40 års fest med kallskuret..
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jun 2000
    #1

    40 års fest med kallskuret..

    tänkte ha kycklingfilé, rostbiff och kassler. Hur mycket kött går det åt? Vad skulle ni tippa på? Blir ungefär 30 personer. Tillbehör blir det vanliga potatissallad (olika sorter), grönsallad och bröd. Kom även gärna med andra saker som kan passa bra med detta. Ska vara sånt som man kan förbereda för jag vill inte stå köket hela kvällen och missa festen.
  2. 1
    40 års fest med kallskuret.. tänkte ha kycklingfilé, rostbiff och kassler. Hur mycket kött går det åt? Vad skulle ni tippa på? Blir ungefär 30 personer. Tillbehör blir det vanliga potatissallad (olika sorter), grönsallad och bröd. Kom även gärna med andra saker som kan passa bra med detta. Ska vara sånt som man kan förbereda för jag vill inte stå köket hela kvällen och missa festen.
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Ska du ha kaffe?

    Något som är bra att förbereda är kaffe på termos, låna ihop en massa så du har det klart innan gästerna kommer. Vattenkokaren kan du ha som du slår på när det behövs.

    Hur mycket du ska ha törs jag inte svara på. Själv tar jag alltid i överkant så får man äta rester sen eller frysa in.
  4. 2
    Ska du ha kaffe? Något som är bra att förbereda är kaffe på termos, låna ihop en massa så du har det klart innan gästerna kommer. Vattenkokaren kan du ha som du slår på när det behövs.

    Hur mycket du ska ha törs jag inte svara på. Själv tar jag alltid i överkant så får man äta rester sen eller frysa in.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Jag skulle räkna med 125-150g kött totalt per pers. Blir det över är det ju sånt som går lätt att frysa. Ang andra tillbehör kan jag rekommendera ljummen brietårta. Ta en hel brietårta klyfta en ask coctailtomater och blanda med lite färsk basilika och en skvätt balsamico. Bred röran över osten, gratinera i 175 grader tillsosten känns mjuk (beror på storlek på tårtan). Enklas är att ta ett fast som du kan servera från då den kan vara svår att flytta när den är varm. Massa goda kex runt om vid servering. Ett dingande fat med färsk fruk är både dekorativt och gott, just nu är det ju billigt med melon mm.
  6. 3
    Jag skulle räkna med 125-150g kött totalt per pers. Blir det över är det ju sånt som går lätt att frysa. Ang andra tillbehör kan jag rekommendera ljummen brietårta. Ta en hel brietårta klyfta en ask coctailtomater och blanda med lite färsk basilika och en skvätt balsamico. Bred röran över osten, gratinera i 175 grader tillsosten känns mjuk (beror på storlek på tårtan). Enklas är att ta ett fast som du kan servera från då den kan vara svår att flytta när den är varm. Massa goda kex runt om vid servering. Ett dingande fat med färsk fruk är både dekorativt och gott, just nu är det ju billigt med melon mm.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Såhär:

    Man beräknar ca 150 g rent kött utan ben på buffé, då behöver du inte ta i mer utan det ska räcka så. Kycklingfilé skär man ofta i grövre bitar och då går det lite mer. Serverar du dem hela så får du nog räkna med att minst 80% tar varsin filé och då ramlar köttvikten iväg rejält. Ju tunnare skivor desto mindre tar folk. Men totalt 4.5 kg i alla fall - och om du räknar 1 filé pp så ta 40-50 g vardera av köttsorterna per person.

    Potatis brukar gå åt 200-250 g per person. Grönsallad ligger runt 30-40 g om jag minns rätt. Bröd beror på vad det är för typ; frallor/rosenbröd är ju rätt lätt att beräkna en per person.

    Annat som kan vara med är såser (½ dl pp), ostar (30-60 g beroende på antal sorter och VILKA sorter, brie går betydligt mer än hårdost t ex).

    Till det kan du ha pickles (stor burk på willys), oliver av olika sorter, majs (kanonfin på storburk på willys), rädisor. Tänk på att du kan garnera rätt frikostigt med grönsaker på köttfaten, det ser generöst och fräscht ut.

    Allt detta kan du förbereda i god tid, så kan du kalasa själv.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  8. 4
    Såhär: Man beräknar ca 150 g rent kött utan ben på buffé, då behöver du inte ta i mer utan det ska räcka så. Kycklingfilé skär man ofta i grövre bitar och då går det lite mer. Serverar du dem hela så får du nog räkna med att minst 80% tar varsin filé och då ramlar köttvikten iväg rejält. Ju tunnare skivor desto mindre tar folk. Men totalt 4.5 kg i alla fall - och om du räknar 1 filé pp så ta 40-50 g vardera av köttsorterna per person.

    Potatis brukar gå åt 200-250 g per person. Grönsallad ligger runt 30-40 g om jag minns rätt. Bröd beror på vad det är för typ; frallor/rosenbröd är ju rätt lätt att beräkna en per person.

    Annat som kan vara med är såser (½ dl pp), ostar (30-60 g beroende på antal sorter och VILKA sorter, brie går betydligt mer än hårdost t ex).

    Till det kan du ha pickles (stor burk på willys), oliver av olika sorter, majs (kanonfin på storburk på willys), rädisor. Tänk på att du kan garnera rätt frikostigt med grönsaker på köttfaten, det ser generöst och fräscht ut.

    Allt detta kan du förbereda i god tid, så kan du kalasa själv.
  9. Medlem sedan
    Jun 2000
    #5
    Tack alla tre för de fina svaren. Nu vet jag lite mer. :-)
  10. 5
    Tack alla tre för de fina svaren. Nu vet jag lite mer. :-)

Liknande trådar

  1. frysa kallskuret?
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-25, 18:01
  2. Kallskuret och
    By tottis in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 08:18
  3. Kallskuret?
    By runa in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 15:37
  4. Kallskuret
    By Lillan in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 19:18
  5. kallskuret
    By Julia+Sanna+snitt3/9 in forum Mat & dryck
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-17, 20:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar