Tips på hundras
Hem & fritid
  1. Kamomilla
    #1

    Tips på hundras

    Vi har äntligen bestämt oss för att skapa en fyrfota familjmedlem, nämligen en hund. Men vi velar och velar om vilken ras som kan passa oss, kanske ni kan vara till hjälp???
    Vi vill ha en liten eller medelstor hund.
    Pälsen ska vara lättskött.
    Vi vill gärna hålla på med agility.
    Med tre barn så måste den vara barnkär.
    Den ska kunna följa med husse på jobbet ibland ( han är maskinförare)
    Vi är inte intresserad av utställningar.
    Vill ej ha en hund med mycket jakt i sig, det kan vara jobbigt att släppa loss en sån hund ute!!
    Så vad har ni för förslag, vi har själva varit inne på: cavalier , papillon, Jack russel, dansk/svensk, borderterrier.....
  2. 1
    Tips på hundras Vi har äntligen bestämt oss för att skapa en fyrfota familjmedlem, nämligen en hund. Men vi velar och velar om vilken ras som kan passa oss, kanske ni kan vara till hjälp???
    Vi vill ha en liten eller medelstor hund.
    Pälsen ska vara lättskött.
    Vi vill gärna hålla på med agility.
    Med tre barn så måste den vara barnkär.
    Den ska kunna följa med husse på jobbet ibland ( han är maskinförare)
    Vi är inte intresserad av utställningar.
    Vill ej ha en hund med mycket jakt i sig, det kan vara jobbigt att släppa loss en sån hund ute!!
    Så vad har ni för förslag, vi har själva varit inne på: cavalier , papillon, Jack russel, dansk/svensk, borderterrier.....
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2
    Belgare...är totalsåld på belgisk vallhund....vi har en underbar Groenendael
  4. 2
    Belgare...är totalsåld på belgisk vallhund....vi har en underbar Groenendael
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3

    Men ärligt! :-)

    Visst är belgare fina, men tycker du att de stämmer in på MrsBs önskemål? Groenendael, terveruen osv ser jag mer som brukshundar än som "familjehundar att hålla på lite med agility med".
    ~ sprengja of fucking everything ~
  6. 3
    Men ärligt! :-) Visst är belgare fina, men tycker du att de stämmer in på MrsBs önskemål? Groenendael, terveruen osv ser jag mer som brukshundar än som "familjehundar att hålla på lite med agility med".
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Border terrier eller pudel

    eller shetland sheepdog föreslår jag. Alla är pigga, glada, lättlärda, trevliga, friska och sunda hundar!

    Cavalier är väldigt söt och trevliga hundar, men för sjuka tycker jag. Jack russel är min absoluta hat-ras, så den kan jag inte säga någon positivt alls om tyvärr. Papillon tycker jag är lite för mycket tanthund och dansk/svensk gårdshund kan jag för lite om.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Border terrier eller pudel eller shetland sheepdog föreslår jag. Alla är pigga, glada, lättlärda, trevliga, friska och sunda hundar!

    Cavalier är väldigt söt och trevliga hundar, men för sjuka tycker jag. Jack russel är min absoluta hat-ras, så den kan jag inte säga någon positivt alls om tyvärr. Papillon tycker jag är lite för mycket tanthund och dansk/svensk gårdshund kan jag för lite om.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Hihi, måste ju bara fråga varför Jack Russel är din hatras? Jag blev så full i skratt när jag läste att du skrev så, fråga mig inte varför,,,det lät bara så kul.
  10. 5
    Hihi, måste ju bara fråga varför Jack Russel är din hatras? Jag blev så full i skratt när jag läste att du skrev så, fråga mig inte varför,,,det lät bara så kul.
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    För att jag

    tycker de är ettriga, fula, ouppfostrade, stirriga, opålitliga - ja, rent hemska. Jag avskyr dem verkligen.

    (En JRT bet hjäl en morslös kattunge jag räddat och fött upp med flaska när jag var 13 år och då började min motvilja mot dem.)

    Visst finns det enstaka trevliga, men som regel har jag extremt svårt för den rasen.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  12. 6
    För att jag tycker de är ettriga, fula, ouppfostrade, stirriga, opålitliga - ja, rent hemska. Jag avskyr dem verkligen.

    (En JRT bet hjäl en morslös kattunge jag räddat och fött upp med flaska när jag var 13 år och då började min motvilja mot dem.)

    Visst finns det enstaka trevliga, men som regel har jag extremt svårt för den rasen.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Aha ja då är jag med. Förstår att motviljan började där när du var 13,,,stackars katt och stackars dig som fick vara med om det
  14. 7
    Aha ja då är jag med. Förstår att motviljan började där när du var 13,,,stackars katt och stackars dig som fick vara med om det
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8
    Jag får nog skriva under på att JRT inte är någn favorit här heller.
    Man brukar alltid ha träffat en eller åtminstonde ett par av varje ras som är okej, men jag har aldrig träffat en okej JRT. Skälliga, ettriga och oberäkneliga. Även mina erfarenheter utav rasen är otroligt tråkiga..
  16. 8
    Jag får nog skriva under på att JRT inte är någn favorit här heller.
    Man brukar alltid ha träffat en eller åtminstonde ett par av varje ras som är okej, men jag har aldrig träffat en okej JRT. Skälliga, ettriga och oberäkneliga. Även mina erfarenheter utav rasen är otroligt tråkiga..
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    holländare såklart
  18. 9
    holländare såklart
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10
    Samma här! Jag skulle aldrig rekommendera en barnfamilj att skaffa jack russel ... (och skulle aldrig skaffa en själv heller - med eller utan barn).
  20. 10
    Samma här! Jag skulle aldrig rekommendera en barnfamilj att skaffa jack russel ... (och skulle aldrig skaffa en själv heller - med eller utan barn).
  21. LinBlå
    #11
    Och jag har en svag punkt för JRT.. *S* Såklart..
    Men nej, inget jag rekommenderar en nybörjare, för då blir de just så som du beskriver..
  22. 11
    Och jag har en svag punkt för JRT.. *S* Såklart..
    Men nej, inget jag rekommenderar en nybörjare, för då blir de just så som du beskriver..
  23. LinBlå
    #12
    Mitt tips är pudel. En rolig, pigg hund som är lättlärd!

    JRT, d/s gårdshund och border terrier går ju ganska mycket bort med tanke på att ni inte vill ha jaktegenskaperna.
  24. 12
    Mitt tips är pudel. En rolig, pigg hund som är lättlärd!

    JRT, d/s gårdshund och border terrier går ju ganska mycket bort med tanke på att ni inte vill ha jaktegenskaperna.
  25. Kamomilla
    #13
    Tack för alla svar Ja, jag har ju verkligen fått mig en tankeställare när det gäller Jack russel!!
    Shetland Sheepdog har jag föreslagit för maken, vår granne har en och jag tycker den är så himla fin och go, men maken vägrar han tycker de har för mycket päls
    Pudel har vi faktiskt också diskuterat men vi har inte läst på så mycket om pudlar än, ska nog ta och göra det nu.
    Holländare är för stor, den skulle aldrig få plats i husses lastmaskin
    Gud vad svårt det är, det är ju en ny familjemedlem det handlar om så man vill ju inte förhasta sig, hur sjutton ska vi kunna bestämma oss
  26. 13
    Tack för alla svar Ja, jag har ju verkligen fått mig en tankeställare när det gäller Jack russel!!
    Shetland Sheepdog har jag föreslagit för maken, vår granne har en och jag tycker den är så himla fin och go, men maken vägrar han tycker de har för mycket päls
    Pudel har vi faktiskt också diskuterat men vi har inte läst på så mycket om pudlar än, ska nog ta och göra det nu.
    Holländare är för stor, den skulle aldrig få plats i husses lastmaskin
    Gud vad svårt det är, det är ju en ny familjemedlem det handlar om så man vill ju inte förhasta sig, hur sjutton ska vi kunna bestämma oss
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Jag me!

    Lite svag för dem. Men så har jag haft turen att bara träffa trevliga JRT också...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  28. 14
    Jag me! Lite svag för dem. Men så har jag haft turen att bara träffa trevliga JRT också...
  29. Linf
    #15
    Jag skriver under på allt vad gäller Borderterrier dock en passus - de har mycket jakt i sig. Jag vill påstå att de allra flesta individer kan man inte ha lösa på promenad, speciellt inte i skogen men självklart finns det undantag.
  30. 15
    Jag skriver under på allt vad gäller Borderterrier dock en passus - de har mycket jakt i sig. Jag vill påstå att de allra flesta individer kan man inte ha lösa på promenad, speciellt inte i skogen men självklart finns det undantag.
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16
    Fast jag tyckr de är ...olika. Stor spännvidd mellan de ekremkaxiga. Och de som faktiskt fungerat bra som just tanthund, till nybörjare. Har träffat några sådana också.
  32. 16
    Fast jag tyckr de är ...olika. Stor spännvidd mellan de ekremkaxiga. Och de som faktiskt fungerat bra som just tanthund, till nybörjare. Har träffat några sådana också.
  33. Medlem sedan
    Mar 2004
    #17
    Själv har jag en papillon-blandning. Och enklare hund får man ju leta efter. samtidigt som det är bra fart på den, älskar att springa över stock och sten i skogen, hon far runt som en studsboll mellan bergsknallarna. Och hon har inga problem med kylan, bara man inte stannar och står still länge. Hon brukar sova i dottern säng, så visst är hon barnkär.

    pälsen ska ju borstas. Eller så gör man som jag, klipper bort tovorna som faktiskt inte dyker upp så väldigt lätt. * skäms en smula över min nonchiga inställning till pälsvård ( jo, jag borstar också, bara inte varje vecka)*
  34. 17
    Själv har jag en papillon-blandning. Och enklare hund får man ju leta efter. samtidigt som det är bra fart på den, älskar att springa över stock och sten i skogen, hon far runt som en studsboll mellan bergsknallarna. Och hon har inga problem med kylan, bara man inte stannar och står still länge. Hon brukar sova i dottern säng, så visst är hon barnkär.

    pälsen ska ju borstas. Eller så gör man som jag, klipper bort tovorna som faktiskt inte dyker upp så väldigt lätt. * skäms en smula över min nonchiga inställning till pälsvård ( jo, jag borstar också, bara inte varje vecka)*
  35. Medlem sedan
    Feb 2000
    #18

    Jag svarar...

    schnauzer! Lagom stor och med fart i utan att på något sätt vara ettrig. Lätt att trimma och fäller minimalt!
    Tuff och leker gärna med barn och orkar vara med på jobbet tex. Den perfekta familjehunden enligt mig!
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  36. 18
    Jag svarar... schnauzer! Lagom stor och med fart i utan att på något sätt vara ettrig. Lätt att trimma och fäller minimalt!
    Tuff och leker gärna med barn och orkar vara med på jobbet tex. Den perfekta familjehunden enligt mig!
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    #19
    Whippet då??

    En ras som är lugn inne o lite fartigare ute. Kan hålla på m agilty, ingen pälsvård, - dock lite frusen under vintern, om man bor som jag i Haparanda. Men en ras som man ska kika lite närmare på!!

    Själv har jag två whippar och tre barn!! Och det fungerar bra!
  38. 19
    Whippet då??

    En ras som är lugn inne o lite fartigare ute. Kan hålla på m agilty, ingen pälsvård, - dock lite frusen under vintern, om man bor som jag i Haparanda. Men en ras som man ska kika lite närmare på!!

    Själv har jag två whippar och tre barn!! Och det fungerar bra!
  39. Kamomilla
    #20
    Min fabror har två schnauzer som han tyvärr inte har uppfostrat särskilt väl!!
    Så därför har jag väl inte fått världens bästa intryck av just schnauzer men jag kanske ska ge rasen en chans till
  40. 20
    Min fabror har två schnauzer som han tyvärr inte har uppfostrat särskilt väl!!
    Så därför har jag väl inte fått världens bästa intryck av just schnauzer men jag kanske ska ge rasen en chans till
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. hundras för oss?
    By Ancha75 in forum Hem & fritid
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 13:17
  2. Tips på hundras ?
    By Bettina T in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 19:32
  3. hundras
    By eva- in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 07:19
  4. Tips på hundras önskas!
    By MorM in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 09:09
  5. Tips på hundras till pensionär?
    By Annelie in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 23:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar