hjälp! mått på fälgar???
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    hjälp! mått på fälgar???

    HJÄLP mått på fälgar???
    Jag har nu lyckats ta reda på vad det ska vara för dimension på däck och fälgar till vår bil. Men eftersom jag inte har full koll på vad de olika siffrorna innebär vet jag inte hur nog det är med att varje siffra stämmer.

    Vår bil ska ha fälgar i dimensionen 6.0x15 (tum) och ET mått 46.
    Frågor:
    Måste alla värdena matcha exakt, eller kan vi köpa fälgar som är
    6.5x15?
    Kan vi köpa fälgar som har annat ET mått?
  2. 1
    hjälp! mått på fälgar??? HJÄLP mått på fälgar???
    Jag har nu lyckats ta reda på vad det ska vara för dimension på däck och fälgar till vår bil. Men eftersom jag inte har full koll på vad de olika siffrorna innebär vet jag inte hur nog det är med att varje siffra stämmer.

    Vår bil ska ha fälgar i dimensionen 6.0x15 (tum) och ET mått 46.
    Frågor:
    Måste alla värdena matcha exakt, eller kan vi köpa fälgar som är
    6.5x15?
    Kan vi köpa fälgar som har annat ET mått?
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2
    Det är ganska viktigt att det blir exakt som instruktionen säger. Risken är annars att däcken tar i skärmen eller sticker ut utanför skärmen.

    Men du saknar en siffra, bultcirkeln, hur sitter bultarna och hur många är de.
  4. 2
    Det är ganska viktigt att det blir exakt som instruktionen säger. Risken är annars att däcken tar i skärmen eller sticker ut utanför skärmen.

    Men du saknar en siffra, bultcirkeln, hur sitter bultarna och hur många är de.
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3
    Jag får kolla det men jag tror det är 4 bultar, men kan de sitta olika också? Eller räcker det att veta att det är 4 bultar?
  6. 3
    Jag får kolla det men jag tror det är 4 bultar, men kan de sitta olika också? Eller räcker det att veta att det är 4 bultar?
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Bredare fälgar

    Du kan köpa 6,5*15 i stället för 6*15. ET måttet styr hur långt inpressningsdjup fälgen har mot bromsarna och du kan även köpa fälgar där detta mått skiljer sig från originalet. Be däckhandlare där du köper dina fälgar att hjälpa dig med hur breda fälgar som får plats dels inåt och även så att de inte tar i skärmkanterna.

    Dessutom finns det regler för hur mycket du får öka spårvådden på bilen (ET måttet styr detta). Jag minns dock inte hur mycket man får förändra detta mått men även det bör gummiverkstaden kunna hjälpa dig.

    Lycka till!
  8. 4
    Bredare fälgar Du kan köpa 6,5*15 i stället för 6*15. ET måttet styr hur långt inpressningsdjup fälgen har mot bromsarna och du kan även köpa fälgar där detta mått skiljer sig från originalet. Be däckhandlare där du köper dina fälgar att hjälpa dig med hur breda fälgar som får plats dels inåt och även så att de inte tar i skärmkanterna.

    Dessutom finns det regler för hur mycket du får öka spårvådden på bilen (ET måttet styr detta). Jag minns dock inte hur mycket man får förändra detta mått men även det bör gummiverkstaden kunna hjälpa dig.

    Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Det varierar

    Det varierar mellan olika märken och modeller vilken bultcirkeldiameter det är, d.v.s "hur tätt" det är mellan bultarna. Men även det kan din gummiverkstad, de har tabeller som visar detta när det gäller just din bil.

    Bultcirkeldiamtetern kan även skilja på bilar av olika årsmodeller av samma grundmodell. Jag minns när jag var ny i bilbranschen och beställde fel fälgar till en Mitsubishi Carisma, versionen med 1,6-litersmotor hade 100 mm mellan bulthålen och den med 1,8-litersmotor 114,3
  10. 5
    Det varierar Det varierar mellan olika märken och modeller vilken bultcirkeldiameter det är, d.v.s "hur tätt" det är mellan bultarna. Men även det kan din gummiverkstad, de har tabeller som visar detta när det gäller just din bil.

    Bultcirkeldiamtetern kan även skilja på bilar av olika årsmodeller av samma grundmodell. Jag minns när jag var ny i bilbranschen och beställde fel fälgar till en Mitsubishi Carisma, versionen med 1,6-litersmotor hade 100 mm mellan bulthålen och den med 1,8-litersmotor 114,3
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6
    Men herrejiisses vad krångligt det ska vara då! Jag hade ju tänkt mig att jag skulle hitta några hyfsat billiga fälgar på internet men det verkar nästan omöjligt att köpa detta utan guidning från verkstan alltså.. Tack så mycket för hjälpen iaf
  12. 6
    Men herrejiisses vad krångligt det ska vara då! Jag hade ju tänkt mig att jag skulle hitta några hyfsat billiga fälgar på internet men det verkar nästan omöjligt att köpa detta utan guidning från verkstan alltså.. Tack så mycket för hjälpen iaf
  13. Medlem sedan
    Dec 2003
    #7
    råkar du förresten veta vad det är för bultcirkeldiameter på en Lancer kombi 1,6 från -04?
  14. 7
    råkar du förresten veta vad det är för bultcirkeldiameter på en Lancer kombi 1,6 från -04?
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8
    Hittade själv! Det fanns en sökmotor på nån däck-sida
  16. 8
    Hittade själv! Det fanns en sökmotor på nån däck-sida
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Just Lancer

    Just Lancer är en sån modell som jag beskrev i mitt förra inlägg, de tidiga modellerna hade en bultcirkeldiameter på 114,3 mm sedan ändrades det till 100 mm för att senare återgå till 114,3
  18. 9
    Just Lancer Just Lancer är en sån modell som jag beskrev i mitt förra inlägg, de tidiga modellerna hade en bultcirkeldiameter på 114,3 mm sedan ändrades det till 100 mm för att senare återgå till 114,3
  19. Strömme
    #10
    är det där ett förfaringssätt som går igen, vad det gäller reservdelar till resten av mitsubishis bilutbud?

    skulle det vara på det viset så kan man med andra ord lungt räkna med att få handla varenda liten skruv hos originalverkstaden med fantasifulla ägarkostnader som följd

    jag har en bekant som ägde, ägde med stort "Ä"
    en väldigt fräsig mitsubishi ska jag säga, 4 hjulsdrift med alla finesser i värden.
    synd bara att när bilen började krångla fans det knappt reservdelar i europa och "piratdelar" fanns inte ens i drömarnas värd. till ett mindre fel i fördelningslådan kostade enbart delarna 35000kr arbetet utförde han själv
    vad gör man då? sunda förnuftet säger kör bilen till skrot direkt innan den kostar ännu mer å andra sidan vill man inte gärna skrota en nästan ny bil

    allt det här har placerat mitsubishi längst ner på min lista över tänkbara bilar
    och sen läser man att dom till och med har olika bultcirklar till fälgarna mitt i årsmodellerna då blir man ännu mer övertyged om att man har rätt.

    ps han sade själv efter att tvingats kosta på bilen ytterligare 40000kr i reservdela att han skulle ha skrotat bilen direkt och tjänat 75000kr
  20. 10
    är det där ett förfaringssätt som går igen, vad det gäller reservdelar till resten av mitsubishis bilutbud?

    skulle det vara på det viset så kan man med andra ord lungt räkna med att få handla varenda liten skruv hos originalverkstaden med fantasifulla ägarkostnader som följd

    jag har en bekant som ägde, ägde med stort "Ä"
    en väldigt fräsig mitsubishi ska jag säga, 4 hjulsdrift med alla finesser i värden.
    synd bara att när bilen började krångla fans det knappt reservdelar i europa och "piratdelar" fanns inte ens i drömarnas värd. till ett mindre fel i fördelningslådan kostade enbart delarna 35000kr arbetet utförde han själv
    vad gör man då? sunda förnuftet säger kör bilen till skrot direkt innan den kostar ännu mer å andra sidan vill man inte gärna skrota en nästan ny bil

    allt det här har placerat mitsubishi längst ner på min lista över tänkbara bilar
    och sen läser man att dom till och med har olika bultcirklar till fälgarna mitt i årsmodellerna då blir man ännu mer övertyged om att man har rätt.

    ps han sade själv efter att tvingats kosta på bilen ytterligare 40000kr i reservdela att han skulle ha skrotat bilen direkt och tjänat 75000kr
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Piratdelar

    Piratdelar finns det förmodligen inte så stort utbud av piratdelar till Mitsubishi. Det brukar brukar vara så för de märken som är lite mindre på vår Svenska marknad att de som tillhandahåller pirattillbehör inte tycker det är lönsamt att tillhandahålla prylar för annat än storsäljarna.
  22. 11
    Piratdelar Piratdelar finns det förmodligen inte så stort utbud av piratdelar till Mitsubishi. Det brukar brukar vara så för de märken som är lite mindre på vår Svenska marknad att de som tillhandahåller pirattillbehör inte tycker det är lönsamt att tillhandahålla prylar för annat än storsäljarna.

Liknande trådar

  1. Fel fälgar?
    By Omaster in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 01:42
  2. Nya tag och hjälp med mått
    By KorallmedK in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 16:50
  3. HJÄLP mått på fälgar???
    By sisla in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 21:52
  4. Köpa fälgar?
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 14:49
  5. 17" fälgar till min Focus ??
    By mammsens in forum Bilsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 12:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar