Ang. att ge bort kläder
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 1999
    #1

    Ang. att ge bort kläder

    På tal om att ge bort kläder - jag har just nu flera stora kartonger med barnkläder står här, och jag vet inte vad jag ska göra med dem.
    Det är massor med kläder, många väldigt fina. Men jag känner ingen som har barn i rätt ålder (eller yngre) som jag kan ge dem till.
    Jag skulle väl kunna försöka sälja dem på Tradera, men det är säkert flera hundra plagg och jag fattar inte hur jag skulle få tid med det.
    Om de bara står på min vind kommer de ju snart att vara så gamla och omoderna att ingen vill ha dem, så jag skulle gärna ge dem till någon som verkligen _behöver_ dem.
    Jag känner visserligen en tjej som har barn i "rätt" ålder (det är främst stl. 86/92), men de har väldigt god ekonomi och köper i princip enbart dyra märkeskläder till dottern. Hon skulle med största sannolikhet inte uppskatta de här ärvda kläderna (även om JAG tycker att de är fina), och kasta mycket av det. Det känns ju inte så kul att ge bort allt då.
    När jag fick mitt första barn som väldigt ung fick jag ärva massor med kläder av en vännina till min mamma, vilket betydde enormt mycket för mig. Även idag skulle det betyda mycket för mig (som ensamstående, studerande trebarnsmamma) om jag fick ärva kläder till någon av mina barn.
    Hänger ni med i mina tankegångar? Jag skulle alltså med glädje skänka bort alla kartongerna, men inte till "vem som helst" utan till någon som verkligen uppskattar det och har glädje av det, som kanske inte har råd att köpa nya kläder. Problemet är ju bara att jag inte känner någon!
    Vad skulle ni göra med kläderna? Bära upp dem på vinden igen? Skänka till Myrorna?
  2. 1
    Ang. att ge bort kläder På tal om att ge bort kläder - jag har just nu flera stora kartonger med barnkläder står här, och jag vet inte vad jag ska göra med dem.
    Det är massor med kläder, många väldigt fina. Men jag känner ingen som har barn i rätt ålder (eller yngre) som jag kan ge dem till.
    Jag skulle väl kunna försöka sälja dem på Tradera, men det är säkert flera hundra plagg och jag fattar inte hur jag skulle få tid med det.
    Om de bara står på min vind kommer de ju snart att vara så gamla och omoderna att ingen vill ha dem, så jag skulle gärna ge dem till någon som verkligen _behöver_ dem.
    Jag känner visserligen en tjej som har barn i "rätt" ålder (det är främst stl. 86/92), men de har väldigt god ekonomi och köper i princip enbart dyra märkeskläder till dottern. Hon skulle med största sannolikhet inte uppskatta de här ärvda kläderna (även om JAG tycker att de är fina), och kasta mycket av det. Det känns ju inte så kul att ge bort allt då.
    När jag fick mitt första barn som väldigt ung fick jag ärva massor med kläder av en vännina till min mamma, vilket betydde enormt mycket för mig. Även idag skulle det betyda mycket för mig (som ensamstående, studerande trebarnsmamma) om jag fick ärva kläder till någon av mina barn.
    Hänger ni med i mina tankegångar? Jag skulle alltså med glädje skänka bort alla kartongerna, men inte till "vem som helst" utan till någon som verkligen uppskattar det och har glädje av det, som kanske inte har råd att köpa nya kläder. Problemet är ju bara att jag inte känner någon!
    Vad skulle ni göra med kläderna? Bära upp dem på vinden igen? Skänka till Myrorna?
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2
    Jag skulle höra mig för i bekanskapskretsen i första hand, och i andra hand sätta upp lappar på dagis, öppna förskolan, bvc etc.
  4. 2
    Jag skulle höra mig för i bekanskapskretsen i första hand, och i andra hand sätta upp lappar på dagis, öppna förskolan, bvc etc.
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    kvinnojouren? imt
  6. 3
    kvinnojouren? imt
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Lätt i plätti skulle jag ge bort det till insamling..
    Tänk att istället för att glädja EN familj kan du glädja många barn med dina kläder!
    Men jag förstår hur du menar, det är med en viss sorg jag lämnar bort kläder från tjejerna... Men vad ska jag ha alla kläder till?? Dom kommer inte behövas igen, och slänga kan man bara inte göra!
    Ingen på dagis annars då du kan fråga (om du har dagis barn) Nåt syskon eller så? Även "snudd på okända" kan bli överlyckliga för tillskott av kläder! För det är ju just glädjen att se kläderna komma till nytta som är så härlig!
  8. 4
    Lätt i plätti skulle jag ge bort det till insamling..
    Tänk att istället för att glädja EN familj kan du glädja många barn med dina kläder!
    Men jag förstår hur du menar, det är med en viss sorg jag lämnar bort kläder från tjejerna... Men vad ska jag ha alla kläder till?? Dom kommer inte behövas igen, och slänga kan man bara inte göra!
    Ingen på dagis annars då du kan fråga (om du har dagis barn) Nåt syskon eller så? Även "snudd på okända" kan bli överlyckliga för tillskott av kläder! För det är ju just glädjen att se kläderna komma till nytta som är så härlig!
  9. Medlem sedan
    Jun 2007
    #5

    Kan du inte höra med dagis om de kan ha kläderna där så föräldrarna kan ta vad de behöver. Lägg dem i en UFF.container eller skänk till barnhem i fattiga länder.
    Mamma till fem numera stora "barn"
    Mormor till 4 och Farmor till 1 men hoppas på många fler barnbarn
  10. 5
    Kan du inte höra med dagis om de kan ha kläderna där så föräldrarna kan ta vad de behöver. Lägg dem i en UFF.container eller skänk till barnhem i fattiga länder.
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    Ring Röda Korset, de både säljer och ger bort kläder de får in.
    Alternativt att du ställer dig på en bakluckeloppis en helg och dumpar kläderna för en femma styck.
  12. 6
    Ring Röda Korset, de både säljer och ger bort kläder de får in.
    Alternativt att du ställer dig på en bakluckeloppis en helg och dumpar kläderna för en femma styck.
  13. Medlem sedan
    Mar 2004
    #7
    Glöm bara inte att spara lite som dina barn kan få som minne. Mina föräldrar hade inte sparat nästan något och jag tycker det är jättetråkigt. Min mans föräldrar sparade ganska flitigt, speciellt babykläderna. Vist märks det på kläderna att de är tidigt 70-tal men det ju meningen. Är grymt tacksam för det.

    Men att spara allt, ja det är väll lite onödvändigt.

    Om jag hade bra med pengar skulle jag ge dem till någon typ röda korset. Om jag inte hade så bra med pengar skulle jag dela in dem i kassar med ca 40st plagg i en kasse och så sälja för ett grupppris. Enkelt och ofta kan man då ha vättigare pris, och då blir de lättare sålda med.

    Har faktiskt själv köpt påsar med kläder på det sättet. Nu har vi en pojke och gott om kläder till han, men får vi nästa gång en flicka så kommer jag nog köpa några påsar med flickkläder. För att köpa allt nytt, nä det skulle vi aldrig ha råd med.
  14. 7
    Glöm bara inte att spara lite som dina barn kan få som minne. Mina föräldrar hade inte sparat nästan något och jag tycker det är jättetråkigt. Min mans föräldrar sparade ganska flitigt, speciellt babykläderna. Vist märks det på kläderna att de är tidigt 70-tal men det ju meningen. Är grymt tacksam för det.

    Men att spara allt, ja det är väll lite onödvändigt.

    Om jag hade bra med pengar skulle jag ge dem till någon typ röda korset. Om jag inte hade så bra med pengar skulle jag dela in dem i kassar med ca 40st plagg i en kasse och så sälja för ett grupppris. Enkelt och ofta kan man då ha vättigare pris, och då blir de lättare sålda med.

    Har faktiskt själv köpt påsar med kläder på det sättet. Nu har vi en pojke och gott om kläder till han, men får vi nästa gång en flicka så kommer jag nog köpa några påsar med flickkläder. För att köpa allt nytt, nä det skulle vi aldrig ha råd med.
  15. Medlem sedan
    Jun 2007
    #8
    eller så dumpar röda korset dyra märkeskläder för en femma styck..om man ska vara krass.
  16. 8
    eller så dumpar röda korset dyra märkeskläder för en femma styck..om man ska vara krass.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Neeej, spara inte....min mamma har sparat alla babykläder (och även senare kläder).

    Man kan inte använda de kläderna 20 år senare. Bomullen har fallit isär. Resårerna har torkat ihop....
  18. 9
    Neeej, spara inte....min mamma har sparat alla babykläder (och även senare kläder).

    Man kan inte använda de kläderna 20 år senare. Bomullen har fallit isär. Resårerna har torkat ihop....
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Va konstigt, jag har inte haft några problem med de kläder vi fick som var 30år gamla, allt gick att använda som de sparat.
  20. 10
    Va konstigt, jag har inte haft några problem med de kläder vi fick som var 30år gamla, allt gick att använda som de sparat.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    Lustigt.

    För oss hade kläderna förlorat spänsten. Dvs de var aaaaningens slappa i linningar odyl. Men då hade ju kläderna varit med om frysgrader...
  22. 11
    Lustigt.

    För oss hade kläderna förlorat spänsten. Dvs de var aaaaningens slappa i linningar odyl. Men då hade ju kläderna varit med om frysgrader...
  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12
    Kvinnajouren. Kolla med dem. Eller om ni har en öppen förskola. Där kanske de vet om ngn som verkligen skulle med glädje ta emot kläderna.

    Alternativet annars är ju att sätta ut en annons och sälja hela rasket som paket.
  24. 12
    Kvinnajouren. Kolla med dem. Eller om ni har en öppen förskola. Där kanske de vet om ngn som verkligen skulle med glädje ta emot kläderna.

    Alternativet annars är ju att sätta ut en annons och sälja hela rasket som paket.
  25. Medlem sedan
    Jun 2000
    #13
    Vet inte om det finns i dittnärområde men det finns något som heter Minnamottagningen, de har någon hemsida där du kan se om de finns nära dig, de hjälper ensamstående mammor redan från graviditeten och även efteråt, de finns även där för unga gravida/föräldrar.
    De tar tacksamt emot allt som små barn behöver och delar ut till de som verkligen behöver.
    Har själv fått och gett en hel del och är dem evigt tacksam.
  26. 13
    Vet inte om det finns i dittnärområde men det finns något som heter Minnamottagningen, de har någon hemsida där du kan se om de finns nära dig, de hjälper ensamstående mammor redan från graviditeten och även efteråt, de finns även där för unga gravida/föräldrar.
    De tar tacksamt emot allt som små barn behöver och delar ut till de som verkligen behöver.
    Har själv fått och gett en hel del och är dem evigt tacksam.
  27. Medlem sedan
    Jun 2000
    #14

    Inte spara...

    Mamma hade sparat en hel del... Och jag kan väl säga så här: jag var tvungen att göra mamma mkt besviken när jag som första barn fick barn... Öööh, jag ville verkligen inte sätta på mitt barn de där stickiga 70-talskläderna som inte ens var fräscha efter mellan 20 & 30 år i en kartong... Så, jag sparar några små små saker till barnen enbart som minne - men inte för att klä på barnbarnen...
  28. 14
    Inte spara... Mamma hade sparat en hel del... Och jag kan väl säga så här: jag var tvungen att göra mamma mkt besviken när jag som första barn fick barn... Öööh, jag ville verkligen inte sätta på mitt barn de där stickiga 70-talskläderna som inte ens var fräscha efter mellan 20 & 30 år i en kartong... Så, jag sparar några små små saker till barnen enbart som minne - men inte för att klä på barnbarnen...
  29. Medlem sedan
    Mar 2004
    #15

    Det var väll en mindre smart

    ställe att förvara kläderna. Det har väll inget med om det går att spara eller inte. Lägger man dem fuktigt blir de ju möggliga på bara några veckor. Det blir lite märkligt att därför avråda någon att spara kläder som minne åt ens barn.
  30. 15
    Det var väll en mindre smart ställe att förvara kläderna. Det har väll inget med om det går att spara eller inte. Lägger man dem fuktigt blir de ju möggliga på bara några veckor. Det blir lite märkligt att därför avråda någon att spara kläder som minne åt ens barn.
  31. Medlem sedan
    Mar 2004
    #16

    Det där vet man ju aldrig

    Vad barnen sen tycker som vuxna det vet man aldrig. Det kan vara betydelsefullt eller så är det bara något man inte alls värderar. Men har man inte sparat då har barnen inget val. Har man sparat så har barnet ett val. Det är skillnaden.
  32. 16
    Det där vet man ju aldrig Vad barnen sen tycker som vuxna det vet man aldrig. Det kan vara betydelsefullt eller så är det bara något man inte alls värderar. Men har man inte sparat då har barnen inget val. Har man sparat så har barnet ett val. Det är skillnaden.

Liknande trådar

  1. Ta bort kläder - HM shoponline?
    By kotten2000 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 15:02
  2. Hur få bort kisslukt från kläder?
    By Mio_nr1 in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 15:30
  3. Skänker ni bort urvuxna kläder
    By Anina & Steffen in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 07:18
  4. tappa bort kläder..
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 10:22
  5. Ge bort kläder?
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 11:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar