Arg så jag kokar!!!
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    Arg så jag kokar!!!

    För att göra en lååång historia kort...följande har hänt:
    Bor i en bostadsrätt på markplan. Upptäckte för en kort tid sedan att någon pajat vårt ena fönster. Bostadsområdets alla ungar samlas alltid på vår gård och just på den 2,5x5 m lilla gräsplätt framför våra fönster samlas de för att spela bollspel. (Detta är på innergården alltså)

    Tycker det är väldigt trist att behöva gå och vara orolig för att en boll ska hamna inne hos oss. Så nu när fönstret gått sönder gick jag till vicevärdsexpedtionen för att be om hjälp med att bekosta reparationen eftersom jag tycker att vår vicevärd brustit i sin roll eftersom han inte gör ett jota för att få ungarna att gå till bollplanen på baksidan.

    Han börjar svära och höjer rösten och anklagar mig helt grundlöst för att ha gaddat ihop mig med de andra grannarna mot honom då jag nämner att min närmaste granne (som också har en liten plätt med gräs framför sitt fönster) känner samma obehag som jag. (Jag frågade min granne om hon sett något om vem det kunde vara som pajat vår ruta och då kom vi in på hur obehagligt det är - that's it! Vi sa inte ett dyft om vår vicevärd under samtalet) Jag håller mig märkligt nog lugn och svär EN endaste gång och inte ens då med höjd röst under vårt samtal.

    Vicevärden gör klart för mig att jag visst kan skriva till styrelsen för att be om hjälp men de kommer att säga samma sak och tycka lika som han, sa han.

    Sagt och gjort, jag skriver till styrelsen och försöker få dem att förstå att vi känner oss utsatta och att man inte ska bli grundlöst anklagad och få den behandling jag fick av vår vicevärd.

    Ni ikväll får jag höra att styrelsen haft sitt möte kvällen innan jag hunnit lämna mitt brev till dem. Under det mötet hade vicevärden låtit påskina att det var JAG som svurit och levt djävulen med honom och inte tvärtom!!! =(((( Fy faan, alltså. Vad ska jag göra??? Nu har ju han fått hela styrelsen på sin sida utan att jag haft en chans att försvara mig!!! Nästa möte är inte förrän om en hel månad och nu är jag så arg att jag kokar. Vilken falsk JÄVEL!!! *ursäkta mitt språk*

    Det värsta är att jag inte får avslöja hur jag kan veta vad han sagt under mötet eftersom jag lovat att inte säga vart jag fått reda på det. Kan ju inte ens polisanmäla honom för förtal eller något heller. ord står mot ord... usch, vad arg och ledsen jag blir.
    Vi har i alla år vi bott här varit skötsamma och aldrig haft ngt klagomål från grannarna och betalat hyran i tid. Fy faan, säger jag bara.

    Vad ska jag ta mig till??? har ni tips på hur jag ska gå till väga härifrån?
  2. 1
    Arg så jag kokar!!! För att göra en lååång historia kort...följande har hänt:
    Bor i en bostadsrätt på markplan. Upptäckte för en kort tid sedan att någon pajat vårt ena fönster. Bostadsområdets alla ungar samlas alltid på vår gård och just på den 2,5x5 m lilla gräsplätt framför våra fönster samlas de för att spela bollspel. (Detta är på innergården alltså)

    Tycker det är väldigt trist att behöva gå och vara orolig för att en boll ska hamna inne hos oss. Så nu när fönstret gått sönder gick jag till vicevärdsexpedtionen för att be om hjälp med att bekosta reparationen eftersom jag tycker att vår vicevärd brustit i sin roll eftersom han inte gör ett jota för att få ungarna att gå till bollplanen på baksidan.

    Han börjar svära och höjer rösten och anklagar mig helt grundlöst för att ha gaddat ihop mig med de andra grannarna mot honom då jag nämner att min närmaste granne (som också har en liten plätt med gräs framför sitt fönster) känner samma obehag som jag. (Jag frågade min granne om hon sett något om vem det kunde vara som pajat vår ruta och då kom vi in på hur obehagligt det är - that's it! Vi sa inte ett dyft om vår vicevärd under samtalet) Jag håller mig märkligt nog lugn och svär EN endaste gång och inte ens då med höjd röst under vårt samtal.

    Vicevärden gör klart för mig att jag visst kan skriva till styrelsen för att be om hjälp men de kommer att säga samma sak och tycka lika som han, sa han.

    Sagt och gjort, jag skriver till styrelsen och försöker få dem att förstå att vi känner oss utsatta och att man inte ska bli grundlöst anklagad och få den behandling jag fick av vår vicevärd.

    Ni ikväll får jag höra att styrelsen haft sitt möte kvällen innan jag hunnit lämna mitt brev till dem. Under det mötet hade vicevärden låtit påskina att det var JAG som svurit och levt djävulen med honom och inte tvärtom!!! =(((( Fy faan, alltså. Vad ska jag göra??? Nu har ju han fått hela styrelsen på sin sida utan att jag haft en chans att försvara mig!!! Nästa möte är inte förrän om en hel månad och nu är jag så arg att jag kokar. Vilken falsk JÄVEL!!! *ursäkta mitt språk*

    Det värsta är att jag inte får avslöja hur jag kan veta vad han sagt under mötet eftersom jag lovat att inte säga vart jag fått reda på det. Kan ju inte ens polisanmäla honom för förtal eller något heller. ord står mot ord... usch, vad arg och ledsen jag blir.
    Vi har i alla år vi bott här varit skötsamma och aldrig haft ngt klagomål från grannarna och betalat hyran i tid. Fy faan, säger jag bara.

    Vad ska jag ta mig till??? har ni tips på hur jag ska gå till väga härifrån?
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Strunta i tönten till vicevärd. Gå direkt till ordföranden i föreningen med ditt ärende. Se om du kan lirka ur denne att de pratat om detta på något möte, exempelvis genom att fråga om de ska ha något möte bla bla. Då är det kanske möjligt att denne försäger sig.
  4. 2
    Strunta i tönten till vicevärd. Gå direkt till ordföranden i föreningen med ditt ärende. Se om du kan lirka ur denne att de pratat om detta på något möte, exempelvis genom att fråga om de ska ha något möte bla bla. Då är det kanske möjligt att denne försäger sig.
  5. Medlem sedan
    Oct 1998
    #3
    Ja, kanske det fast han bor dörr i dörr med vicevärden så jag vet inte om jag litar på honom egentligen...
  6. 3
    Ja, kanske det fast han bor dörr i dörr med vicevärden så jag vet inte om jag litar på honom egentligen...
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Yttre underhåll

    Det borde vara bostadsrättsföreningens sak att betala det trasiga fönstret om bollen kommer utifrån eftersom det yttre underhållet brukar ingå i en bostadsrättsförenings åtaganden. Min mamma råkade ut för några år sedan ut för en liknande händelse som det du drabbats av. Även i morsans fall så slog vicevärden ifrån sig och nekade att betala fönstret. Men morsan stod på sig och gick vidare och snackade med styrelsen som bytte köksfönster åt mamma utan kostnad för henne. (Vår vicevärd fick ett par år senare sparken för spritmissbruk och för att han var otrevlig mot de som bodde i området).
  8. 4
    Yttre underhåll Det borde vara bostadsrättsföreningens sak att betala det trasiga fönstret om bollen kommer utifrån eftersom det yttre underhållet brukar ingå i en bostadsrättsförenings åtaganden. Min mamma råkade ut för några år sedan ut för en liknande händelse som det du drabbats av. Även i morsans fall så slog vicevärden ifrån sig och nekade att betala fönstret. Men morsan stod på sig och gick vidare och snackade med styrelsen som bytte köksfönster åt mamma utan kostnad för henne. (Vår vicevärd fick ett par år senare sparken för spritmissbruk och för att han var otrevlig mot de som bodde i området).
  9. Medlem sedan
    Oct 1998
    #5
    Jag har skrivit till styrelsen men det kommer att ta en hel månad tills de tar upp mitt brev - och till ingen nytta eftersom han redan slagit i dem lögner om hur det hela gick till under vårt samtal.

    Läste på HSBs hemsida och där står det att det är min skyldighet som bostadsrättsinnehavare att stå för just glasrutor men allt annat yttre (såsom kittet, målning osv) är föreningens skyldighet.
    Känner mig så oerhört maktlös....
  10. 5
    Jag har skrivit till styrelsen men det kommer att ta en hel månad tills de tar upp mitt brev - och till ingen nytta eftersom han redan slagit i dem lögner om hur det hela gick till under vårt samtal.

    Läste på HSBs hemsida och där står det att det är min skyldighet som bostadsrättsinnehavare att stå för just glasrutor men allt annat yttre (såsom kittet, målning osv) är föreningens skyldighet.
    Känner mig så oerhört maktlös....
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Andra regler

    OK då har ni andra regler än vad vi har i vår förening när det gäller fönsterrutor.
  12. 6
    Andra regler OK då har ni andra regler än vad vi har i vår förening när det gäller fönsterrutor.
  13. Medlem sedan
    Oct 1998
    #7
    Ingen aning - får ingen info från min vicevärd om vem som ska stå för vad här. Den infon jag hittade stod på HSB.se och gäller väl i så fall över hela Sverige som riksnorm eller vad det nu heter.
  14. 7
    Ingen aning - får ingen info från min vicevärd om vem som ska stå för vad här. Den infon jag hittade stod på HSB.se och gäller väl i så fall över hela Sverige som riksnorm eller vad det nu heter.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Riksbyggen

    Jag bor i Riksbyggen så det är kanske skillnad i reglerna kring detta. I vårt fall var det luddigt skrivet och det blev en tolkningsfråga där styrelsen gick på mammas linje.
  16. 8
    Riksbyggen Jag bor i Riksbyggen så det är kanske skillnad i reglerna kring detta. I vårt fall var det luddigt skrivet och det blev en tolkningsfråga där styrelsen gick på mammas linje.
  17. Medlem sedan
    Oct 1998
    #9
    Ja, kanske det. Irriterande är det iaf. Och dyrt blir det att laga med... *buhuu* =(
  18. 9
    Ja, kanske det. Irriterande är det iaf. Och dyrt blir det att laga med... *buhuu* =(
  19. Medlem sedan
    Apr 2000
    #10

    det stämmer nog

    att det är du som får stå för den kostnaden. När jag bodde i bostadsrätt så hade vi förbud för fotbollspel på våra inner gårdar. Om barnen spela ändå och det gick sönder fick barnen och deras familjer stå för kostnaden (om man visste vem det var förstås). Hoppas att det ordnar upp sig, försök att ta det lugnt även fast han har betett sig illa mot dig och baktala dig, du vinner på att visa dig lugn i längden.
    Mina ögon är ett hav i vilket mina drömmar är reflekterade
  20. 10
    det stämmer nog att det är du som får stå för den kostnaden. När jag bodde i bostadsrätt så hade vi förbud för fotbollspel på våra inner gårdar. Om barnen spela ändå och det gick sönder fick barnen och deras familjer stå för kostnaden (om man visste vem det var förstås). Hoppas att det ordnar upp sig, försök att ta det lugnt även fast han har betett sig illa mot dig och baktala dig, du vinner på att visa dig lugn i längden.
  21. Medlem sedan
    Oct 1998
    #11
    Ja, jag trodde också att vi hade förbud mot bollspel på gården men så är tydligen inte fallet. När jag påtalade det för vicevärden så sa han att då kunde vi lika gärna förbjuda all lek på gårdarna...! Önskar att någon kunde förstöra hans ruta istället...

    Tyvärr vet vi inte vem som förstört rutan. har satt upp lapp och ber om tips om ngn sett vem det var men inget svar...

    Suck och depp...
  22. 11
    Ja, jag trodde också att vi hade förbud mot bollspel på gården men så är tydligen inte fallet. När jag påtalade det för vicevärden så sa han att då kunde vi lika gärna förbjuda all lek på gårdarna...! Önskar att någon kunde förstöra hans ruta istället...

    Tyvärr vet vi inte vem som förstört rutan. har satt upp lapp och ber om tips om ngn sett vem det var men inget svar...

    Suck och depp...

Liknande trådar

  1. Kokar
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 22:56
  2. Nu kokar jag
    By Afrodite in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-13, 10:11
  3. Det kokar i KBH!
    By Fru M in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 16:29
  4. Jag kokar!!!
    By Anonym idag in forum Svartsjuka
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-15, 20:57
  5. Arg så det kokar!!!
    By -Liza- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 12:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar