Hur mycket tid man har...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2002
    #1

    Hur mycket tid man har...

    Apråpå tid med barnen och kvalitets/kvantitetstid etc...

    En väninna räknade häromdagen på hur mycket tid hon hade över när jobb + restid + sömn var borträknat. Jag blev inspirerad och gjorde samma sak. För mig blev det ca 70 timmar (lågt räknat) jag har varje vecka att spendera exakt hur jag vill. Genast var det några näsvisa människor som liksom "men jag måste ju laga mat och städa och göra läxor med ungarna och det ser jag inte alls som fri tid bla bla bla" - men seriöst, jag räknar det som tid att göra vad man vill, för det finns ingen som tvingar en att laga middag i en och en hal timme eller städa i fyra timmar, man har stor frihet att själv sätta nivån för olika delar i sitt liv.

    Jag tyckte iaf att det var väldigt uppmuntrande att tänka på hur mycket tid man faktiskt har att förfoga för sig själv och sina familj - sen är det ju upp till var och en vad man väljer att göra med den.
    ~ sprengja of fucking everything ~
  2. 1
    Hur mycket tid man har... Apråpå tid med barnen och kvalitets/kvantitetstid etc...

    En väninna räknade häromdagen på hur mycket tid hon hade över när jobb + restid + sömn var borträknat. Jag blev inspirerad och gjorde samma sak. För mig blev det ca 70 timmar (lågt räknat) jag har varje vecka att spendera exakt hur jag vill. Genast var det några näsvisa människor som liksom "men jag måste ju laga mat och städa och göra läxor med ungarna och det ser jag inte alls som fri tid bla bla bla" - men seriöst, jag räknar det som tid att göra vad man vill, för det finns ingen som tvingar en att laga middag i en och en hal timme eller städa i fyra timmar, man har stor frihet att själv sätta nivån för olika delar i sitt liv.

    Jag tyckte iaf att det var väldigt uppmuntrande att tänka på hur mycket tid man faktiskt har att förfoga för sig själv och sina familj - sen är det ju upp till var och en vad man väljer att göra med den.
  3. Medlem sedan
    Aug 2011
    #2
    Fast nu funderar jag lite över hur du resonerar.
    Finns det någon som tvingar en att jobba eller sova i ett visst antal timmar, menar du?.. Eller vad är annars skillnaden?..
  4. 2
    Fast nu funderar jag lite över hur du resonerar.
    Finns det någon som tvingar en att jobba eller sova i ett visst antal timmar, menar du?.. Eller vad är annars skillnaden?..
  5. Medlem sedan
    May 2002
    #3
    Nej, givetvis inte, det var ju därför jag skrev att man kan räkna på hur det är för en själv. Det är inte så allvarligt menat, men det kan vara bra att reflektera över hur mycket tid man faktiskt har per vecka att förfoga över som man vill. Sömn, jobb och restid är ju saker man från en dag till en annan kan påverka ganska lite (även om man kan göra förändringar sett över tid förstås) - men de timmar man har utöver detta har man ju faktiskt fritt att välja över själv varenda dag - när folk säger att de inte har tid och att de är nertyngda med måsten osv. Skönt!
  6. 3
    Nej, givetvis inte, det var ju därför jag skrev att man kan räkna på hur det är för en själv. Det är inte så allvarligt menat, men det kan vara bra att reflektera över hur mycket tid man faktiskt har per vecka att förfoga över som man vill. Sömn, jobb och restid är ju saker man från en dag till en annan kan påverka ganska lite (även om man kan göra förändringar sett över tid förstås) - men de timmar man har utöver detta har man ju faktiskt fritt att välja över själv varenda dag - när folk säger att de inte har tid och att de är nertyngda med måsten osv. Skönt!
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Jo jag håller med om att det existerar mnga måsten som inte beöver vara ett måste. Fattar inte varför folk lägger en massa tid på städning tex, för egen del prioriterar jag annorlunda för städning är nåt som definitivt bortprioriteras, ja alltså vi ser ju till att det är hyfsad ordning men hålla på med ett jäkla fejande ständigt är inte min grej.
  8. 4
    Jo jag håller med om att det existerar mnga måsten som inte beöver vara ett måste. Fattar inte varför folk lägger en massa tid på städning tex, för egen del prioriterar jag annorlunda för städning är nåt som definitivt bortprioriteras, ja alltså vi ser ju till att det är hyfsad ordning men hålla på med ett jäkla fejande ständigt är inte min grej.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Ja, man räknar givetvis som man vill . Gött att du är glad och nöjd!
  10. 5
    Ja, man räknar givetvis som man vill . Gött att du är glad och nöjd!
  11. Medlem sedan
    May 2002
    #6
    Precis. Och kanske ffa att många saker i livet faktiskt är valbara. Majoriteten kan ju inte välja bort att lönearbeta eller att sova, men mycket annat kan man själv välja och prioritera hur mycket tid man vill lägga på vad. Jag tyckte det var riktigt uppmuntrande jag, att faktiskt inse hur mycket fri tid jag har (inte nödvändigtvis fritid, men fri tid!).
  12. 6
    Precis. Och kanske ffa att många saker i livet faktiskt är valbara. Majoriteten kan ju inte välja bort att lönearbeta eller att sova, men mycket annat kan man själv välja och prioritera hur mycket tid man vill lägga på vad. Jag tyckte det var riktigt uppmuntrande jag, att faktiskt inse hur mycket fri tid jag har (inte nödvändigtvis fritid, men fri tid!).
  13. Medlem sedan
    Oct 2013
    #7
    Kul tanke. Räknade på nästa vecka och då kommer jag ha exakt 70 timmar efter att jag jobbat och sovit.
    Det är en inte så representativ vecka dock utan det vanligare är snarare 80-85 timmar.
  14. 7
    Kul tanke. Räknade på nästa vecka och då kommer jag ha exakt 70 timmar efter att jag jobbat och sovit.
    Det är en inte så representativ vecka dock utan det vanligare är snarare 80-85 timmar.
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8

    Om jag tänker...

    ... "fri tid att göra precis vad jag vill" så tänker jag "tid när det som jag inte kan välja bort är borta". Alltså inte bara arbete och sömn, utan även bl a måltider och det runtomkring, övriga sysslor i hemmet som inte utan betydande konsekvenser kan väljas bort, och inte minst tid med och för mitt barn (som generellt är mer omfattande än för jämnåriga p g a funktionsnedsättning).

    M a o handlar det om helt andra siffror, betydligt färre timmar. Men det är ändå få saker jag väljer bort med argumentet "jag har inte tid"... Betydligt fler väljer jag bort för "jag har inte lust" eller "meh, orka!!!"
  16. 8
    Om jag tänker... ... "fri tid att göra precis vad jag vill" så tänker jag "tid när det som jag inte kan välja bort är borta". Alltså inte bara arbete och sömn, utan även bl a måltider och det runtomkring, övriga sysslor i hemmet som inte utan betydande konsekvenser kan väljas bort, och inte minst tid med och för mitt barn (som generellt är mer omfattande än för jämnåriga p g a funktionsnedsättning).

    M a o handlar det om helt andra siffror, betydligt färre timmar. Men det är ändå få saker jag väljer bort med argumentet "jag har inte tid"... Betydligt fler väljer jag bort för "jag har inte lust" eller "meh, orka!!!"
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Det är alldeles för enkelt att räkna fri tid rent fysiskt, eftersom det också är en existentiell, social och ekonomisk fråga. Alla människor är ingalunda "fria att göra vad de vill", även om de för stunden inte har några måsten att utföra.
  18. 9
    Det är alldeles för enkelt att räkna fri tid rent fysiskt, eftersom det också är en existentiell, social och ekonomisk fråga. Alla människor är ingalunda "fria att göra vad de vill", även om de för stunden inte har några måsten att utföra.
  19. Medlem sedan
    Oct 2013
    #10
    I Min fria tid så har jag ju absolut en del måsten i form av städ, tvätt, matlagning osv. Men jag väljer ju själv vilken nivå jag lägger det på. Måste jag verkligen damma alla bokhyllor varje vecka?
    Måste jag malen köttfärsen själv eller kan jag äta fil och smörgås i bland.
    Såna val tänker jag att hon menar att vi faktiskt kan påverka valen.
  20. 10
    I Min fria tid så har jag ju absolut en del måsten i form av städ, tvätt, matlagning osv. Men jag väljer ju själv vilken nivå jag lägger det på. Måste jag verkligen damma alla bokhyllor varje vecka?
    Måste jag malen köttfärsen själv eller kan jag äta fil och smörgås i bland.
    Såna val tänker jag att hon menar att vi faktiskt kan påverka valen.
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Jag räknade på denna vecka och hamnar

    på 47 timmar. Det kan bli några timmar färre om jag tar mig i kragen och pluggar lite idag eller i morgon
  22. 11
    Jag räknade på denna vecka och hamnar på 47 timmar. Det kan bli några timmar färre om jag tar mig i kragen och pluggar lite idag eller i morgon
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Vet inte om du missförstår, men det var alltså inte mängden hushållssysslor jag syftade på.
  24. 12
    Vet inte om du missförstår, men det var alltså inte mängden hushållssysslor jag syftade på.
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13

    visst kan man

    till viss del välja hur ofta/mycket/noga man t ex städar, eller lagar mat, eller tvättar o s v. Men även där finns ju en lägsta nivå som man inte kan gå under utan oacceptabla konsekvenser. Så att helt räkna bort de sakerna från ekvationen kan jag omöjligen göra, inte heller tid som barnen kräver (även om man i teorin KAN skita i det ickså) det finns som sagt andra ofrånkomliga saker än jobb och sömn för de flesta av oss. Det är bara så livet är.
  26. 13
    visst kan man till viss del välja hur ofta/mycket/noga man t ex städar, eller lagar mat, eller tvättar o s v. Men även där finns ju en lägsta nivå som man inte kan gå under utan oacceptabla konsekvenser. Så att helt räkna bort de sakerna från ekvationen kan jag omöjligen göra, inte heller tid som barnen kräver (även om man i teorin KAN skita i det ickså) det finns som sagt andra ofrånkomliga saker än jobb och sömn för de flesta av oss. Det är bara så livet är.
  27. Medlem sedan
    Oct 2013
    #14
    nej då, menar vad man lägger det på för nivå.
    Att det måste göras något är lika för alla, men man kan ju välja om man överjobbar det och bjuder på en glaserad orre till middag eller lägger x antal mindre timmar och äter fil en dag.
  28. 14
    nej då, menar vad man lägger det på för nivå.
    Att det måste göras något är lika för alla, men man kan ju välja om man överjobbar det och bjuder på en glaserad orre till middag eller lägger x antal mindre timmar och äter fil en dag.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Absolut, men det är en annan historia.
  30. 15
    Absolut, men det är en annan historia.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Bortkastad tid...

    att ens räkna för min del. Jag har bara jobba, äta och sova, resten av tiden kan jag stå på torget och sälja om någon behöver för så¨mycket tid över har jag.

    Jag tror det kan vara eller bli djupt vatten för många att börja räkna på vad man lägger sina timmar, det kan bli oerhört stressande och pressande för dom som är tidsfascister eller svaga människor som ska leva upp till allt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Bortkastad tid... att ens räkna för min del. Jag har bara jobba, äta och sova, resten av tiden kan jag stå på torget och sälja om någon behöver för så¨mycket tid över har jag.

    Jag tror det kan vara eller bli djupt vatten för många att börja räkna på vad man lägger sina timmar, det kan bli oerhört stressande och pressande för dom som är tidsfascister eller svaga människor som ska leva upp till allt.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Amen, Sp!
  34. 17
    Amen, Sp!
  35. Medlem sedan
    Dec 1998
    #18
    Jag tror inte minst att det kan vara nyttigt att ibland göra en liten uppställning
    över vad man använder sin tid till. Ungefär som med en vanlig
    ekonomisk budget, man får koll på hur man faktiskt prioriterar i dagsläget
    och har ju då möjlighet att i någon mån prioritera om. Det är ju lätt
    att göra jämförelse med t ex lyxfällans budgettavla när folk får en aha-upplevelse när de ser hur mycket de gör av med på skräp, samma sak kan ju gälla tid.
  36. 18
    Jag tror inte minst att det kan vara nyttigt att ibland göra en liten uppställning
    över vad man använder sin tid till. Ungefär som med en vanlig
    ekonomisk budget, man får koll på hur man faktiskt prioriterar i dagsläget
    och har ju då möjlighet att i någon mån prioritera om. Det är ju lätt
    att göra jämförelse med t ex lyxfällans budgettavla när folk får en aha-upplevelse när de ser hur mycket de gör av med på skräp, samma sak kan ju gälla tid.
  37. Medlem sedan
    May 2002
    #19
    Verkligen!
  38. 19
    Verkligen!
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Ja, det viktiga är ju att man utnyttjar varje minut på ett nyttigt och effektivt sätt...
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  40. 20
    Ja, det viktiga är ju att man utnyttjar varje minut på ett nyttigt och effektivt sätt...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar