Gå ner i arbetstid?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Gå ner i arbetstid?

    Jag ska i september börja jobba igen efter föräldraledigheten *pirr* och känner att jag gärna skulle vilja gå ner i arbetstid, bara jobba 75% eller vad det nu är man har rätt till när man har små barn.

    Min fråga är då: Måste man meddela (eller be om lov) chefen per telefon nu eller kan jag ta det i augusti då jag ska till arbetsplatsen och träffa chefen?

    En fråga till: Finns det något att läsa om detta på nätet?

    Å en till: finns det några hakar eller prblem med minskad arbetstid?

    Sista frågan: måste man "ansöka" eller på nått annat sätt anmäla om att få gå ner i arbetstid?
    Annelie med Bröderna Bus
    Oliver 021220 & Arvid 060223
  2. 1
    Gå ner i arbetstid? Jag ska i september börja jobba igen efter föräldraledigheten *pirr* och känner att jag gärna skulle vilja gå ner i arbetstid, bara jobba 75% eller vad det nu är man har rätt till när man har små barn.

    Min fråga är då: Måste man meddela (eller be om lov) chefen per telefon nu eller kan jag ta det i augusti då jag ska till arbetsplatsen och träffa chefen?

    En fråga till: Finns det något att läsa om detta på nätet?

    Å en till: finns det några hakar eller prblem med minskad arbetstid?

    Sista frågan: måste man "ansöka" eller på nått annat sätt anmäla om att få gå ner i arbetstid?
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Jag har en anställning på 100 procent och sedan är jag 25% tjänstledig enligt §14 (tror jag det är) Föräldraledighetslagen. Ja du måste ansöka om tjänstledigheten men jag tror inte de kan neka dig när du har små barn. Läs på Försäkringskassans webbplats, möjligt att det står något där. Annars kontakta personalansvarig eller ditt fack. De vet säkert exakt hur det fungerar.
  4. 2
    Jag har en anställning på 100 procent och sedan är jag 25% tjänstledig enligt §14 (tror jag det är) Föräldraledighetslagen. Ja du måste ansöka om tjänstledigheten men jag tror inte de kan neka dig när du har små barn. Läs på Försäkringskassans webbplats, möjligt att det står något där. Annars kontakta personalansvarig eller ditt fack. De vet säkert exakt hur det fungerar.
  5. Marmelad
    #3
    Det är väl smartast och schysstas att tala om det i så god tid som möjligt?
  6. 3
    Det är väl smartast och schysstas att tala om det i så god tid som möjligt?
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4
    Man har rätt att gå ner till 75 %. Det kan inte arbetsgivaren neka en. Huvudregeln är att man jobbar kortare varje dag, men om det går att få det att funka så kan man få vara ledig en dag i veckan i stället tex. Tror att du kan läsa om det på försäkringskassan.
  8. 4
    Man har rätt att gå ner till 75 %. Det kan inte arbetsgivaren neka en. Huvudregeln är att man jobbar kortare varje dag, men om det går att få det att funka så kan man få vara ledig en dag i veckan i stället tex. Tror att du kan läsa om det på försäkringskassan.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Klart att det finns en hake

    Man får bara 75% av lönen...
    Men det kan ju aldrig skada att du pratar med chefen redan nu om du redan nu har bestämt dig. Ju tidigare de kan planera, desto bättre. Det beror väl litet grand på vilken typ av jobb du har också, om din kortare arbetstid innebär att scheman måste läggas om eller så t.ex.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Klart att det finns en hake Man får bara 75% av lönen...
    Men det kan ju aldrig skada att du pratar med chefen redan nu om du redan nu har bestämt dig. Ju tidigare de kan planera, desto bättre. Det beror väl litet grand på vilken typ av jobb du har också, om din kortare arbetstid innebär att scheman måste läggas om eller så t.ex.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Två månader innan tror jag är en regel, jag har inte tid at läsa lagen men här är den, du har rätt att gå ner i tid..

    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
  12. 6
    Två månader innan tror jag är en regel, jag har inte tid at läsa lagen men här är den, du har rätt att gå ner i tid..

    http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7
    Din SGI baseras väl på 75% då? Rätta mej någon om jag har fel.
    Funderar själv i samma banor, tänkte ta garantidagar 25% för att behålla min SGI, om man blir sjuk eller VAB:ar.
  14. 7
    Din SGI baseras väl på 75% då? Rätta mej någon om jag har fel.
    Funderar själv i samma banor, tänkte ta garantidagar 25% för att behålla min SGI, om man blir sjuk eller VAB:ar.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    En hake till - din sjukpenning minskar (om du inte fyller upp med f-dagar). Och a-kassan också antar jag.
  16. 8
    En hake till - din sjukpenning minskar (om du inte fyller upp med f-dagar). Och a-kassan också antar jag.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9
    Hake: din pension minskas jämfört med om du arbetar heltid. Men det kan man ju väga upp för i en privat pensionsförsäkring.
  18. 9
    Hake: din pension minskas jämfört med om du arbetar heltid. Men det kan man ju väga upp för i en privat pensionsförsäkring.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Ja du har rätt om du inte får nästa barn innan första/närmsta syskonet barnet är 2,5 år.
  20. 10
    Ja du har rätt om du inte får nästa barn innan första/närmsta syskonet barnet är 2,5 år.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Strunta i hakarna, du får mer tid med ditt barn! :-) jag jobbade bara 50 % vi levde på kärlek och makaroner men jag har aldrig ångrat at jag varit den som haft mest tid med mina barn, mer tid än dagispersonal...
  22. 11
    Strunta i hakarna, du får mer tid med ditt barn! :-) jag jobbade bara 50 % vi levde på kärlek och makaroner men jag har aldrig ångrat at jag varit den som haft mest tid med mina barn, mer tid än dagispersonal...

Liknande trådar

  1. Ang att gå upp i arbetstid!
    By Cilla v.8 in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 08:08
  2. ny arbetstid
    By _em_ in forum Singelmingel
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 06:27
  3. Gå ner i arbetstid?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-10, 06:23
  4. gå ned i arbetstid
    By busan100 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 05:56
  5. gå ner i arbetstid
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 00:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar