Tvätt
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    Tvätt

    har aldrig riktigt förstått det jobbiga med det

    Det är skillnad om man har tvättmaskin i hemmet eller måste boka tvättstuga

    Om man har tvätt stuga då blir det verkligen ett företag

    Men hemma...
    man slänger i å hänger upp lite varje dag , river ner sorterar , tar inte många minuter av dagens "måsten"
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  2. 1
    Tvätt har aldrig riktigt förstått det jobbiga med det

    Det är skillnad om man har tvättmaskin i hemmet eller måste boka tvättstuga

    Om man har tvätt stuga då blir det verkligen ett företag

    Men hemma...
    man slänger i å hänger upp lite varje dag , river ner sorterar , tar inte många minuter av dagens "måsten"
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2
    Beror helt o hållet på. Om du då har barn som dagligen kräks, kissar i sängen och behöver nya ombyten, eller där du har barn som leker i tvättstugan o river ur tvätt, blandar ny med gammal, smutsig tvätt osv. Då tar det inte många minuter utan timmar per vecka..
  4. 2
    Beror helt o hållet på. Om du då har barn som dagligen kräks, kissar i sängen och behöver nya ombyten, eller där du har barn som leker i tvättstugan o river ur tvätt, blandar ny med gammal, smutsig tvätt osv. Då tar det inte många minuter utan timmar per vecka..
  5. Medlem sedan
    Oct 2007
    #3
    Beror nog mycket på mängden tvätt också... här är det som ett helt hockeylags utrustningar med träningskläder ibland så man ruttnar.

    Ok, jag överdrev lite... men nästan iaf.
  6. 3
    Beror nog mycket på mängden tvätt också... här är det som ett helt hockeylags utrustningar med träningskläder ibland så man ruttnar.

    Ok, jag överdrev lite... men nästan iaf.
  7. Medlem sedan
    Jun 2007
    #4
    4 pers
  8. 4
    4 pers
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5
    nja inte vet jag heller om jag tycker de är så jättejobbigt.
    Jag håller med dig att har man inte tvättmaskin i lägenheten/huset utan man måste knata iväg nånstans, boka tid och så då blir det nog jobbigare. Men här slänger jag igång maskinen lite nu som då, och hänger upp när jag vill...
    Vi är fyra i familjen och det går verkligen åt kläder, en man som mekar och fixar, en lillstrumpa som leker ute, klottar etc och en tonåring som byter kläder som bara den...
    Men jag har heller inte visionen att ha tvättkorgen tom hela tiden, utan det rullar på hela tiden...
    Hellre tvättar jag en hel dag än dammsuger el rensar ogräs! Örk
  10. 5
    nja inte vet jag heller om jag tycker de är så jättejobbigt.
    Jag håller med dig att har man inte tvättmaskin i lägenheten/huset utan man måste knata iväg nånstans, boka tid och så då blir det nog jobbigare. Men här slänger jag igång maskinen lite nu som då, och hänger upp när jag vill...
    Vi är fyra i familjen och det går verkligen åt kläder, en man som mekar och fixar, en lillstrumpa som leker ute, klottar etc och en tonåring som byter kläder som bara den...
    Men jag har heller inte visionen att ha tvättkorgen tom hela tiden, utan det rullar på hela tiden...
    Hellre tvättar jag en hel dag än dammsuger el rensar ogräs! Örk
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    ja det är sant - sängkläder tar mer plats än typ underkläder och strumpor i maskinen.
    När lillstrumpa var liten kräktes hon varendaste en gång då man ammade så det blev mkt sängklädestvätt... men ändock tvättade jag hellre än rensar ogräs eller fönster :-)
  12. 6
    ja det är sant - sängkläder tar mer plats än typ underkläder och strumpor i maskinen.
    När lillstrumpa var liten kräktes hon varendaste en gång då man ammade så det blev mkt sängklädestvätt... men ändock tvättade jag hellre än rensar ogräs eller fönster :-)
  13. Medlem sedan
    Jun 2007
    #7
    Mmm
    fast jag skulle aldri tvätta en hel dag
    Vi slänger tvätt på kvällen
    sätter på på morgone
    hänger upp på kvällen
    tar ner det torra
    lägger i nytt
    osv
  14. 7
    Mmm
    fast jag skulle aldri tvätta en hel dag
    Vi slänger tvätt på kvällen
    sätter på på morgone
    hänger upp på kvällen
    tar ner det torra
    lägger i nytt
    osv
  15. Medlem sedan
    Jun 2003
    #8
    jo så gör jag å, jag bestämmer heller aldrig att idag ska jag byka hela dagen... nej.
    Slänger igång då man råkar va hemma, ibland till natten och hänger den på morgonen... som det passar.
    Man har ju sällan sån kris på kläder att man absolut MÅSTE tvätta idag.
    Men som sagt det är kanske mer tvång på när man måste boka en tvättstugetid.
  16. 8
    jo så gör jag å, jag bestämmer heller aldrig att idag ska jag byka hela dagen... nej.
    Slänger igång då man råkar va hemma, ibland till natten och hänger den på morgonen... som det passar.
    Man har ju sällan sån kris på kläder att man absolut MÅSTE tvätta idag.
    Men som sagt det är kanske mer tvång på när man måste boka en tvättstugetid.
  17. Medlem sedan
    Jan 2008
    #9
    Jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att tvätta. Att använda olika doftande sköljmedel (JA jag vet att det inte är bra för miljön), och sedan hänga lakanen så att de blir släta, mjuka och doftande...

    Att sträcka och forma till plagg som jag hänger på galgar, så att de blir fina.

    Jag tycker till och med att det är roligt att stryka, när jag någon gång har tid.

    Problemet här, är att det har hänt så mycket tråkigt i tvättstugan. Folk som bara har gått in och tagit andras tvättider, stulit tvätt i torkrummen, och nu senast - riggat torktumlaren med vassa spikar och krokar...
  18. 9
    Jag tycker faktiskt att det är ganska roligt att tvätta. Att använda olika doftande sköljmedel (JA jag vet att det inte är bra för miljön), och sedan hänga lakanen så att de blir släta, mjuka och doftande...

    Att sträcka och forma till plagg som jag hänger på galgar, så att de blir fina.

    Jag tycker till och med att det är roligt att stryka, när jag någon gång har tid.

    Problemet här, är att det har hänt så mycket tråkigt i tvättstugan. Folk som bara har gått in och tagit andras tvättider, stulit tvätt i torkrummen, och nu senast - riggat torktumlaren med vassa spikar och krokar...
  19. Medlem sedan
    Jun 2007
    #10
    sen finns de ju dom som viker HELA familjens , men jag lägger i 4 högar
    Viker mina saker väldigt slarvigt, de ska ju användas igen typ nästa dag...
  20. 10
    sen finns de ju dom som viker HELA familjens , men jag lägger i 4 högar
    Viker mina saker väldigt slarvigt, de ska ju användas igen typ nästa dag...
  21. Medlem sedan
    Jun 2007
    #11
    strykjärnet används kanske 3-4 ggr år
  22. 11
    strykjärnet används kanske 3-4 ggr år
  23. Medlem sedan
    Feb 2005
    #12
    Okejrå, testa detta tankeexperiment:
    5 personer som alla tränar blir tot 20 träningar plus evt matcher i veckan, det behövs handukar rena träningskläder, inkl strumpor.
    Rena sänkläder i princip varje vecka.
    Vardagskläder varje dag ( inte alltid nya byxor varje dag)och ytterkläder som såhär på vintern måste tvättas minst en gång per vecka för familjens två yngsta.

    Det går åt över 50 par strumpor per vecka bara det är ett elände.

    Tvättmaskinen går och går och går det tar aldrig slut..... Never ending story
  24. 12
    Okejrå, testa detta tankeexperiment:
    5 personer som alla tränar blir tot 20 träningar plus evt matcher i veckan, det behövs handukar rena träningskläder, inkl strumpor.
    Rena sänkläder i princip varje vecka.
    Vardagskläder varje dag ( inte alltid nya byxor varje dag)och ytterkläder som såhär på vintern måste tvättas minst en gång per vecka för familjens två yngsta.

    Det går åt över 50 par strumpor per vecka bara det är ett elände.

    Tvättmaskinen går och går och går det tar aldrig slut..... Never ending story
  25. Medlem sedan
    Feb 2005
    #13
    Om vi inte viker och lägger undan har vi tvättberg ala Mount Everest härhemma. Så in i skåp och lådor.
  26. 13
    Om vi inte viker och lägger undan har vi tvättberg ala Mount Everest härhemma. Så in i skåp och lådor.
  27. magnolia
    #14
    Nej, precis. Jag tycker det är bättre att hålla undan hela tiden än att ha stora projektdagar till olika saker. Jag tvättar, dammsuger, våttorkar, städar toaletter varenda dag, fast inte i jättestor omfattning.
  28. 14
    Nej, precis. Jag tycker det är bättre att hålla undan hela tiden än att ha stora projektdagar till olika saker. Jag tvättar, dammsuger, våttorkar, städar toaletter varenda dag, fast inte i jättestor omfattning.
  29. magnolia
    #15
    Det är ju verkligheten för de flesta barnfamiljer! Jag tvättar alltid en maskin på morgonen och en på kvällen. I samma veva som jag matar maskinen så passar jag på att vika och ev stryka och mangla den torra tvätten. Det tar max 20 minuter morgon och kväll.
  30. 15
    Det är ju verkligheten för de flesta barnfamiljer! Jag tvättar alltid en maskin på morgonen och en på kvällen. I samma veva som jag matar maskinen så passar jag på att vika och ev stryka och mangla den torra tvätten. Det tar max 20 minuter morgon och kväll.
  31. magnolia
    #16
    Jag har en lång tvättbänk med korgar för alla familjemedlemmar. När jag tömmer torktumlaren viker jag genast kläderna och lägger dem i korgarna. Högarna kan bli rätt höga, men eftersom folk går där och tar hela tiden så behöver jag inte mata in kläderna i garderober mer än kanske en gång i veckan.
  32. 16
    Jag har en lång tvättbänk med korgar för alla familjemedlemmar. När jag tömmer torktumlaren viker jag genast kläderna och lägger dem i korgarna. Högarna kan bli rätt höga, men eftersom folk går där och tar hela tiden så behöver jag inte mata in kläderna i garderober mer än kanske en gång i veckan.
  33. Medlem sedan
    Feb 2005
    #17
    Det gör vi också, är ett måste - sen går tvättmaskinen non stop minst en av dagerna på helgen i tillägg.
  34. 17
    Det gör vi också, är ett måste - sen går tvättmaskinen non stop minst en av dagerna på helgen i tillägg.
  35. Medlem sedan
    Feb 2005
    #18
    Jo vi tvättar varje dag men det räcker inte på långa vägar.
    20 min på morgonen har jag inte, max 3. Så det går fort. behöver vara iväg innan 06.30 om jag skall fixa undan dagens jobb.
  36. 18
    Jo vi tvättar varje dag men det räcker inte på långa vägar.
    20 min på morgonen har jag inte, max 3. Så det går fort. behöver vara iväg innan 06.30 om jag skall fixa undan dagens jobb.
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19
    Självaste tvättmoment är väl inte så besvärligt.Men hela grejen, att aldrig får bort tvättbergen, att en magsjuka kan göra att man kommer efter totalt eftersom allt kräks måste tas först...platsen att tar hand om tvättbergen, både ren och skittvätt....men det kanske är speciellt för att vi är så många ochså....
  38. 19
    Självaste tvättmoment är väl inte så besvärligt.Men hela grejen, att aldrig får bort tvättbergen, att en magsjuka kan göra att man kommer efter totalt eftersom allt kräks måste tas först...platsen att tar hand om tvättbergen, både ren och skittvätt....men det kanske är speciellt för att vi är så många ochså....
  39. Medlem sedan
    Mar 2002
    #20
    JOOO om man renoverar sin tvättstuga och inte har tillgång till annan så är det jobbigt.. Just nu tror jag vi har ett berg a la ett antal ikea kassar med tvätt!
  40. 20
    JOOO om man renoverar sin tvättstuga och inte har tillgång till annan så är det jobbigt.. Just nu tror jag vi har ett berg a la ett antal ikea kassar med tvätt!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. tvätt, disk, tvätt, mathandling
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 20:37
  2. Tvätt
    By Sist in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 10:09
  3. Tvätt, tvätt och mera tvätt
    By joleda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 03:55
  4. Tvätt
    By Suskiv in forum Många barn
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 22:19
  5. Vikt tvätt, burit ut ren tvätt, tvättar.
    By Pebbles m nya bilder på hemmisen in forum Vikt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 09:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar