Är det någon som testat GI?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Är det någon som testat GI?

    Funderade på att börja men efter att ha sett programmet Drevet på TV så avvaktar jag... Metoden massor av kritik av läkare och forskare som anser att det är en bluff!
  2. 1
    Är det någon som testat GI? Funderade på att börja men efter att ha sett programmet Drevet på TV så avvaktar jag... Metoden massor av kritik av läkare och forskare som anser att det är en bluff!
  3. camelia
    #2

    Bluff?

    Hm... det får mig att må väldigt bra och slippa blodsockersvaj i alla fall.
  4. 2
    Bluff? Hm... det får mig att må väldigt bra och slippa blodsockersvaj i alla fall.
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Skulle vara underbart att få slippa de svajningarna. Är så beroende av socker för tillfället att det är sjukt.
    Får jag inte mitt socker varje dag blir jag ett monster på riktigt!!!!

    Tydligen var det någon med att GI anser att man kan äta mer kolhydrater än man gör av med och ändå gå ner i vikt. Det satte sig forskarna emot. GI-patrullen svarade typ att eftersom kroppen får i sig så mkt proteiner så måste kroppen arbeta så hårt för att göra sig av med dom....nåt sånt...
  6. 3
    Skulle vara underbart att få slippa de svajningarna. Är så beroende av socker för tillfället att det är sjukt.
    Får jag inte mitt socker varje dag blir jag ett monster på riktigt!!!!

    Tydligen var det någon med att GI anser att man kan äta mer kolhydrater än man gör av med och ändå gå ner i vikt. Det satte sig forskarna emot. GI-patrullen svarade typ att eftersom kroppen får i sig så mkt proteiner så måste kroppen arbeta så hårt för att göra sig av med dom....nåt sånt...
  7. camelia
    #4

    Det var nog någon

    Extrem low-carbdiet som de snackade om, som Atkins. Att äta GI innebär att äta mat som har lågt GI-värde och inte ger några snabba kickar, utan att blodsockret håller sig på en jämn och fin nivå. Jag mår betydligt bättre sedan jag lade om till GI-kost.
  8. 4
    Det var nog någon Extrem low-carbdiet som de snackade om, som Atkins. Att äta GI innebär att äta mat som har lågt GI-värde och inte ger några snabba kickar, utan att blodsockret håller sig på en jämn och fin nivå. Jag mår betydligt bättre sedan jag lade om till GI-kost.
  9. marib
    #5

    Fråga inne på viktsnacket :)

    också. Där har du experterna ,och min uppfattning är att det fungerar.
  10. 5
    Fråga inne på viktsnacket :) också. Där har du experterna ,och min uppfattning är att det fungerar.
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Tror du behöver läsa på vad det egentligen handlar om. Det handlar INTE om att äta mer kolisar än man gör av med, tvärtom,,,,kör man rivstarten (som de flesta brukar mena när man pratar om att äta mycket protein) så äter man max 20 gr kolisar/dag.
    Sedan efter några veckor trappar man upp sakta så att man äter normal mängd kolisar igen, men att man då väljer bra kolisar,,,kolisar med lågt GI-värde, t.ex fullkornsbröd och fullkornspasta istället för vanlig limpa och potatis t.ex
  12. 6
    Tror du behöver läsa på vad det egentligen handlar om. Det handlar INTE om att äta mer kolisar än man gör av med, tvärtom,,,,kör man rivstarten (som de flesta brukar mena när man pratar om att äta mycket protein) så äter man max 20 gr kolisar/dag.
    Sedan efter några veckor trappar man upp sakta så att man äter normal mängd kolisar igen, men att man då väljer bra kolisar,,,kolisar med lågt GI-värde, t.ex fullkornsbröd och fullkornspasta istället för vanlig limpa och potatis t.ex
  13. Medlem sedan
    Feb 1998
    #7
    Tja, var och en får själv tro vad man vill. Jag följer GI, inte till punkt men i mångt och mycket. Mår väldigt mycket bättre.

    Minskade 6 cm på mindre än 2 månader när jag gick över igen. Nu är jag för slarvig för att minska och egentligen behövs det nog inte heller.
  14. 7
    Tja, var och en får själv tro vad man vill. Jag följer GI, inte till punkt men i mångt och mycket. Mår väldigt mycket bättre.

    Minskade 6 cm på mindre än 2 månader när jag gick över igen. Nu är jag för slarvig för att minska och egentligen behövs det nog inte heller.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Ska tillägga. Jag testade rivstarten i 6 veckor men på mig funkade det inte bättre än när jag räknar kalorier. De går ju ut och säger att de flesta rasar snabbt i vikt med rivstarten, men det gjorde inte jag. Så tröttnade jag på maten och då gick jag tillbaka till att räkna kalorier istället. Älskar bröd. potatis, pasta för mycket för att kunna hålla på med rivstarten längre, men det finns de som har hållt på med rivstarten eller nivån strax över i flera månader.
  16. 8
    Ska tillägga. Jag testade rivstarten i 6 veckor men på mig funkade det inte bättre än när jag räknar kalorier. De går ju ut och säger att de flesta rasar snabbt i vikt med rivstarten, men det gjorde inte jag. Så tröttnade jag på maten och då gick jag tillbaka till att räkna kalorier istället. Älskar bröd. potatis, pasta för mycket för att kunna hålla på med rivstarten längre, men det finns de som har hållt på med rivstarten eller nivån strax över i flera månader.
  17. camelia
    #9

    Jag gick ner fyra kilo

    På en vecka när jag körde rivstarten på en GI-diet. Sedan så drömde jag om stora lass med spagetti på nätterna så... jag fick lov att börja äta mer normalt.
  18. 9
    Jag gick ner fyra kilo På en vecka när jag körde rivstarten på en GI-diet. Sedan så drömde jag om stora lass med spagetti på nätterna så... jag fick lov att börja äta mer normalt.
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Ska tillägga en sak till. Jag är inte sockerberoende och får inga stora berg- och dal-banor om jag äter mat med lågt eller högt GI så jag märkte ju såklart ingen skillnad i form av mindre sug eller sånt.
  20. 10
    Ska tillägga en sak till. Jag är inte sockerberoende och får inga stora berg- och dal-banor om jag äter mat med lågt eller högt GI så jag märkte ju såklart ingen skillnad i form av mindre sug eller sånt.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11

    Fast..

    .. man får inte tvunget i sig mer proteiner för att man äter enligt GI.
  22. 11
    Fast.. .. man får inte tvunget i sig mer proteiner för att man äter enligt GI.
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Nej det var GI de talade om. Ola Lauritzon var där och försvarade sin sight! Han fick massor av kritik av bobben.

    Men längtar du inte efter kolhydrater? Känner du dig inte låg när du inte får socker?
  24. 12
    Nej det var GI de talade om. Ola Lauritzon var där och försvarade sin sight! Han fick massor av kritik av bobben.

    Men längtar du inte efter kolhydrater? Känner du dig inte låg när du inte får socker?
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13
    Fördelen med GI jämfört med traditionell lågkaloridiet är att du slipper känna suget framåt kvällen, en del kan ju inte släppa tanken på mat - kroppen skriker efter mer. Följer du GI får du jämnare blodsocker och därmed slipper du dom här fallgroparna där du äter eller känner sug/hunger.

    Sen är ju frågan varför du funderar på GI.... behöver du bli av med sötsug eller gå ner i vikt? Om det senare så är motion en avgörande faktor huruvida man lyckas eller inte. Det gäller för övrigt med all viktminskning - det är MYCKET lättare att gå ner i vikt om man kombinerar kost och motion.

    Jag har ätit GI sen i november. Motionerar dock för lite för att få stora "ras", men sakta neråt går det.
  26. 13
    Fördelen med GI jämfört med traditionell lågkaloridiet är att du slipper känna suget framåt kvällen, en del kan ju inte släppa tanken på mat - kroppen skriker efter mer. Följer du GI får du jämnare blodsocker och därmed slipper du dom här fallgroparna där du äter eller känner sug/hunger.

    Sen är ju frågan varför du funderar på GI.... behöver du bli av med sötsug eller gå ner i vikt? Om det senare så är motion en avgörande faktor huruvida man lyckas eller inte. Det gäller för övrigt med all viktminskning - det är MYCKET lättare att gå ner i vikt om man kombinerar kost och motion.

    Jag har ätit GI sen i november. Motionerar dock för lite för att få stora "ras", men sakta neråt går det.
  27. Medlem sedan
    Apr 2002
    #14
    Mirakel-ryktet är väl överdrivet, men att kalla metoden bluff är att ta i. De finns mycket där som funkar, men det är inte så olikt andra viktminskningsmetoder.
  28. 14
    Mirakel-ryktet är väl överdrivet, men att kalla metoden bluff är att ta i. De finns mycket där som funkar, men det är inte så olikt andra viktminskningsmetoder.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Ja men Lauritzon är ju den som lanserat (eller uppfunnit?) rivstarten som jag skriver om längre ner i tråden. Så det är faktiskt en låg-kolhydrats-diet,,,iallafall i några veckor
  30. 15
    Ja men Lauritzon är ju den som lanserat (eller uppfunnit?) rivstarten som jag skriver om längre ner i tråden. Så det är faktiskt en låg-kolhydrats-diet,,,iallafall i några veckor
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16

    Fast det är just det.

    Att man äter enligt GI betyder inte att man inte äter kolhydrater.
  32. 16
    Fast det är just det. Att man äter enligt GI betyder inte att man inte äter kolhydrater.
  33. camelia
    #17

    Jag klarar mig väldigt bra

    Utan socker (men man kan få ha en avvänjningsperiod om man äter mycket), men mår inget vidare om jag äter för lite kolhydrater. Men jag väljer (oftast) de nyttigare varianterna. (Fullkornspasta, quinoa, fullkornsris etc)
  34. 17
    Jag klarar mig väldigt bra Utan socker (men man kan få ha en avvänjningsperiod om man äter mycket), men mår inget vidare om jag äter för lite kolhydrater. Men jag väljer (oftast) de nyttigare varianterna. (Fullkornspasta, quinoa, fullkornsris etc)
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    Jag är fullkomligt övertygad om att det beror på att "håller man ingen" redan innan så får man inga stora ras. Jag fick inte heller något stort ras under rivstarten.
  36. 18
    Jag är fullkomligt övertygad om att det beror på att "håller man ingen" redan innan så får man inga stora ras. Jag fick inte heller något stort ras under rivstarten.
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Camelia, vad går GI ut på, lite kortfattat??
  38. 19
    Camelia, vad går GI ut på, lite kortfattat??
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Ja kanske är det så.
  40. 20
    Ja kanske är det så.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Någon som testat?
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 16:28
  2. Någon som testat någon alternativ...
    By Anonym in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 18:43
  3. Har någon testat
    By xzxz in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 15:34
  4. Någon som testat?
    By Aleandra in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 16:29
  5. Någon som har testat...
    By Marie in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 15:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar