Nytt trädäck - olja?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jan 2001
    #1

    Nytt trädäck - olja?

    Hur är det nu med tryckimpregnerat virke. Ska/kan man olja in det på en gång? Jag har hört olika åsikter om detta?
    Vad är bäst att göra? Trädäcket är ett par veckor gammalt.
  2. 1
    Nytt trädäck - olja? Hur är det nu med tryckimpregnerat virke. Ska/kan man olja in det på en gång? Jag har hört olika åsikter om detta?
    Vad är bäst att göra? Trädäcket är ett par veckor gammalt.
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Inte olja första året...

    När vi byggde vårt trädäck förra året fick vi rådet att inte olja första året utan vänta ett år. Nu har vi oljat in det en gång och det verkligen sög åt sig massor av olja. Köpte olja så att det skulle räcka till 80 kvm men det räckte bara till 40 kvm.

    Syrran byggde trädäck i år och deras snickare sa att de skulle olja in det och det har de gjort...

    Så, jag vet faktiskt inte då vi fått olika råd. Jag vet dock att man inte ska måla impregnerat virke förrän efter ett år då det torkat ordentligt men det är ju färg och inte olja...

    Vilket bra svar va?
    Wilma 2000/04 ♥
    Ludvig 2002/05 ♥
    Alva 2005/09 ♥

    www.nawla.wordpress.com
  4. 2
    Inte olja första året... När vi byggde vårt trädäck förra året fick vi rådet att inte olja första året utan vänta ett år. Nu har vi oljat in det en gång och det verkligen sög åt sig massor av olja. Köpte olja så att det skulle räcka till 80 kvm men det räckte bara till 40 kvm.

    Syrran byggde trädäck i år och deras snickare sa att de skulle olja in det och det har de gjort...

    Så, jag vet faktiskt inte då vi fått olika råd. Jag vet dock att man inte ska måla impregnerat virke förrän efter ett år då det torkat ordentligt men det är ju färg och inte olja...

    Vilket bra svar va?
  5. Medlem sedan
    Jul 1998
    #3
    Det spelar ingen roll för hållbarheten om du oljar eller inte. Men det blir ju en yta som kanske är snyggare och mer lättskött med olja. Olja år 2.
  6. 3
    Det spelar ingen roll för hållbarheten om du oljar eller inte. Men det blir ju en yta som kanske är snyggare och mer lättskött med olja. Olja år 2.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    Det sägs att man ska vänta minst ett år pga fukten. Oljar man in direkt så stänger man inne fukt i trät och det ruttnar lättare.
  8. 4
    Det sägs att man ska vänta minst ett år pga fukten. Oljar man in direkt så stänger man inne fukt i trät och det ruttnar lättare.
  9. Medlem sedan
    Jun 1999
    #5
    Beror på hur gammalt träet är. Är det färskt trä så vänta till nästa år. Är det gammalt så är det bara att olja på från dag 1.
    Ska man göra saker rätt eller göra rätt saker?
  10. 5
    Beror på hur gammalt träet är. Är det färskt trä så vänta till nästa år. Är det gammalt så är det bara att olja på från dag 1.

Liknande trådar

  1. Trädäck?
    By Ninnan in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 09:03
  2. Olja eller inte olja
    By Krusmynta in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-23, 12:15
  3. Krukor på trädäck
    By Jeany in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 16:02
  4. Få bort gammal olja på trädäck
    By spinucklan in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 07:52
  5. Trädäck
    By Una m A03&S06 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-11, 18:56
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar