köpa eller inte köpa?
Hem & fritid
  1. spekulant?
    #1

    köpa eller inte köpa?

    Hej,
    för 5 år sedan hittade vi ett välhållet radhus men i hopplöst omodernt skick. Vi la ett skambud och fick huset för 550 000 kr! Brf med otroligt låga avgifter! Lycka, vi var i stadiet innan barn och friheten var total och vi ägnade oss helt åt att renovera huset - med goda vänners hjälp var det kul och det blev billigt (100 000 + smått o gått)!

    Nu har vi två barn. och det finns inte mkt egen tid över. Huset är fint och vi trivs. MEN min make har nu hittat ett annat hus med ungefär samma utgångsläge som tidigare och möjlighet att köpa lågt... Visst skulle det vara jättekul. Jag älskar inredning, renovering och jobba hårt. Men orkar vi?
    Blir förtjänsten så himla stor, är det värt det? Den här gången måste vi nog anlita hantverkare då det känns känsligt att ta hit kompisarna att jobba för öl o pizza igen (och trevligt sällskap!) Vi har inga föräldrar i närheten som kan hjälpa.

    Vi skulle få 1 300 000 om vi säljer. vi kan köpa det nya för 800 000. Renoveringskostnad denna gång 200 000+.
    Visst lockar det men förutsättningarna är ju ändrade!
  2. 1
    köpa eller inte köpa? Hej,
    för 5 år sedan hittade vi ett välhållet radhus men i hopplöst omodernt skick. Vi la ett skambud och fick huset för 550 000 kr! Brf med otroligt låga avgifter! Lycka, vi var i stadiet innan barn och friheten var total och vi ägnade oss helt åt att renovera huset - med goda vänners hjälp var det kul och det blev billigt (100 000 + smått o gått)!

    Nu har vi två barn. och det finns inte mkt egen tid över. Huset är fint och vi trivs. MEN min make har nu hittat ett annat hus med ungefär samma utgångsläge som tidigare och möjlighet att köpa lågt... Visst skulle det vara jättekul. Jag älskar inredning, renovering och jobba hårt. Men orkar vi?
    Blir förtjänsten så himla stor, är det värt det? Den här gången måste vi nog anlita hantverkare då det känns känsligt att ta hit kompisarna att jobba för öl o pizza igen (och trevligt sällskap!) Vi har inga föräldrar i närheten som kan hjälpa.

    Vi skulle få 1 300 000 om vi säljer. vi kan köpa det nya för 800 000. Renoveringskostnad denna gång 200 000+.
    Visst lockar det men förutsättningarna är ju ändrade!
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Är ni i behov av större? För jag antar att huset är större än radhuset.

    Om man tycker om att renovera och hittar hus till vrakpris så varför inte. Om vi kan köpa det för 800.000 och säljer det gamla för 1.300.000 så har ni ju lite att renovera för i pengar, och har råd att ta in hantverkare till det som behövs.

    Men frågan är om ni är i behov av annat boende eller om ni ska göra det bara för att ni tycker att det är kul att renovera och inreda.
    Annisan med oktoberpojkarna William -02 och Rasmus -04 och majflickan Matilda -09

    www.annisan.se/
  4. 2
    Är ni i behov av större? För jag antar att huset är större än radhuset.

    Om man tycker om att renovera och hittar hus till vrakpris så varför inte. Om vi kan köpa det för 800.000 och säljer det gamla för 1.300.000 så har ni ju lite att renovera för i pengar, och har råd att ta in hantverkare till det som behövs.

    Men frågan är om ni är i behov av annat boende eller om ni ska göra det bara för att ni tycker att det är kul att renovera och inreda.
  5. spekulant?
    #3
    2 anledningar; investering och kul.
  6. 3
    2 anledningar; investering och kul.

Liknande trådar

  1. Är så velig köpa eller inte köpa..
    By oja39 in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 16:12
  2. jahapp, att köpa eller inte köpa
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 15:09
  3. Skofoton - att köpa eller inte köpa?
    By pudding* in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-29, 20:29
  4. Köpa eller inte köpa-det är frågan?
    By Ingen alls in forum Antikrundan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-06, 14:35
  5. lergryta - att köpa eller inte köpa
    By zeta in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 19:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar