Sill i förväg? Julmat i förväg
Mat & dryck
  1. Sazoo
    #1

    Sill i förväg? Julmat i förväg

    Hur länge i förväg kan man göra sill, den av typen med gräddfil eller CF eller så som bas? Och när den är gjord, hur ska den bäst förvaras?

    Vad på ert julbord gör ni veckor i förväg och vad hetsar ni med in i det sista?
  2. 1
    Sill i förväg? Julmat i förväg Hur länge i förväg kan man göra sill, den av typen med gräddfil eller CF eller så som bas? Och när den är gjord, hur ska den bäst förvaras?

    Vad på ert julbord gör ni veckor i förväg och vad hetsar ni med in i det sista?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2
    Inte längre före än mjölkproduktens hållbarhet skulle jag säga, annars riskerar man ju att man står med sursill på julafton! Jag brukar alltid göra den sortens sill dagen före julafton, och då håller den att äta i ett par tre dagar efteråt (har inte provat exakt hur länge den håller, eftersom den brukar ta slut på annandagen när vi har släktkalas! ) Att förvara i en burk med så lite luft i som möjligt är alltid bra, och så i kylen då förstås. Sen lägger jag alltid upp från den bunken i en skål, så att inte allt står framme, och sen slänger jag det som blir över (av det som stått framme då ).

    Jag gör nog det mesta sista veckan eller dagarna, men så har vi alltid knytkalas, så det är bara fyra-fem rätter som ska göras. Godis och pepparkakor brukar jag göra lite tidigare, oftast blir det flera omgångar eftersom de har en viss förmåga att ta slut...
  4. 2
    Inte längre före än mjölkproduktens hållbarhet skulle jag säga, annars riskerar man ju att man står med sursill på julafton! Jag brukar alltid göra den sortens sill dagen före julafton, och då håller den att äta i ett par tre dagar efteråt (har inte provat exakt hur länge den håller, eftersom den brukar ta slut på annandagen när vi har släktkalas! ) Att förvara i en burk med så lite luft i som möjligt är alltid bra, och så i kylen då förstås. Sen lägger jag alltid upp från den bunken i en skål, så att inte allt står framme, och sen slänger jag det som blir över (av det som stått framme då ).

    Jag gör nog det mesta sista veckan eller dagarna, men så har vi alltid knytkalas, så det är bara fyra-fem rätter som ska göras. Godis och pepparkakor brukar jag göra lite tidigare, oftast blir det flera omgångar eftersom de har en viss förmåga att ta slut...
  5. Medlem sedan
    Nov 2004
    #3

    Tre dagar inann har jag hört..

    så längre tid än så gör inte jag denna. Fast senapssill görs i kväll i stället, på grund av andra orsaker så gjordes inte denna alls i går som det var tänkt
    Pataplof!!!
    När vargar parar sig så är det för alltid!!!
    Hellre en pandabjörn än en gummibjörn!!!
    I'am like the tin man trying to find a heart. Can anyboby help me?
  6. 3
    Tre dagar inann har jag hört.. så längre tid än så gör inte jag denna. Fast senapssill görs i kväll i stället, på grund av andra orsaker så gjordes inte denna alls i går som det var tänkt

Liknande trådar

  1. Hur långt i förväg kan man frysa julmat?
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 06:35
  2. Fisk i förväg?
    By Anne med britterna in forum Mat & dryck
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 17:17
  3. ultraljud i förväg
    By miranda79 in forum _0907 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-09, 19:53
  4. Mat i förväg???
    By *CuP* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 16:38
  5. Vad gör man nu i förväg?
    By Blåklockan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 20:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar