Kan hunden vara förkyld?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Kan hunden vara förkyld?

    Malte låter som om han får rediga astmaattacker nu på morgonen. Har han ätit för mycket kattpäls (han tvättar gärna katterna) eller har sonen rätt och Malte har snorat in för mycket och blivit jätteförkyld?
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  2. 1
    Kan hunden vara förkyld? Malte låter som om han får rediga astmaattacker nu på morgonen. Har han ätit för mycket kattpäls (han tvättar gärna katterna) eller har sonen rätt och Malte har snorat in för mycket och blivit jätteförkyld?
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2

    Beror på HUR

    han låter.

    Klart han kan vara förkyld men då är det ofta en flytning från nosen och rinnande ögon och hosta också. Riktig sån bronkit-hosta som kastar upp stora slemhögar på finmattan... (alltid på finmattan de hostar/spyr?)

    Men är det som att han liksom får baksug i näsan, andas in "flämtande" flera gånger på rad, är det främsta tecknet på noskvalster. Det kallas "inverterade nysningar" och kan konstateras med blodprov, alternativt sköljning av näshålan. (osäkert)

    Men ofta behandlar man på indikation och då får man interceptor tabletter att ta en gång i veckan i tre veckor (var det för tusen år sen, när jag behövde det)

    Eller så kan det vara något så banalt som ett grässtrå som sitter fast i nosen, och då fortsätter han att nysa "inåt" fast han är behandlad för kvalster.
  4. 2
    Beror på HUR han låter.

    Klart han kan vara förkyld men då är det ofta en flytning från nosen och rinnande ögon och hosta också. Riktig sån bronkit-hosta som kastar upp stora slemhögar på finmattan... (alltid på finmattan de hostar/spyr?)

    Men är det som att han liksom får baksug i näsan, andas in "flämtande" flera gånger på rad, är det främsta tecknet på noskvalster. Det kallas "inverterade nysningar" och kan konstateras med blodprov, alternativt sköljning av näshålan. (osäkert)

    Men ofta behandlar man på indikation och då får man interceptor tabletter att ta en gång i veckan i tre veckor (var det för tusen år sen, när jag behövde det)

    Eller så kan det vara något så banalt som ett grässtrå som sitter fast i nosen, och då fortsätter han att nysa "inåt" fast han är behandlad för kvalster.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3

    Fuck!

    Det låter klockrent som noskvalster. Jag ringer veterinären. *försöker övertyga barnen om att julklappar inte är viktigt*
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  6. 3
    Fuck! Det låter klockrent som noskvalster. Jag ringer veterinären. *försöker övertyga barnen om att julklappar inte är viktigt*
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Fick tid redan i em,

    ibland har man tur. Eller nåt.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  8. 4
    Fick tid redan i em, ibland har man tur. Eller nåt.
  9. Medlem sedan
    Sep 2006
    #5

    Vad sa vet?

    Vad trodde h*n att Maltes näsproblem var? Överansträngning? *S*

    Eller trodde h*n att det var noskvalster?
  10. 5
    Vad sa vet? Vad trodde h*n att Maltes näsproblem var? Överansträngning? *S*

    Eller trodde h*n att det var noskvalster?
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6

    Noskvalster.

    Jag sa som det var; att jag hade en internetdiagnos och då log hon och sa att jaha, då skriver vi väl ut ett recept direkt då.

    Fast sen undersökte hon honom rätt noga, så det var nog inte _bara_ din diagnos hon gick på.
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  12. 6
    Noskvalster. Jag sa som det var; att jag hade en internetdiagnos och då log hon och sa att jaha, då skriver vi väl ut ett recept direkt då.

    Fast sen undersökte hon honom rätt noga, så det var nog inte _bara_ din diagnos hon gick på.
  13. Medlem sedan
    Sep 2006
    #7

    Hehe, jag har nog

    fel karriär, helt klart

    Skönt att Malte fått hjälp att bli av med sina inneboende, otrevliga saker de där kvalstrena. En fördel med behandlingen är att han blir av med alla andra parasiter med, om han nu hade några.

    Tror det var brorsans ena hund som fick noskvalster-piller, han hade haft generell klåda dessutom. Morgonen efter första pillret vaknade de med massor av döda löss i sängen. Minnet kan svikta lite såhär på ålderns höst, men jag vet att han efter parasitbehandling hade det grymma uppvaknandet iaf... *ryser*

    (Undrar om det finns hjärnkvalster? Såna där inverterade nysningar verkar den blå ha i skallen varje gång han möter nån som säger att han är fin... *hukar mej*)
  14. 7
    Hehe, jag har nog fel karriär, helt klart

    Skönt att Malte fått hjälp att bli av med sina inneboende, otrevliga saker de där kvalstrena. En fördel med behandlingen är att han blir av med alla andra parasiter med, om han nu hade några.

    Tror det var brorsans ena hund som fick noskvalster-piller, han hade haft generell klåda dessutom. Morgonen efter första pillret vaknade de med massor av döda löss i sängen. Minnet kan svikta lite såhär på ålderns höst, men jag vet att han efter parasitbehandling hade det grymma uppvaknandet iaf... *ryser*

    (Undrar om det finns hjärnkvalster? Såna där inverterade nysningar verkar den blå ha i skallen varje gång han möter nån som säger att han är fin... *hukar mej*)

Liknande trådar

  1. Att vara förkyld..
    By johannanstans in forum _0907 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 23:12
  2. Går man upp av att vara förkyld?
    By _stina_s_ in forum Vikt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 07:35
  3. Glad att vara förkyld..?
    By -ME- in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-21, 10:23
  4. Tax... kan det vara hunden
    By marinbiologmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 08:12
  5. Less på att vara förkyld...
    By MiaKL,S03+K06 in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 21:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar