Svårt att hitta rätt bil!
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Svårt att hitta rätt bil!

    Jag tycker det är så himla svårt att bestämma vad vi ska ha för bil... Vi ska köpa ny bil under året nu, men vi hittar ingen som känns helt rätt. Nu har vi en VW Passat som vi är jättenöjda med, förutom att den är för liten...

    Våra krav är:
    -Säker
    -Vettig driftskostnad
    -Diesel, ej automat
    -Ha plats för 5 passagerare utan att man behöver tränga ihjäl sig
    -Plats för vagn och övrigt bagage
    -Plats för hund
    -Inte för tråkig att köra och se på
    -Vedertaget/erkänt bra märke
    -0-3 år gammal, max 5000 mil
    -Pris upp till omkring 300.000 kr

    Förslag någon?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Svårt att hitta rätt bil! Jag tycker det är så himla svårt att bestämma vad vi ska ha för bil... Vi ska köpa ny bil under året nu, men vi hittar ingen som känns helt rätt. Nu har vi en VW Passat som vi är jättenöjda med, förutom att den är för liten...

    Våra krav är:
    -Säker
    -Vettig driftskostnad
    -Diesel, ej automat
    -Ha plats för 5 passagerare utan att man behöver tränga ihjäl sig
    -Plats för vagn och övrigt bagage
    -Plats för hund
    -Inte för tråkig att köra och se på
    -Vedertaget/erkänt bra märke
    -0-3 år gammal, max 5000 mil
    -Pris upp till omkring 300.000 kr

    Förslag någon?
  3. Medlem sedan
    May 2002
    #2

    Tillägg

    Maken vägrar CGV (han tycker den är ett stort as säger han), som jag annars är sugen på. Just nu pratar vi mest om olika SUV:ar, bl.a. VW Toureg, Honda CR-V och Hyndai Santa Fe, men jag vet inte hur rymliga de egentligen är.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  4. 2
    Tillägg Maken vägrar CGV (han tycker den är ett stort as säger han), som jag annars är sugen på. Just nu pratar vi mest om olika SUV:ar, bl.a. VW Toureg, Honda CR-V och Hyndai Santa Fe, men jag vet inte hur rymliga de egentligen är.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3
    Åh vilket lyxproblem :-) Med er budget kan ni ju hitta en jättefin bil. Jag tycker att Touareg är väldigt fin men jag tvivlar på att det är särskilt mycket plats i den. Ofta är ju SUV:ar större på utsidan än på insidan. Vi har en Toyota Land Cruiser 100 nu men den kan vi inte ta med till Sverige tyvärr, annars den bästa bil man kan tänka sig. Har du kollat in Touran? Tycker att de är fina och ekonomiska, särskilt deras nya disel. Honda CRV är inte alls någon stor bil och Hyundai Santa Fe en wanna.be SUV som jag inte gillar alls.
  6. 3
    Åh vilket lyxproblem :-) Med er budget kan ni ju hitta en jättefin bil. Jag tycker att Touareg är väldigt fin men jag tvivlar på att det är särskilt mycket plats i den. Ofta är ju SUV:ar större på utsidan än på insidan. Vi har en Toyota Land Cruiser 100 nu men den kan vi inte ta med till Sverige tyvärr, annars den bästa bil man kan tänka sig. Har du kollat in Touran? Tycker att de är fina och ekonomiska, särskilt deras nya disel. Honda CRV är inte alls någon stor bil och Hyundai Santa Fe en wanna.be SUV som jag inte gillar alls.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Touran

    är ju byggd på Golf, så den är ju liten (mindre än Passat som vi har nu!).

    Mina föräldrar har en Honda CR-V och jag tycker den känns rymlig...

    Vad menar du med att Hyundai Santa Fe är en wannabe-SUV?
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Touran är ju byggd på Golf, så den är ju liten (mindre än Passat som vi har nu!).

    Mina föräldrar har en Honda CR-V och jag tycker den känns rymlig...

    Vad menar du med att Hyundai Santa Fe är en wannabe-SUV?
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Hallå, missade du att IPCC släppte en klimatrapport för några dar sedan?
  10. 5
    Hallå, missade du att IPCC släppte en klimatrapport för några dar sedan?
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Grandis

    En ny Grandis diesel ryms utan problem inom den budget som du nämner. Modellen har tre sätesrader och är sjusitsig, De bakre stolarna är nedfällbara i golvet och då har den ett rejält bagageutrymme.
  12. 6
    Grandis En ny Grandis diesel ryms utan problem inom den budget som du nämner. Modellen har tre sätesrader och är sjusitsig, De bakre stolarna är nedfällbara i golvet och då har den ett rejält bagageutrymme.
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Mitsubishi

    Jag kanske skulle säga också om du inte vet det att Grandis är en Mitsubsihimodell.
  14. 7
    Mitsubishi Jag kanske skulle säga också om du inte vet det att Grandis är en Mitsubsihimodell.
  15. Medlem sedan
    May 2002
    #8

    Hallå

    Jag visste att det skulle komma och jag visste att det skulle komma från dig.

    Nej, det missade jag inte, men jag vill ha bil ändå.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  16. 8
    Hallå Jag visste att det skulle komma och jag visste att det skulle komma från dig.

    Nej, det missade jag inte, men jag vill ha bil ändå.
  17. Medlem sedan
    May 2002
    #9

    Hittade

    den här:

    http://www.bytbil.com/index.cgi?tips=94EB3CF968C3F1

    Kan du ge mig ett bättre pris?

    Ska presentera den för maken, tack för tipset!
    ~ sprengja of fucking everything ~
  18. 9
    Hittade den här:

    http://www.bytbil.com/index.cgi?tips=94EB3CF968C3F1

    Kan du ge mig ett bättre pris?

    Ska presentera den för maken, tack för tipset!
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Ingen begagnad

    Jag har ingen begagnad Grandis diesel i lager så det priset kan jag inte slå.
  20. 10
    Ingen begagnad Jag har ingen begagnad Grandis diesel i lager så det priset kan jag inte slå.
  21. Medlem sedan
    May 2002
    #11

    Men den var ju ny!

    Fast nu såg jag att det var en bensinare.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  22. 11
    Men den var ju ny! Fast nu såg jag att det var en bensinare.
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Nej

    Nej den bilen jag fick en länk till var en diesel årsmodell 2005 med 5.700 mil på mätaren för 219.000:-
  24. 12
    Nej Nej den bilen jag fick en länk till var en diesel årsmodell 2005 med 5.700 mil på mätaren för 219.000:-
  25. Medlem sedan
    May 2002
    #13
    ~ sprengja of fucking everything ~
  26. Medlem sedan
    Jun 2001
    #14

    Billigt

    Det där var billigt, om jag kan slå det vet jag inte förrän jag sitter vid datorn på jobbet i morgon.
  27. 14
    Billigt Det där var billigt, om jag kan slå det vet jag inte förrän jag sitter vid datorn på jobbet i morgon.
  28. Medlem sedan
    Jan 2003
    #15
    Hallå, det är orimligt att en yvåbarnsfamilj Måste ha en MPV eller SUV.
  29. 15
    Hallå, det är orimligt att en yvåbarnsfamilj Måste ha en MPV eller SUV.
  30. Medlem sedan
    May 2002
    #16

    Orimligt?

    För det första så planerar vi inte att vara en tvåbarnsfamilj så länge som vi ska ha den nya bilen. För det andra har vi en hund som också kräver plats i bilen. För det tredje är jag trött på att trängas, vill åka med komfort.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  31. 16
    Orimligt? För det första så planerar vi inte att vara en tvåbarnsfamilj så länge som vi ska ha den nya bilen. För det andra har vi en hund som också kräver plats i bilen. För det tredje är jag trött på att trängas, vill åka med komfort.
  32. Medlem sedan
    Jan 2003
    #17
    Ja, det är nog så att det krävs en större miljökatastrof inna det börjar sjunka in i folks medvetande att miljö måste komma före komfort. Undrar vad barnen kommer att säga i framtiden, tack mamma och pappa för att ni lät oss åka komfortabelt, det gör inte så mycket att Stockholm ligger under vatten.
    Det är ju långt ifrån omöjligt att åka komfortabelt i en vanlig herrgårdsvagn även med tre barn och hund.
    Jag misstänker ju dessutom att du tänker kära en hel del ensam i tjänsten.
  33. 17
    Ja, det är nog så att det krävs en större miljökatastrof inna det börjar sjunka in i folks medvetande att miljö måste komma före komfort. Undrar vad barnen kommer att säga i framtiden, tack mamma och pappa för att ni lät oss åka komfortabelt, det gör inte så mycket att Stockholm ligger under vatten.
    Det är ju långt ifrån omöjligt att åka komfortabelt i en vanlig herrgårdsvagn även med tre barn och hund.
    Jag misstänker ju dessutom att du tänker kära en hel del ensam i tjänsten.
  34. Medlem sedan
    May 2002
    #18

    misstänker du helt fel.

    Jag undrar förresten vad du bygger dina resonemang på... En Honda CR-V (som är en av bilarna vi tittar på) drar _mindre_ än den VW Passat vi har nu. En vanlig kombi måste inte vara mer miljövänlig än en SUV eller MPV.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  35. 18
    Då misstänker du helt fel.

    Jag undrar förresten vad du bygger dina resonemang på... En Honda CR-V (som är en av bilarna vi tittar på) drar _mindre_ än den VW Passat vi har nu. En vanlig kombi måste inte vara mer miljövänlig än en SUV eller MPV.
  36. Medlem sedan
    Jan 2003
    #19
    Då sätter du ribban lågt. Klarar CR-V de föreslagna Co2 utsläppen för 2012?
    När det gäller SUV generellt så får man ju samma utrymme som i en vanlig kombi men till priset av högre vikt och ett osäkrare liv för medtrafikanterna.
    Det var iofs lite roligt att se en mamma baxa in en vagn i en XC90, den lasttröskeln får nog Christer Glenning att snurra i sin grav.
  37. 19
    Då sätter du ribban lågt. Klarar CR-V de föreslagna Co2 utsläppen för 2012?
    När det gäller SUV generellt så får man ju samma utrymme som i en vanlig kombi men till priset av högre vikt och ett osäkrare liv för medtrafikanterna.
    Det var iofs lite roligt att se en mamma baxa in en vagn i en XC90, den lasttröskeln får nog Christer Glenning att snurra i sin grav.
  38. magnolia
    #20
    Toureg är inte större än Passaten invändigt, men du får betala betydligt mer, får en snyggare bil utifrån och högre bränsleförbrukning. Det är ju också en imagebil mer än en praktisk bil. Frågan man måste ställa sig själv är vad man vill att bilen ska vara - en imagefråga eller en transportfråga OCH ska man vara hänsynstagande till miljö och medtrafikanter?
    Vi har inte rent mjöl i våra egna påsar, men jag skyller på maken. Han köper bilar utan att fråga, bara ställer dem på uppfarten.
  39. 20
    Toureg är inte större än Passaten invändigt, men du får betala betydligt mer, får en snyggare bil utifrån och högre bränsleförbrukning. Det är ju också en imagebil mer än en praktisk bil. Frågan man måste ställa sig själv är vad man vill att bilen ska vara - en imagefråga eller en transportfråga OCH ska man vara hänsynstagande till miljö och medtrafikanter?
    Vi har inte rent mjöl i våra egna påsar, men jag skyller på maken. Han köper bilar utan att fråga, bara ställer dem på uppfarten.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Svårt hitta hit som ny?
    By Eventa Aff in forum Hjärtfel - barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 19:35
  2. Svårt hitta hit som ny?
    By Eventa Aff in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 16:57
  3. Svårt för nya hitta hit?
    By Eventa Aff in forum Bokstavsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 14:40
  4. Svårt hitta hit som ny?
    By Eventa Aff in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 07:56
  5. hur svårt kan det bli att hitta
    By o in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 18:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar