Pratandet...
Kärlek & relationer
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Pratandet...

    Efter att ha läst sislas inlägg får jag ändra mig och medge att det nog finns ett fokusområde även för mig i en ny relation och det är så klart pratandet. Men det är så självklart, så grundläggande, så uppenbart, att jag faktiskt inte tänkte på det.
    De som kan var aktuella som partners av någon art är de som jag kan prata med och då om allt från filosofi till böcker till barnuppfostran och självklart politik.
    De tysta går bort.
  2. 1
    Pratandet... Efter att ha läst sislas inlägg får jag ändra mig och medge att det nog finns ett fokusområde även för mig i en ny relation och det är så klart pratandet. Men det är så självklart, så grundläggande, så uppenbart, att jag faktiskt inte tänkte på det.
    De som kan var aktuella som partners av någon art är de som jag kan prata med och då om allt från filosofi till böcker till barnuppfostran och självklart politik.
    De tysta går bort.
  3. Medlem sedan
    Aug 2007
    #2
    Jo det kan lätt glömmas bort för det är självklart att man pratar med varandra. Det låter som om du gillar diskussioner och det kanske inte alla gör i och för sig. Har inte tänkt på det, för jag brukar inte få män att diskutera så mycket. En del men inte mycket. Inte öga mot öga.
  4. 2
    Jo det kan lätt glömmas bort för det är självklart att man pratar med varandra. Det låter som om du gillar diskussioner och det kanske inte alla gör i och för sig. Har inte tänkt på det, för jag brukar inte få män att diskutera så mycket. En del men inte mycket. Inte öga mot öga.
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3
    Till Eliza62 m fl delar jag gärna med av ett minne av vilken styrka och insikt som man faktiskt kan få av prat. (Detta mot bakgrund även av den tråd längre ner på sidan där Eliza62 ventilerar svårigheten att hitta vettiga män).

    Vid mitt första besök i Israel för ett antal år sedan så fick jag av många innan avresan varningar om den hemskt tidskrävande säkerhetskontrollen på Ben Gurionflygplatsen i Tel Aviv. Åkte alltså dit 3 timmar i förväg. Hänvisades till säkerhetskontrollen och fram stegar två unga människor, en kvinna och en man som antagligen inte var mer än 25 år gamla. De var klädda i helt vanliga kläder och såg ut ungefär som de var på väg hem från jobbet. De bad mig lägga ifrån mig min väska.

    Sen började den mest märkliga och ovanliga säkerhetskontroll jag någonsin varit med om. Under ca 15 minuter så ställde de nyfikna och vänliga frågor om mitt liv, min familj, mina intressen, mitt arbete, de ville veta detaljer om hur jag jobbar, de ville veta detaljer om min familj, mitt hus, min bil etc. Först kändes det konstigt men eftersom jag inte ville bråka med säkerhetskontrollen så svarade jag artigt. Hela tiden så väntade jag dock på att någon i uniform skulle komma fram och den RIKTIGA kontrollen skulle ta vid.

    Så småningom blev det dock riktigt trevligt att berätta för dem. Precis när jag nästan glömt att det handlade om en säkerhetskontroll så skiftade deras ansiktsutryck helt plötsligt till ointresse och de sade: "Thank you sir, you may proceed now!"
    Nu blev jag helt paff och frågade dem ska ni inte öppna mitt bagage??!! "It is not necessary sir."
    Men hur vet ni det? Och vad handlar det här om egentligen?

    Den senare frågan sade jag uppenbarligen med ett för dem klart märkbart ärligt och genuint intresse för nu återkom de båda unga säkerhetsvakternas leenden och så fortsatte vi konversationen i 5 minuter till men nu var det jag som ställde frågorna och fick svaren t ex: vi är utbildade till att lära känna människors egenskaper och värderingar genom en djup diskussion. Vi VET att du inte är en terrorist! Hur vi kan veta det? Vilket är dröm-måltavlan för varje Islamistisk terrorist? - självklart flyg från Israel - men när hörde du senast talas om ett attentat? Våra metoder funkar!

    Jag pratade lite mer med ungdomarna och fick höra mer om hur genomtänkt hela processen var, att de såg ut som vanliga unga människor, deras frågor, deras observationsförmåga, deras tolkningar. De berättade att bara härom månaden så hade de hittat en bomb inlindad med en sovande bebis buren av en kvinna. Vi VET vem du är när du går härifrån. Denna metod är säkrare än alla visiteringar och traditionella förhör. Jag kan säga att jag kände mig YTTERST lugn och säker när planet slutligen lyfte.

    Det djupa samtalet kan vara en mycket kraftfull metod att komma nära och lära känna andra människor - och det är mycket spännande och intressant att förstå andra människors tankar, drivkrafter, egenskaper etc. Jag tror att vissa människor säkert har lättare än andra för att avgöra redan första dagen när man hittat "rätt" i kärleken. Men jag tror alla borde kunna träna sig att bli bättre - och samtidigt lära sig förstå andra människor än bättre!
  6. 3
    Till Eliza62 m fl delar jag gärna med av ett minne av vilken styrka och insikt som man faktiskt kan få av prat. (Detta mot bakgrund även av den tråd längre ner på sidan där Eliza62 ventilerar svårigheten att hitta vettiga män).

    Vid mitt första besök i Israel för ett antal år sedan så fick jag av många innan avresan varningar om den hemskt tidskrävande säkerhetskontrollen på Ben Gurionflygplatsen i Tel Aviv. Åkte alltså dit 3 timmar i förväg. Hänvisades till säkerhetskontrollen och fram stegar två unga människor, en kvinna och en man som antagligen inte var mer än 25 år gamla. De var klädda i helt vanliga kläder och såg ut ungefär som de var på väg hem från jobbet. De bad mig lägga ifrån mig min väska.

    Sen började den mest märkliga och ovanliga säkerhetskontroll jag någonsin varit med om. Under ca 15 minuter så ställde de nyfikna och vänliga frågor om mitt liv, min familj, mina intressen, mitt arbete, de ville veta detaljer om hur jag jobbar, de ville veta detaljer om min familj, mitt hus, min bil etc. Först kändes det konstigt men eftersom jag inte ville bråka med säkerhetskontrollen så svarade jag artigt. Hela tiden så väntade jag dock på att någon i uniform skulle komma fram och den RIKTIGA kontrollen skulle ta vid.

    Så småningom blev det dock riktigt trevligt att berätta för dem. Precis när jag nästan glömt att det handlade om en säkerhetskontroll så skiftade deras ansiktsutryck helt plötsligt till ointresse och de sade: "Thank you sir, you may proceed now!"
    Nu blev jag helt paff och frågade dem ska ni inte öppna mitt bagage??!! "It is not necessary sir."
    Men hur vet ni det? Och vad handlar det här om egentligen?

    Den senare frågan sade jag uppenbarligen med ett för dem klart märkbart ärligt och genuint intresse för nu återkom de båda unga säkerhetsvakternas leenden och så fortsatte vi konversationen i 5 minuter till men nu var det jag som ställde frågorna och fick svaren t ex: vi är utbildade till att lära känna människors egenskaper och värderingar genom en djup diskussion. Vi VET att du inte är en terrorist! Hur vi kan veta det? Vilket är dröm-måltavlan för varje Islamistisk terrorist? - självklart flyg från Israel - men när hörde du senast talas om ett attentat? Våra metoder funkar!

    Jag pratade lite mer med ungdomarna och fick höra mer om hur genomtänkt hela processen var, att de såg ut som vanliga unga människor, deras frågor, deras observationsförmåga, deras tolkningar. De berättade att bara härom månaden så hade de hittat en bomb inlindad med en sovande bebis buren av en kvinna. Vi VET vem du är när du går härifrån. Denna metod är säkrare än alla visiteringar och traditionella förhör. Jag kan säga att jag kände mig YTTERST lugn och säker när planet slutligen lyfte.

    Det djupa samtalet kan vara en mycket kraftfull metod att komma nära och lära känna andra människor - och det är mycket spännande och intressant att förstå andra människors tankar, drivkrafter, egenskaper etc. Jag tror att vissa människor säkert har lättare än andra för att avgöra redan första dagen när man hittat "rätt" i kärleken. Men jag tror alla borde kunna träna sig att bli bättre - och samtidigt lära sig förstå andra människor än bättre!
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Politiksnack

    passar dock inte i alla sammanhang
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  8. 4
    Politiksnack passar dock inte i alla sammanhang
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5
    Där tycker vi helt olika. Politik hänger ihop med människosyn och det privata är absolut politiskt.
  10. 5
    Där tycker vi helt olika. Politik hänger ihop med människosyn och det privata är absolut politiskt.
  11. Medlem sedan
    Dec 2007
    #6

    Visst är det viktigt...

    att prata men jag håller inte riktigt med dig för vissa människor tar det längre tid att lära känna. Vissa människor är tysta i början för att såsmåningom tina upp och prata mer. Själv föredrar jag en man som jag kan ha långa diskussioner med men också att jag kan sitta och vara knäpptyst i soffan med honom och bara "vara". Pladdrande män utan förmåga att vara tysta är absolut det värsta som finns!
  12. 6
    Visst är det viktigt... att prata men jag håller inte riktigt med dig för vissa människor tar det längre tid att lära känna. Vissa människor är tysta i början för att såsmåningom tina upp och prata mer. Själv föredrar jag en man som jag kan ha långa diskussioner med men också att jag kan sitta och vara knäpptyst i soffan med honom och bara "vara". Pladdrande män utan förmåga att vara tysta är absolut det värsta som finns!
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    Dom som inte gillar samtal om högt och lågt passar som sagt inte mig. Ju tidigare det märks, desto bättre.
  14. 7
    Dom som inte gillar samtal om högt och lågt passar som sagt inte mig. Ju tidigare det märks, desto bättre.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    Att lyssna lika mycket som man själv talar, kunde jag lagt till. i övrigt säger vi nog ungefär samma saker.
  16. 8
    Att lyssna lika mycket som man själv talar, kunde jag lagt till. i övrigt säger vi nog ungefär samma saker.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Pladder är ju per definition något dåligt, så det förstår jag att du inte gillar.
  18. 9
    Pladder är ju per definition något dåligt, så det förstår jag att du inte gillar.
  19. Medlem sedan
    Oct 2001
    #10

    Nåja

    nu syftade jag inte på privata sammanhang rent allmänt utan på lite mer...hur ska jag uttrycka mig...intimare stunder
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  20. 10
    Nåja nu syftade jag inte på privata sammanhang rent allmänt utan på lite mer...hur ska jag uttrycka mig...intimare stunder
  21. Medlem sedan
    Oct 2001
    #11

    Annars

    för att ta fram en lite seriösare framtoning så håller jag väl med dig. Det är jobbigt med människor som är helt tysta men det är även jobbigt med människor som aldrig är tysta utan pratar i ett. Lagom är bäst.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  22. 11
    Annars för att ta fram en lite seriösare framtoning så håller jag väl med dig. Det är jobbigt med människor som är helt tysta men det är även jobbigt med människor som aldrig är tysta utan pratar i ett. Lagom är bäst.
  23. Medlem sedan
    Jan 1998
    #12

    ELAL...

    ...d.v.s. det israeliska flygbolaget, är förmodligen världens säkraste att flyga med. Jag har flugit med det massor av gånger....1990 skulle ELAL börja flyga direkt till Arlanda (tidigare hade man alltid tvingast byta flyg PLUS genomgå en rigorös säkerhetskontroll på Kastrup) - men dagen när jag skulle flyga Tel-Aviv-Arlanda meddelades jag att ELAL ställt in alla flyg till Arlanda. Orsak? De fick inte ha sin egen security-check på Arlanda. "Vår kontroll räcker" tyckte man i Sverige.

    Jo jo. Jag kan se framför mig hur Israeliska säkerhetstjänsten hånskrattade - och meddelade att då var man inte intresserade av att flyga till och från Arlanda...
  24. 12
    ELAL... ...d.v.s. det israeliska flygbolaget, är förmodligen världens säkraste att flyga med. Jag har flugit med det massor av gånger....1990 skulle ELAL börja flyga direkt till Arlanda (tidigare hade man alltid tvingast byta flyg PLUS genomgå en rigorös säkerhetskontroll på Kastrup) - men dagen när jag skulle flyga Tel-Aviv-Arlanda meddelades jag att ELAL ställt in alla flyg till Arlanda. Orsak? De fick inte ha sin egen security-check på Arlanda. "Vår kontroll räcker" tyckte man i Sverige.

    Jo jo. Jag kan se framför mig hur Israeliska säkerhetstjänsten hånskrattade - och meddelade att då var man inte intresserade av att flyga till och från Arlanda...
  25. Medlem sedan
    Jun 2005
    #13
    En enda gång har ett flygplan kapats i Sverige och det var 1972. Ett hyggligt betyg, trots allt. Självklart ska vi inte ha israeliska soldater på svensk mark.
  26. 13
    En enda gång har ett flygplan kapats i Sverige och det var 1972. Ett hyggligt betyg, trots allt. Självklart ska vi inte ha israeliska soldater på svensk mark.
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14
    Och då kan jag gå med på att låta bli att prata politik under knullandet (och dom bilder jag nu ser framför mig tänker jag inte redovisa)
  28. 14
    Och då kan jag gå med på att låta bli att prata politik under knullandet (och dom bilder jag nu ser framför mig tänker jag inte redovisa)
  29. Medlem sedan
    Oct 2007
    #15
    Där sa du ett sant ord! Tycker som du.........
  30. 15
    Där sa du ett sant ord! Tycker som du.........
  31. Medlem sedan
    Jan 1998
    #16

    Och självklart...

    ...ska man inte flyga till och från Sverige om Svenska staten inte fattar vilken form av säkerhetskrav som krävs för att inte få terrorister (eller deras bagage) ombord...
  32. 16
    Och självklart... ...ska man inte flyga till och från Sverige om Svenska staten inte fattar vilken form av säkerhetskrav som krävs för att inte få terrorister (eller deras bagage) ombord...
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17
    Jo, israelerna fattar det där med säkerhet, det vet hela Gazas befolkning.
  34. 17
    Jo, israelerna fattar det där med säkerhet, det vet hela Gazas befolkning.
  35. Medlem sedan
    Jan 1998
    #18

    Om du...

    ...bodde på den israeliska sidan, strax innanför gränsen till Gaza, så skulle du nog tycka att säkerhet är rätt så viktigt.

    Allt är inte svart eller vitt; det bor människor på båda sidor. Människor som f.a. vill ha fred och leva i lugn och ro och inte riskera att bli sprängda i bitar när de åker till och från jobbet. Orkar f.ö. inte diskutera detta och f.a. inte HÄR!
  36. 18
    Om du... ...bodde på den israeliska sidan, strax innanför gränsen till Gaza, så skulle du nog tycka att säkerhet är rätt så viktigt.

    Allt är inte svart eller vitt; det bor människor på båda sidor. Människor som f.a. vill ha fred och leva i lugn och ro och inte riskera att bli sprängda i bitar när de åker till och från jobbet. Orkar f.ö. inte diskutera detta och f.a. inte HÄR!

Liknande trådar

  1. Hur går pratandet?
    By Annamj in forum _0907 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 20:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar