Leasing av bil
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Leasing av bil

    Jag har aldrig riktigt fått kläm på det här med leasing.
    Hur funkar det?
  2. 1
    Leasing av bil Jag har aldrig riktigt fått kläm på det här med leasing.
    Hur funkar det?
  3. Medlem sedan
    Sep 2006
    #2
  4. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Restvärde

    Vid leasing av en bil är det leasingtagaren som står som registrerad ägare i bilregistret men det finns en s.k leasingspärr som gör att den inte går att sälja. Leasingtagaren betalar alltså som vanligt skatt, försäkring, service osv.

    Ur ekonomisk synpunkt finns det massor av olika sätt att lägga upp kontraket på. Det vanligaste är att man lägger in en s.k "första förhöjd hyra" det som närmast kan liknas med en handpenning vid avbetalning. Efter leasingtidens utgång (oftast tre år) finns det ett restvärde, d.v.s den summa som är kvar i skuld till finansbolaget. Antingen löser man då in bilen för den summan och åker vidare eller byter in den hos en bllfirma. Är den då värd mer än restvärdet så har man den summan att lägga in i nästa bil. Och skulle det vara så illa att restvärdet är högre än bilens värde är det bara för leasingtagaren att betala mellanskillnaden.

    För en privatperson är det ingen vits med att ta en bil på leasing men för ett företag är det ett smart sätt att finansiera bilen. I den måndskostnad som man betalar ingår moms och har man ett momsregistrerat företag kan man lyfta halva momsen om det handlar om en personbil, är det däremot en s.k pick-up med separat flak kan lyfta hela momsen i sin momsredovisning.
  5. 3
    Restvärde Vid leasing av en bil är det leasingtagaren som står som registrerad ägare i bilregistret men det finns en s.k leasingspärr som gör att den inte går att sälja. Leasingtagaren betalar alltså som vanligt skatt, försäkring, service osv.

    Ur ekonomisk synpunkt finns det massor av olika sätt att lägga upp kontraket på. Det vanligaste är att man lägger in en s.k "första förhöjd hyra" det som närmast kan liknas med en handpenning vid avbetalning. Efter leasingtidens utgång (oftast tre år) finns det ett restvärde, d.v.s den summa som är kvar i skuld till finansbolaget. Antingen löser man då in bilen för den summan och åker vidare eller byter in den hos en bllfirma. Är den då värd mer än restvärdet så har man den summan att lägga in i nästa bil. Och skulle det vara så illa att restvärdet är högre än bilens värde är det bara för leasingtagaren att betala mellanskillnaden.

    För en privatperson är det ingen vits med att ta en bil på leasing men för ett företag är det ett smart sätt att finansiera bilen. I den måndskostnad som man betalar ingår moms och har man ett momsregistrerat företag kan man lyfta halva momsen om det handlar om en personbil, är det däremot en s.k pick-up med separat flak kan lyfta hela momsen i sin momsredovisning.
  6. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4
    Ahhh..då förstår jag. Tack för den mycket utförliga beskrivningen!
  7. 4
    Ahhh..då förstår jag. Tack för den mycket utförliga beskrivningen!
  8. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Komplettering

    Jag kan komplettera med att det tvärtom mot vad många tror inte finns några regler om att man måste lägga in 20% som första förhöjd hyra. Om man inte lägger in något kontant så ökar självklart månadskostnaden men å andra sidan innebär det mycket moms att lyfta i sin momsredovisning för ett företag. I varje enskilt fall gör finansbolaget en ekonomisk bedömning hur hög månadskostnade kunden "orkar med" och kan då kräva en viss nivå på den första förhöjda hyran. De har ju bilen som säkerhet för den summa som kunden lånar av dem och det ligger i deras intresse att köparen har råd med den månadskostnad som uppstår.

    Det finns dock en regel om hur lågt restvärde man kan ha. Jag minns inte den exakta nivån på detta men det handlar om cirka 10%. Är det lägre än så kan det betraktas som en förtäckt avbetalning och då blir det olagligt.
  9. 5
    Komplettering Jag kan komplettera med att det tvärtom mot vad många tror inte finns några regler om att man måste lägga in 20% som första förhöjd hyra. Om man inte lägger in något kontant så ökar självklart månadskostnaden men å andra sidan innebär det mycket moms att lyfta i sin momsredovisning för ett företag. I varje enskilt fall gör finansbolaget en ekonomisk bedömning hur hög månadskostnade kunden "orkar med" och kan då kräva en viss nivå på den första förhöjda hyran. De har ju bilen som säkerhet för den summa som kunden lånar av dem och det ligger i deras intresse att köparen har råd med den månadskostnad som uppstår.

    Det finns dock en regel om hur lågt restvärde man kan ha. Jag minns inte den exakta nivån på detta men det handlar om cirka 10%. Är det lägre än så kan det betraktas som en förtäckt avbetalning och då blir det olagligt.

Liknande trådar

  1. köpt ut leasing bilen
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-11, 17:45
  2. Leasing eller fördelslån? Nån som har?
    By anonymt namn in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:53
  3. En berättelse om leasing
    By peter56 in forum Bilsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 07:58
  4. Leasing vs Köp
    By Marie in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 12:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar