Ford Explorer bra/dålig?
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Ford Explorer bra/dålig?

    Fick nyss ett erbjudande om att byta vår Mitsub. -00 17500 mil (se nedan) mot en Ford Explorer-98 20 000 mil automat. Tycker ju Forden är häftig och den passar ju oss som dragare (har lantbruk) men är den något att ha? Ford har ju inte så gott rykte...
    Fel och brister? Bra och dåligt? Någon som vet?
  2. 1
    Ford Explorer bra/dålig? Fick nyss ett erbjudande om att byta vår Mitsub. -00 17500 mil (se nedan) mot en Ford Explorer-98 20 000 mil automat. Tycker ju Forden är häftig och den passar ju oss som dragare (har lantbruk) men är den något att ha? Ford har ju inte så gott rykte...
    Fel och brister? Bra och dåligt? Någon som vet?
  3. Medlem sedan
    Jun 2001
    #2

    En jänkebilshandlare sa

    Jag kan inte dessa bilar speciellt bra men kan berätta följande historia: För några år sedan hade jag en kund som ville köpa en bil av mig och byta in en amerikansk Ford. Eftersom jag inte klarade av att sätta ett värde på en inbytesbilen så ringde jag en vid den tidens mest rutinerade jänkebilshandlare för att få ett råd och hans svar blev följande: "Du har säkert hört en massa snack om hur dåliga amerikanska Fordar är, tro inte på det du har hört, de är f-n så mycket sämre än vad du kan ana". Därefter fick jag rådet att missbjuda på bilen, för att få in den billigt som tusan och därmed ha en rejäl buffert för kommande reparationer.

    Det blev aldrig någon affär med den man som ägde Forden p.g.a det råd jag fick av bilhandlarkollegan, jag blev helt enkelt rädd för att byta in bilen.
  4. 2
    En jänkebilshandlare sa Jag kan inte dessa bilar speciellt bra men kan berätta följande historia: För några år sedan hade jag en kund som ville köpa en bil av mig och byta in en amerikansk Ford. Eftersom jag inte klarade av att sätta ett värde på en inbytesbilen så ringde jag en vid den tidens mest rutinerade jänkebilshandlare för att få ett råd och hans svar blev följande: "Du har säkert hört en massa snack om hur dåliga amerikanska Fordar är, tro inte på det du har hört, de är f-n så mycket sämre än vad du kan ana". Därefter fick jag rådet att missbjuda på bilen, för att få in den billigt som tusan och därmed ha en rejäl buffert för kommande reparationer.

    Det blev aldrig någon affär med den man som ägde Forden p.g.a det råd jag fick av bilhandlarkollegan, jag blev helt enkelt rädd för att byta in bilen.
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    ojdå..ja det lät ju inte så lovande...Hmm..får ta sig en funderare men samtidigt har vi inte fått något annat bud på dem bilen vi har heller...Och vi vill ju byta- men inte till en sämre helst...
  6. 3
    ojdå..ja det lät ju inte så lovande...Hmm..får ta sig en funderare men samtidigt har vi inte fått något annat bud på dem bilen vi har heller...Och vi vill ju byta- men inte till en sämre helst...
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4
    Har hört att den är rätt tirst att köra. Men annars vet jag inte så mycket mer. Känner några som äger en och de är nöjda vad jag förstått. Däremot skulle jag satsa på en ford galaxy om jag ville ha en 7-sistig ford. Bra mycket bättre kvalitet och körglädje. Vill du ha en dragar och därmed en 4wd skall du titta på systerbilarna till galaxyn, dvs vw sharan eller seat alhambra dessa finns som 4wd (dock endast begagnade då 4wd inte görs längre). Det är iof endast 90-10 4wd men det är iaf lite stöd från rumpan de gånger det verkligen behövs, och ja - en sådan bil är en riktigt trevlig dragbil.
  8. 4
    Har hört att den är rätt tirst att köra. Men annars vet jag inte så mycket mer. Känner några som äger en och de är nöjda vad jag förstått. Däremot skulle jag satsa på en ford galaxy om jag ville ha en 7-sistig ford. Bra mycket bättre kvalitet och körglädje. Vill du ha en dragar och därmed en 4wd skall du titta på systerbilarna till galaxyn, dvs vw sharan eller seat alhambra dessa finns som 4wd (dock endast begagnade då 4wd inte görs längre). Det är iof endast 90-10 4wd men det är iaf lite stöd från rumpan de gånger det verkligen behövs, och ja - en sådan bil är en riktigt trevlig dragbil.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5
    hmm..ja egentligen skulle man ju kolla på andra men det största kruxet är väl att vi inte vill stå med två bilar varav en kanske aldrig blir såld (Mitsubishin). När man nu blev erbjuden ett byte blev man lite sugen...Jag hade egentligen span på en space wagon (02-a) men dels måste jag låna 45' emellan och det efter vår blir såld...om den nu blir det.
    Så frågan är om det är ett lika-lika byte med explorern eller om vi byter ner oss (=dåligt byte?)
  10. 5
    hmm..ja egentligen skulle man ju kolla på andra men det största kruxet är väl att vi inte vill stå med två bilar varav en kanske aldrig blir såld (Mitsubishin). När man nu blev erbjuden ett byte blev man lite sugen...Jag hade egentligen span på en space wagon (02-a) men dels måste jag låna 45' emellan och det efter vår blir såld...om den nu blir det.
    Så frågan är om det är ett lika-lika byte med explorern eller om vi byter ner oss (=dåligt byte?)
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6
    Beror ju på vilka funktioner som är viktigast för er om ni byter upp er eller ner er. Behöver ni en 7-sitsig bil lär det ju vara ett uppåtbyte
  12. 6
    Beror ju på vilka funktioner som är viktigast för er om ni byter upp er eller ner er. Behöver ni en 7-sitsig bil lär det ju vara ett uppåtbyte
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7
    Ja på den fronten är det ju det men samtidigt kan det ju vara ett rejält neråtbyte om det visar sig att Forden har en massa fel som måste fixas som vår nuv.aldrig haft...inte så lätt det här. Men hursom haver har jag surfat runt på bytes-siter och hittat lite annat liknande på bytesfronten...
  14. 7
    Ja på den fronten är det ju det men samtidigt kan det ju vara ett rejält neråtbyte om det visar sig att Forden har en massa fel som måste fixas som vår nuv.aldrig haft...inte så lätt det här. Men hursom haver har jag surfat runt på bytes-siter och hittat lite annat liknande på bytesfronten...
  15. Medlem sedan
    Aug 2007
    #8
    Nu ska man heller inte överdriva det hela och genom tiderna har det gått lite "sjuka" i detta med "ingen ford på våran gård" osv osv.
    Men faktum är att även jänkarna rykt upp sig kvalitetsmässigt iaf dom senaste 10-15 åren och ligger väl i klass med motsvarande europeiska bilar.

    Detta gäller även Explorer i stort som jag med skruvat lite med och är långt ifrån något fordfreak, men fel/strul frekvensen är iaf enligt mig inte mer än för något annat märke,, och visst som modell är den _lite_ större bil än den ni nu har, så man måste nästan gilla biltypen/storleken för att den ska gå hem hos ägaren för rejäl, är den.

    Men att väga in är att den väger runt 2 ton, med tanke på skatter och en förbrukning på 1,5L/milen,,
  16. 8
    Nu ska man heller inte överdriva det hela och genom tiderna har det gått lite "sjuka" i detta med "ingen ford på våran gård" osv osv.
    Men faktum är att även jänkarna rykt upp sig kvalitetsmässigt iaf dom senaste 10-15 åren och ligger väl i klass med motsvarande europeiska bilar.

    Detta gäller även Explorer i stort som jag med skruvat lite med och är långt ifrån något fordfreak, men fel/strul frekvensen är iaf enligt mig inte mer än för något annat märke,, och visst som modell är den _lite_ större bil än den ni nu har, så man måste nästan gilla biltypen/storleken för att den ska gå hem hos ägaren för rejäl, är den.

    Men att väga in är att den väger runt 2 ton, med tanke på skatter och en förbrukning på 1,5L/milen,,
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Ganska länge sedan

    Som sagt så är jag inte speciellt kunnig när det gäller Fordar och den kommentaren som jag fick av en rutinerad jänkebilshandlare var nu ganska länge sedan och gällde en bil från första halvan av 90-talet. (Minns inte den exakta årsmodellen).
  18. 9
    Ganska länge sedan Som sagt så är jag inte speciellt kunnig när det gäller Fordar och den kommentaren som jag fick av en rutinerad jänkebilshandlare var nu ganska länge sedan och gällde en bil från första halvan av 90-talet. (Minns inte den exakta årsmodellen).
  19. Medlem sedan
    May 2002
    #10
    Följdfråga...JEEP
    Nyss blev jag erbjuden en JEEP Grand Cheeroke- den har alltid varit min drömbil men har ständigt varit avskräckt av v8:ans bränsleförbrukning. Hur är det med den?
    Den här Jeepen jag kan byta med är 1 år äldre än den jag har nu men har gått 3000 mil kortare (tyder kanske på dyr milkostnad?). Vad säger ni om jag valet mellan Explorern och Cheeroken?
  20. 10
    Följdfråga...JEEP
    Nyss blev jag erbjuden en JEEP Grand Cheeroke- den har alltid varit min drömbil men har ständigt varit avskräckt av v8:ans bränsleförbrukning. Hur är det med den?
    Den här Jeepen jag kan byta med är 1 år äldre än den jag har nu men har gått 3000 mil kortare (tyder kanske på dyr milkostnad?). Vad säger ni om jag valet mellan Explorern och Cheeroken?
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11
    Det är ju två heeeeelt olika bilar. Jeepen är väll bara nödfälligt 7-sitsig för bagageutrymmet där du kan ha extraplatserna är litet, i klass med en liten kombi. Åh avdra sidan så lär ju terränggången vara ungefär 100 gånger bättre
    Ja, och soppaslukande lär den vara.
  22. 11
    Det är ju två heeeeelt olika bilar. Jeepen är väll bara nödfälligt 7-sitsig för bagageutrymmet där du kan ha extraplatserna är litet, i klass med en liten kombi. Åh avdra sidan så lär ju terränggången vara ungefär 100 gånger bättre
    Ja, och soppaslukande lär den vara.
  23. Medlem sedan
    May 2002
    #12
    *suck* Ja, det är ju det där med soppan. Har nog i det närmsta gett upp båda bilarna. Kör ca 3000 mil/ år och det blir lite saftigt med de där. Och så är det ju det där med 7-sitsig- det vore ju bra. Nej, jag landar nog på pappas Space wagon till slut men både Explorern och Jeepen är ju 100 ggr häftigare...
  24. 12
    *suck* Ja, det är ju det där med soppan. Har nog i det närmsta gett upp båda bilarna. Kör ca 3000 mil/ år och det blir lite saftigt med de där. Och så är det ju det där med 7-sitsig- det vore ju bra. Nej, jag landar nog på pappas Space wagon till slut men både Explorern och Jeepen är ju 100 ggr häftigare...
  25. Medlem sedan
    Aug 2007
    #13
    Jo båda dessa bilar kommer troligt att kosta betydligt mera än nuvarande bil, framför allt vad det gäller driftskostnaderna för åtmindstånde dom största bensinarna av dessa modeller,,,

    Men visst helt klart finns där en viss "image" med att bara tex äga en Jeep,, men som sagt frågan är om det är värt det bara,,, :-)
  26. 13
    Jo båda dessa bilar kommer troligt att kosta betydligt mera än nuvarande bil, framför allt vad det gäller driftskostnaderna för åtmindstånde dom största bensinarna av dessa modeller,,,

    Men visst helt klart finns där en viss "image" med att bara tex äga en Jeep,, men som sagt frågan är om det är värt det bara,,, :-)
  27. Medlem sedan
    May 2002
    #14
    ja kollade på konsumentverket.se nyss om vad bara skillnad i bensin för mina resor skulle bli och det landade på en skillnad på 17 000 kr!
  28. 14
    ja kollade på konsumentverket.se nyss om vad bara skillnad i bensin för mina resor skulle bli och det landade på en skillnad på 17 000 kr!
  29. Medlem sedan
    Aug 2007
    #15
    Jo dessa sköna slantar kan man ju använda till så mycket bättre saker än på bränsle,,, så det är värt att ta både en och flera funderare innan man slår till på en bil. :-)
  30. 15
    Jo dessa sköna slantar kan man ju använda till så mycket bättre saker än på bränsle,,, så det är värt att ta både en och flera funderare innan man slår till på en bil. :-)
  31. Medlem sedan
    Jan 2003
    #16
    Pengar är inte allt...

    Klimatet däremot är i princip allt.
  32. 16
    Pengar är inte allt...

    Klimatet däremot är i princip allt.
  33. Medlem sedan
    Aug 2007
    #17
    Så sant som det redan är sagt,,, men dessvärre så räknas nästan bara i pengar,, :-/
  34. 17
    Så sant som det redan är sagt,,, men dessvärre så räknas nästan bara i pengar,, :-/
  35. Medlem sedan
    May 2002
    #18
    Nej pengar är inte allt och egentligen inte bil heller (men det är en stor del om man bor i glesbygd som vi gör). Klimatet måste man ju alltid tänka på givetvis!
  36. 18
    Nej pengar är inte allt och egentligen inte bil heller (men det är en stor del om man bor i glesbygd som vi gör). Klimatet måste man ju alltid tänka på givetvis!
  37. Medlem sedan
    Aug 2007
    #19
    Jo,, bor själva långt ute i obyggden,,, och bil är liksom med det nödvändigt,, och dessbättre kommer detta med klimatet upp allt mer. :-)
  38. 19
    Jo,, bor själva långt ute i obyggden,,, och bil är liksom med det nödvändigt,, och dessbättre kommer detta med klimatet upp allt mer. :-)
  39. Medlem sedan
    Jan 2003
    #20
    Och därför borde man alltid välja bil ur säkerhets och miljösynpunkt.
  40. 20
    Och därför borde man alltid välja bil ur säkerhets och miljösynpunkt.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. msn explorer
    By Vidas_och_maken in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 23:10
  2. Fel i Explorer....
    By GunillaK in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 08:35
  3. Explorer 7
    By tiamia in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 16:27
  4. ford explorer?
    By gladmymlan m tre in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 12:19
  5. Åsikter om Ford Explorer?
    By Vimse in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 14:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar