Förgasaren?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2000
    #1

    Förgasaren?

    Hej!

    Hur yttrar sig "fel" på förgasaren?
    Jag har en golf -91 som för 2 v sen började låt dåligt vid tomgång - det skallrade bla som om det var ngt löst + att motorn vid start kunde själv dö.
    Nu för 2 dgr sen började den HACKA - HOPPA när man kör den, skit obehagligt att köra den - känns precis som om man håller på att få soppatorsk!
    Nu vågar jag inte köra den mer utan har fått en tid på fredag i stan (regeringsgatan Sthlm)
    Han säger att det låter som om det är förgasaren.
    Min pappa tror att det kan vara tändingen eller bränsletillförselen på nåt sätt.

    Byta förgasare låte DYRT.
    Jag har förut blivit lurad på denna bilen (fast jag gick inte på det) så jag är så SKEPTISK till bilverkstäder när man kommer med en gammal bil och e tjej....

    /Eva
    40-årig rödhårig.... fast nu mera röd-brun...:-) ensamstående 2-barnsmor som försöker få livet att gå ihop på bästa sätt.
    http://evabilling.weebly.com
    Välkomna!
  2. 1
    Förgasaren? Hej!

    Hur yttrar sig "fel" på förgasaren?
    Jag har en golf -91 som för 2 v sen började låt dåligt vid tomgång - det skallrade bla som om det var ngt löst + att motorn vid start kunde själv dö.
    Nu för 2 dgr sen började den HACKA - HOPPA när man kör den, skit obehagligt att köra den - känns precis som om man håller på att få soppatorsk!
    Nu vågar jag inte köra den mer utan har fått en tid på fredag i stan (regeringsgatan Sthlm)
    Han säger att det låter som om det är förgasaren.
    Min pappa tror att det kan vara tändingen eller bränsletillförselen på nåt sätt.

    Byta förgasare låte DYRT.
    Jag har förut blivit lurad på denna bilen (fast jag gick inte på det) så jag är så SKEPTISK till bilverkstäder när man kommer med en gammal bil och e tjej....

    /Eva
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2
    Om jag vore du skulle jag pröva med att göra rent ensprutningsmunstyckena. Alltid värt ett försök. Köp injectioncleaner på macken och häll i tanken. Kör ett tag och se om blien mår bättre. Smuts på insprutningsmunstckena får de flesta bilarna och ofta dör bilen när den är nystartad gärna kalla och regninga dagar. Lycka till!
  4. 2
    Om jag vore du skulle jag pröva med att göra rent ensprutningsmunstyckena. Alltid värt ett försök. Köp injectioncleaner på macken och häll i tanken. Kör ett tag och se om blien mår bättre. Smuts på insprutningsmunstckena får de flesta bilarna och ofta dör bilen när den är nystartad gärna kalla och regninga dagar. Lycka till!
  5. Medlem sedan
    Jun 2003
    #3
    Bilar med katalysator (lag efter 1989) brykar väl inte ha förgasare då de har insprutning istället?
  6. 3
    Bilar med katalysator (lag efter 1989) brykar väl inte ha förgasare då de har insprutning istället?
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    I början

    I början när katalytisk avgasrening var ganska nytt i vårt land såldes vissa bilar med förgasare även om det var ovanligt.
  8. 4
    I början I början när katalytisk avgasrening var ganska nytt i vårt land såldes vissa bilar med förgasare även om det var ovanligt.
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Hmm,rent spontant tycker jag att det låter som en slang som gått/hoppat av.
    Tändningen är också en mycket möjlig bov!
  10. 5
    Hmm,rent spontant tycker jag att det låter som en slang som gått/hoppat av.
    Tändningen är också en mycket möjlig bov!
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Det visste jag inte. Man lär sig nya saker varje dag. Har du något exempel på bilmodell?
  12. 6
    Det visste jag inte. Man lär sig nya saker varje dag. Har du något exempel på bilmodell?
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Länge sedan

    Det här är så länge sedan att jag inte kommer ihåg vilka märken som hade den typ av förgasare. Men jag tror faktiskt att just VW Golf som frågeställaren talar om hade det under en kort period. Men vi talar här om något ovanligt och de som hade det gick snabbt ifrån det eftersom man snabbt märkte att insprutning fungerade bättre ihop med katalytisk avgasrening.
  14. 7
    Länge sedan Det här är så länge sedan att jag inte kommer ihåg vilka märken som hade den typ av förgasare. Men jag tror faktiskt att just VW Golf som frågeställaren talar om hade det under en kort period. Men vi talar här om något ovanligt och de som hade det gick snabbt ifrån det eftersom man snabbt märkte att insprutning fungerade bättre ihop med katalytisk avgasrening.
  15. frasse-boy
    #8
    några bilfabrikat experimenterade med elektroniskt styrda förgarare toyota tex
    och man kan väl säga att singelpoint insprutningen i princip fortfarande är en elektroniskt styrd förgasare

    säljer man ett antal miljoner bilar så ger varje tia i lägre kostnader snabbt sköna pengar i kassan
  16. 8
    några bilfabrikat experimenterade med elektroniskt styrda förgarare toyota tex
    och man kan väl säga att singelpoint insprutningen i princip fortfarande är en elektroniskt styrd förgasare

    säljer man ett antal miljoner bilar så ger varje tia i lägre kostnader snabbt sköna pengar i kassan
  17. Medlem sedan
    Oct 2000
    #9
    PRECIS!! Det tror jag me!
    Faaaaaaaaaan att man inte känner nån som kan hjälpa mig....
  18. 9
    PRECIS!! Det tror jag me!
    Faaaaaaaaaan att man inte känner nån som kan hjälpa mig....
  19. Medlem sedan
    Oct 2000
    #10

    MER frågor!!!

    Hej igen,

    Är det Farligt att köra bilen då den hackar/hoppar så här - gör jag skadan värre?
    Ska jobba ikväll till kl 23.30 och sen ska jag lämna bilen i morgon bitti i stan.
    Tycker det är läskigt att åka hem så sent därifrån + att det går fortare hem m bil.
    (Bor i aspudden och jobbet är på Gärdet)

    ????

    /Eva
    40-årig rödhårig.... fast nu mera röd-brun...:-) ensamstående 2-barnsmor som försöker få livet att gå ihop på bästa sätt.
    http://evabilling.weebly.com
    Välkomna!
  20. 10
    MER frågor!!! Hej igen,

    Är det Farligt att köra bilen då den hackar/hoppar så här - gör jag skadan värre?
    Ska jobba ikväll till kl 23.30 och sen ska jag lämna bilen i morgon bitti i stan.
    Tycker det är läskigt att åka hem så sent därifrån + att det går fortare hem m bil.
    (Bor i aspudden och jobbet är på Gärdet)

    ????

    /Eva
  21. frasse-boyAnonym
    #11
    aspudden & gärdet ?

    oavsett mellan vilka av tusentals aspuddar och gärden du tänkt dig köra mellan, så är skadan redan skedd så för den delen spelar det ingen roll delarna som måste bytas är redan trasiga
  22. 11
    aspudden & gärdet ?

    oavsett mellan vilka av tusentals aspuddar och gärden du tänkt dig köra mellan, så är skadan redan skedd så för den delen spelar det ingen roll delarna som måste bytas är redan trasiga
  23. Medlem sedan
    Oct 2000
    #12
    Men den kommer inte bara stendö helt plötsligt då frasseBoy?
  24. 12
    Men den kommer inte bara stendö helt plötsligt då frasseBoy?
  25. frasse-boy
    #13
    alla bilar kommer till sist att stendö och dom moderna med all sin elektronik kommer helt klart att dö av orsaker som inte ens existerade i fanasin på 70-80talsbilarna

    du bör nog inte göra några längre natt turer utan försöka lokalisera och fixa felet så snart som möjligt innan du blir stående på något olämpligt ställe
    vår gamla volvo började misstända lite några månader innan tändmodulen lade av fullständigt det var någon liten tjoff extra då och då
  26. 13
    alla bilar kommer till sist att stendö och dom moderna med all sin elektronik kommer helt klart att dö av orsaker som inte ens existerade i fanasin på 70-80talsbilarna

    du bör nog inte göra några längre natt turer utan försöka lokalisera och fixa felet så snart som möjligt innan du blir stående på något olämpligt ställe
    vår gamla volvo började misstända lite några månader innan tändmodulen lade av fullständigt det var någon liten tjoff extra då och då
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar