God fyllning till bakpotatis
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    God fyllning till bakpotatis

    Har ni några tips?
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  2. 1
    God fyllning till bakpotatis Har ni några tips?
  3. Quentin
    #2
    Brukar blanda CF och Kesella, I med hackad gul lök och vitlök. Den är helsmarrig
  4. 2
    Brukar blanda CF och Kesella, I med hackad gul lök och vitlök. Den är helsmarrig
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    tack,har du

    då ngt till?

    som kött eller så??
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  6. 3
    tack,har du då ngt till?

    som kött eller så??
  7. Quentin
    #4
    Kassler är gott till.
  8. 4
    Kassler är gott till.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    Ädelostsås på Kvibille ädelost och grädde. Smula ner och koka ihop. Låt svalna.

    Keso med olika smaksättningar. Man kan blanda i gräslök eller purjolök och de kryddor man gillar.

    Räkröra med räkor, ägg, majonäs, cremefraishe och dill, eller samma röra med ansjovis istället för räkor.

    Currysås med mango chutney, creme fraishe och curry.

    Det är de jag brukar göra.
  10. 5
    Ädelostsås på Kvibille ädelost och grädde. Smula ner och koka ihop. Låt svalna.

    Keso med olika smaksättningar. Man kan blanda i gräslök eller purjolök och de kryddor man gillar.

    Räkröra med räkor, ägg, majonäs, cremefraishe och dill, eller samma röra med ansjovis istället för räkor.

    Currysås med mango chutney, creme fraishe och curry.

    Det är de jag brukar göra.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6
    ja det är gott
  12. 6
    ja det är gott
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Räkor har jag fundrat på

    men vet aldrig vilka räkor jag ska köpa....

    tack
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  14. 7
    Räkor har jag fundrat på men vet aldrig vilka räkor jag ska köpa....

    tack
  15. Medlem sedan
    Jun 2002
    #8
    Ja, jag bor ju tyvärr inte så till att jag kan få tag i färska. Här blir det frysta oskalade. Annars tycker jag att kräftstjärtar som man köper i lag inte är så dumt heller.
  16. 8
    Ja, jag bor ju tyvärr inte så till att jag kan få tag i färska. Här blir det frysta oskalade. Annars tycker jag att kräftstjärtar som man köper i lag inte är så dumt heller.
  17. bambuu
    #9

    Min favorit

    Bakad potatis med räkröra
    Det här behövs för ca 4 port:

    4 st bakpotatisar
    500 g räkor med skal
    1/2 dl lättmajonnäs
    1/2 dl kesella
    60 g ishavsrom
    klippt dill
    salt, peppar

    Garnering:
    några skalade räkor
    svart kaviar
    dillvippor

    Ugn: 225°


    Gör så här:

    1. Borsta och skölj potatisarna väl. Torka dem. Stick ned en gaffel i potatisen på några ställen. Ställ potatisarna på galler och baka dem mitt i ugnen ca 1 timme.
    2. Gör under tiden räkröran. Skala räkorna. Skär dem i mindre bitar.

    3. Blanda samman majonnäs med kesella. Rör ner ishavsrom, räkor och klippt dill. Smaka av med salt och peppar.

    4. Skär ett kryss i varje färdigbakad potatis och tryck ihop den så att inkråmet kommer upp. Lägg räkröran i potatisen och garnera den eventuellt med räkor, svart kaviar och dillvippor. Sallad är gott till.

    Tips!
    Sätt fram olika skålar med ingredienser och låt var och en själv fylla sin potatis. Välj t ex creme fraiche, svart kaviar och hackad lök, hackad skinka och pepparrotsgrädde, creme fraiche, knaperstekt smulad bacon och strimlad purjolök, mjuk vitlöksost och hackad paprika eller gräddfil, inlagd sill och hackad lök.

    Bråttomvariant
    Har du bråttom vinner du tid genom att göra ett kryss i potatisen, lägga dem i varmt vatten och låta dem koka medan ugnen blir varm. Ta sedan upp dem, torka dem och lägg potatisen på ett galler. Baka ca 35 minuter.

    Aldrig i folie
    Potatisen ska aldrig svepas in i folie när den bakas, då blir potatisen mera kokt än bakad.


    Smaklig måltid!
  18. 9
    Min favorit Bakad potatis med räkröra
    Det här behövs för ca 4 port:

    4 st bakpotatisar
    500 g räkor med skal
    1/2 dl lättmajonnäs
    1/2 dl kesella
    60 g ishavsrom
    klippt dill
    salt, peppar

    Garnering:
    några skalade räkor
    svart kaviar
    dillvippor

    Ugn: 225°


    Gör så här:

    1. Borsta och skölj potatisarna väl. Torka dem. Stick ned en gaffel i potatisen på några ställen. Ställ potatisarna på galler och baka dem mitt i ugnen ca 1 timme.
    2. Gör under tiden räkröran. Skala räkorna. Skär dem i mindre bitar.

    3. Blanda samman majonnäs med kesella. Rör ner ishavsrom, räkor och klippt dill. Smaka av med salt och peppar.

    4. Skär ett kryss i varje färdigbakad potatis och tryck ihop den så att inkråmet kommer upp. Lägg räkröran i potatisen och garnera den eventuellt med räkor, svart kaviar och dillvippor. Sallad är gott till.

    Tips!
    Sätt fram olika skålar med ingredienser och låt var och en själv fylla sin potatis. Välj t ex creme fraiche, svart kaviar och hackad lök, hackad skinka och pepparrotsgrädde, creme fraiche, knaperstekt smulad bacon och strimlad purjolök, mjuk vitlöksost och hackad paprika eller gräddfil, inlagd sill och hackad lök.

    Bråttomvariant
    Har du bråttom vinner du tid genom att göra ett kryss i potatisen, lägga dem i varmt vatten och låta dem koka medan ugnen blir varm. Ta sedan upp dem, torka dem och lägg potatisen på ett galler. Baka ca 35 minuter.

    Aldrig i folie
    Potatisen ska aldrig svepas in i folie när den bakas, då blir potatisen mera kokt än bakad.


    Smaklig måltid!
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10

    Varför inte

    creme fraiche m paprika-chilismak? Eller gör en tzatziki och smula fetaost över.
    Lycka är en resa inte en destination.
  20. 10
    Varför inte creme fraiche m paprika-chilismak? Eller gör en tzatziki och smula fetaost över.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    min favorit är
    blandning av
    grilladkyckling
    purjolök
    äpple
    svartpeppar
    creamfraish
    magno chutney
  22. 11
    min favorit är
    blandning av
    grilladkyckling
    purjolök
    äpple
    svartpeppar
    creamfraish
    magno chutney

Liknande trådar

  1. Röror till bakpotatis...
    By jessi_ik in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 20:22
  2. Goda röror till bakpotatis!
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 16:37
  3. Rostbiffröra till bakpotatis
    By Leila in forum Mat & dryck
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 11:26
  4. Röror till bakpotatis.
    By angela-s in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 14:50
  5. Goda fyllningar till bakpotatis.
    By Helena in forum Mat & dryck
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 08:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar