassa efter hund och packning 25 50 75
  12. 6
    Njae mindre tror jag ej på kanske en ny passat men jag tror er bil är smalare än en V70 ?

    Vi har hundbur med borttagbart mittgaller till vår volvo 745 så man kan anpassa efter hund och packning 25 50 75
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Nya Passaten

    Om ni väljer den nya Passatkombin så är den både längre och bredare än vad Sharan är. Den nya modellen är alltså större än den gamla. Bagageutrymmet är ungefär likvärdigt på båda modellerna om man använder sig av fem sittplatser i "bussen". Använder man alla sittplatser i Sharan blir det inte mycket utrymme kvar där bak för barnvagn och till den nya fyrbente familjemedlemmen. Dock blir det som du säger rätt bra om man har ett säte i den bakre raden monterat.

    Passaten är trevligare att köra än vad Sharan är som börjar bli en gammal modell och snart ska avlösas av en ny modell (kommer förmodligen 2008). Den enda fördelen jag ser med Sharan är att det vid behov finns möjligheter att ta fler passagerare än vad det finns i Passat. Och bara ni kan avgöra hur viktig denna egenskap är för just er.
  14. 7
    Nya Passaten Om ni väljer den nya Passatkombin så är den både längre och bredare än vad Sharan är. Den nya modellen är alltså större än den gamla. Bagageutrymmet är ungefär likvärdigt på båda modellerna om man använder sig av fem sittplatser i "bussen". Använder man alla sittplatser i Sharan blir det inte mycket utrymme kvar där bak för barnvagn och till den nya fyrbente familjemedlemmen. Dock blir det som du säger rätt bra om man har ett säte i den bakre raden monterat.

    Passaten är trevligare att köra än vad Sharan är som börjar bli en gammal modell och snart ska avlösas av en ny modell (kommer förmodligen 2008). Den enda fördelen jag ser med Sharan är att det vid behov finns möjligheter att ta fler passagerare än vad det finns i Passat. Och bara ni kan avgöra hur viktig denna egenskap är för just er.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    Ja, jag ska

    inte svära på det, för så säker är jag inte.

    Hundbur bak vore superbra, men det lär inte gå så länge Junis pansarkryssare till vagn ska kunna få plats...
    ~ sprengja of fucking everything ~
  16. 8
    Ja, jag ska inte svära på det, för så säker är jag inte.

    Hundbur bak vore superbra, men det lär inte gå så länge Junis pansarkryssare till vagn ska kunna få plats...
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9
    passat har större lastvolym men v70 är större area
  18. 9
    passat har större lastvolym men v70 är större area
  19. Medlem sedan
    Mar 2006
    #10
    kollade upp det när vi bytte till v70 i våras
  20. 10
    kollade upp det när vi bytte till v70 i våras
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11
    vi har en passat -05 o har inga problem alls att ha 2 barnstolar bak (en framåt en bakåtvänd) och samtidigt kunna ställa väska där.

    Bagageutrymmet fick jag plats med en 26" LCD TV i Kartong +dator i kartong med plats kvar.

    Barnvagnen går in hur enkelt som helst.

    Btw det är en sedan vi kör o inte kombi.

    Sen så finns d ju ingen plats att ha fler passagerare i bilen men det är bara skönt enligt mig
  22. 11
    vi har en passat -05 o har inga problem alls att ha 2 barnstolar bak (en framåt en bakåtvänd) och samtidigt kunna ställa väska där.

    Bagageutrymmet fick jag plats med en 26" LCD TV i Kartong +dator i kartong med plats kvar.

    Barnvagnen går in hur enkelt som helst.

    Btw det är en sedan vi kör o inte kombi.

    Sen så finns d ju ingen plats att ha fler passagerare i bilen men det är bara skönt enligt mig
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12

    Maken tycker

    det är totalt oviktigt att kunna ta extra pasagerare, för det sker så sällan (1-2 ggr/mån). Jag är uppvuxen med stor bil, och har alltid tyckt att det varit så skönt att allt få plats med kompisar osv. Maken menar dock att vi ska köpa bil efter _våra_ behov, och inte efter att släkt/vänner åker med ibland.

    Jag har inte sett nya Passaten invändigt sen vi var på "relasepartyt" för drygt 1½ år sen, och då visade de bara sedanen, så jag vet inte hur kombin ser ut alls på insidan. När man der den i trafiken har jag fått intrycket att den är nättare/mindre än vår -00:a, men jag tror naturligtvis dig om du säger den är större.

    Svårt... Man skulle nästan behöva provlasta vagnen mm i bilarna, men det får man väl inte göra på bilaffären?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  24. 12
    Maken tycker det är totalt oviktigt att kunna ta extra pasagerare, för det sker så sällan (1-2 ggr/mån). Jag är uppvuxen med stor bil, och har alltid tyckt att det varit så skönt att allt få plats med kompisar osv. Maken menar dock att vi ska köpa bil efter _våra_ behov, och inte efter att släkt/vänner åker med ibland.

    Jag har inte sett nya Passaten invändigt sen vi var på "relasepartyt" för drygt 1½ år sen, och då visade de bara sedanen, så jag vet inte hur kombin ser ut alls på insidan. När man der den i trafiken har jag fått intrycket att den är nättare/mindre än vår -00:a, men jag tror naturligtvis dig om du säger den är större.

    Svårt... Man skulle nästan behöva provlasta vagnen mm i bilarna, men det får man väl inte göra på bilaffären?
  25. Medlem sedan
    Jan 2006
    #13
    provlasta etc gjorde vi när vi va runt o kolla bil. Se bara till att det inte är allt för skitigt bara kanske
  26. 13
    provlasta etc gjorde vi när vi va runt o kolla bil. Se bara till att det inte är allt för skitigt bara kanske
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14

    Är det nya

    eller gamla Passaten ni har då?

    Vi har en -00:a med som vi är supernöjda med, men det är som sagt utrymmet som bekymrar mig lite. Du verkar dock resonera som min man, han säöger precis sådär.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  28. 14
    Är det nya eller gamla Passaten ni har då?

    Vi har en -00:a med som vi är supernöjda med, men det är som sagt utrymmet som bekymrar mig lite. Du verkar dock resonera som min man, han säöger precis sådär.
  29. Medlem sedan
    Dec 2002
    #15
    Tycker din make har en poäng där....att ni skall köpa bil efter Era behov.
  30. 15
    Tycker din make har en poäng där....att ni skall köpa bil efter Era behov.
  31. Medlem sedan
    Jan 2006
    #16
    Vet inte om det kom en ännu nyare modell som 06:a men annars är det den nyaste modellen.

    Vi valde sedan för att vi anser att kombi känns lite för klumpigt o köra omkring med. Sen värdesätter jag körglädjen väldigt högt.
  32. 16
    Vet inte om det kom en ännu nyare modell som 06:a men annars är det den nyaste modellen.

    Vi valde sedan för att vi anser att kombi känns lite för klumpigt o köra omkring med. Sen värdesätter jag körglädjen väldigt högt.
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Åh men en Space Wagon!

    Peter, visst är det en jäääättebra bil!!!

    Allvarligt, Sara, jag är SÅ nöjd med min Mitsubishi, den är sexsitsig och då har vi plockat bort båda bak och har en hundbur och rejält lastutrymme ändå. Enkelt att ta bort buren och klämma ihop säte 3+4 och därmed kunna lasta små hus i bilen, enkelt att köra med fem säten + hund. Vi har en bakåtvänd och en framåtvänd unge och det funkar kanon. Kompisarna ryms med.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  34. 17
    Åh men en Space Wagon! Peter, visst är det en jäääättebra bil!!!

    Allvarligt, Sara, jag är SÅ nöjd med min Mitsubishi, den är sexsitsig och då har vi plockat bort båda bak och har en hundbur och rejält lastutrymme ändå. Enkelt att ta bort buren och klämma ihop säte 3+4 och därmed kunna lasta små hus i bilen, enkelt att köra med fem säten + hund. Vi har en bakåtvänd och en framåtvänd unge och det funkar kanon. Kompisarna ryms med.
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    Vi är ganska

    märkestrogna, både jag och maken (gäller allt, inte bara bil), så vi är helt inne på en VW till. Men visst, man kan ju fundera. Utrymmesmässigt låter det ju toppen! Prisläge?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  36. 18
    Vi är ganska märkestrogna, både jag och maken (gäller allt, inte bara bil), så vi är helt inne på en VW till. Men visst, man kan ju fundera. Utrymmesmässigt låter det ju toppen! Prisläge?
  37. Medlem sedan
    Oct 2001
    #19

    745:an är större...

    ...än V 70:n.
    Vi har kikat lite på det där med lastutrymmena på just de två modellerna.
    Vi har nämligen också en 745:a och har haft tankar på att byta till 850 eller V70, men befarar att man inte får en Berner sennen hund och en barnvagn då, så det blir nog till att behålla gamla bettan ett tag till
    http://barnsligt.blogspot.com/
    http://lawomanhemma.blogspot.com/

    "This is the end
    Beautiful friend
    This is the end
    My only friend, the end"


    Hanna med Matilda januari 2001 och Felicia februari 2007
  38. 19
    745:an är större... ...än V 70:n.
    Vi har kikat lite på det där med lastutrymmena på just de två modellerna.
    Vi har nämligen också en 745:a och har haft tankar på att byta till 850 eller V70, men befarar att man inte får en Berner sennen hund och en barnvagn då, så det blir nog till att behålla gamla bettan ett tag till
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som flugit in i huvudet på dem av misstag/Nalle Puh
  40. 20
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. När jag blir stor eller tja när
    By ulle75 in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-28, 18:29
  2. stor skilnad att ha 4 eller 5?
    By nanna30 in forum Många barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-29, 17:56
  3. Stor eller liten?
    By Mitzie in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 20:39
  4. "Stor tjej - stor säng"
    By lia med freja in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 17:25
  5. Vill ge er alla en stor, stor kram
    By anhna in forum Svårt att bli gravid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 07:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar