Om att vara elak!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2006
    #1

    Om att vara elak!

    Är det verkligen så att om man svarar på en fråga, med ett kanske lite mer avvikande svar än det generella så är man elak och ska helst inte svara då eller? Syftar på mitt senaste inlägg. Jag tycker inte det är elakt, utan det är ett seriöst svar av min åsikt på en fråga. Hade jag däremot gått in i Abort-snacket o sagt vad jag tyckt om div.saker så hade jag varit ELAK! Gaaah..blir så irriterad på att man inte kan svara utan att bli betraktad som elak.
    5 barnsmamma. Minstingen Malin född 061020 i v.24+3.

    Blogg: http://mohlina.blogdog.se
  2. 1
    Om att vara elak! Är det verkligen så att om man svarar på en fråga, med ett kanske lite mer avvikande svar än det generella så är man elak och ska helst inte svara då eller? Syftar på mitt senaste inlägg. Jag tycker inte det är elakt, utan det är ett seriöst svar av min åsikt på en fråga. Hade jag däremot gått in i Abort-snacket o sagt vad jag tyckt om div.saker så hade jag varit ELAK! Gaaah..blir så irriterad på att man inte kan svara utan att bli betraktad som elak.
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Ditt senaste inlägg, peka på det

    Men om abort så är det ofta så att oavsett HUR och VAR man utrycker en åsikt mot abort är man elak, det är en sådan där förbjuden åsikt. Inte från alla dock, tack och lov.
  4. 2
    Ditt senaste inlägg, peka på det

    Men om abort så är det ofta så att oavsett HUR och VAR man utrycker en åsikt mot abort är man elak, det är en sådan där förbjuden åsikt. Inte från alla dock, tack och lov.
  5. camilla_73
    #3
    Så är det ofta tycker jag. Man ska inte sticka ut för mycket för då hugger dem. Det är inte kul tycker jag. Har nu inte läst vad du skrivit men det du beskriver tycker jag mig uppleva ofta här inne - ibland lite för ofta.
  6. 3
    Så är det ofta tycker jag. Man ska inte sticka ut för mycket för då hugger dem. Det är inte kul tycker jag. Har nu inte läst vad du skrivit men det du beskriver tycker jag mig uppleva ofta här inne - ibland lite för ofta.
  7. Medlem sedan
    Jun 2006
    #4
    Det ligger under mitt inlägg: Livsduglighet..

    Jo jag har märkt det. Men tänk vad bra om alla var av samma uppfattning då behövde vi inte föra några som helst dialoger..haha.
    5 barnsmamma. Minstingen Malin född 061020 i v.24+3.

    Blogg: http://mohlina.blogdog.se
  8. 4
    Det ligger under mitt inlägg: Livsduglighet..

    Jo jag har märkt det. Men tänk vad bra om alla var av samma uppfattning då behövde vi inte föra några som helst dialoger..haha.
  9. Medlem sedan
    Jun 2006
    #5
    Sant. Det är synd att man inte bara håller med om allt o inget...tänk va lätt det vore? Men ändock tråkigt.
    5 barnsmamma. Minstingen Malin född 061020 i v.24+3.

    Blogg: http://mohlina.blogdog.se
  10. 5
    Sant. Det är synd att man inte bara håller med om allt o inget...tänk va lätt det vore? Men ändock tråkigt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    fast det är bara ett fåtal ämnen som man absolut ska tycka samma om, abort är ett av dem Annars tjatas det gärna om att man ska respektera andras åsikter...
  12. 6
    fast det är bara ett fåtal ämnen som man absolut ska tycka samma om, abort är ett av dem Annars tjatas det gärna om att man ska respektera andras åsikter...
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Man måste få ha "fel" åsikt

    Det är den grundläggande ådran i begreppet yttrandefrihet för mig - att du har rätten att säga det jag inte vill höra. Att framföra sin åsikt är i sig inte elakt, däremot kan det göras på olika sätt som du själv redan är inne på. (har inte läst vad du syftar på däremot)

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Man måste få ha "fel" åsikt Det är den grundläggande ådran i begreppet yttrandefrihet för mig - att du har rätten att säga det jag inte vill höra. Att framföra sin åsikt är i sig inte elakt, däremot kan det göras på olika sätt som du själv redan är inne på. (har inte läst vad du syftar på däremot)
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Man kan inte vara elak

    mot en grupp människor tycker jag. Bara mot individer. (För att anknyta till mitt inlägg längre ner och SJ's svar på det).
    aka Sulan
  16. 8
    Man kan inte vara elak mot en grupp människor tycker jag. Bara mot individer. (För att anknyta till mitt inlägg längre ner och SJ's svar på det).
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Fast det tycker jag absolut att man kan, vara elak mot en hel grupp människor alltså..
  18. 9
    Fast det tycker jag absolut att man kan, vara elak mot en hel grupp människor alltså..
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    NÄÄ! Då är det förföljelse!!

    jag anser absolut att ordet elakhet betyder att man riktar in sig på en viss person och försöker trycka ner den genom att rikta in sig på dens svaga punkter och liknande.
    aka Sulan
  20. 10
    NÄÄ! Då är det förföljelse!! jag anser absolut att ordet elakhet betyder att man riktar in sig på en viss person och försöker trycka ner den genom att rikta in sig på dens svaga punkter och liknande.
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Om du t ex gjort abort och jag skriver att de som gjort abort är hemska människor som inte birde få barn så är jag elak mot alla er som gjort abort.

    jag är absolut inte med på hur du tänker *s*
  22. 11
    Om du t ex gjort abort och jag skriver att de som gjort abort är hemska människor som inte birde få barn så är jag elak mot alla er som gjort abort.

    jag är absolut inte med på hur du tänker *s*
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12

    Får väl bara säga att jag

    framhärdar.
    :-)

    Åter till bokföringen.
    aka Sulan
  24. 12
    Får väl bara säga att jag framhärdar.
    :-)

    Åter till bokföringen.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Så med andra ord är jag inte elak om jag skriver att ingen som gjort abort borde få ha barn? Vad bra, då ska jag skriva det ofta.... not! *s*
  26. 13
    Så med andra ord är jag inte elak om jag skriver att ingen som gjort abort borde få ha barn? Vad bra, då ska jag skriva det ofta.... not! *s*
  27. Marmelad
    #14
    Man kan ju inte vara elak och komma undan med det bara för att det är avvikande. Man kan också vara seriös och elak, det är en fullt möjlig kombination. JAG tycker att det är elakt att jämställa abort med mord på det sättet du gjorde. Därmed inte sagt att du inte får vara elak.

    Du tycks helt ha missat poängen.
  28. 14
    Man kan ju inte vara elak och komma undan med det bara för att det är avvikande. Man kan också vara seriös och elak, det är en fullt möjlig kombination. JAG tycker att det är elakt att jämställa abort med mord på det sättet du gjorde. Därmed inte sagt att du inte får vara elak.

    Du tycks helt ha missat poängen.
  29. Marmelad
    #15
    Men om du inte läst vad hon skrivit, hur kan du vara så säker på hur det ÄR?
  30. 15
    Men om du inte läst vad hon skrivit, hur kan du vara så säker på hur det ÄR?
  31. Marmelad
    #16
    Men om man skriver eller säger "Det är inte tillåget att döda en individ men det är tillåtet att göra abort, det borde vara samma sak." Har man varit elak mot en grupp som gör abort då eller mot individerna som gör abort då? Jag skulle nog säga att man talar till individerna och inte till gruppen aborterande kvinnor...
  32. 16
    Men om man skriver eller säger "Det är inte tillåget att döda en individ men det är tillåtet att göra abort, det borde vara samma sak." Har man varit elak mot en grupp som gör abort då eller mot individerna som gör abort då? Jag skulle nog säga att man talar till individerna och inte till gruppen aborterande kvinnor...
  33. camilla_73
    #17
    Jo jag skrev ju det att jag upplever ofta själv det hon beskriver. I den text hon här skrev så kännde jag igen mig och det var det jag ville säga till henne.
  34. 17
    Jo jag skrev ju det att jag upplever ofta själv det hon beskriver. I den text hon här skrev så kännde jag igen mig och det var det jag ville säga till henne.
  35. Marmelad
    #18
    Och då fick du det att framstå som att jag inte gillade att mohlina stack ut för det var jag som tog upp den där elak-diskussionen med henne... det blir jäkligt märkligt när man håller med om något man inte känner till tycker jag. *försvarar mig fåfängt*
  36. 18
    Och då fick du det att framstå som att jag inte gillade att mohlina stack ut för det var jag som tog upp den där elak-diskussionen med henne... det blir jäkligt märkligt när man håller med om något man inte känner till tycker jag. *försvarar mig fåfängt*
  37. camilla_73
    #19
    Men snälla du! jag har inte lagt mig i något jag har bara skrivit att jag upplever det hon beskrev många gånger. Jag har inte läst något av det hon skriver men jga tycker inte att det var relevant nu. Jag förstår nu att det var du som hade en diskustion med henne. Jag försökte bara förklara den ALLMÄNNA uppfattningen om oäf. Inte om vad ni skrev om. Thats it. Jag menade inte att klanka ner på dig på något sätt, hur kunde jag?
  38. 19
    Men snälla du! jag har inte lagt mig i något jag har bara skrivit att jag upplever det hon beskrev många gånger. Jag har inte läst något av det hon skriver men jga tycker inte att det var relevant nu. Jag förstår nu att det var du som hade en diskustion med henne. Jag försökte bara förklara den ALLMÄNNA uppfattningen om oäf. Inte om vad ni skrev om. Thats it. Jag menade inte att klanka ner på dig på något sätt, hur kunde jag?
  39. Medlem sedan
    Jun 2006
    #20
    jaja din åsikt, inte min. Tycker mkt av det som skrivit av andra än mig varit elakt (om man ska hård-dra) men jag tror inte att det är MENAT som elakt, eller skrivet av en elak individ.

    Antar att du inte tycker det är elakt att skriva -Att göra abort är helt ok, och helt lagenligt och upp till varje kvinna att bestämma!?
    Det skulle jag TOLKA som elakt mot det ofödda barnet!

    Men men alla är vi olika, tycker inte du o jag ska diskutera denna fråga...så fred?
    5 barnsmamma. Minstingen Malin född 061020 i v.24+3.

    Blogg: http://mohlina.blogdog.se
  40. 20
    jaja din åsikt, inte min. Tycker mkt av det som skrivit av andra än mig varit elakt (om man ska hård-dra) men jag tror inte att det är MENAT som elakt, eller skrivet av en elak individ.

    Antar att du inte tycker det är elakt att skriva -Att göra abort är helt ok, och helt lagenligt och upp till varje kvinna att bestämma!?
    Det skulle jag TOLKA som elakt mot det ofödda barnet!

    Men men alla är vi olika, tycker inte du o jag ska diskutera denna fråga...så fred?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Inne att vara elak?
    By lisamea in forum Ordet är fritt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 18:43
  2. Är det ok att vara elak
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 22:43
  3. hur elak mamma får man vara???
    By kjamisloveemma in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 17:02
  4. Hur elak får man vara?
    By Corinne m. 4 in forum Många barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:22
  5. Hur "elak" kan jag vara?
    By Hjälp mig!! in forum Tonåringar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 14:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar