Klurar fortfarande...
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2004
    #1

    Klurar fortfarande...

    på vilken bil som skulle bli bäst för oss. Just nu står det mellan
    Volvo V70 -03-04
    Volvo XC70 03-04
    Mitsubishi Space Wagon -03-04

    Vi har en volvo 855 -97 som vi är nöjda med och den är ett bra mått för storlek på bil... Mindre än så klarar vi oss inte med.
    Två bilar är ett måste i vår familj då jag & sambon jobbar olika tider och vi har en aktiv fritid på olika håll... Så vilken bil ska vi ha i tillägg till vår 855?

    Vi är två vuxna, två mellanstora hundar, ett barn (förhoppningsvis blir det ett till). Jag kör mycket till hundträningar (ut i skogar & andra spårmarker bl.a.), till & från jobbet, sambon drar släp tämligen ofta och på sommaren även husvagn ibland (även om vi skulle kunna använda vår volvo 855 till det då husvagnen bara körs till ett ställe och sedan står där hela säsongen).
    Sambon hade väl gärna haft en riktigt stor bil, men jag bromsar... Vill inte göra runt med en pansarvagn...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  2. 1
    Klurar fortfarande... på vilken bil som skulle bli bäst för oss. Just nu står det mellan
    Volvo V70 -03-04
    Volvo XC70 03-04
    Mitsubishi Space Wagon -03-04

    Vi har en volvo 855 -97 som vi är nöjda med och den är ett bra mått för storlek på bil... Mindre än så klarar vi oss inte med.
    Två bilar är ett måste i vår familj då jag & sambon jobbar olika tider och vi har en aktiv fritid på olika håll... Så vilken bil ska vi ha i tillägg till vår 855?

    Vi är två vuxna, två mellanstora hundar, ett barn (förhoppningsvis blir det ett till). Jag kör mycket till hundträningar (ut i skogar & andra spårmarker bl.a.), till & från jobbet, sambon drar släp tämligen ofta och på sommaren även husvagn ibland (även om vi skulle kunna använda vår volvo 855 till det då husvagnen bara körs till ett ställe och sedan står där hela säsongen).
    Sambon hade väl gärna haft en riktigt stor bil, men jag bromsar... Vill inte göra runt med en pansarvagn...
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Varför inte en riktigt bränslesnål småbil?
    Då har ni både en stor för den som har hundar och barn och en liten för den som kör själv.
  4. 2
    Varför inte en riktigt bränslesnål småbil?
    Då har ni både en stor för den som har hundar och barn och en liten för den som kör själv.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3
    Håller med! Vi hade två lika stora kombibilar förut och det var verkligen helt värdelöst. Sålde båda och köpte en riktigt stor bil och en riktigt liten bil och det är vi jättenöjda med. I snitt drar båda bilarna som en normalkombi, men den lilla bilen rullar nästan alla pendlingsresor till stan, och den stora får ta semesterresorna och när hela familjen skall med.
  6. 3
    Håller med! Vi hade två lika stora kombibilar förut och det var verkligen helt värdelöst. Sålde båda och köpte en riktigt stor bil och en riktigt liten bil och det är vi jättenöjda med. I snitt drar båda bilarna som en normalkombi, men den lilla bilen rullar nästan alla pendlingsresor till stan, och den stora får ta semesterresorna och när hela familjen skall med.
  7. Medlem sedan
    May 2002
    #4

    Vi har just köpt en ny

    Mitsubishi Grandis (den bil som har ersatt Space Wagon) och vi känner oss toknöjda. Vi ville få plats med 2-3 barn, barnvagn, hund och packning och jag har inte hittat en enda vanlig kombi som kan klara det (vi hade en VW Passat innan). Grandisen känns helt perfekt, allt får plats och vid behov kan man ta fler passagerare.

    Jag skulle köpa en Space Wagon/Grandis och sälja Volvon och köpa en liten bil att ha som andrabil.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  8. 4
    Vi har just köpt en ny Mitsubishi Grandis (den bil som har ersatt Space Wagon) och vi känner oss toknöjda. Vi ville få plats med 2-3 barn, barnvagn, hund och packning och jag har inte hittat en enda vanlig kombi som kan klara det (vi hade en VW Passat innan). Grandisen känns helt perfekt, allt får plats och vid behov kan man ta fler passagerare.

    Jag skulle köpa en Space Wagon/Grandis och sälja Volvon och köpa en liten bil att ha som andrabil.
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Och jag hoppas

    Och jag hoppas och tror att ni blir precis lika toknöjda då ni har haft bilen ett tag.
  10. 5
    Och jag hoppas Och jag hoppas och tror att ni blir precis lika toknöjda då ni har haft bilen ett tag.
  11. Medlem sedan
    Oct 2004
    #6

    För att

    Sambon ska kunna åka och jaga med ena hunden och jag åka och träna med den andra samtidigt. Och i de flesta småbilar får inte våra hundar plats...
    Sen gillar jag inte småbilar när det gäller krocksäkerhet t.ex. Där vi kör finns mycket vilt (älg, rådjur & vildsvin främst) och då vill jag helst att bilen ska väga mer än viltet vid eventuell krock. Har sett en Renault clio efter en krock med ett ganska litet vildsvin i 70 km/timmen och det lockar mig inte...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  12. 6
    För att Sambon ska kunna åka och jaga med ena hunden och jag åka och träna med den andra samtidigt. Och i de flesta småbilar får inte våra hundar plats...
    Sen gillar jag inte småbilar när det gäller krocksäkerhet t.ex. Där vi kör finns mycket vilt (älg, rådjur & vildsvin främst) och då vill jag helst att bilen ska väga mer än viltet vid eventuell krock. Har sett en Renault clio efter en krock med ett ganska litet vildsvin i 70 km/timmen och det lockar mig inte...
  13. Medlem sedan
    Oct 2004
    #7

    Liten andrabil

    är inte på tal om... Vi har en golf kombi som redan den känns för liten när båda hundarna ska med.

    Och nu menar jag inte att vara taskig, men om jag hade velat ha tips om nåt annat än bilarna jag nämnde så hade jag bett om det...

    Grandisen tycker min sambo är tokfin, men jag tycker den ser ut som en rymdkapsel... Är lite svår när det kommer helt nya bilar, måste vänja mig vid hur de ser ut ett par år innan jag kan tycka att de ser ok ut... Nu är väl kanske inte utseendet det viktigaste, men liiiite kräsen får man väl vara ibland...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  14. 7
    Liten andrabil är inte på tal om... Vi har en golf kombi som redan den känns för liten när båda hundarna ska med.

    Och nu menar jag inte att vara taskig, men om jag hade velat ha tips om nåt annat än bilarna jag nämnde så hade jag bett om det...

    Grandisen tycker min sambo är tokfin, men jag tycker den ser ut som en rymdkapsel... Är lite svår när det kommer helt nya bilar, måste vänja mig vid hur de ser ut ett par år innan jag kan tycka att de ser ok ut... Nu är väl kanske inte utseendet det viktigaste, men liiiite kräsen får man väl vara ibland...
  15. Medlem sedan
    Jan 2003
    #8
    Du menar att bilen deformerades? Det är meningen att den ska det, det är värre när en rambyggd suv krockar med ett träd i hög fart och det knappt syns. Då vet man att den som sitter i fått ta smällen.
  16. 8
    Du menar att bilen deformerades? Det är meningen att den ska det, det är värre när en rambyggd suv krockar med ett träd i hög fart och det knappt syns. Då vet man att den som sitter i fått ta smällen.
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Jo, ursäkterna för stora bilar är många.

    Man borde väl dock besinna sig inför kommande släkten.
  18. 9
    Jo, ursäkterna för stora bilar är många.

    Man borde väl dock besinna sig inför kommande släkten.
  19. Medlem sedan
    Oct 2004
    #10

    Mycket möjligt...

    men att trycka in mig med hundar o.s.v. i liten bil är inte något jag tänker göra i alla fall...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  20. 10
    Mycket möjligt... men att trycka in mig med hundar o.s.v. i liten bil är inte något jag tänker göra i alla fall...
  21. Medlem sedan
    Oct 2004
    #11

    Deformerad...

    var nog bara förnamnet... Motorn satt i baksätet och ja: Den som satt i fick nog en ganska bra smäll den också...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  22. 11
    Deformerad... var nog bara förnamnet... Motorn satt i baksätet och ja: Den som satt i fick nog en ganska bra smäll den också...
  23. Medlem sedan
    Oct 2004
    #12

    Vi har

    i dagsläget två kombibilar (en golfkombi och en volvo) och vi stöter ofta på problemet att vi båda behöver den större bilen samtidigt...
    Så två stora är ett måste i våra liv.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  24. 12
    Vi har i dagsläget två kombibilar (en golfkombi och en volvo) och vi stöter ofta på problemet att vi båda behöver den större bilen samtidigt...
    Så två stora är ett måste i våra liv.
  25. Medlem sedan
    Jul 2006
    #13
    Håller fullkomligt med Tindragull!
    Vi skulle inte heller klara oss med en stor o en liten bil. Är det inte barn o hundar som ska köras, så är det hästar eller cyklar. Ur ekonomisk o miljö-synpunkt vore det ju väldigt bra att kunna ha en liten bensinsnål bil - men om man nu _behöver_ två stora bilar, så gör man!
  26. 13
    Håller fullkomligt med Tindragull!
    Vi skulle inte heller klara oss med en stor o en liten bil. Är det inte barn o hundar som ska köras, så är det hästar eller cyklar. Ur ekonomisk o miljö-synpunkt vore det ju väldigt bra att kunna ha en liten bensinsnål bil - men om man nu _behöver_ två stora bilar, så gör man!
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Precis!

    Om det hade funkat med en liten miljösnäll bil, så hade det helt klart varit ett alternativ, men det vi ska ha bilarna till kräver att det är lite storlek på dem. Sen behöver man ju såklart inte ha de värsta bensinslukarna, man försöker ju hitta ett bra alternativ.
    Och precis som du säger... är det inte hundar & ungar, så är det nåt annat...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  28. 14
    Precis! Om det hade funkat med en liten miljösnäll bil, så hade det helt klart varit ett alternativ, men det vi ska ha bilarna till kräver att det är lite storlek på dem. Sen behöver man ju såklart inte ha de värsta bensinslukarna, man försöker ju hitta ett bra alternativ.
    Och precis som du säger... är det inte hundar & ungar, så är det nåt annat...
  29. Medlem sedan
    Jun 2001
    #15
    Men då har du redan tänkt på detta...för oss var två stora bilar ett överflöd då vi ofta kan bestämma på morgonen vem som behöver stora eller lilla bilen bästa, och vid behov kan vi byta under dagen. Men så åker sällan hundarna med i bilen utan det handlar mest om vem som har barnen och barnvagnen
    Lycka till i jakten på en bra bil!
  30. 15
    Men då har du redan tänkt på detta...för oss var två stora bilar ett överflöd då vi ofta kan bestämma på morgonen vem som behöver stora eller lilla bilen bästa, och vid behov kan vi byta under dagen. Men så åker sällan hundarna med i bilen utan det handlar mest om vem som har barnen och barnvagnen
    Lycka till i jakten på en bra bil!
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16
    Om du ska "putta dina pengar där din mun är" Så har du ju fått ner dina alternativ till 2 st. XC70 går ju bort med de kriteriet.

    V70 med 2,4 140 hästar eller Spacewagon (drar iofs10,1 liter / 10 mil)
  32. 16
    Om du ska "putta dina pengar där din mun är" Så har du ju fått ner dina alternativ till 2 st. XC70 går ju bort med de kriteriet.

    V70 med 2,4 140 hästar eller Spacewagon (drar iofs10,1 liter / 10 mil)
  33. Medlem sedan
    Oct 2004
    #17

    :)

    Jodå... Tanken om mindre bil har funnits där, men eftersom golf kombin ofta kommer till korta och vi behöver den större bilen båda två, så får det bli två stora bilar... Finns ju inget som säger att behovet är samma om 5 år, men då får man ju byta då...

    Tror att i väldigt många familjer funkar det med en stor & en liten, eller kanske bara en stor. Så olika sånt där ju.
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  34. 17
    :) Jodå... Tanken om mindre bil har funnits där, men eftersom golf kombin ofta kommer till korta och vi behöver den större bilen båda två, så får det bli två stora bilar... Finns ju inget som säger att behovet är samma om 5 år, men då får man ju byta då...

    Tror att i väldigt många familjer funkar det med en stor & en liten, eller kanske bara en stor. Så olika sånt där ju.
  35. Medlem sedan
    Oct 2004
    #18

    Drar space wagon

    10,1 liter / 10 mil? Har de blivit törstigare med åren då?
    Brorsan har en -99 års modell och den drar i ungeför 0,8-0,9 l / mil. Trots att han kör som en biltjuv... Tänkte att vi (med vår ganska normala körning) kunde hålla oss under det då kanske...?

    Vet du hur mycket V70 med lilla motorn drar?

    Tycker det är ganska intressant det där med förbrukning på bilar. När man t.ex jämför bilar i ens omgivning. Vi har en 855 med stora motorn som drar 0,85-0,9 l / mil blandad körning. (även körningar med släp o.s.v.) En kompis har samma bil fast med lilla motorn och den drar 1-1,1 l / mil. (ungefär samma körsätt och kör m släp o.s.v. ungefär lika ofta som vi) Min alldeles egna teori om det, är att en liten motor ökar väldigt i förbrukning när man hänger ett släp på, medan den större starkare motorn inte gör det. (har inga vetenskapliga belägg för detta, men gillar att fundera och filura) Så då kanske en stor motor är schysstare mot miljön om man kör mycket med släp?
    Nu hänger inte vårt val av bil på motorstorlek eftersom vi har en stark bil som funkar till sånt. Huvudsaken är att jag inte behöver trycka in mig, två hundar, ett barn och träningsutrustning i en renault clio och åka & träna för sambon ska köra stort lass och behöver stor bil...
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  36. 18
    Drar space wagon 10,1 liter / 10 mil? Har de blivit törstigare med åren då?
    Brorsan har en -99 års modell och den drar i ungeför 0,8-0,9 l / mil. Trots att han kör som en biltjuv... Tänkte att vi (med vår ganska normala körning) kunde hålla oss under det då kanske...?

    Vet du hur mycket V70 med lilla motorn drar?

    Tycker det är ganska intressant det där med förbrukning på bilar. När man t.ex jämför bilar i ens omgivning. Vi har en 855 med stora motorn som drar 0,85-0,9 l / mil blandad körning. (även körningar med släp o.s.v.) En kompis har samma bil fast med lilla motorn och den drar 1-1,1 l / mil. (ungefär samma körsätt och kör m släp o.s.v. ungefär lika ofta som vi) Min alldeles egna teori om det, är att en liten motor ökar väldigt i förbrukning när man hänger ett släp på, medan den större starkare motorn inte gör det. (har inga vetenskapliga belägg för detta, men gillar att fundera och filura) Så då kanske en stor motor är schysstare mot miljön om man kör mycket med släp?
    Nu hänger inte vårt val av bil på motorstorlek eftersom vi har en stark bil som funkar till sånt. Huvudsaken är att jag inte behöver trycka in mig, två hundar, ett barn och träningsutrustning i en renault clio och åka & träna för sambon ska köra stort lass och behöver stor bil...
  37. Medlem sedan
    Jun 2001
    #19

    Med manuell låda

    Med manuell låda drar en Space Wagon cirka 0,9 l/mil för en genomsnittlig förare. Om den är försedd med automat något mer. Men som alltid är bränsleförbrukningen väldigt individuell beroende på körförhållanden och hur tung gasfot man har.
  38. 19
    Med manuell låda Med manuell låda drar en Space Wagon cirka 0,9 l/mil för en genomsnittlig förare. Om den är försedd med automat något mer. Men som alltid är bränsleförbrukningen väldigt individuell beroende på körförhållanden och hur tung gasfot man har.
  39. Medlem sedan
    Oct 2004
    #20

    Ok

    det var därför jag blev lite förvånad över siffrorna pbsthlm skrev. Brorsan har en automat och ruskigt tung gasfot... och hans går på ca 0,9 l / mil.
    Nåja. Om det blir en sådan så blir jag väl varse om hur mycket den drar för _oss_
    (¯`*•.¸ღ Linda med Tindra 040727 och Mattis 080208 ღ¸.•*´¯)
    Många människor tror att de tänker när de i själva verket bara sorterar om bland sina fördomar...


    Min sida!
    Vårt bröllop!
    God Jul!



    Gamla bloggar:
    min blogg...
    ...och hundbloggen!
    Renoveringsbloggen!
    Graviditeten!
  40. 20
    Ok det var därför jag blev lite förvånad över siffrorna pbsthlm skrev. Brorsan har en automat och ruskigt tung gasfot... och hans går på ca 0,9 l / mil.
    Nåja. Om det blir en sådan så blir jag väl varse om hur mycket den drar för _oss_
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Klurar och klurar och är nervös
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 18:39
  2. Klurar
    By Ellips in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 16:13
  3. Sitter och klurar på..
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 19:00
  4. Klurar fortfarande på namn
    By Quintuz in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:51
  5. Klurar på hur jag ska
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 13:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar