Avdragbar moms?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Avdragbar moms?

    I många annonser - även på begagnade bilar står det "avdragbar moms"? Vad menas? Alltså jag förstår att momsen är avdragbar för dessa, men jag antar att det gäller då bilen köps som tjänstebil (för företag) och under vissa förutsättningar i så fall, eller? När vi har diskuterat att köpa bil på företaget (har eget), så har vi fått till svar att man endast fått dra av moms om man tar den på leasing, och i så fall på själva leasingkostnaden? får man dra hela momsen på just dessa bilar och kan man då köpa dem kontant (alltså inte på leasing)?
    Mamma, titta! Mmmm...jag ser. Men mamma, hur kan man se när man inte tittar?!!
    Lärdom: "BE HERE NOW"!!!!
  2. 1
    Avdragbar moms? I många annonser - även på begagnade bilar står det "avdragbar moms"? Vad menas? Alltså jag förstår att momsen är avdragbar för dessa, men jag antar att det gäller då bilen köps som tjänstebil (för företag) och under vissa förutsättningar i så fall, eller? När vi har diskuterat att köpa bil på företaget (har eget), så har vi fått till svar att man endast fått dra av moms om man tar den på leasing, och i så fall på själva leasingkostnaden? får man dra hela momsen på just dessa bilar och kan man då köpa dem kontant (alltså inte på leasing)?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    Krångliga regler

    Avdragbar moms gäller precis som du själv säger för företag. Hela momsen är avdragbar om det är en pick-up med separat flak, d.v.s det ska vara en luftspalt mellan hytt och flak. På en skåpbil med totalvikt under 3.500 kg så är bara halva momsen avlyftbar. På personbilar får man bara lyfta momsen om man köper den på leasingavtal. Och liksom på skåpbilar får man bara dra av halva momsen på personbilar.

    När det gäller begagnade bilar är det ganska krångliga regler, men kortfattat kan sägas att om bilen är använd i ett företag som dragit av momsen kan den även säljas till nästa företag som då kan dra nytta av dessa regler. Har den begagnade kärran däremot ägts av en privatperson är den "momsdöd".
  4. 2
    Krångliga regler Avdragbar moms gäller precis som du själv säger för företag. Hela momsen är avdragbar om det är en pick-up med separat flak, d.v.s det ska vara en luftspalt mellan hytt och flak. På en skåpbil med totalvikt under 3.500 kg så är bara halva momsen avlyftbar. På personbilar får man bara lyfta momsen om man köper den på leasingavtal. Och liksom på skåpbilar får man bara dra av halva momsen på personbilar.

    När det gäller begagnade bilar är det ganska krångliga regler, men kortfattat kan sägas att om bilen är använd i ett företag som dragit av momsen kan den även säljas till nästa företag som då kan dra nytta av dessa regler. Har den begagnade kärran däremot ägts av en privatperson är den "momsdöd".
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Aha... De jag hittade var demo-ex (antar jag) från en bilhandlare. Jag antar att bilfirman har fått dra momsen eftersom de handlar med bilar. Betyder det att vi skulle kunna tillgodogöra oss deras regler och få dra momsen trots att vi inte driver taxi-verksamhet el.dyl? Det skulle ju var mäkta intressant i så fall.
  6. 3
    Aha... De jag hittade var demo-ex (antar jag) från en bilhandlare. Jag antar att bilfirman har fått dra momsen eftersom de handlar med bilar. Betyder det att vi skulle kunna tillgodogöra oss deras regler och få dra momsen trots att vi inte driver taxi-verksamhet el.dyl? Det skulle ju var mäkta intressant i så fall.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Om ni har företag

    Det är riktigt att bilfirman får dra momsen på demobilarna.

    Om ni har ett momsredovisningsskyldighet kan ni dra nytta av reglerna under förutsättning att ni "tar" bilen på leasingkontrakt. Handlar det om en pick-up spelar det ingen roll om det är leasing, avbetalning eller kontantköp.

    Det spelar ingen roll vilken verksamhet ni bedriver, reglerna är lika ändå. Och det gäller oavsett om bilen ska användas privat som s.k förmånsbil eller användas i rörelsen för att åka mellan olika jobb som t.ex en hantverkare ofta gör.
  8. 4
    Om ni har företag Det är riktigt att bilfirman får dra momsen på demobilarna.

    Om ni har ett momsredovisningsskyldighet kan ni dra nytta av reglerna under förutsättning att ni "tar" bilen på leasingkontrakt. Handlar det om en pick-up spelar det ingen roll om det är leasing, avbetalning eller kontantköp.

    Det spelar ingen roll vilken verksamhet ni bedriver, reglerna är lika ändå. Och det gäller oavsett om bilen ska användas privat som s.k förmånsbil eller användas i rörelsen för att åka mellan olika jobb som t.ex en hantverkare ofta gör.
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5
    OK, men då är vi tillbaka till att det endast är under förutsättning att man tar den på leasingkontrakt och då är väl bara 50% av momsen på leasingen avdragbar? På kontantdelen (insatsen) är den väl inte avdragbar och inte heller på restvärdet, dvs reglerna är demsamma som om vi skulle köpa en helt ny bil av en bilhandlare, eller?
  10. 5
    OK, men då är vi tillbaka till att det endast är under förutsättning att man tar den på leasingkontrakt och då är väl bara 50% av momsen på leasingen avdragbar? På kontantdelen (insatsen) är den väl inte avdragbar och inte heller på restvärdet, dvs reglerna är demsamma som om vi skulle köpa en helt ny bil av en bilhandlare, eller?
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Bara på leasing

    Ja det är bara om ni tar bilen på leasing som ni kan dra nytta av momsreglerna om ni köper en personbil och att endast 50% av momsen är avdragsgill på en sån vagn. Om ert företag har god ekonomi behöver ni inte ens lägga någon kontantinsats (första förhöjd hyra heter det egentligen när det handlar om leasing).

    Om ni inte lägger någon första förhöjd hyra och väljer ett lågt restvärde får ni en hög månadskostnad men mycket moms att dra av. Jag har varit med om företag där den totala kostnaden för den inköpa bilen i såna fall har blivit lägre än om de köpt den kontant.
  12. 6
    Bara på leasing Ja det är bara om ni tar bilen på leasing som ni kan dra nytta av momsreglerna om ni köper en personbil och att endast 50% av momsen är avdragsgill på en sån vagn. Om ert företag har god ekonomi behöver ni inte ens lägga någon kontantinsats (första förhöjd hyra heter det egentligen när det handlar om leasing).

    Om ni inte lägger någon första förhöjd hyra och väljer ett lågt restvärde får ni en hög månadskostnad men mycket moms att dra av. Jag har varit med om företag där den totala kostnaden för den inköpa bilen i såna fall har blivit lägre än om de köpt den kontant.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7
    Jamen, det var ju bra tips ! Vi har aldrig ifrågasatt den första förhöjda hyran, men då ska vi be att få ett sådant upplägg som du föreslår. Tack för att du tog dig tid att svara !
  14. 7
    Jamen, det var ju bra tips ! Vi har aldrig ifrågasatt den första förhöjda hyran, men då ska vi be att få ett sådant upplägg som du föreslår. Tack för att du tog dig tid att svara !
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Finns regler

    Det finns regler för hur lågt restvärdet får sättas för att det inte ska betraktas som en förtäckt avbetalning. Nu när jag sitter hemma i bostaden och har semester är jag inte tvärsäker på hur lågt man kan sätta restvärdet men _tror_ att det handlar om cirka 11% av bilens köpesumma.
  16. 8
    Finns regler Det finns regler för hur lågt restvärdet får sättas för att det inte ska betraktas som en förtäckt avbetalning. Nu när jag sitter hemma i bostaden och har semester är jag inte tvärsäker på hur lågt man kan sätta restvärdet men _tror_ att det handlar om cirka 11% av bilens köpesumma.
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Du kanske får tjafsa

    Har du otur kanske du får tjafsa en del med bilsäljaren om det upplägg jag har föreslagit för tyvärr finns det en del säljare som inte är speciellt pålästa när det gäller regler kring leasing.
  18. 9
    Du kanske får tjafsa Har du otur kanske du får tjafsa en del med bilsäljaren om det upplägg jag har föreslagit för tyvärr finns det en del säljare som inte är speciellt pålästa när det gäller regler kring leasing.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10
    Ja, jag förstår det, men jag är bra på att tjafsa och särskilt min man . Han är säljare själv och jag är konsult inom förhandling. Men jag förstår vad du menar med att restvärdet inte får bli oskäligt lågt. Däremot borde man ju kunna förhandla om den första förhöjda hyran.
  20. 10
    Ja, jag förstår det, men jag är bra på att tjafsa och särskilt min man . Han är säljare själv och jag är konsult inom förhandling. Men jag förstår vad du menar med att restvärdet inte får bli oskäligt lågt. Däremot borde man ju kunna förhandla om den första förhöjda hyran.
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Kreditprövning

    Finansbolaget gör självklart en kreditprövning så att de ser att ni "orkar med" den höga månadskostnaden som blir fallet vid ett sånt upplägg. Se också till att få ett lågt restvärde så ni inte om tre år står där med en bil som är värd mindre än vad ni är skyldig på den.
  22. 11
    Kreditprövning Finansbolaget gör självklart en kreditprövning så att de ser att ni "orkar med" den höga månadskostnaden som blir fallet vid ett sånt upplägg. Se också till att få ett lågt restvärde så ni inte om tre år står där med en bil som är värd mindre än vad ni är skyldig på den.
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Ytterligare en kommentar

    Ytterligare en kommentar är att om du trots allt lägger en första förhöjd hyra så är det moms även i den summa och av den är halva summan avdragsgill.
  24. 12
    Ytterligare en kommentar Ytterligare en kommentar är att om du trots allt lägger en första förhöjd hyra så är det moms även i den summa och av den är halva summan avdragsgill.
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13
    OK, tack igen!
  26. 13
    OK, tack igen!

Liknande trådar

  1. Dra av moms på bil?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 21:25
  2. Avdragbar moms på bil?
    By anonymt namn in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 17:08
  3. Föransökan - avdragbar moms?
    By myskoxen in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 19:05
  4. Moms?
    By Johannah in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 08:38
  5. ume- moms
    By LoX in forum _0506 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-30, 18:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar