Hur smittar magsjuka -el när?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2001
    #1

    Hur smittar magsjuka -el när?

    Jo, det är så att mellanbarnet har fått magsjuka nu ikväll. De andra barnen är friska. Är det rimligt att äldsta barnet får gå till förskolan imorgon? Eller hur är det. Kan man smitta magsjuka till andra utan att ha fått några egna symtom?
  2. 1
    Hur smittar magsjuka -el när? Jo, det är så att mellanbarnet har fått magsjuka nu ikväll. De andra barnen är friska. Är det rimligt att äldsta barnet får gå till förskolan imorgon? Eller hur är det. Kan man smitta magsjuka till andra utan att ha fått några egna symtom?
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Skicka iiiinte till skolan!!!!!! Ni smittas med allra största säkerhet!!!!
  4. 2
    Skicka iiiinte till skolan!!!!!! Ni smittas med allra största säkerhet!!!!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Här får man..

    .. inte lämna syskon till magsjuka barn på förskolan. Så jag skulle råda er att stanna hemma, om ni ändå är hemma med det sjuka barnet!
    /Pillan
  6. 3
    Här får man.. .. inte lämna syskon till magsjuka barn på förskolan. Så jag skulle råda er att stanna hemma, om ni ändå är hemma med det sjuka barnet!
    /Pillan
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Tack för era snabba svar. Jag anade det som ni skriver. Så nu får vi se hur många av oss fem i familjen som drabbas....here we go! :/
  8. 4
    Tack för era snabba svar. Jag anade det som ni skriver. Så nu får vi se hur många av oss fem i familjen som drabbas....here we go! :/
  9. lillaEgo
    #5

    Det råder helt delade meningar

    i det där. Smartast är nog att vara ärlig mot förskolan och ringa och berätta läget och låta dem avgöra om barnet får komma.

    För två veckor sedan blev både jag och en av mina söner nedstänkta av kräks från ett annat barn på dagis. Dagen efter var detta barns bror på dagis och även mina barn och de har inte varit sjuka....ännu. Så.....låt förskolan avgöra om de vill riskera en epedemi eller om de tänker som de gör på våran "att ungarna är ändå redan smittade".
  10. 5
    Det råder helt delade meningar i det där. Smartast är nog att vara ärlig mot förskolan och ringa och berätta läget och låta dem avgöra om barnet får komma.

    För två veckor sedan blev både jag och en av mina söner nedstänkta av kräks från ett annat barn på dagis. Dagen efter var detta barns bror på dagis och även mina barn och de har inte varit sjuka....ännu. Så.....låt förskolan avgöra om de vill riskera en epedemi eller om de tänker som de gör på våran "att ungarna är ändå redan smittade".
  11. sajilijeli
    #6
    Jag känner spontant att det inte är rimligt att isolera en hel familj från arbete och skola för en magsjuka. Inte ekonomiskt eller förnuftigt försvarsbart, det är ingen livshotande sjukdom...

    Undrar hur många som VERKLIGEN kör karantän i flera dagar på HELA FAMILJEN för en har kräkts?
  12. 6
    Jag känner spontant att det inte är rimligt att isolera en hel familj från arbete och skola för en magsjuka. Inte ekonomiskt eller förnuftigt försvarsbart, det är ingen livshotande sjukdom...

    Undrar hur många som VERKLIGEN kör karantän i flera dagar på HELA FAMILJEN för en har kräkts?
  13. Medlem sedan
    Apr 2003
    #7
    är man hemma med ett barn, s kan ju lika gärna resten vara hemma eller hur? inget kul att smitta ner resten av förskolan.
  14. 7
    är man hemma med ett barn, s kan ju lika gärna resten vara hemma eller hur? inget kul att smitta ner resten av förskolan.
  15. sajilijeli
    #8
    Nope. Men pappa måste också stanna hemma från kontoret/verkstan/affären/sitt jobb för annars har det liksom plus minus noll verkan... Och hur många (upprepar) sätter familjen i karantän för att EN har kräkts?
  16. 8
    Nope. Men pappa måste också stanna hemma från kontoret/verkstan/affären/sitt jobb för annars har det liksom plus minus noll verkan... Och hur många (upprepar) sätter familjen i karantän för att EN har kräkts?
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9
    jag gör det iaf! vi åker på allt i närheten och drabbas alltid ihop! förlorar hellre några hundra än smittar ner andra familjer
  18. 9
    jag gör det iaf! vi åker på allt i närheten och drabbas alltid ihop! förlorar hellre några hundra än smittar ner andra familjer
  19. sajilijeli
    #10
    Ok..Du är nog ganska unik, fast hedersvärd om man har kräknojja..
  20. 10
    Ok..Du är nog ganska unik, fast hedersvärd om man har kräknojja..
  21. lillaEgo
    #11

    Men är det hållbart?

    Magsjuka kan ju ha flera dagars inkubationstid. Har man tre fyra ungar och en partner så kan det ju bli ett par veckor man stannar hemma för att kanske bli sjuk. Nog handlar det om mer än ett par hundra då?
  22. 11
    Men är det hållbart? Magsjuka kan ju ha flera dagars inkubationstid. Har man tre fyra ungar och en partner så kan det ju bli ett par veckor man stannar hemma för att kanske bli sjuk. Nog handlar det om mer än ett par hundra då?
  23. Medlem sedan
    Apr 2003
    #12
    haha, japp! har fått det efter alla år med tusen magsjukor, usch!
  24. 12
    haha, japp! har fått det efter alla år med tusen magsjukor, usch!
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13

    Ja, men..

    .. om man ändå är hemma och vabbar för ett barn, så blir ju ingen ber belastad ur ekomisk synpunkt om man låter ev. syskon vara hemma!
    Så det förstår jag inte alls?!

    Däremot har jag varit med om X (fler än jag vill komma ihåg) gånger som syskon till magsjuka spytt bara en stund efter de blivit lämnade på förskolan, eller där föräldrar med magsjuka lämnat deras barn på fsk, och sedan tvingats hämta efter nå´n timma, då även det kräks!

    Enda sättet att maginfuensa inte sprids som en löpeld är att vara benhård på att inte träffa någon på 48 h efter senaste symtom, låta syskon vara hemma från förskolan, och använda fasligt mkt spriiiiit! (handsprit!)
    /Pillan
  26. 13
    Ja, men.. .. om man ändå är hemma och vabbar för ett barn, så blir ju ingen ber belastad ur ekomisk synpunkt om man låter ev. syskon vara hemma!
    Så det förstår jag inte alls?!

    Däremot har jag varit med om X (fler än jag vill komma ihåg) gånger som syskon till magsjuka spytt bara en stund efter de blivit lämnade på förskolan, eller där föräldrar med magsjuka lämnat deras barn på fsk, och sedan tvingats hämta efter nå´n timma, då även det kräks!

    Enda sättet att maginfuensa inte sprids som en löpeld är att vara benhård på att inte träffa någon på 48 h efter senaste symtom, låta syskon vara hemma från förskolan, och använda fasligt mkt spriiiiit! (handsprit!)
    /Pillan
  27. sajilijeli
    #14
    Jamen alla som blir drabbade på andra förälders arbetsplats då? För kom inte och säg att två friska vuxna stannar hemma för att _ett_ barn ur syskonskaran kräkts?

    Hur är det ok?
  28. 14
    Jamen alla som blir drabbade på andra förälders arbetsplats då? För kom inte och säg att två friska vuxna stannar hemma för att _ett_ barn ur syskonskaran kräkts?

    Hur är det ok?
  29. Medlem sedan
    Oct 1999
    #15

    Jo men till viss del

    så smittar ju magsjuka genom att man kommer i kontakt med smittämnet, och barn är ju närmare varandra och leker och så på dagis, en vuxen människa kan ju hålla sig på avstånd från andra och ha noggrann handhygien etc. Men arbetar han med mat t ex så borde ju även han hålla sig hemma.
  30. 15
    Jo men till viss del så smittar ju magsjuka genom att man kommer i kontakt med smittämnet, och barn är ju närmare varandra och leker och så på dagis, en vuxen människa kan ju hålla sig på avstånd från andra och ha noggrann handhygien etc. Men arbetar han med mat t ex så borde ju även han hålla sig hemma.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Men så menade inte jag..

    .. iaf!
    Jag uppfattade det som att barnet kräktes _nu_ och inte skulle till förskolan imorgon, och då är det ju högst logiskt om man ändå är hemma med det sjuka barnet att även ev. syskon stannar hemma.

    När de 48 H efter sista symtom har gått och ingen annan förhoppningsvis blivit smittad, så måste man ju utgå från att man klarat sig. Mer än så behöver man inte göra, men gör man så, så gör man mkt!
    /Pillan
  32. 16
    Men så menade inte jag.. .. iaf!
    Jag uppfattade det som att barnet kräktes _nu_ och inte skulle till förskolan imorgon, och då är det ju högst logiskt om man ändå är hemma med det sjuka barnet att även ev. syskon stannar hemma.

    När de 48 H efter sista symtom har gått och ingen annan förhoppningsvis blivit smittad, så måste man ju utgå från att man klarat sig. Mer än så behöver man inte göra, men gör man så, så gör man mkt!
    /Pillan
  33. sajilijeli
    #17
    Jaja... Men frågan är ju hur många som verkligen gör det. Det borde bli en lögndetektorenkät. Hur många mammor/pappor eller vem det nu vara månde som stannar hemma med kräkigt barn KRÄVER att förälder två, som är frisk också stannar hemma bara utifall att?
  34. 17
    Jaja... Men frågan är ju hur många som verkligen gör det. Det borde bli en lögndetektorenkät. Hur många mammor/pappor eller vem det nu vara månde som stannar hemma med kräkigt barn KRÄVER att förälder två, som är frisk också stannar hemma bara utifall att?
  35. sajilijeli
    #18
    Fast jag tror såhär: Är det någon, NÅGON som håller vuxen frisk person hemma från arbetsplats för att ETT barn i syskonskaran kräkts? Är det så? Gör man så, verkligen? Syskon är sin sak. men skit i att friska syskon missar viktig skoldag, fast de är friska..Men den andre vuxne verkar det vara ok att släppa iväg. varför?
  36. 18
    Fast jag tror såhär: Är det någon, NÅGON som håller vuxen frisk person hemma från arbetsplats för att ETT barn i syskonskaran kräkts? Är det så? Gör man så, verkligen? Syskon är sin sak. men skit i att friska syskon missar viktig skoldag, fast de är friska..Men den andre vuxne verkar det vara ok att släppa iväg. varför?
  37. Medlem sedan
    Nov 1999
    #19

    Nej, men håll med om..

    .. att det är lite skillnad på ett litet barn och en vuxens kräk fasoner?
    Om du som vuxen börjar må illa på jobbet tar du dej väl hem illa kvickt eller uppsöker en toalett? Ett barn kräks oftast rakt ut.. och smittar därmed alla runt om! Har man dessutom kanske minst ½ h resväg till förskolan, så tar det ju en stund innan barnet kan åka hem!

    Jag förstår verkligen inte det problemet att syskon till kräkande barn inte skulle kunna vara hemma. Varför inte ta det säkra före det osäkra liksom?
    /Pillan
  38. 19
    Nej, men håll med om.. .. att det är lite skillnad på ett litet barn och en vuxens kräk fasoner?
    Om du som vuxen börjar må illa på jobbet tar du dej väl hem illa kvickt eller uppsöker en toalett? Ett barn kräks oftast rakt ut.. och smittar därmed alla runt om! Har man dessutom kanske minst ½ h resväg till förskolan, så tar det ju en stund innan barnet kan åka hem!

    Jag förstår verkligen inte det problemet att syskon till kräkande barn inte skulle kunna vara hemma. Varför inte ta det säkra före det osäkra liksom?
    /Pillan
  39. sajilijeli
    #20
    Syskon kan väl få vara hemma, fast dom är friska och inte drabbade av någon livshotande sjukdom. Men mina skolbarn kräks inte på andra, precis som vuxna. Var ska man dra gränsen? Vid klass ett? Nio? Gymnasiet? Jobbet?
  40. 20
    Syskon kan väl få vara hemma, fast dom är friska och inte drabbade av någon livshotande sjukdom. Men mina skolbarn kräks inte på andra, precis som vuxna. Var ska man dra gränsen? Vid klass ett? Nio? Gymnasiet? Jobbet?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hur smittar magsjuka?
    By Jolie in forum _0807 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 21:05
  2. Hur smittar magsjuka?
    By Jolie in forum _0806 Junibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 18:35
  3. Hur smittar magsjuka?
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 11:45
  4. *ot* hur smittar magsjuka?
    By Klickann in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 11:21
  5. Hur smittar man - magsjuka???
    By Martha m H-05 & M-07 in forum _05 Höstbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 08:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar