Örontermometer -
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Örontermometer -

    kan man lita på dem? Sonen är sjuk och enligt örontermometern har han 40,2. Visst har han feber men så högt hade jag inte trott. Så testade jag på mig själv och då ska jag ha 38,1. Det är väl feber? Jag som känner mig helt frisk, lite småtrött bara. Tror ni att vår termometer fått fnatt? Och vad ska man egentligen ha för termometer?
  2. 1
    Örontermometer - kan man lita på dem? Sonen är sjuk och enligt örontermometern har han 40,2. Visst har han feber men så högt hade jag inte trott. Så testade jag på mig själv och då ska jag ha 38,1. Det är väl feber? Jag som känner mig helt frisk, lite småtrött bara. Tror ni att vår termometer fått fnatt? Och vad ska man egentligen ha för termometer?
  3. Medlem sedan
    Mar 2004
    #2
    Stjärttermometer är bäst. Finns käcka engångsplastfodral till dem.
  4. 2
    Stjärttermometer är bäst. Finns käcka engångsplastfodral till dem.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Jaa... Men barnen är ju inte så förtjusta i det. Men det kanske bara är att framhärda.
  6. 3
    Jaa... Men barnen är ju inte så förtjusta i det. Men det kanske bara är att framhärda.
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4
    Det använder de på sjukhuset på barnen. Ge en muta - eller belöning menar jag förstås
    Krya på er!
  8. 4
    Det använder de på sjukhuset på barnen. Ge en muta - eller belöning menar jag förstås
    Krya på er!
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5
    En bra örontermometer som används rätt (se instruktion) ska vara nog så pålitlig. Dock tar jag sällan tempen på mina barn, jag går efter deras allmäntillstånd i diverse olika bedömningar man behöver göra. Är barnet varmt o trött så har han väl feber, exakt gradtal kanske inte är så viktigt?
  10. 5
    En bra örontermometer som används rätt (se instruktion) ska vara nog så pålitlig. Dock tar jag sällan tempen på mina barn, jag går efter deras allmäntillstånd i diverse olika bedömningar man behöver göra. Är barnet varmt o trött så har han väl feber, exakt gradtal kanske inte är så viktigt?
  11. Medlem sedan
    Mar 2002
    #6
    Vi använder bara örontermometrar nuförtiden...
  12. 6
    Vi använder bara örontermometrar nuförtiden...
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7

    Tänkte...

    precis detsamma som Vaniljpuddingen. Exakt gradantal är väl kanske inte så viktigt. Om nu barnet inte vill kan man ju strunta i att använda stjärttermometer om man inte känner att det är nödvändigt. De enda gånger vi gjort det är om vi vill veta exakt grader inför ett akutsjukbesök (för då brukar de alltid fråga). Har de "bara" feber så går vi efter allmäntillståndet.

    Förresten ska ju örontermometer funka bra om den används rätt och det inte är något fel på den.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  14. 7
    Tänkte... precis detsamma som Vaniljpuddingen. Exakt gradantal är väl kanske inte så viktigt. Om nu barnet inte vill kan man ju strunta i att använda stjärttermometer om man inte känner att det är nödvändigt. De enda gånger vi gjort det är om vi vill veta exakt grader inför ett akutsjukbesök (för då brukar de alltid fråga). Har de "bara" feber så går vi efter allmäntillståndet.

    Förresten ska ju örontermometer funka bra om den används rätt och det inte är något fel på den.
  15. rubinen
    #8
    Tycker inte att de är bra, köpte en på apoteket när dottern var liten em braun som ju ska vara bra men den visar hela tiden olika temp.

    Numera tar jag alltid i rumpan på dem om det behövs.
  16. 8
    Tycker inte att de är bra, köpte en på apoteket när dottern var liten em braun som ju ska vara bra men den visar hela tiden olika temp.

    Numera tar jag alltid i rumpan på dem om det behövs.
  17. Medlem sedan
    Jul 2007
    #9

    Av termometrar

    till febermätning är rumpvarienten bäst. Det är den modellen de använder på sjukhus då örontermotern tydligen inte är lika tillförlitlig.

    Men å andra sidan så spelar det ju ingen roll om tempen är 40.3 eller 39.9 Det är tillståndet som är viktigast att bedöma.
  18. 9
    Av termometrar till febermätning är rumpvarienten bäst. Det är den modellen de använder på sjukhus då örontermotern tydligen inte är lika tillförlitlig.

    Men å andra sidan så spelar det ju ingen roll om tempen är 40.3 eller 39.9 Det är tillståndet som är viktigast att bedöma.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10

    Att jag började ta

    tempen idag var för att vi skulle kontakta BVC eller sjukvården om han fick över 39 graders feber (han fick vaccin i förrgår). Annars brukar jag också mest gå efter hur de verkar må.
  20. 10
    Att jag började ta tempen idag var för att vi skulle kontakta BVC eller sjukvården om han fick över 39 graders feber (han fick vaccin i förrgår). Annars brukar jag också mest gå efter hur de verkar må.
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11
    Ja, det är en sån vi har! Jag är just nu lite tveksam till om man kan lita på dne.
  22. 11
    Ja, det är en sån vi har! Jag är just nu lite tveksam till om man kan lita på dne.
  23. Medlem sedan
    Oct 2001
    #12
    Nej, men det är irriterande när man inte vet om det stämmer. Och ibland kan det ju vara intressant att se om febern går ner. Vår lilla tjej var jättesjuk för ett år sen. Hon hade runt 41 graders feber och det sjönk knappt när hon fick Alvedon. Då var de på sjukvårdsrådgivningen jättenoga med minsta tiondelsgrad det hade sjunkit.
  24. 12
    Nej, men det är irriterande när man inte vet om det stämmer. Och ibland kan det ju vara intressant att se om febern går ner. Vår lilla tjej var jättesjuk för ett år sen. Hon hade runt 41 graders feber och det sjönk knappt när hon fick Alvedon. Då var de på sjukvårdsrådgivningen jättenoga med minsta tiondelsgrad det hade sjunkit.
  25. Medlem sedan
    Mar 2002
    #13
    När barnen fått vaccin brukar de ju ofta säga att man kan ge lite Alvedon om de får feber efter detta, en ganska vanlig reaktion på många olika vaccin...
  26. 13
    När barnen fått vaccin brukar de ju ofta säga att man kan ge lite Alvedon om de får feber efter detta, en ganska vanlig reaktion på många olika vaccin...
  27. rubinen
    #14
    Min erfarenhet är att den inte är bra iaf.

    Har testat den flera gånger i samma öra och den visar hela tiden olika.
  28. 14
    Min erfarenhet är att den inte är bra iaf.

    Har testat den flera gånger i samma öra och den visar hela tiden olika.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15

    Då tycker jag nog..

    du kan kontakta dom för 40.3 är ju ganska långt över 39 så även om örontermometern visar lite fel så verkar han ju ha rejäl feber. Hoppas han mår bättre snart.
    Det samlas inte damm på den som är ute i blåsväder.

    Källa: Magnus von Platen
  30. 15
    Då tycker jag nog.. du kan kontakta dom för 40.3 är ju ganska långt över 39 så även om örontermometern visar lite fel så verkar han ju ha rejäl feber. Hoppas han mår bättre snart.
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16
    Vi har både ock - örontermometer för att få veta OM det är feber och om vi prompt måste veta exakta grader blir det rumptermometer. Det gäller sonen som är 4½. Själv använder jag muntermometer. Till dottern som är 9 månader gäller ju förstås termometer i rumpan... Maken? Han är aldrig sjuk!
  32. 16
    Vi har både ock - örontermometer för att få veta OM det är feber och om vi prompt måste veta exakta grader blir det rumptermometer. Det gäller sonen som är 4½. Själv använder jag muntermometer. Till dottern som är 9 månader gäller ju förstås termometer i rumpan... Maken? Han är aldrig sjuk!
  33. Medlem sedan
    Oct 2001
    #17
    Jo, det har jag! Men det var därför jag tog tempen och började fundera över hur den funkar.
  34. 17
    Jo, det har jag! Men det var därför jag tog tempen och började fundera över hur den funkar.
  35. Medlem sedan
    Apr 2002
    #18
    min mamma tog lite vaselin på termometern då gick det lättare..
  36. 18
    min mamma tog lite vaselin på termometern då gick det lättare..

Liknande trådar

  1. Örontermometer???
    By Ginis in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 07:51
  2. Örontermometer
    By doriz in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2018-03-02, 07:31
  3. Örontermometer?
    By fridilina in forum _1006 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 15:17
  4. Örontermometer?
    By Jannan in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 10:25
  5. Bra örontermometer?
    By myrra in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 08:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar