Vad använder ni för buljong?
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2006
    #1

    Vad använder ni för buljong?

    Ja eller fond...
    Jag vägrar glutamat och använder Voltaires grönsaksbuljong men saknar bongs kalvfond :-) och orkar inte göra egen kalvfond just nu.

    Finns det nån kött/kalv fond/buljong att få tag på som är utan glutamat?
    Där ute
    Bortom ideer om rätt och fel
    finns en plats
    Jag möter dig där
  2. 1
    Vad använder ni för buljong? Ja eller fond...
    Jag vägrar glutamat och använder Voltaires grönsaksbuljong men saknar bongs kalvfond :-) och orkar inte göra egen kalvfond just nu.

    Finns det nån kött/kalv fond/buljong att få tag på som är utan glutamat?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    då har jag en fråga till dig

    vad är glutamat och vad är det skadligt för. Har hört ordet men inte funderat så mycket på det. Finns det i all färdig buljong?
  4. 2
    då har jag en fråga till dig vad är glutamat och vad är det skadligt för. Har hört ordet men inte funderat så mycket på det. Finns det i all färdig buljong?
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    Japp! Eller inte Voltaires och i andra buljonger på hälsokosten. Finns i alla blandade kryddor o kallas även Natriumglutamat mm(läs mer: http://www.konsumentsamverkan.se/11v...r/glutamat.htm) Det finns inte jättemkt forskning kring ämnet i Sverige men det är förbjudet i många länder. Kan ge alla möjliga symptom och det finns inget som säger att det är BRA kroppen.
    Jag tror på rönen och använder ingenting med dessa tillsatser i. Det används för att förhöja smaken i främst färdigmat och buljonger och "lurar" smaksinnet . Kan ge en metallisk bismak.
    Jag äcklas helt enkelt av att smakerna ljuger så det är enkelt att välj bort.
  6. 3
    Japp! Eller inte Voltaires och i andra buljonger på hälsokosten. Finns i alla blandade kryddor o kallas även Natriumglutamat mm(läs mer: http://www.konsumentsamverkan.se/11v...r/glutamat.htm) Det finns inte jättemkt forskning kring ämnet i Sverige men det är förbjudet i många länder. Kan ge alla möjliga symptom och det finns inget som säger att det är BRA kroppen.
    Jag tror på rönen och använder ingenting med dessa tillsatser i. Det används för att förhöja smaken i främst färdigmat och buljonger och "lurar" smaksinnet . Kan ge en metallisk bismak.
    Jag äcklas helt enkelt av att smakerna ljuger så det är enkelt att välj bort.
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4
    Jag använder också bara Renée Voltaires lantbuljong. Dock måste jag erkänna att jag tycker den är lite smaklös.... Och inte sjutton orkar jag koka egen...
  8. 4
    Jag använder också bara Renée Voltaires lantbuljong. Dock måste jag erkänna att jag tycker den är lite smaklös.... Och inte sjutton orkar jag koka egen...
  9. Medlem sedan
    Feb 2006
    #5
    Håller med! Men vad gör man? Kanske nån saluhall eller restaurang säljer egentillverkad? Vicken dröm...
  10. 5
    Håller med! Men vad gör man? Kanske nån saluhall eller restaurang säljer egentillverkad? Vicken dröm...
  11. Medlem sedan
    Feb 2004
    #6

    Jag använder

    Jag använder Biofoods eller Voltaires och de är ju grönsaksbuljong båda två. Jag har inte heller sett kött-, fisk- eller kycklingbuljong. Men jag måste erkänna att det var länge sedan som jag studerade innehållet på fondflaskorna (och valde bort dem) så det kan ju ha kommit glutamatfria (E 620 - E 625, men främst då E 621 = mononatriumglutamat) sen dess..
    Zelca med *Sigge*, Vilgot & Astrid

    http://roslagsmat.blogspot.com/
  12. 6
    Jag använder Jag använder Biofoods eller Voltaires och de är ju grönsaksbuljong båda två. Jag har inte heller sett kött-, fisk- eller kycklingbuljong. Men jag måste erkänna att det var länge sedan som jag studerade innehållet på fondflaskorna (och valde bort dem) så det kan ju ha kommit glutamatfria (E 620 - E 625, men främst då E 621 = mononatriumglutamat) sen dess..
  13. Medlem sedan
    Feb 2006
    #7
    nä....:-( det har ju inte de...om det inte finns specialbutiker med nåt jag missat!
  14. 7
    nä....:-( det har ju inte de...om det inte finns specialbutiker med nåt jag missat!
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8
  16. Medlem sedan
    Feb 2006
    #9
    Men TACK! Nu åker jag o kollar om det finns här!
  17. 9
    Men TACK! Nu åker jag o kollar om det finns här!
  18. Medlem sedan
    Jul 2002
    #10
    Coop har tagit bort glutamaten ur sin fond. Dock köper jag den inte för jag förstår itne hälften på innehållsförteckningen, men glutamat innehåller den inte iaf.
  19. 10
    Coop har tagit bort glutamaten ur sin fond. Dock köper jag den inte för jag förstår itne hälften på innehållsförteckningen, men glutamat innehåller den inte iaf.
  20. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11
    Jag har ordnat det så att jag låter maken koka egen buljong/fond. Det funkar jättebra, rekommenderas!
  21. 11
    Jag har ordnat det så att jag låter maken koka egen buljong/fond. Det funkar jättebra, rekommenderas!
  22. Medlem sedan
    Aug 2000
    #12
    Om jag inte minns fel så håller Bong på att avveckla glutamat i sina fonder. (Det var nån artikel jag läste för en 4 månader sedan...) Så om ett tag kanske du kan köra med kalvfond igen?
  23. 12
    Om jag inte minns fel så håller Bong på att avveckla glutamat i sina fonder. (Det var nån artikel jag läste för en 4 månader sedan...) Så om ett tag kanske du kan köra med kalvfond igen?
  24. Medlem sedan
    Mar 2000
    #13
    Jag använder bara Biofoods. Efter TVÅ ÅRS tjat tog vår ICA in det! bravo! tycker det räcker ganska bra med grönsaks, men jag kan hålla med om att en god kalvfond vore helt okej
    mamma kom hem från stan en dag och hade då shoppat hönsbuljong på Fram (eko-affär i Gbg). *springer till skafferiet* Natur compagnie heter den.

    Det är ju inte bara glutamaten, det är ju massa "jox" i den vanliga som man mer än gärna skippar.
  25. 13
    Jag använder bara Biofoods. Efter TVÅ ÅRS tjat tog vår ICA in det! bravo! tycker det räcker ganska bra med grönsaks, men jag kan hålla med om att en god kalvfond vore helt okej
    mamma kom hem från stan en dag och hade då shoppat hönsbuljong på Fram (eko-affär i Gbg). *springer till skafferiet* Natur compagnie heter den.

    Det är ju inte bara glutamaten, det är ju massa "jox" i den vanliga som man mer än gärna skippar.
  26. Medlem sedan
    Feb 2006
    #14
    Nädu...inte här inte, vet inte hur det skulle sluta:-)Jag gör egen i bland men tycker det är jobbigt. Fryser ni eran eller kokar han ner den till glace?
    Sist blev min gammal snabbt...fast det kan ju bero på mkt...
  27. 14
    Nädu...inte här inte, vet inte hur det skulle sluta:-)Jag gör egen i bland men tycker det är jobbigt. Fryser ni eran eller kokar han ner den till glace?
    Sist blev min gammal snabbt...fast det kan ju bero på mkt...
  28. Medlem sedan
    Oct 2002
    #15
    Vet inte vad "koka ner den till glace" betyder, men det blir som en gelé, e det det som menas? Vi fryser en del, det håller inte speciellt många dagar i kylen.
  29. 15
    Vet inte vad "koka ner den till glace" betyder, men det blir som en gelé, e det det som menas? Vi fryser en del, det håller inte speciellt många dagar i kylen.
  30. Medlem sedan
    Jul 2003
    #16
    Jag har kokat egen fuskköttbuljong med biofoods grönsaksbuljong som bas Ett annat tips är att spara bitarna när du putsar kött och frysa in dem i småpåsar, då kan du plocka fram dem och fräsa tillsammans med lök och lite rotsaker när du ska göra t.ex. rödvinssås så slipper du ha i buljong över huvud taget.

    Men jag håller med, visst vore det fantastiskt med en schysst kalvfond utan alla tillsatser...
  31. 16
    Jag har kokat egen fuskköttbuljong med biofoods grönsaksbuljong som bas Ett annat tips är att spara bitarna när du putsar kött och frysa in dem i småpåsar, då kan du plocka fram dem och fräsa tillsammans med lök och lite rotsaker när du ska göra t.ex. rödvinssås så slipper du ha i buljong över huvud taget.

    Men jag håller med, visst vore det fantastiskt med en schysst kalvfond utan alla tillsatser...
  32. Medlem sedan
    Feb 2006
    #17
    den fanns inte här men jag ska läsa om jag springer på den!
  33. 17
    den fanns inte här men jag ska läsa om jag springer på den!
  34. Medlem sedan
    Feb 2006
    #18
    japp sorry lite otydlig där. ja som gele. Då ska den hålla längre men tycker inte det gjort det för mig ändå. När vi flyttat o fått större frys kommer mitt matlagningsliv drastiskt förändras
  35. 18
    japp sorry lite otydlig där. ja som gele. Då ska den hålla längre men tycker inte det gjort det för mig ändå. När vi flyttat o fått större frys kommer mitt matlagningsliv drastiskt förändras
  36. Medlem sedan
    Feb 2006
    #19
    ok tack. ska kolla o läsa vad de har mer för "skräp":-) i sina fonder..
  37. 19
    ok tack. ska kolla o läsa vad de har mer för "skräp":-) i sina fonder..
  38. Medlem sedan
    Feb 2006
    #20
    Tack! Ska kollas! Du har rätt i att det är mkt skräp i de flesta...
  39. 20
    Tack! Ska kollas! Du har rätt i att det är mkt skräp i de flesta...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Om man inte har buljong
    By fiia in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-25, 17:14
  2. egen buljong?
    By mariamed4 in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 18:11
  3. Buljong???????
    By Mam A in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 08:16
  4. Potatisgratäng med buljong?
    By CarolinaK in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 17:32
  5. Fondue-buljong
    By caffellatte in forum Mat & dryck
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 14:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar