Tips på hundras ?
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Tips på hundras ?

    Mina föräldrars hund har pga ålder dött för ett par veckor sen. De funderar nu på en ny hund men vet inte vilken sort. De har tidigare haft shetland sheepdog, vanlig collie och nu senast bearded collie så de gillar collie sorten. De senaste åren skaffat motorcykel och bearded collien har älskat att åka i sidovagnen. Nu vill de ha en sort som liknar bearded collie i sättet men de vill ha en lite mindre ras. Det de vill ha är alltså en hund som är mellan 30-40 cm i mankhöjd, robust, ej ljudkänslig, ej jaktinstinkter, gillar att köra agility och långa promenader.Tips?
  2. 1
    Tips på hundras ? Mina föräldrars hund har pga ålder dött för ett par veckor sen. De funderar nu på en ny hund men vet inte vilken sort. De har tidigare haft shetland sheepdog, vanlig collie och nu senast bearded collie så de gillar collie sorten. De senaste åren skaffat motorcykel och bearded collien har älskat att åka i sidovagnen. Nu vill de ha en sort som liknar bearded collie i sättet men de vill ha en lite mindre ras. Det de vill ha är alltså en hund som är mellan 30-40 cm i mankhöjd, robust, ej ljudkänslig, ej jaktinstinkter, gillar att köra agility och långa promenader.Tips?
  3. Medlem sedan
    Mar 2005
    #2
    Tibetansk terrier ploppade upp i mitt huvud.. Rätt lika till utseende iallafall.. Kanske till sättet oxå? Fina är dom iallafall!
  4. 2
    Tibetansk terrier ploppade upp i mitt huvud.. Rätt lika till utseende iallafall.. Kanske till sättet oxå? Fina är dom iallafall!
  5. Medlem sedan
    Sep 2003
    #3
    Vet inte riktigt hur bearden är till sättet... men har de kollat på de kortbenta vallarna? Västgöten, Cardigan/Pembrooke...eller kanske en lapphund?
  6. 3
    Vet inte riktigt hur bearden är till sättet... men har de kollat på de kortbenta vallarna? Västgöten, Cardigan/Pembrooke...eller kanske en lapphund?
  7. -MaryT-
    #4

    Har ni tittat på

    schapendoes? Jag är inte så insatt i rasen själv, men det lilla jag vet så stämmer den in på det du önskar (förutom kanske storleken, schapendoes ska vara mellan 40-50 cm i manken).

    Men det är en trevlig ras, och hyfsat frisk också vad jag vet!

    http://www.schapendoesklubben.se/
  8. 4
    Har ni tittat på schapendoes? Jag är inte så insatt i rasen själv, men det lilla jag vet så stämmer den in på det du önskar (förutom kanske storleken, schapendoes ska vara mellan 40-50 cm i manken).

    Men det är en trevlig ras, och hyfsat frisk också vad jag vet!

    http://www.schapendoesklubben.se/
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5
    En kompis har haft en tibetansk terrier och den är som sagt var rätt lika i utseendet men tyvärr inte till sättet. Tack i alla fall för ditt förslag.
  10. 5
    En kompis har haft en tibetansk terrier och den är som sagt var rätt lika i utseendet men tyvärr inte till sättet. Tack i alla fall för ditt förslag.
  11. Medlem sedan
    Dec 2002
    #6
    Ska kolla dem. Det var ingen dum ide, tack!
  12. 6
    Ska kolla dem. Det var ingen dum ide, tack!
  13. Medlem sedan
    Sep 2006
    #7

    Kanske en PON?

    Den här hunden KAN ha varit grunden till Beardisen som vi känner till idag, enligt rassidorna.

    Jag har träffat ett par PON's och de är glada lurviga "skitar" (skitiga med, för den delen, i "rätt" lervälling...

    Det -jag- upplevt är att de är aningen lugnare än en Beardis som är så mycket studsboll en hund kan vara utan att vara briard () men kanske en smula mer reserverade. (Praktiskt så inte främlingar blir nerskitade )

    Kolla här, de är mindre än Beardisen, men har aningen mer päls:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Polski_owczarek_nizinny
  14. 7
    Kanske en PON? Den här hunden KAN ha varit grunden till Beardisen som vi känner till idag, enligt rassidorna.

    Jag har träffat ett par PON's och de är glada lurviga "skitar" (skitiga med, för den delen, i "rätt" lervälling...

    Det -jag- upplevt är att de är aningen lugnare än en Beardis som är så mycket studsboll en hund kan vara utan att vara briard () men kanske en smula mer reserverade. (Praktiskt så inte främlingar blir nerskitade )

    Kolla här, de är mindre än Beardisen, men har aningen mer päls:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Polski_owczarek_nizinny
  15. Medlem sedan
    Dec 2002
    #8
    Häftiga men lite stora. Verkar väldigt lik bearden annars.
  16. 8
    Häftiga men lite stora. Verkar väldigt lik bearden annars.
  17. Medlem sedan
    Dec 2002
    #9
    Ja, de har faktiskt pratat om en pon förut men inte vetat att den heter Polski Owczarek Nizinny så de har inte hittat den på nätet. Tack.
  18. 9
    Ja, de har faktiskt pratat om en pon förut men inte vetat att den heter Polski Owczarek Nizinny så de har inte hittat den på nätet. Tack.

Liknande trådar

  1. hundras för oss?
    By Ancha75 in forum Hem & fritid
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 13:17
  2. Tips på hundras
    By Kamomilla in forum Hem & fritid
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 12:03
  3. hundras
    By eva- in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 07:19
  4. Tips på hundras önskas!
    By MorM in forum Hem & fritid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 09:09
  5. Tips på hundras till pensionär?
    By Annelie in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 23:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar