Apropå skolor och resurser.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Apropå skolor och resurser.

    På nästa föräldrarådsmöte på vår skola ska läxans vara eller inte vara tas upp. En del är av åsikten att skolarbetet ska klaras av på skolan - punkt, medans en del tycker att hemläxor i viss omfattning är helt OK.

    Nu har jag ju ett barn i behov av särskilt stöd, ha har viss individuell hjälp i skolan för att komma ikapp de mål han inte uppnått från tidigare år och det går nu efter diagnos, medicinering och lärarbyte sakta men säkert framåt på ett ganska hoppfullt sätt. Om vi tänker oss en skola som utgår från principen att skolarbetet ska klaras av i skolan så läxor i hemmet ska inte behövas, tänker ni er då att det skulle gälla alla? Även barn i behov av särskilt stöd? Jag tänker mig såhär att för de "vanliga" barnen kanske det inte krävs så stor förändring av skolans arbetssätt för att det ska kunna fundera tillfredsställande, kanske kompletterat med viss erbjuden läxhjälp efter skoltid (även för de som inte går på fritis). Men för bland annat min son skulle det krävas lite mer. Är det, tycker ni, självklart att en "läxfri skola" skulle kräva tillräckliga resurser för att den ska bli läxfri även för dessa barn. Eller känner ni att barn med svårigheter i skolan skulle undantas från detta, att de till skillnad från sina kompisar får acceptera att behöva ha läxa vilket säkert kan upplevas som ett "straff" för dem? Hur tänker ni?
  2. 1
    Apropå skolor och resurser. På nästa föräldrarådsmöte på vår skola ska läxans vara eller inte vara tas upp. En del är av åsikten att skolarbetet ska klaras av på skolan - punkt, medans en del tycker att hemläxor i viss omfattning är helt OK.

    Nu har jag ju ett barn i behov av särskilt stöd, ha har viss individuell hjälp i skolan för att komma ikapp de mål han inte uppnått från tidigare år och det går nu efter diagnos, medicinering och lärarbyte sakta men säkert framåt på ett ganska hoppfullt sätt. Om vi tänker oss en skola som utgår från principen att skolarbetet ska klaras av i skolan så läxor i hemmet ska inte behövas, tänker ni er då att det skulle gälla alla? Även barn i behov av särskilt stöd? Jag tänker mig såhär att för de "vanliga" barnen kanske det inte krävs så stor förändring av skolans arbetssätt för att det ska kunna fundera tillfredsställande, kanske kompletterat med viss erbjuden läxhjälp efter skoltid (även för de som inte går på fritis). Men för bland annat min son skulle det krävas lite mer. Är det, tycker ni, självklart att en "läxfri skola" skulle kräva tillräckliga resurser för att den ska bli läxfri även för dessa barn. Eller känner ni att barn med svårigheter i skolan skulle undantas från detta, att de till skillnad från sina kompisar får acceptera att behöva ha läxa vilket säkert kan upplevas som ett "straff" för dem? Hur tänker ni?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2
    Jag är inte helt emot läxor, men i just din fråga tycker jag nästan tvärtom,,,att de elever som är mer självgående har lättare att klara läxor (själva eller med stöd från det som en normal icke pedagogiskt utbildad förälder klarar att ge (japp finns alltid undantag, föräldrar med problem, missbruk och som skiter i sina barn, men rent generellt klarar de fleta föräldrar av att hjälpa sina barn att traggla glosor mm)) medan ett barn med speciella behov redan kämpar så hårt att det verkligen kan behöva vara ledigt efter skoltimmarna plus att den hjälp det barnet behöver kanske inte kan fås av förälder, även om man är en helt normal välfungerande förälder i en välfungerande familj. Det kanske behövs mer specialpedagogik.
  4. 2
    Jag är inte helt emot läxor, men i just din fråga tycker jag nästan tvärtom,,,att de elever som är mer självgående har lättare att klara läxor (själva eller med stöd från det som en normal icke pedagogiskt utbildad förälder klarar att ge (japp finns alltid undantag, föräldrar med problem, missbruk och som skiter i sina barn, men rent generellt klarar de fleta föräldrar av att hjälpa sina barn att traggla glosor mm)) medan ett barn med speciella behov redan kämpar så hårt att det verkligen kan behöva vara ledigt efter skoltimmarna plus att den hjälp det barnet behöver kanske inte kan fås av förälder, även om man är en helt normal välfungerande förälder i en välfungerande familj. Det kanske behövs mer specialpedagogik.
  5. elsatrulsa
    #3
    Så tänkte jag också. Så tycker jag även att man ska erbjuda läxhjälp i skolan. Eftersom man förändrar sättet att tänka samt inför nya regler i språket och räknesätt, inom mattematiken, så är det inte helt säkert att man som förälder fixar att hjälpa barnet i alla lägen.
  6. 3
    Så tänkte jag också. Så tycker jag även att man ska erbjuda läxhjälp i skolan. Eftersom man förändrar sättet att tänka samt inför nya regler i språket och räknesätt, inom mattematiken, så är det inte helt säkert att man som förälder fixar att hjälpa barnet i alla lägen.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Jag är ju för läxor, rent generellt. Visst vore det roligt och skönt om det inte behövdes, men om kartan och vekrligheten inte stämmer överens, vilken är det då som gäller?

    En del barn har alltid hunnit med allt de behöver under skoltid. de läxor som de fått har de klarat av på en rast, eller hemma på en halvtimme.
    Sedan finns de de som inte är liks snabba. Inte ghar den konsentrationsförmågan, inte fattar lika snabbt utan måste nöta in saker, som tycker vissa ämnen är svåra.
    Visst kan olika pedagogsika knep hjälpa till, och ge Aha-uppleveler av förståelse och insikt. Men även då så måste insikterna fästas, så de inte är borta i morgon. Man måste öva. Och det kan man göra i skolan, men om man inte hinner med, så får man göra det hemma, att det är läxor.

    JAg ser hur det är två typer av läxor: det man inte han med i skolan, och det som är "egentliga" läxor, som alla får. Visst skulle man kunna ta bort de egentliga läxorna. Men hur kan man ta bort läxorna att komma ikapp dit de andra redan hunnit? Om man inte kräver det, så blri barne efter , och får mindre kunskaper än sina klasskamrater.

    Att ta bort läxorna rent generellt är att göra barnen en björntjänst. Det är att förneka dem deras rätt till kunskap.

    Sedan bör amn alltid diskutera mängden och formen på läxorna, om skolan , biblioteket eller andra aktörer kan ordna läxhjälp till samtliga barn, eller hur man löser problemet med föräldrar som inte vill eller kan hjälpa till . Men grundfrågan , om man ska ge läxor i skolan, det tycker jag att man ska
  8. 4
    Jag är ju för läxor, rent generellt. Visst vore det roligt och skönt om det inte behövdes, men om kartan och vekrligheten inte stämmer överens, vilken är det då som gäller?

    En del barn har alltid hunnit med allt de behöver under skoltid. de läxor som de fått har de klarat av på en rast, eller hemma på en halvtimme.
    Sedan finns de de som inte är liks snabba. Inte ghar den konsentrationsförmågan, inte fattar lika snabbt utan måste nöta in saker, som tycker vissa ämnen är svåra.
    Visst kan olika pedagogsika knep hjälpa till, och ge Aha-uppleveler av förståelse och insikt. Men även då så måste insikterna fästas, så de inte är borta i morgon. Man måste öva. Och det kan man göra i skolan, men om man inte hinner med, så får man göra det hemma, att det är läxor.

    JAg ser hur det är två typer av läxor: det man inte han med i skolan, och det som är "egentliga" läxor, som alla får. Visst skulle man kunna ta bort de egentliga läxorna. Men hur kan man ta bort läxorna att komma ikapp dit de andra redan hunnit? Om man inte kräver det, så blri barne efter , och får mindre kunskaper än sina klasskamrater.

    Att ta bort läxorna rent generellt är att göra barnen en björntjänst. Det är att förneka dem deras rätt till kunskap.

    Sedan bör amn alltid diskutera mängden och formen på läxorna, om skolan , biblioteket eller andra aktörer kan ordna läxhjälp till samtliga barn, eller hur man löser problemet med föräldrar som inte vill eller kan hjälpa till . Men grundfrågan , om man ska ge läxor i skolan, det tycker jag att man ska
  9. Medlem sedan
    Oct 2000
    #5
    tvärtom tänker jag!
    I synnerhet barn med särskilda behov behöver hjälpen att klara skolarbetet i skolan (ev på fritids med pedagoghjälp).
    Om jag som förälder har svårt att hjälpa ett barn med läxan redan utan diagnoser så blir det ju inte enklare att hjälpa ett barn med diagnoser/särskilda behov!
  10. 5
    tvärtom tänker jag!
    I synnerhet barn med särskilda behov behöver hjälpen att klara skolarbetet i skolan (ev på fritids med pedagoghjälp).
    Om jag som förälder har svårt att hjälpa ett barn med läxan redan utan diagnoser så blir det ju inte enklare att hjälpa ett barn med diagnoser/särskilda behov!
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Jag tycker inte skolan ska vara läxfri för någon, det är bra att få in en vana att läsa läxor hemma inför högre stadier då det inte finns en chans i världen att kunna plugga in allt på skoltid.
    I much prefer whining to counting my blessings!
  12. 6
    Jag tycker inte skolan ska vara läxfri för någon, det är bra att få in en vana att läsa läxor hemma inför högre stadier då det inte finns en chans i världen att kunna plugga in allt på skoltid.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Jag vill ju inte ha någon läxfri skola och speciellt kring barn som av olika anledningar har det svårt med skolan eller skolarbetet så krävs det ju ett samarbete mellan skolan och hemmet Läxorna får inte bli ett sätt för skolan att inte ta sitt ansvar, men för att barnet ska utvecklas så mycket som möjligt vill jag gärna att skolan står för att lära ut, men att vi hemma kan träna in olika moment.

    Tyvärr är det ju de med svårigheter som får kämpa mest och som har störst behov av extra träning (både i skolan och hemma).
  14. 7
    Jag vill ju inte ha någon läxfri skola och speciellt kring barn som av olika anledningar har det svårt med skolan eller skolarbetet så krävs det ju ett samarbete mellan skolan och hemmet Läxorna får inte bli ett sätt för skolan att inte ta sitt ansvar, men för att barnet ska utvecklas så mycket som möjligt vill jag gärna att skolan står för att lära ut, men att vi hemma kan träna in olika moment.

    Tyvärr är det ju de med svårigheter som får kämpa mest och som har störst behov av extra träning (både i skolan och hemma).
  15. Medlem sedan
    Nov 2002
    #8
    Det går väl inte att säga att alla barn är lika, även om de har diagnoser eller har andra problem som yttrar sig i svårigheter att följa skolans gång.

    Innan man tar ställning för läxor eller inte skulle jag väldigt gärna veta hur den pedagogiskatanken är med läxor samt hur detta bearbetas i skolan, både före läxan som när läxan är klar.

    Ser jag till mindre barn, före sexan, så går det ytterst kort tid i ren undervisningstid, jag ser hellre att de förlänger skoldagen med 45-60 minuter och klarar ut "läxorna". Sluta 1430 istället för 1330 alltså.

    Jag ser inte en automatisk koppling mellan läxor - förberedelse för högre studier. Snarare hur skolans allmäna arbetssätt är, om det genom sättet att undervisa förbereder eller inte.
  16. 8
    Det går väl inte att säga att alla barn är lika, även om de har diagnoser eller har andra problem som yttrar sig i svårigheter att följa skolans gång.

    Innan man tar ställning för läxor eller inte skulle jag väldigt gärna veta hur den pedagogiskatanken är med läxor samt hur detta bearbetas i skolan, både före läxan som när läxan är klar.

    Ser jag till mindre barn, före sexan, så går det ytterst kort tid i ren undervisningstid, jag ser hellre att de förlänger skoldagen med 45-60 minuter och klarar ut "läxorna". Sluta 1430 istället för 1330 alltså.

    Jag ser inte en automatisk koppling mellan läxor - förberedelse för högre studier. Snarare hur skolans allmäna arbetssätt är, om det genom sättet att undervisa förbereder eller inte.
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    Jag tycker att om skolan ska vara läxfri, dvs allt skolarbete ska avklaras under skoldagen, så ska det även gälla barn med extra behov av stöd.

    Eller menar du att barn med extra behov av stöd skulle ha extra behov av att inhämta skolarbetet hemma? Det fungerar säkert i ert fall med smarta resursstarka föräldrar, men många barn med särskilda behov har också föräldrar som inte förmår uppfylla de behoven.

    Och även för resursstarka föräldrar så kan det där extra skolarbetet hemma kännas övermäktigt när man kommer hem från sitt heltidsjobb och har fler barn i familjen.

    Så, generellt tycker jag nog att lika ska gälla alla, men ju mer man kan individualisera utifrån det enskilda barnet och den enskilda familjens behov desto bättre.
  18. 9
    Jag tycker att om skolan ska vara läxfri, dvs allt skolarbete ska avklaras under skoldagen, så ska det även gälla barn med extra behov av stöd.

    Eller menar du att barn med extra behov av stöd skulle ha extra behov av att inhämta skolarbetet hemma? Det fungerar säkert i ert fall med smarta resursstarka föräldrar, men många barn med särskilda behov har också föräldrar som inte förmår uppfylla de behoven.

    Och även för resursstarka föräldrar så kan det där extra skolarbetet hemma kännas övermäktigt när man kommer hem från sitt heltidsjobb och har fler barn i familjen.

    Så, generellt tycker jag nog att lika ska gälla alla, men ju mer man kan individualisera utifrån det enskilda barnet och den enskilda familjens behov desto bättre.
  19. Medlem sedan
    Jul 2006
    #10
    Tja, tillräckliga resurser ifråga om vad? Är det bara extra lärarhjälp och extra läxhjälp som behövs eller är det så att det krävs mer _tid_ för vissa barn att träna in vissa moment och tillägna sig kunskaperna? För skolan kan ju liksom inte trolla till mer tid om det är det som krävs. Visst kan man säga att vissa elever ska ha rätt till längre skoldagar - men frågan är om det upplevs som en förmån eller ett straff av de berörda?

    Jag tror att det blir svårt att komma ifrån att för barn med behov av särskilt stöd så behövs en ytterligare inträningstid, vare sig den består i att skolan tillhandahåller det i form av längre skoldagar eller att föräldrarna pluggar en timme med barnet på kvällen. Jag tror ju att barnen vill sluta i samma tid som sina kompisar och föredrar att få läsa lite hemma med föräldrarna...
  20. 10
    Tja, tillräckliga resurser ifråga om vad? Är det bara extra lärarhjälp och extra läxhjälp som behövs eller är det så att det krävs mer _tid_ för vissa barn att träna in vissa moment och tillägna sig kunskaperna? För skolan kan ju liksom inte trolla till mer tid om det är det som krävs. Visst kan man säga att vissa elever ska ha rätt till längre skoldagar - men frågan är om det upplevs som en förmån eller ett straff av de berörda?

    Jag tror att det blir svårt att komma ifrån att för barn med behov av särskilt stöd så behövs en ytterligare inträningstid, vare sig den består i att skolan tillhandahåller det i form av längre skoldagar eller att föräldrarna pluggar en timme med barnet på kvällen. Jag tror ju att barnen vill sluta i samma tid som sina kompisar och föredrar att få läsa lite hemma med föräldrarna...
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Först måste man definiera varför man har läxor, vad är de till för och vilken typ av läxor är det innan man diskuterar dess nytta.

    Och jag tror att barn som behöver träna extra (om man välj att kalla det läxa eller ej kan man diskutera) också behöver tid hemma för att tex öva lästeäning.

    Problemen uppstår när man behöver träna extra och även åläggs många läxor, då kan man hamna i situationen att man inte kan göra något annat på vardagarna.

    Enligt min fd rektor skulle alla läxor vara individuella.
  22. 11
    Först måste man definiera varför man har läxor, vad är de till för och vilken typ av läxor är det innan man diskuterar dess nytta.

    Och jag tror att barn som behöver träna extra (om man välj att kalla det läxa eller ej kan man diskutera) också behöver tid hemma för att tex öva lästeäning.

    Problemen uppstår när man behöver träna extra och även åläggs många läxor, då kan man hamna i situationen att man inte kan göra något annat på vardagarna.

    Enligt min fd rektor skulle alla läxor vara individuella.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Jag anser att man som grundprincip bör ha en läxfri skola för alla, dvs. det stöd elever behöver skall ges i skolan. Har aldrig förstått varför barnens arbetsdag skall sträckas ut till fritiden, när vuxnas arbetsdag normalt inte gör det. Det framstår som någon sorts perverst, lutherskt strafftänkande.

    Sedan kan det naturligtvis i enskilda fall krävas extra stöd för att ett barn skall klara skolgången, tillsammans med övriga barn. Möjligen kan då sådant stöd ibland behöva förläggas till fritid.
  24. 12
    Jag anser att man som grundprincip bör ha en läxfri skola för alla, dvs. det stöd elever behöver skall ges i skolan. Har aldrig förstått varför barnens arbetsdag skall sträckas ut till fritiden, när vuxnas arbetsdag normalt inte gör det. Det framstår som någon sorts perverst, lutherskt strafftänkande.

    Sedan kan det naturligtvis i enskilda fall krävas extra stöd för att ett barn skall klara skolgången, tillsammans med övriga barn. Möjligen kan då sådant stöd ibland behöva förläggas till fritid.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Sen om jag är för eller mot läxor vet jag inte riktigt. Jag är väldigt för tankarna att läxor kan vara förberedelse för något, ex att man kanske får läsa eller se något som ska ge förförståelse till det man jobbar med i skolan, det kan också vara klatschigt att ge delar av ett område i läxa innan prov för att få eleverna att läsa på lite under tiden man jobbar med området. Då skulle man också kunna anpassa antalet sidor till hur mycket man vet att eleven klarar. Glosor kan jag också se vitsen med. Lästräning hemma är också helt ok ur min synvinkel.

    Sen tycker jag att skola eller kommun ska erbjuda läxhjälp, ex tillgängliga lärare på em eller på nätet kvällstid/eftermddag om det är så att man lämnar ut läxor där man är i behov av stöd. Läxorna ska inte heller vara så många och ta så mycket tid att det går ut över barnens fritid. Som jag skrev ovan är problemet att de som har det tufft i skolan också behöver mer tid till läxor vilket gör att de inte hinner ta igen det som de behöver träna extra på hemma utver läxor.

    Jag kan tänka mig en läxfri skola men just glosor är svårt att komma undan
  26. 13
    Sen om jag är för eller mot läxor vet jag inte riktigt. Jag är väldigt för tankarna att läxor kan vara förberedelse för något, ex att man kanske får läsa eller se något som ska ge förförståelse till det man jobbar med i skolan, det kan också vara klatschigt att ge delar av ett område i läxa innan prov för att få eleverna att läsa på lite under tiden man jobbar med området. Då skulle man också kunna anpassa antalet sidor till hur mycket man vet att eleven klarar. Glosor kan jag också se vitsen med. Lästräning hemma är också helt ok ur min synvinkel.

    Sen tycker jag att skola eller kommun ska erbjuda läxhjälp, ex tillgängliga lärare på em eller på nätet kvällstid/eftermddag om det är så att man lämnar ut läxor där man är i behov av stöd. Läxorna ska inte heller vara så många och ta så mycket tid att det går ut över barnens fritid. Som jag skrev ovan är problemet att de som har det tufft i skolan också behöver mer tid till läxor vilket gör att de inte hinner ta igen det som de behöver träna extra på hemma utver läxor.

    Jag kan tänka mig en läxfri skola men just glosor är svårt att komma undan
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Jag har svårt att se något skäl att det skulle vara omöjligt att lära sig även glosor under "läxläsning" i skolans regi.
  28. 14
    Jag har svårt att se något skäl att det skulle vara omöjligt att lära sig även glosor under "läxläsning" i skolans regi.
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Nej såklart inte

    Men då måste det erbjudas. Jag hade i min tjänst läxläsning en em i veckan under ett år. Under varje dagi veckan erbjöds olika lärare på plats, ma/no, språk osv så man kunde gå den dagen som passade bäst men förhöra glosor klarar man ju oavsett ämne.

    Jag skrev ju ovan att jag vill ha läxläsningshjälp på skolan eller biblioteket eller npgot sådant som kommunen står för
  30. 15
    Nej såklart inte

    Men då måste det erbjudas. Jag hade i min tjänst läxläsning en em i veckan under ett år. Under varje dagi veckan erbjöds olika lärare på plats, ma/no, språk osv så man kunde gå den dagen som passade bäst men förhöra glosor klarar man ju oavsett ämne.

    Jag skrev ju ovan att jag vill ha läxläsningshjälp på skolan eller biblioteket eller npgot sådant som kommunen står för
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Det är bra - och alldeles säkert genomförbart, om den politiska viljan finns.
  32. 16
    Det är bra - och alldeles säkert genomförbart, om den politiska viljan finns.
  33. Medlem sedan
    Dec 2005
    #17
    Tja, det tick ju utmärkt bra på en friskola så det är klart det går, och så mycket extra blir det inte kostnadsmässigt. Tänk en lärare 1-2 h varje em på en mindre skola, på en stor högstadieskola kanske man behöver två läarre
  34. 17
    Tja, det tick ju utmärkt bra på en friskola så det är klart det går, och så mycket extra blir det inte kostnadsmässigt. Tänk en lärare 1-2 h varje em på en mindre skola, på en stor högstadieskola kanske man behöver två läarre
  35. Kerstimärta
    #18
    På min äldstes gymnasieskola har de just så. Läxhjälp fram tom 1800 tror jag det är. Det har jag skrivit om förut tror jag.

    Det är ett antal lärare som rör sig i studiehallarna efter skoldagens slut och man kan be om hjälp med vad man vill. De som stannar får kaffe och the samt en macka.

    Sonen stannar där flera dagar i veckan. De har ju kul liksom.....
  36. 18
    På min äldstes gymnasieskola har de just så. Läxhjälp fram tom 1800 tror jag det är. Det har jag skrivit om förut tror jag.

    Det är ett antal lärare som rör sig i studiehallarna efter skoldagens slut och man kan be om hjälp med vad man vill. De som stannar får kaffe och the samt en macka.

    Sonen stannar där flera dagar i veckan. De har ju kul liksom.....
  37. Medlem sedan
    Dec 2005
    #19
    Visst är det brevlådan han går på?
  38. 19
    Visst är det brevlådan han går på?
  39. Kerstimärta
    #20
    Japp!
  40. 20
    Japp!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar