Att äta hund eller katt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2006
    #1

    Att äta hund eller katt

    Nu provocerar jag lite, men det är meningen också.

    Om man får välja mellan att äta människokött mot en hundbiff så känns ju valet lätt att välja hunden som måltid. Är inte det självklart att man väljer bort att äta människokött om man ställs inför det valet? Är inte det också den skillnaden vi har mellan människa och djur?

    Jag har aldrig ätit hund eller katt och har inte för avsikt att göra det heller. Ville bara klargöra det. Men om jag stod inför ett val med 2 tallrikar där den ena var hund- eller kattkött på mot en tallrik med kött från ett barn t ex, så känns det lätt att välja bort människoköttet faktiskt.

    Nu får ni hålla med eller säga emot.
  2. 1
    Att äta hund eller katt Nu provocerar jag lite, men det är meningen också.

    Om man får välja mellan att äta människokött mot en hundbiff så känns ju valet lätt att välja hunden som måltid. Är inte det självklart att man väljer bort att äta människokött om man ställs inför det valet? Är inte det också den skillnaden vi har mellan människa och djur?

    Jag har aldrig ätit hund eller katt och har inte för avsikt att göra det heller. Ville bara klargöra det. Men om jag stod inför ett val med 2 tallrikar där den ena var hund- eller kattkött på mot en tallrik med kött från ett barn t ex, så känns det lätt att välja bort människoköttet faktiskt.

    Nu får ni hålla med eller säga emot.
  3. Medlem sedan
    Dec 2001
    #2

    Men...

    är det inte bara typ fiskar och björnhannar som äter sina egna?
    Flicka -00, Pojke -02, Bäbis -06

    Sarah29 - nu 32
  4. 2
    Men... är det inte bara typ fiskar och björnhannar som äter sina egna?
  5. Medlem sedan
    Mar 1998
    #3
    Det känns nog självklart för de flesta.
    Om du måste göra valet hund eller katt då....?
    Själv hade jag nog valt hund eftersom jag inte tycker om katter som djur. Och det blir ju också fel då. Äta hunden som jag tycker om istället för katten som jag inte gillar.
  6. 3
    Det känns nog självklart för de flesta.
    Om du måste göra valet hund eller katt då....?
    Själv hade jag nog valt hund eftersom jag inte tycker om katter som djur. Och det blir ju också fel då. Äta hunden som jag tycker om istället för katten som jag inte gillar.
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4
    Och fåglar, präriehundar och asätare i allmänhet äter ju vad som helst. Det kallas för återvinning.
  8. 4
    Och fåglar, präriehundar och asätare i allmänhet äter ju vad som helst. Det kallas för återvinning.
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5
    För mig känns hund och katt som samma sak. Jag skulle nog välja det som såg godast ut. *s*
  10. 5
    För mig känns hund och katt som samma sak. Jag skulle nog välja det som såg godast ut. *s*
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6

    Fast det

    tycker jag var ett ganska dåligt exempel, sorry. Det gäller ju alla djurslag, man äter hellre andra djur än sina egna artfränder. Självklart skulle jag äta hund och katt framför människokött.

    Jag ser heller inget moraliskt fel i att äta en hund mer än att äta en ko. Anledningen att man inte äter carnivorer är att de inte smakar gott. För mig handlar det inte om känslor, jag kan äta upp min häst om det är så.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  12. 6
    Fast det tycker jag var ett ganska dåligt exempel, sorry. Det gäller ju alla djurslag, man äter hellre andra djur än sina egna artfränder. Självklart skulle jag äta hund och katt framför människokött.

    Jag ser heller inget moraliskt fel i att äta en hund mer än att äta en ko. Anledningen att man inte äter carnivorer är att de inte smakar gott. För mig handlar det inte om känslor, jag kan äta upp min häst om det är så.
  13. Medlem sedan
    Nov 2003
    #7
    Jag skulle inte äta varken det ena eller det andra.. skulle inte kunna äta den sortens varelser som jag har en relation till o det gäller hundar o människor. För dej är skillnaden mellan människa o djur den du nämner men det måste inte vara så för ALLA..

    Häst, kanin, älg o liknande går däremot bra..
  14. 7
    Jag skulle inte äta varken det ena eller det andra.. skulle inte kunna äta den sortens varelser som jag har en relation till o det gäller hundar o människor. För dej är skillnaden mellan människa o djur den du nämner men det måste inte vara så för ALLA..

    Häst, kanin, älg o liknande går däremot bra..
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    för mej att äta skulle det stå också..
  16. 8
    för mej att äta skulle det stå också..
  17. Medlem sedan
    Jan 2006
    #9
    Ja, det känns självklart.
  18. 9
    Ja, det känns självklart.
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    Jo...jag skulle nog göra som dig.

    Jag skulle även:
    -Jag skulle nog avstå från alla tre om jag kunde...
    -Äta alla tre om det gällde livet och detta var räddningen (beroende på hur barnet dött).
    -Slagit ihjäl djuren (om de var okända)för att äta i nödsituation, men ej ett barn (oavsett vems)
    -Slagit ihjäl även kända djur föratt ge mina barn mat i en nödsituation, eller äta själv för att överleva för att kunna ta hand om barnen.
  20. 10
    Jo...jag skulle nog göra som dig.

    Jag skulle även:
    -Jag skulle nog avstå från alla tre om jag kunde...
    -Äta alla tre om det gällde livet och detta var räddningen (beroende på hur barnet dött).
    -Slagit ihjäl djuren (om de var okända)för att äta i nödsituation, men ej ett barn (oavsett vems)
    -Slagit ihjäl även kända djur föratt ge mina barn mat i en nödsituation, eller äta själv för att överleva för att kunna ta hand om barnen.
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11
    Förr i tiden hade man ju naturliga förhållande till alla sina husdjur (husdjur är ej samma sak som sällskapsdjur) som man sedan åt upp.

    Min farmor levde i symbios med djuren när hon växte upp, och hon kan än idag knappt äta djurkött. Hon har sagt att om hon var född under senare tid så hade hon varit vegetarian.
  22. 11
    Förr i tiden hade man ju naturliga förhållande till alla sina husdjur (husdjur är ej samma sak som sällskapsdjur) som man sedan åt upp.

    Min farmor levde i symbios med djuren när hon växte upp, och hon kan än idag knappt äta djurkött. Hon har sagt att om hon var född under senare tid så hade hon varit vegetarian.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    #12

    beror på.. :)

    Hade hundköttet varit från en hund jag kändt o hade haft en relation till så vet i sjutton om jag inte hellre hade ätit människoköttet om det var från en total främling..jag är uppvuxen på landet o min föräldrar fick alltid säga att det var kött från en annan gård än den gården där jag alltid höll till o hjälpte till med djuren..skulle aldrig ha ätit kött som barn om jag hade vetat om att det var mina lek-kamrater som låg på tallriken..
    ******************************
    Inte helt galen...bara lite udda..


    When all was done and said, more was said than done.
  24. 12
    beror på.. :) Hade hundköttet varit från en hund jag kändt o hade haft en relation till så vet i sjutton om jag inte hellre hade ätit människoköttet om det var från en total främling..jag är uppvuxen på landet o min föräldrar fick alltid säga att det var kött från en annan gård än den gården där jag alltid höll till o hjälpte till med djuren..skulle aldrig ha ätit kött som barn om jag hade vetat om att det var mina lek-kamrater som låg på tallriken..
  25. Medlem sedan
    Jan 2006
    #13
    Ja ibland måste man ju överleva. Och jag skulle också välja bort att äta en katt om jag kunde. *s*
  26. 13
    Ja ibland måste man ju överleva. Och jag skulle också välja bort att äta en katt om jag kunde. *s*
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Det låter inte speciellt gott, men jag ser det inte annorlunda än att äta annat kött -människokött exkluderat givetvis.
  28. 14
    Det låter inte speciellt gott, men jag ser det inte annorlunda än att äta annat kött -människokött exkluderat givetvis.
  29. Medlem sedan
    Jan 2006
    #15
    Precis så var det för min farmor, hon lekte ju med djuren som de sedan åt upp. Och när hon visste vilket djur hon blev serverad så åt hon bara potatis och grönsakerna. Men hennes syskon gjorde inte så.
  30. 15
    Precis så var det för min farmor, hon lekte ju med djuren som de sedan åt upp. Och när hon visste vilket djur hon blev serverad så åt hon bara potatis och grönsakerna. Men hennes syskon gjorde inte så.
  31. Medlem sedan
    Jan 2006
    #16
    Nä, det är nog ingen delikatess direkt. *s*
  32. 16
    Nä, det är nog ingen delikatess direkt. *s*
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17
    Jag skulle vilja utveckla frågan och skruva till den ännu mer.

    OM det stod mellan en biff av "mamma" och en biff från "okänd människa" - vad skulle man välja om det inte fanns några andra alternativ?

    För att svara på frågan, som jag tolkar den, så skulle jag definitivt ha svårare att äta min älskade "fido" framför en "okänd människobiff". Men ur ett etiskt och moraliskt perspektiv (som antagligen är indokrinerat) så skulle det nog ändå bli "fidobiffen".

    Min andemening med detta är att "värde" främst är något subjektivt oavsett hur man lagstadgar om människors lika värde och/eller djurs värde.
  34. 17
    Jag skulle vilja utveckla frågan och skruva till den ännu mer.

    OM det stod mellan en biff av "mamma" och en biff från "okänd människa" - vad skulle man välja om det inte fanns några andra alternativ?

    För att svara på frågan, som jag tolkar den, så skulle jag definitivt ha svårare att äta min älskade "fido" framför en "okänd människobiff". Men ur ett etiskt och moraliskt perspektiv (som antagligen är indokrinerat) så skulle det nog ändå bli "fidobiffen".

    Min andemening med detta är att "värde" främst är något subjektivt oavsett hur man lagstadgar om människors lika värde och/eller djurs värde.
  35. Medlem sedan
    Jan 2006
    #18
    Eller så väljer man sin "mamma" just för att man vet vad man äter.
  36. 18
    Eller så väljer man sin "mamma" just för att man vet vad man äter.
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19

    I det fallet skulle jag inte

    äta alls. Kan inte tänka mig att gnaga i mig vare sig människokött eller katter eller hundar. Däremot OM det skulle vara som det var i filmen Alive (den är baserad på en verklig händelse ) så är saken en annan. Om jag verkligen vore tvungen att äta människa skulle jag göra det likadant med hund och katt.
    Är man hjälte på natten får man vara hjälte på dagen- *Gammalt Djungelordspråk*

  38. 19
    I det fallet skulle jag inte äta alls. Kan inte tänka mig att gnaga i mig vare sig människokött eller katter eller hundar. Däremot OM det skulle vara som det var i filmen Alive (den är baserad på en verklig händelse ) så är saken en annan. Om jag verkligen vore tvungen att äta människa skulle jag göra det likadant med hund och katt.
  39. Medlem sedan
    Jan 2006
    #20
    Är det filmen som handlar om flygplanskraschen? Ja, är man i kris och får välja mellan att överleva eller dö så väljer nog de flesta att överleva. Men inte alla kanske.
  40. 20
    Är det filmen som handlar om flygplanskraschen? Ja, är man i kris och får välja mellan att överleva eller dö så väljer nog de flesta att överleva. Men inte alla kanske.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. katt och hund?
    By Tessa70 in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 11:01
  2. Hund eller katt?
    By Christopher in forum Singelmingel
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 10:13
  3. Är han en hund eller en katt?
    By Akleja in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 12:29
  4. Som hund och katt...:(
    By majabus in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 20:58
  5. Ni som har hund eller katt
    By Love in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 16:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar