Fond eller icke fondvägg
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Fond eller icke fondvägg

    Ja, nu är jag på G igen . Efter köks och 3 sovrumsrenoveringar så är det dags för vardagsrummet. Funderar på om vi ska ha fondvägg eller inte. Behöver lite råd från er. Väggarna ska vara ljusa i alla fall, äggskalsvitt eller nåt. Sen funderar jag på endera mönstrad fondvägg eller enfärgad, något som går i brunt. Sofforna bli i nån beige variant. Vi har Mio:s Indo matsalsgrupp, ganska mörk som ni kanske vet.

    Rummet är ca 7 x 6 meter och 7-metersväggarna är hela, de andra två väggarna består, den ena, av fönster och den andra av dörröppning. Vi ska ha TV (42-tum) med TV-möbel längs den ena väggen, lite åt vänster. Mittemot soffgrupp såklart. Matsalsbordet kommer nog stå mot samma vägg som sofforna. Längs väggen, där TV:n ska vara kommer det förmodligen finnas en eller två fåtöljer med nåt lite bord. En läshörna kan man väl säga.

    Kan man HA fondvägg på en sån stor vägg med TV framför eller blir det helkonstigt. Har fått nån konstig idé om att fondvägg passar sig bäst på en "kort" vägg. Är det nån som förstår hur jag menar och kan komma med lite synpunkter??

    Jag ska lägga upp lite bilder senare för att visa hur rummet ser ut nu.
    LenaH Michelle-01&Tove-03, (-11kg sen januari 2007)
  2. 1
    Fond eller icke fondvägg Ja, nu är jag på G igen . Efter köks och 3 sovrumsrenoveringar så är det dags för vardagsrummet. Funderar på om vi ska ha fondvägg eller inte. Behöver lite råd från er. Väggarna ska vara ljusa i alla fall, äggskalsvitt eller nåt. Sen funderar jag på endera mönstrad fondvägg eller enfärgad, något som går i brunt. Sofforna bli i nån beige variant. Vi har Mio:s Indo matsalsgrupp, ganska mörk som ni kanske vet.

    Rummet är ca 7 x 6 meter och 7-metersväggarna är hela, de andra två väggarna består, den ena, av fönster och den andra av dörröppning. Vi ska ha TV (42-tum) med TV-möbel längs den ena väggen, lite åt vänster. Mittemot soffgrupp såklart. Matsalsbordet kommer nog stå mot samma vägg som sofforna. Längs väggen, där TV:n ska vara kommer det förmodligen finnas en eller två fåtöljer med nåt lite bord. En läshörna kan man väl säga.

    Kan man HA fondvägg på en sån stor vägg med TV framför eller blir det helkonstigt. Har fått nån konstig idé om att fondvägg passar sig bäst på en "kort" vägg. Är det nån som förstår hur jag menar och kan komma med lite synpunkter??

    Jag ska lägga upp lite bilder senare för att visa hur rummet ser ut nu.
  3. Medlem sedan
    Jan 1999
    #2
    Jag tycker det är snyggt med en lång fondvägg. I vårt vardagsrum är det den längsta väggen som är fondvägg. Det enda jag inte gillar är när fondväggen har fönster eller dörr.

    Vi har dock soffan mot vår fondvägg. Fondväggen är ganska mönstrad och det skulle kännas jobbigt att titta på TV med den i bakgrunden tror jag. Det kan vara ngt att tänka på. Om ni har en enfärgad fondvägg så är det såklart inga problem.

    Vi har också beige soffa, mörka möbler och brunbeige fondvägg. Kika gärna i min blogg på bilder: www.dammvagen.blogg.se
  4. 2
    Jag tycker det är snyggt med en lång fondvägg. I vårt vardagsrum är det den längsta väggen som är fondvägg. Det enda jag inte gillar är när fondväggen har fönster eller dörr.

    Vi har dock soffan mot vår fondvägg. Fondväggen är ganska mönstrad och det skulle kännas jobbigt att titta på TV med den i bakgrunden tror jag. Det kan vara ngt att tänka på. Om ni har en enfärgad fondvägg så är det såklart inga problem.

    Vi har också beige soffa, mörka möbler och brunbeige fondvägg. Kika gärna i min blogg på bilder: www.dammvagen.blogg.se
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3
    Vad fint erat hus är. Med alla läckra fondväggar. Ja, mänstrad fondvägg bakom TV:n kanske blir för mycket. Visserligen har vi 6 meter mellan väggarna så det kanske går ändå. Eller så får det bli enfärgat.
    Tack för svaret, jag funderar vidare.
  6. 3
    Vad fint erat hus är. Med alla läckra fondväggar. Ja, mänstrad fondvägg bakom TV:n kanske blir för mycket. Visserligen har vi 6 meter mellan väggarna så det kanske går ändå. Eller så får det bli enfärgat.
    Tack för svaret, jag funderar vidare.
  7. Medlem sedan
    Mar 1998
    #4
    Jag gillar fonden i vardagsrummet. Det är nåt sånt jag funderar på om man kan ha hos oss. Fast vi har svart skinnsoffa... Och så vet jag inte hur pigg hyresvärden är på att göra en så pass speciell vägg i en hyresbostad. Det blir väl lite dyrare med två tapeter än en. Kanske om man erbjuder sig att stå för extarkostnaden och några rullar för att tapetsera över när vi flyttar...?
  8. 4
    Jag gillar fonden i vardagsrummet. Det är nåt sånt jag funderar på om man kan ha hos oss. Fast vi har svart skinnsoffa... Och så vet jag inte hur pigg hyresvärden är på att göra en så pass speciell vägg i en hyresbostad. Det blir väl lite dyrare med två tapeter än en. Kanske om man erbjuder sig att stå för extarkostnaden och några rullar för att tapetsera över när vi flyttar...?
  9. Medlem sedan
    Jan 1999
    #5
    Det går de säkert med på. Det som hyresvärdar brukar bry sig om är just att man skall kunna återställa rummet innan man flyttar om man målat/tapetserat något "ovanligt". Nu tycker jag väl i och för sig inte att en stormönstrad fondtapet borde kunna anses som ovanligt längre i dessa dagar...

    Hoppas att ni får det fint i nya lägenheten och kan börja på ny, lugnare kula!
  10. 5
    Det går de säkert med på. Det som hyresvärdar brukar bry sig om är just att man skall kunna återställa rummet innan man flyttar om man målat/tapetserat något "ovanligt". Nu tycker jag väl i och för sig inte att en stormönstrad fondtapet borde kunna anses som ovanligt längre i dessa dagar...

    Hoppas att ni får det fint i nya lägenheten och kan börja på ny, lugnare kula!
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6
    Tack för komplimang! Enfärgat är också snyggt. En chokladfärgad fondvägg t ex...
  12. 6
    Tack för komplimang! Enfärgat är också snyggt. En chokladfärgad fondvägg t ex...
  13. Medlem sedan
    Jul 2007
    #7
    Gillar fondväggar, ger mycket liv åt väggen. Vi har precis gjort en randig fondvägg.Se före och efter bilder här http://www.mininredning.se/images.php
    Här kan du få massor av tips om du söker på fondvägg. Lägg gärna upp dina egna bilder så vi får se hur du har det
  14. 7
    Gillar fondväggar, ger mycket liv åt väggen. Vi har precis gjort en randig fondvägg.Se före och efter bilder här http://www.mininredning.se/images.php
    Här kan du få massor av tips om du söker på fondvägg. Lägg gärna upp dina egna bilder så vi får se hur du har det

Liknande trådar

  1. Fondvägg eller ej?
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 08:55
  2. göra tavla eller fond av kort
    By Linda m. 4 barn in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:50
  3. Fond eller inte fond?
    By Alfas in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 06:42
  4. En fondvägg eller
    By Kattis in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 09:36
  5. Tapet eller målad fondvägg?
    By Suzzit in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 14:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar