Vad kostar tjänstebil?
Bilsnack
  1. Bil-Berra
    #1

    Vad kostar tjänstebil?

    Har kikat runt lite på tjänstebil. Enligt bilhandaren kostar bilen mig 2429 kr i månaden med 50 % marginell skatt. Vad betyder det?
    Enligt skatteverkets hemsida kostar samma bil mig 5191 kr i månaden. Antar att det inte är draget skatt då?
    Jag har ingen aning om hur sånt här fungerar och känner mig urkorkad om jag ska fråga mina arbetskamrater hur mycket de betalar för samma bil. Hur betalar man för bilen?Löneavdrag? När dras skatten, direkt på lönebeskedet eller via slutskattsedeln?

    Sen jobbar jag inte heltid heller. Tjänar idag ca 250 000 kr. Är det en nackdel eller fördel? Förstår att det där har något att göra med den statliga skatten som träder in vid ca 320 000 kr?
    Om jag gick upp till heltid skulle jag passera den gränsen.
  2. 1
    Vad kostar tjänstebil? Har kikat runt lite på tjänstebil. Enligt bilhandaren kostar bilen mig 2429 kr i månaden med 50 % marginell skatt. Vad betyder det?
    Enligt skatteverkets hemsida kostar samma bil mig 5191 kr i månaden. Antar att det inte är draget skatt då?
    Jag har ingen aning om hur sånt här fungerar och känner mig urkorkad om jag ska fråga mina arbetskamrater hur mycket de betalar för samma bil. Hur betalar man för bilen?Löneavdrag? När dras skatten, direkt på lönebeskedet eller via slutskattsedeln?

    Sen jobbar jag inte heltid heller. Tjänar idag ca 250 000 kr. Är det en nackdel eller fördel? Förstår att det där har något att göra med den statliga skatten som träder in vid ca 320 000 kr?
    Om jag gick upp till heltid skulle jag passera den gränsen.
  3. Medlem sedan
    Oct 2001
    #2
    Såhär: Det som anges på Skatteverkets hemsida är förmånsvärdet och inte "kostnaden". Det är förmånsvärdet som man skattar för. Det läggs på toppen av din inkomst. Bilhandlaren har räknat med 50% marignalskatt, men idag är din marginalskatt endast ca 30 %. Om du lägger förmånsvärdet på toppen av din nuvarande lön kommer du fortfarande att hamna under gränsen för statlig skatt, vilket innebär att du kommer att skatta 0,30*5191 per månad, dvs drygt 1550:-. Om du går upp i tid kommer du antagligen att hamna över gränsen för statlig skatt, och då kommer du att få betala ca 50% av förmånsvärdet i skatt, precis som bilhandlaren sa. Jag antar att du kan be din arbetsgivare att dra skatten för bilen direkt på din lön. Annars kommer du att få restskatt, men ibland har man ju skatteavdrag att kvitta emot.
  4. 2
    Såhär: Det som anges på Skatteverkets hemsida är förmånsvärdet och inte "kostnaden". Det är förmånsvärdet som man skattar för. Det läggs på toppen av din inkomst. Bilhandlaren har räknat med 50% marignalskatt, men idag är din marginalskatt endast ca 30 %. Om du lägger förmånsvärdet på toppen av din nuvarande lön kommer du fortfarande att hamna under gränsen för statlig skatt, vilket innebär att du kommer att skatta 0,30*5191 per månad, dvs drygt 1550:-. Om du går upp i tid kommer du antagligen att hamna över gränsen för statlig skatt, och då kommer du att få betala ca 50% av förmånsvärdet i skatt, precis som bilhandlaren sa. Jag antar att du kan be din arbetsgivare att dra skatten för bilen direkt på din lön. Annars kommer du att få restskatt, men ibland har man ju skatteavdrag att kvitta emot.
  5. Bil-Berra
    #3
    Jag förstår inte riktigt det där? Om jag inte betalar statlig skatt, tjänar jag på det då? Eller är det bättre att vänta tills jag gått upp i heltid igen?
  6. 3
    Jag förstår inte riktigt det där? Om jag inte betalar statlig skatt, tjänar jag på det då? Eller är det bättre att vänta tills jag gått upp i heltid igen?
  7. Medlem sedan
    Jun 2003
    #4

    Exempel...

    När du har tjänstebil eller förmånsbil så läggs det ett förmånsvärde på din inkomst som rapporteras till skatteverket. Om du tjänar 18000 kr i månaden och har 30 % mariginalskatt (om du får 1000 kr i löneökning får du behålla 700 kr efter skatt) så kommer ett förmånsvärde på 5200 kr per månad innebära att du får betala 1560 kr mer i skatt per månad än tidigare. Om du i stället tjänar 40000 kr i månaden och har 55 % i mariginalskatt så får du betala 2730 kr mer i skatt per månad. Skatten får du betala fast du inte har fått mer lön. Det räknas nämligen som att du får en del av din lön utbetald i form av tillgång till bil.
    Förmånsvårdet är en av kostnaderna som du får när du har tjänstebil. Oftast så tar arbetsgivaren något för att den håller dig med bil också i form av minskad lön (bruttolöneavdrag) eller att någon fast bilersättning inte längre betalas ut.
  8. 4
    Exempel... När du har tjänstebil eller förmånsbil så läggs det ett förmånsvärde på din inkomst som rapporteras till skatteverket. Om du tjänar 18000 kr i månaden och har 30 % mariginalskatt (om du får 1000 kr i löneökning får du behålla 700 kr efter skatt) så kommer ett förmånsvärde på 5200 kr per månad innebära att du får betala 1560 kr mer i skatt per månad än tidigare. Om du i stället tjänar 40000 kr i månaden och har 55 % i mariginalskatt så får du betala 2730 kr mer i skatt per månad. Skatten får du betala fast du inte har fått mer lön. Det räknas nämligen som att du får en del av din lön utbetald i form av tillgång till bil.
    Förmånsvårdet är en av kostnaderna som du får när du har tjänstebil. Oftast så tar arbetsgivaren något för att den håller dig med bil också i form av minskad lön (bruttolöneavdrag) eller att någon fast bilersättning inte längre betalas ut.
  9. Medlem sedan
    Jan 2001
    #5
    Jag förstår inte? Tjänar jag alltså på det privateknomiskt om jag tjänar mindre och tar en förmånsbil eller blir det tvärtom?
  10. 5
    Jag förstår inte? Tjänar jag alltså på det privateknomiskt om jag tjänar mindre och tar en förmånsbil eller blir det tvärtom?
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Jo, ju mindre du tjänar desto lägre mariginalskatt har du och desto mindre blir kostnaden för förmånsvärdet.
    Men om du dessutom har ett löneavdrag för bilen så blir det dyrare för den som har låg skatt än för den som har hög skatt.
    Om förmånsvärdet och löneavdraget är lika högt, (t ex 5000 kr) så kommer det att kosta lika mycket oavsett skatt. Om avdraget är lägre gynnas den som har låg skatt, om det är högre gynnas den som har hög skatt. Bärs för dig som individ är förstås inget löneavdrag alls...
  12. 6
    Jo, ju mindre du tjänar desto lägre mariginalskatt har du och desto mindre blir kostnaden för förmånsvärdet.
    Men om du dessutom har ett löneavdrag för bilen så blir det dyrare för den som har låg skatt än för den som har hög skatt.
    Om förmånsvärdet och löneavdraget är lika högt, (t ex 5000 kr) så kommer det att kosta lika mycket oavsett skatt. Om avdraget är lägre gynnas den som har låg skatt, om det är högre gynnas den som har hög skatt. Bärs för dig som individ är förstås inget löneavdrag alls...

Liknande trådar

  1. Tjänstebil - vad kostar det?
    By sumsumsum in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 06:41
  2. Vad kostar tjänstebil?
    By Bil-Berra in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 06:41
  3. Tjänstebil?
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 15:58
  4. Tjänstebil??
    By Malin in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 13:22
  5. Tjänstebil??
    By Malin in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 07:06
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar