Hjälp mig att reflektera *ber*
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Hjälp mig att reflektera *ber*

    Lång historia kort då

    För en vecka sen skickades det ut en lapp där det stod att dotterns klass skulle till Tom Tits (heldag i början av juni). Ok så långt.... Vidare står det att 2 klassföräldrar kollat upp att varje barn skulle betala 100:- för denna dag. Tillägger också på slutet att inte alla lämnat till klasskassan än, och att de som inte gjort så ombeds lämna snarast (50:- varje termin) Jaha...?

    Denna dag har inte diskuterats öht med föräldrar och är inte en tripp för skolan utan en utflykt för klassen.

    Idag kom en ny lapp: pengarna ska lämnas inom 10 dagar, de ska inte ha matsäck för det ska ätas i restaurangen där tydligen, men frukt, fika och dryck ska med. (Förstår genast vad hundringen går till)

    Behöver era reflektioner på hela den här grejen. Om jag är ensam med dom tankarna som snurrar i mitt huvud
    ~Det bästa är att veta vad man letar efter innan man börjar leta efter det~
    ---Nalle Puh , A.A. Milne---
  2. 1
    Hjälp mig att reflektera *ber* Lång historia kort då

    För en vecka sen skickades det ut en lapp där det stod att dotterns klass skulle till Tom Tits (heldag i början av juni). Ok så långt.... Vidare står det att 2 klassföräldrar kollat upp att varje barn skulle betala 100:- för denna dag. Tillägger också på slutet att inte alla lämnat till klasskassan än, och att de som inte gjort så ombeds lämna snarast (50:- varje termin) Jaha...?

    Denna dag har inte diskuterats öht med föräldrar och är inte en tripp för skolan utan en utflykt för klassen.

    Idag kom en ny lapp: pengarna ska lämnas inom 10 dagar, de ska inte ha matsäck för det ska ätas i restaurangen där tydligen, men frukt, fika och dryck ska med. (Förstår genast vad hundringen går till)

    Behöver era reflektioner på hela den här grejen. Om jag är ensam med dom tankarna som snurrar i mitt huvud
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    jag förstår inte vad du tänker men jag tänker att det låter jättekul att de ska åka till Tom Tits som ju är ett underbart ställe.
  4. 2
    jag förstår inte vad du tänker men jag tänker att det låter jättekul att de ska åka till Tom Tits som ju är ett underbart ställe.
  5. magnolia
    #3
    100 kronor för Tom Tits OCH mat där? Det låter fantastiskt billigt i mina öron. Jag har för mig att det normalt kostar ett par hundra bara i inträde där? Tom Tits är hur kul som helst, och på tal om det borde jag också åka dit med killarna nån dag...
  6. 3
    100 kronor för Tom Tits OCH mat där? Det låter fantastiskt billigt i mina öron. Jag har för mig att det normalt kostar ett par hundra bara i inträde där? Tom Tits är hur kul som helst, och på tal om det borde jag också åka dit med killarna nån dag...
  7. Medlem sedan
    Aug 2003
    #4
    och resan då?
  8. 4
    och resan då?
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Mina reflektioner: Har man en klasskassa ska man tydligt informera VAD ändamålet är och VILKA eller HUR det bestäms mer exakt vad som ska göras för pengarna.

    Har man en klasskassa kan jag även tycka att alla ska få skänka efter förmåga, solidariskt och bra. Det som då skulle gå ut till er idag är hur mycket pengar det fattas och när det måste vara inne senast för att resan inte ska ställas in.

    Jag personligen skulle förorda mat i restaurangen, mest för att det blir ganska omständligt annars, även om det blir billigare.
  10. 5
    Mina reflektioner: Har man en klasskassa ska man tydligt informera VAD ändamålet är och VILKA eller HUR det bestäms mer exakt vad som ska göras för pengarna.

    Har man en klasskassa kan jag även tycka att alla ska få skänka efter förmåga, solidariskt och bra. Det som då skulle gå ut till er idag är hur mycket pengar det fattas och när det måste vara inne senast för att resan inte ska ställas in.

    Jag personligen skulle förorda mat i restaurangen, mest för att det blir ganska omständligt annars, även om det blir billigare.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6

    Ens reflektioner beror ju...

    till stor del på vilka förutsättningar man har. Spontant känner jag att det låter jättekul, Tom Tits är kanon. Men har man det skralt ekonomiskt kan 100 kr vara mycket pengar (eller för mycket) och då är det inte lika kul.

    Rent teoretiskt är det väl förbjudet nu för tiden att åka på "skolgrejjer" som kostar pengar för resp familj. Allt skall sparas ihop gemensamt. Eller kommer jag ihåg fel?

    I vilket fall borde väl allt har diskuterats bland föräldrar först.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  12. 6
    Ens reflektioner beror ju... till stor del på vilka förutsättningar man har. Spontant känner jag att det låter jättekul, Tom Tits är kanon. Men har man det skralt ekonomiskt kan 100 kr vara mycket pengar (eller för mycket) och då är det inte lika kul.

    Rent teoretiskt är det väl förbjudet nu för tiden att åka på "skolgrejjer" som kostar pengar för resp familj. Allt skall sparas ihop gemensamt. Eller kommer jag ihåg fel?

    I vilket fall borde väl allt har diskuterats bland föräldrar först.
  13. Marmelad
    #7
    Det lät väl ganska kul, det var ju ändå inte en jättesumma det handlade om, även om man kanske förankrat beslutet lite bättre och haft lite mer framförhållning kanske.
  14. 7
    Det lät väl ganska kul, det var ju ändå inte en jättesumma det handlade om, även om man kanske förankrat beslutet lite bättre och haft lite mer framförhållning kanske.
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Och givetivs håller jag med om att det är väldigt billigt, så det kommer ju sponsring från annat håll också, men det var väl uppenbart?
  16. 8
    Och givetivs håller jag med om att det är väldigt billigt, så det kommer ju sponsring från annat håll också, men det var väl uppenbart?
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Skolan har rätt att ta ut "en mindre avgift" eller något i den stilen. vad som räknas som "mindre" har nog inte fastställts.
  18. 9
    Skolan har rätt att ta ut "en mindre avgift" eller något i den stilen. vad som räknas som "mindre" har nog inte fastställts.
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Man får samla mindre summor till tex klasskassor. Är ganska säker på att 50 kr per termin är en OK summa.

    Angående Tom Tits så tycker jag att det låter skoj. Mina barn uppskattade det mycket! Det kan väl inte heller förbjudas pga att det ska kosta eftersom det nu inte är en skolgrej.
  20. 10
    Man får samla mindre summor till tex klasskassor. Är ganska säker på att 50 kr per termin är en OK summa.

    Angående Tom Tits så tycker jag att det låter skoj. Mina barn uppskattade det mycket! Det kan väl inte heller förbjudas pga att det ska kosta eftersom det nu inte är en skolgrej.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11

    Dina reflektioner?

    .
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  22. 11
    Dina reflektioner? .
  23. KAJO
    #12

    Vet inte vad

    Tom Tis är för något men tycker generellt illa om alla skolaktiviteter som kostar pengar eftersom det ibland innebär att vissa barn "sjukskriver" sig vid utflyktstillfället pga att föräldern inte har råd.
  24. 12
    Vet inte vad Tom Tis är för något men tycker generellt illa om alla skolaktiviteter som kostar pengar eftersom det ibland innebär att vissa barn "sjukskriver" sig vid utflyktstillfället pga att föräldern inte har råd.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13
    Jag brukade sjukskriva mig, men det var för att jag inte VÅGADE följa med. Inte för att vi hade ont om pengar, så det är inte nödvändigtvis det skälet.
  26. 13
    Jag brukade sjukskriva mig, men det var för att jag inte VÅGADE följa med. Inte för att vi hade ont om pengar, så det är inte nödvändigtvis det skälet.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14

    Det är trist när

    man ska behöva betala pengar. Våran skola har varit på tom t men då har
    skolan stått för den resan.

    Det trista är att 100 kr kan vara mycket för t ex en ensamstående förälder.
    Att det blir någon form av klass fråga. Det borde förbjudas. För barnens skull.

    Annars tycker jag resan lät toppen
  28. 14
    Det är trist när man ska behöva betala pengar. Våran skola har varit på tom t men då har
    skolan stått för den resan.

    Det trista är att 100 kr kan vara mycket för t ex en ensamstående förälder.
    Att det blir någon form av klass fråga. Det borde förbjudas. För barnens skull.

    Annars tycker jag resan lät toppen
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Om det är utanför skoltid och det är enbart föräldrar som gör det så är det helt ok, men de kan inte kräva in pengar til en klasskassa..
  30. 15
    Om det är utanför skoltid och det är enbart föräldrar som gör det så är det helt ok, men de kan inte kräva in pengar til en klasskassa..
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    Fantastiskt tillfälle!

    Jag har varit på Tom Tits med mina killar och de hade jättekul!
    Vad har du för reflektioner?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    Fantastiskt tillfälle! Jag har varit på Tom Tits med mina killar och de hade jättekul!
    Vad har du för reflektioner?
  33. Medlem sedan
    Jan 2001
    #17
    TACK alla för er input!

    Min tanke är åt Nissas håll, att detta med klasskassan borde vara lite vad såna här saker ska gå till. Det har inte varit ett problem förut utan det som funnits i kassan är det som använts. (Kan bara komma på ett tillfälle då vi lagt till en tjuga för ett par år sen)
    Men jag är av princip emot sådana här insamlingar (utöver klasskassan då). Det är ju så mycket mer än en hundralapp till dottern för mig. Självklart kommer jag skrapa ihop det på nåt sett, även om det verkligen inte ligger en spänn utanför min matbudget den här månaden. Men de som har det riktigt tufft ekonomisk?

    Sen tänkte jag inte på det som peach nämnde, att det inte kan ses som emot "regler" då det inte var en direkt skolresa. *funderar*
    Fast ändå, jag tycker det var ganska dåligt gjort/skött faktiskt... Det var inte diskuterat i klassen (dvs barnen bestämde inte "resmål), inte diskuterat med föräldrarna utan 2 föräldrar var de som bestämde (ev även läraren).
    Som pricken över.... pengarna ska in innan 20:e och det just efter en månad då FK vägrat betala ut min FP (pga "bla, bla, bla.." ) och sonen har även han 2 grejer med sin klass (dock mindre peng där) och han fyller år också (kalas...)... Som att livet ensam med 5 barn inte var mycket nog...
    Blir lite trött bara...
  34. 17
    TACK alla för er input!

    Min tanke är åt Nissas håll, att detta med klasskassan borde vara lite vad såna här saker ska gå till. Det har inte varit ett problem förut utan det som funnits i kassan är det som använts. (Kan bara komma på ett tillfälle då vi lagt till en tjuga för ett par år sen)
    Men jag är av princip emot sådana här insamlingar (utöver klasskassan då). Det är ju så mycket mer än en hundralapp till dottern för mig. Självklart kommer jag skrapa ihop det på nåt sett, även om det verkligen inte ligger en spänn utanför min matbudget den här månaden. Men de som har det riktigt tufft ekonomisk?

    Sen tänkte jag inte på det som peach nämnde, att det inte kan ses som emot "regler" då det inte var en direkt skolresa. *funderar*
    Fast ändå, jag tycker det var ganska dåligt gjort/skött faktiskt... Det var inte diskuterat i klassen (dvs barnen bestämde inte "resmål), inte diskuterat med föräldrarna utan 2 föräldrar var de som bestämde (ev även läraren).
    Som pricken över.... pengarna ska in innan 20:e och det just efter en månad då FK vägrat betala ut min FP (pga "bla, bla, bla.." ) och sonen har även han 2 grejer med sin klass (dock mindre peng där) och han fyller år också (kalas...)... Som att livet ensam med 5 barn inte var mycket nog...
    Blir lite trött bara...
  35. Medlem sedan
    Jan 2001
    #18
    Det står att inträde är 85:- och 55:- för buffén (3-12 år) på hemsidan. Resan har dom skolbusskort för (åker tåg).
  36. 18
    Det står att inträde är 85:- och 55:- för buffén (3-12 år) på hemsidan. Resan har dom skolbusskort för (åker tåg).
  37. Medlem sedan
    Nov 2002
    #19
    Messa ditt kontonummer och bank så sätter jag in 100 kr till dig.
  38. 19
    Messa ditt kontonummer och bank så sätter jag in 100 kr till dig.
  39. magnolia
    #20
    Aha, men då är ju ändå 100 kronor billigt. Om det sedan är något man har råd med är en annan sak och där kan bara var och en svara för sig själv.
  40. 20
    Aha, men då är ju ändå 100 kronor billigt. Om det sedan är något man har råd med är en annan sak och där kan bara var och en svara för sig själv.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Hjälp mig reflektera!
    By delyn in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-24, 20:00
  2. Reflektera eller analysera?
    By anonymo in forum Barn som yrke
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 18:59
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Reflektera ? hur ?
    By Lena in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 16:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar