Jag tror det bottnar i en
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Jag tror det bottnar i en

    slags rädsla att inte duga om man är av åsikten att det är hemskt att uppfostra barn i lägenhet... Jag tror att om man bär på den åsikten så ska man arbeta med sig själv och känslan...
    Hjärtat har sina skäl som förnuftet aldrig kan fatta. Risp rasp och ingenting var sig längre likt.

    Jag är bäst, ingen protest! :-)

    Har en blogg.

    www.tisdags.blogg.se





  2. 1
    Jag tror det bottnar i en slags rädsla att inte duga om man är av åsikten att det är hemskt att uppfostra barn i lägenhet... Jag tror att om man bär på den åsikten så ska man arbeta med sig själv och känslan...
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    Vet inte om jag håller med dig riktigt... Om jag går till mig själv så kan jag tänka att OM vi skulle flytta från vårt radhus till lägenhet så skulle inte mitt barn kunna vara ute lika lätt, vi skulle antagligen inte alls vara ute så mycket som vi är nu. Och i vårt område så känner både vuxa och barn varandra på ett sätt som jag aldrig varit med om alla år jag bott i lägenhet.
  4. 2
    Vet inte om jag håller med dig riktigt... Om jag går till mig själv så kan jag tänka att OM vi skulle flytta från vårt radhus till lägenhet så skulle inte mitt barn kunna vara ute lika lätt, vi skulle antagligen inte alls vara ute så mycket som vi är nu. Och i vårt område så känner både vuxa och barn varandra på ett sätt som jag aldrig varit med om alla år jag bott i lägenhet.
  5. Medlem sedan
    Mar 2007
    #3
    va????????
  6. 3
    va????????
  7. mandelblomma
    #4
    Missat något?
    Spelar väl ingen roll, många människor VILL ju bo i lägnehet o deras barn blir väl lika "lyckade" som de som bor i villa!
    Vilket hemskt samhälle/inställning om vägen till lycka satt i hur vi bodde som barn...
  8. 4
    Missat något?
    Spelar väl ingen roll, många människor VILL ju bo i lägnehet o deras barn blir väl lika "lyckade" som de som bor i villa!
    Vilket hemskt samhälle/inställning om vägen till lycka satt i hur vi bodde som barn...
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5
    Ja eller så tyder det på att man sörjer ett liv man inte längre kan ha av olika anledningar. Jag menar jag tror det är få personer av den åsikten som lever i lägenhet o de som blir tvugna vänjer sig nog ganska snabbt ändå.
  10. 5
    Ja eller så tyder det på att man sörjer ett liv man inte längre kan ha av olika anledningar. Jag menar jag tror det är få personer av den åsikten som lever i lägenhet o de som blir tvugna vänjer sig nog ganska snabbt ändå.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Mitt inlägg skulle vara svar längre ner...
  12. 6
    Mitt inlägg skulle vara svar längre ner...
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Oj, vilket klokt svar Så klart att det är så.
  14. 7
    Oj, vilket klokt svar Så klart att det är så.
  15. Medlem sedan
    Aug 2002
    #8
    Spiken på hammaren liksom *s* Inte så komplicerat....
  16. 8
    Spiken på hammaren liksom *s* Inte så komplicerat....
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Jag tror också att det kan vara så, en sorg... Men då måste den sorgen bearbetas, för det är inte hemsk att bli fostrad i en lägenhet!:-)
  18. 9
    Jag tror också att det kan vara så, en sorg... Men då måste den sorgen bearbetas, för det är inte hemsk att bli fostrad i en lägenhet!:-)
  19. Medlem sedan
    Mar 2007
    #10
    min lilla dotter längtar till lägenheten vi hade för 3 år sedan, nu bor vi i radhus
  20. 10
    min lilla dotter längtar till lägenheten vi hade för 3 år sedan, nu bor vi i radhus
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Jamen nämen jomen. Tja, det var i alla fall ett par tankesteg längre än jag själv hade tänkt Inte så svårt när man vet svaret *s*
  22. 11
    Jamen nämen jomen. Tja, det var i alla fall ett par tankesteg längre än jag själv hade tänkt Inte så svårt när man vet svaret *s*
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12
    Nä såklart det inte är hemskt... men det jag menar är att även om känslan är så till en början så tror jag inte det är många som liksom "lever ut" den känslan utan anpassar sig efter situationen helt enkelt-

    Själv skulle jag tycka det va hemskt att bo i hus - tänk vad mycket att göra - JÄMT. *s* Fast för det tycker jag inte det är hemskt för barn att växa upp i hus
  24. 12
    Nä såklart det inte är hemskt... men det jag menar är att även om känslan är så till en början så tror jag inte det är många som liksom "lever ut" den känslan utan anpassar sig efter situationen helt enkelt-

    Själv skulle jag tycka det va hemskt att bo i hus - tänk vad mycket att göra - JÄMT. *s* Fast för det tycker jag inte det är hemskt för barn att växa upp i hus
  25. Medlem sedan
    Oct 2005
    #13
    Det är en myt att hus är bättre än lägenhet. Man har mer tid för sina barn om man har mindre jobb på tomten varje år.

    Jag tror inte att det är rädsla för att inte duga. Det är snarare att man går på ett myt. Lite som att man går på att vissa kläder bara duger, som klädmodet. Det är ju samma sak.
  26. 13
    Det är en myt att hus är bättre än lägenhet. Man har mer tid för sina barn om man har mindre jobb på tomten varje år.

    Jag tror inte att det är rädsla för att inte duga. Det är snarare att man går på ett myt. Lite som att man går på att vissa kläder bara duger, som klädmodet. Det är ju samma sak.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14

    Vi väljer själva hur vi...

    ...vill se på det.

    Att bo i lägenhet kan man se som att barnen inte har tillgång till trädgård. har lätta att vara ute och en massa negativa saker.

    Om jag bodde i lägeneht skulle jag istället se det som att jag skulle ha mycket mer tid med barnen eftersom jag slapp allt trädgårdsarbete och underhållsarbete på huset.

    Fina vårdagar skulle jag kunna ta med barnen på utflykter istället för att harva i trädgårdslanden.

    Jag skulle se det som en självklahet att det bästa för mina barn är att växa upp i vår lägenhet.
    Happiness is a choice!
  28. 14
    Vi väljer själva hur vi... ...vill se på det.

    Att bo i lägenhet kan man se som att barnen inte har tillgång till trädgård. har lätta att vara ute och en massa negativa saker.

    Om jag bodde i lägeneht skulle jag istället se det som att jag skulle ha mycket mer tid med barnen eftersom jag slapp allt trädgårdsarbete och underhållsarbete på huset.

    Fina vårdagar skulle jag kunna ta med barnen på utflykter istället för att harva i trädgårdslanden.

    Jag skulle se det som en självklahet att det bästa för mina barn är att växa upp i vår lägenhet.
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15

    Är det inte det som kallas för

    "cognitive dissonance "? Jag känner igen det iaf. Vi bor i villa fast jag vill egentligen bo i lägenhet- då intalar jag mig att trädgården är jättebra för barn och det är faktiskt bra motion att slita som ett djur med reparationer och trädgård, och pengarna, tja- det hade bara spenderats på en massa onyttiga snacks....
  30. 15
    Är det inte det som kallas för "cognitive dissonance "? Jag känner igen det iaf. Vi bor i villa fast jag vill egentligen bo i lägenhet- då intalar jag mig att trädgården är jättebra för barn och det är faktiskt bra motion att slita som ett djur med reparationer och trädgård, och pengarna, tja- det hade bara spenderats på en massa onyttiga snacks....
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16

    Inom psykologin...

    ...kallas det så.

    Jag tycker man kan lyfta upp det på ett mer medvetet plan och tala om "happiness is a choice", även om det ibland kan vara provocerande.
    Happiness is a choice!
  32. 16
    Inom psykologin... ...kallas det så.

    Jag tycker man kan lyfta upp det på ett mer medvetet plan och tala om "happiness is a choice", även om det ibland kan vara provocerande.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Nämen är det någon som

    skrivit det ? Har inte hängt med men vill starkt dementera den uppgiften.

    Vi gick på myten om hus, aldrig i hela mitt liv ska jag flytta till hus igen.
    Denna tomt återkommer i mina mardrömar, och inte tyckte barna att det
    var roligt, att stå där i ur och skur ungefär som en hage.

    I lägenhet, har vi nära till parker och grönområden, vi gör massor med våra barn.
    Jag gör min egen jämförelse och det blir bara + till lägenhet. Vi får mycket
    mer tid ihop med barnen för vi är med ute på gårdar, eller närliggande områden.
    Sen har vi en underbar gönskande gård där många barn leker 5-8 år så
    vist går det att släppa ut barn i lägenhet.

    Att villa är en myt är jag den första att skriva under på.
  34. 17
    Nämen är det någon som skrivit det ? Har inte hängt med men vill starkt dementera den uppgiften.

    Vi gick på myten om hus, aldrig i hela mitt liv ska jag flytta till hus igen.
    Denna tomt återkommer i mina mardrömar, och inte tyckte barna att det
    var roligt, att stå där i ur och skur ungefär som en hage.

    I lägenhet, har vi nära till parker och grönområden, vi gör massor med våra barn.
    Jag gör min egen jämförelse och det blir bara + till lägenhet. Vi får mycket
    mer tid ihop med barnen för vi är med ute på gårdar, eller närliggande områden.
    Sen har vi en underbar gönskande gård där många barn leker 5-8 år så
    vist går det att släppa ut barn i lägenhet.

    Att villa är en myt är jag den första att skriva under på.
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18

    en variant på det är att

    "utiliity is a choice". Nationalekonomen Akerlof har skrivit lite om detta- har gjort om gamla modeller genom att lägga in cognitive dissonance för att förklara vissa anomalier inom ex: skyddsbeteende på arbetsplatser.
  36. 18
    en variant på det är att "utiliity is a choice". Nationalekonomen Akerlof har skrivit lite om detta- har gjort om gamla modeller genom att lägga in cognitive dissonance för att förklara vissa anomalier inom ex: skyddsbeteende på arbetsplatser.
  37. uluwyh
    #19
    "rationalisering" kan man kalla det också, inom psykologien. En försvarsmekanism, alltså!
  38. 19
    "rationalisering" kan man kalla det också, inom psykologien. En försvarsmekanism, alltså!
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    det var ett inlägg längre ner som handlaxde om det...
  40. 20
    det var ett inlägg längre ner som handlaxde om det...

Liknande trådar

  1. När bottnar man?
    By Anonym in forum _1003 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 15:39
  2. Frysa ogräddade pizza-bottnar???
    By pallella in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-12, 21:33
  3. Flera bottnar
    By Jica in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 21:35
  4. Hur förvara maräng bottnar?
    By marlene64 in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 17:18
  5. baka egna bottnar...
    By *Lottiz* in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 17:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar