Streptokocker
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2005
    #1

    Streptokocker

    Min 4 årige son fick i helgen ett sår på undre sidan av överarmen, ett litet vätskande "brännsår". Vi tvättade med tvål och vatten och så började det läka fint, men så i går morse klagade sonen över att det gjorde ont och sved, jag kollade och upptäckte att såret var ilsket rött och torrt och att det även hade blött lite. Jag tvättade igen. Senare på eftermiddagen så klagade han mera, jag kollade och upptäcker små utslag runt omkring såret och ner på bröstet, en del vätskade sig. Under kvällen och natten skrek gossen och klagade på att det sved och gjorde ont. i morse ringde jag VC som gjorde en koll på det infekterade såret och utslagen som nu hade blivit värre under natten. Sköterskan kollade 8på ca 1 meters avstånd) och sa att det kan ju vara streptokocker, hon tog en odling (får svar på måndag) och sen fick vi gå hem. Ingen mer info överhuvudtaget
    Vad är nu detta? Vad är streptokocker? Är det inte hemskt farligt eller?
    Annelie med Bröderna Bus
    Oliver 021220 & Arvid 060223
  2. 1
    Streptokocker Min 4 årige son fick i helgen ett sår på undre sidan av överarmen, ett litet vätskande "brännsår". Vi tvättade med tvål och vatten och så började det läka fint, men så i går morse klagade sonen över att det gjorde ont och sved, jag kollade och upptäckte att såret var ilsket rött och torrt och att det även hade blött lite. Jag tvättade igen. Senare på eftermiddagen så klagade han mera, jag kollade och upptäcker små utslag runt omkring såret och ner på bröstet, en del vätskade sig. Under kvällen och natten skrek gossen och klagade på att det sved och gjorde ont. i morse ringde jag VC som gjorde en koll på det infekterade såret och utslagen som nu hade blivit värre under natten. Sköterskan kollade 8på ca 1 meters avstånd) och sa att det kan ju vara streptokocker, hon tog en odling (får svar på måndag) och sen fick vi gå hem. Ingen mer info överhuvudtaget
    Vad är nu detta? Vad är streptokocker? Är det inte hemskt farligt eller?
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2
    Tycker att det låter som svinkoppor, som ju är en streptokock infektion - det är jättesmittsamt så var noga med hygienen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svinkoppor
  4. 2
    Tycker att det låter som svinkoppor, som ju är en streptokock infektion - det är jättesmittsamt så var noga med hygienen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svinkoppor
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    kan vara staphylococker med väl? Sa dr till mig iaf (jag avslutade Heracillinkur i måndags för att de inte läkte ut av sig själv).

    Viktigt att inte dela handduk med andra när man har det och att tvätta med tvål och ljummet vatten. Hjälper inte det, Klorhexidin (Decivon t.ex.) och hjälper inte det så antibiotika. Jag har inte fått svar på odlingen (han odlade på 3 av 25 koppor).
  6. 3
    kan vara staphylococker med väl? Sa dr till mig iaf (jag avslutade Heracillinkur i måndags för att de inte läkte ut av sig själv).

    Viktigt att inte dela handduk med andra när man har det och att tvätta med tvål och ljummet vatten. Hjälper inte det, Klorhexidin (Decivon t.ex.) och hjälper inte det så antibiotika. Jag har inte fått svar på odlingen (han odlade på 3 av 25 koppor).
  7. Medlem sedan
    Jan 2005
    #4
    sköterskan sa inget om svinkoppor, men det är säkert så. Tycker dock inte att det ser ut som det (efter vad jag sett och jämfört på bild) men det är väl bara att inväta odlingsvaret då. Åsså vara noga med hygienen, smittar det bara genom att vara nära så att säga? eller är det bara vid direktkontakt? Vet du?
  8. 4
    sköterskan sa inget om svinkoppor, men det är säkert så. Tycker dock inte att det ser ut som det (efter vad jag sett och jämfört på bild) men det är väl bara att inväta odlingsvaret då. Åsså vara noga med hygienen, smittar det bara genom att vara nära så att säga? eller är det bara vid direktkontakt? Vet du?

Liknande trådar

  1. Streptokocker har jag
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 17:08
  2. Streptokocker?
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 11:18
  3. Kan streptokocker ge...
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 19:15
  4. Streptokocker
    By anonymt namn in forum Komplikationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 15:20
  5. Streptokocker!
    By tejja in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 10:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar