jag är en dålig mamma
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    jag är en dålig mamma

    på så många olika sätt.
    här ska ni få höra:
    jag blev med barn som tonåring, och jag gick aldrig gymnasiet.
    jag var dessutom utfattig när barnet föddes och skilde mig efter nåt år.
    jag skaffade barnvakt första gången när hon var 2 veckor. över natten!
    hon har gått på dagis.
    jag rökte under hela graviditeterna, och har fortsatt röka sedan dess, om än med uppehåll.
    jag drack alkohol när jag ammade, fast jag pumpade ur.
    jag åkte berg-och-dalbana när jag var i åttonde månaden.
    jag krävde bedövning och droger under förlossningarna.
    jag har fortsatt "gå ut" under hela min föräldratid, i snitt en gång var fjortonde dag. och druckit! och rökt! och roat mig!
    jag har låtit mina barn använda andras hostmedicin.
    jag svär.
    jag lagar bara ett mål mat om dagen, luddag.
    jag har skrikit åt mina barn, och t o m slagit dom.

    men åndå måste jag gjort _nånting_ rätt, för mina barn är stora, friska, intelligenta och helt enkelt underbara!
  2. 1
    jag är en dålig mamma på så många olika sätt.
    här ska ni få höra:
    jag blev med barn som tonåring, och jag gick aldrig gymnasiet.
    jag var dessutom utfattig när barnet föddes och skilde mig efter nåt år.
    jag skaffade barnvakt första gången när hon var 2 veckor. över natten!
    hon har gått på dagis.
    jag rökte under hela graviditeterna, och har fortsatt röka sedan dess, om än med uppehåll.
    jag drack alkohol när jag ammade, fast jag pumpade ur.
    jag åkte berg-och-dalbana när jag var i åttonde månaden.
    jag krävde bedövning och droger under förlossningarna.
    jag har fortsatt "gå ut" under hela min föräldratid, i snitt en gång var fjortonde dag. och druckit! och rökt! och roat mig!
    jag har låtit mina barn använda andras hostmedicin.
    jag svär.
    jag lagar bara ett mål mat om dagen, luddag.
    jag har skrikit åt mina barn, och t o m slagit dom.

    men åndå måste jag gjort _nånting_ rätt, för mina barn är stora, friska, intelligenta och helt enkelt underbara!
  3. Medlem sedan
    Jul 1999
    #2
    Fast där var det många FY FY tycker jag.
    Dessutom är det olagligt att slå sina barn.
    Barn ärver sina föräldrars beteende.
  4. 2
    Fast där var det många FY FY tycker jag.
    Dessutom är det olagligt att slå sina barn.
    Barn ärver sina föräldrars beteende.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Där ser man, alla dessa måsten.. Bättre att njuta av livet.

    Vet du vad, nu ska jag göra kalkstensdrömmar
  6. 3
    Där ser man, alla dessa måsten.. Bättre att njuta av livet.

    Vet du vad, nu ska jag göra kalkstensdrömmar
  7. Medlem sedan
    Aug 2004
    #4
    Hej Pol! Du har helt enkelt varit "good enough" parent. Det är de allra allra flesta av oss, jag loooovar.
    Kram
  8. 4
    Hej Pol! Du har helt enkelt varit "good enough" parent. Det är de allra allra flesta av oss, jag loooovar.
    Kram
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    tycker du ska byta ut dålig med mänsklig, har gjort en å annan av det du räknade upp och kanske lite egna saker och ja det gick ju också bra
  10. 5
    tycker du ska byta ut dålig med mänsklig, har gjort en å annan av det du räknade upp och kanske lite egna saker och ja det gick ju också bra
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Herregud Pola!!!

    Det är kriminellt att vara sådär mänsklig! Du är underbar vill jag bara meddela!
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  12. 6
    Herregud Pola!!! Det är kriminellt att vara sådär mänsklig! Du är underbar vill jag bara meddela!
  13. Gretah
    #7
    En hel del Fy Fy som ovanstående skrev. Jag kan tänka mej att det är lite krasst skrivet, för mellan allt negativt du skrivit finns ju massor av tid för positiva saker. Kan också tänka att du kan ha haft mycket tur. Andra barn med liknande uppväxt skulle kanske inte haft samma tur. Sen kan man ju anta att när du varit ute haft kul var fjortonde dag osv, så har barnen varit hos nån annan vuxen - som kanske också gett dina barn nåt bra som de idag har med sej. Med andra ord- utan att vara elak, allt är kanske inte din förtjänst? (fast det där lät elakt ändå och det är inte så jag menar!)
  14. 7
    En hel del Fy Fy som ovanstående skrev. Jag kan tänka mej att det är lite krasst skrivet, för mellan allt negativt du skrivit finns ju massor av tid för positiva saker. Kan också tänka att du kan ha haft mycket tur. Andra barn med liknande uppväxt skulle kanske inte haft samma tur. Sen kan man ju anta att när du varit ute haft kul var fjortonde dag osv, så har barnen varit hos nån annan vuxen - som kanske också gett dina barn nåt bra som de idag har med sej. Med andra ord- utan att vara elak, allt är kanske inte din förtjänst? (fast det där lät elakt ändå och det är inte så jag menar!)
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8

    Men...

    slagit dem kan jag inte acceptera!

    Jag vill inte moralisera och jag har gjort flera av sakerna i din lista. Men slå barnen är inte ok (varken enl lag eller enl mig.)

    Många barn (och vuxna) verkar väl må bra, vara friska och vad du nu sa men mår skit ändå och för beteendet vidare till nästa generation.
  16. 8
    Men... slagit dem kan jag inte acceptera!

    Jag vill inte moralisera och jag har gjort flera av sakerna i din lista. Men slå barnen är inte ok (varken enl lag eller enl mig.)

    Många barn (och vuxna) verkar väl må bra, vara friska och vad du nu sa men mår skit ändå och för beteendet vidare till nästa generation.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9

    Då kontra jag med

    - Jag började jobba när sonen var 3 månader. Lämnade honom "ensam" hemma (hans pappa var visserligen med men jag har fått frågor om det)

    - han började dagis vid ett års ålder trots att vi hade massor med föräldrardagar kvar.

    -Jag tänker inte skaffa syskon till sonen.

    Värst av allt
    - Jag ammade ungen tills han var över 2 år och han sover fortfarande i min säng (4 år)... närmast incestiöst enligt vissa.


    Nej, allvarligt, jag har levd i olika kulturer där synen på vad som konstituera en bra förälder varierar kraftigt.
    Personligen så tror jag att visa barn respekt , kärlek och omsorg är det allra viktigast (en klyscha, jag vet men så känner jag).
    Mina systrar smiskar sina barn- jag tycker inte om det.
    Jag smiskar inte mitt barn- hon tycker inte om det.
    Vi samsas om att vi har olika syn på föräldrarskap. Hon är en underbar mamma och barnen mår bra.
    jag skriker åt min son ibland- jag tycker inte om att jag gör det- men jag är mänsklig... DET tycker jag om!
  18. 9
    Då kontra jag med - Jag började jobba när sonen var 3 månader. Lämnade honom "ensam" hemma (hans pappa var visserligen med men jag har fått frågor om det)

    - han började dagis vid ett års ålder trots att vi hade massor med föräldrardagar kvar.

    -Jag tänker inte skaffa syskon till sonen.

    Värst av allt
    - Jag ammade ungen tills han var över 2 år och han sover fortfarande i min säng (4 år)... närmast incestiöst enligt vissa.


    Nej, allvarligt, jag har levd i olika kulturer där synen på vad som konstituera en bra förälder varierar kraftigt.
    Personligen så tror jag att visa barn respekt , kärlek och omsorg är det allra viktigast (en klyscha, jag vet men så känner jag).
    Mina systrar smiskar sina barn- jag tycker inte om det.
    Jag smiskar inte mitt barn- hon tycker inte om det.
    Vi samsas om att vi har olika syn på föräldrarskap. Hon är en underbar mamma och barnen mår bra.
    jag skriker åt min son ibland- jag tycker inte om att jag gör det- men jag är mänsklig... DET tycker jag om!
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Som vanligt så hade det blivit ramskri om någon annan hade skrivit detta, jag tror du är en rätt normal förälder faktiskt... Jag har inte varit helt perfekt heller men har som sagt facit i hand nu, två välartade barn den ena snart vuxen!:-9
  20. 10
    Som vanligt så hade det blivit ramskri om någon annan hade skrivit detta, jag tror du är en rätt normal förälder faktiskt... Jag har inte varit helt perfekt heller men har som sagt facit i hand nu, två välartade barn den ena snart vuxen!:-9
  21. Medlem sedan
    Jun 2002
    #11
    om ngn annan än pola skrivit det? hur menar du då?
  22. 11
    om ngn annan än pola skrivit det? hur menar du då?
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Att om en annan person, tex jag skrivit det så hade det blivit ramaskri.... Syftade mest på ett annat nick i o fs.
  24. 12
    Att om en annan person, tex jag skrivit det så hade det blivit ramaskri.... Syftade mest på ett annat nick i o fs.
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13
    ok då förstår jag hur du menar.
  26. 13
    ok då förstår jag hur du menar.
  27. Marmelad
    #14
    MUNCH heter det, inte LUDDAG *flinar*

    Jo, jag håller med dig, bra föräldraskap är så mycket mer än varm mat på bordet vareviga dag.
  28. 14
    MUNCH heter det, inte LUDDAG *flinar*

    Jo, jag håller med dig, bra föräldraskap är så mycket mer än varm mat på bordet vareviga dag.
  29. Marmelad
    #15
    Nej förlåt MINCH naturligtvis *S*
  30. 15
    Nej förlåt MINCH naturligtvis *S*
  31. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16

    Fast det är väl inte så

    konstigt? att ens reaktion beror på _vem_ som skriver något menar jag. Man "känner" varje skribent genom sina tidigare inlägg.
    Pola fördömer aldrig någon i sina inlägg- står för vem hon är och vad hon gör. Har faktiskt aldrig sett något inlägg där hon berättar för någon hur de bör agera som förälder eller leva sina liv exempelvis.
    Däremot när det finns skribenter som är konsekvent med att berätta för folk om sina åsikter om hur man bör göra som omfattar allt mellan himmel så är man mer benägen att reagera. Personen liksom bjuder in till såna diskussioner.
    Ex. om man har en massa åsikter om vilken mat barn bör äta, hur de ska sova, hur mycket (lite) tid de bör tillbringa på dagis, om de får spela dataspel etc och sen själv berätta att man slår sina barn- ja, då känns det kanske lite mer berättigat att ifrågasätta den personen.
    Tycker inte du det?
  32. 16
    Fast det är väl inte så konstigt? att ens reaktion beror på _vem_ som skriver något menar jag. Man "känner" varje skribent genom sina tidigare inlägg.
    Pola fördömer aldrig någon i sina inlägg- står för vem hon är och vad hon gör. Har faktiskt aldrig sett något inlägg där hon berättar för någon hur de bör agera som förälder eller leva sina liv exempelvis.
    Däremot när det finns skribenter som är konsekvent med att berätta för folk om sina åsikter om hur man bör göra som omfattar allt mellan himmel så är man mer benägen att reagera. Personen liksom bjuder in till såna diskussioner.
    Ex. om man har en massa åsikter om vilken mat barn bör äta, hur de ska sova, hur mycket (lite) tid de bör tillbringa på dagis, om de får spela dataspel etc och sen själv berätta att man slår sina barn- ja, då känns det kanske lite mer berättigat att ifrågasätta den personen.
    Tycker inte du det?

Liknande trådar

  1. var jag en dålig mamma nu?
    By tuffinghund in forum _0912 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 19:21
  2. Jag är en dålig mamma
    By Bissen in forum _0906 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:10
  3. dålig mamma?!
    By deppo in forum _0907 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 10:11
  4. Uhhh - dålig, DÅLIG mamma..
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-19, 14:31
  5. duktig mamma var dålig mamma
    By Lineaa in forum _0506 Junibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 22:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar