Självklart att ingripa?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Självklart att ingripa?

    Vi har diskuterat här tidigare om vad man bör/ska göra om man ser någon råka illa ut, och en del av er menar att det är så självklart att ingripa och gå emellan att man är en usel medmänniska om man inte gör det medans en del av oss menar att man inte har någon moralisk och medmänsklig skyldighet att riskera sin egen hälsa och sitt eget liv för att rent fysiskt gå emellan och att det därför inte alltid är självklart att göra det (men att man däremot ska påkalla uppmärksamhet, larma o s v).

    Så vitt jag kan förstå av det som skrivs så har den nu mördade kvinnan sett killen misshandlas, gått emellan och själv dödats. Och det finns fler sådana exempel med dödlig eller skadlig utgång. Jag menar inte att kvinnan eller de andra gjorde fel, antagligen agerar man på instinkt och kan dessutom ofta inte avgöra hur farlig situationen är, utan det är bara så ruggigt tragiskt. Men om vi ser till sak, till skyldigheten att ingripa, tycker ni även mot bakgrund av händelser som denna att det är så självklart att göra det?
  2. 1
    Självklart att ingripa? Vi har diskuterat här tidigare om vad man bör/ska göra om man ser någon råka illa ut, och en del av er menar att det är så självklart att ingripa och gå emellan att man är en usel medmänniska om man inte gör det medans en del av oss menar att man inte har någon moralisk och medmänsklig skyldighet att riskera sin egen hälsa och sitt eget liv för att rent fysiskt gå emellan och att det därför inte alltid är självklart att göra det (men att man däremot ska påkalla uppmärksamhet, larma o s v).

    Så vitt jag kan förstå av det som skrivs så har den nu mördade kvinnan sett killen misshandlas, gått emellan och själv dödats. Och det finns fler sådana exempel med dödlig eller skadlig utgång. Jag menar inte att kvinnan eller de andra gjorde fel, antagligen agerar man på instinkt och kan dessutom ofta inte avgöra hur farlig situationen är, utan det är bara så ruggigt tragiskt. Men om vi ser till sak, till skyldigheten att ingripa, tycker ni även mot bakgrund av händelser som denna att det är så självklart att göra det?
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Nej, inte självklart alls, beror ju helt på situation. Tror dock att man precis som du beskriver agerar på ren instinkt och att det är omöjligt att veta i förväg. Jag har varit med om en hotfull situation där jag på ren instinkt utsatte mig själv för fara (vilket kanske inte var det smartaste valet). Den gången agerade jag genom att ingripa rent instinktivt men hur man reagerar nästa gång vet man ju inte. Det jag lärde mig den gången var att människor som man trott kanske skulle ingripa inte alls gjorde det medans de i gruppen som jag minst skulle ana var de som ingrep.
  4. 2
    Nej, inte självklart alls, beror ju helt på situation. Tror dock att man precis som du beskriver agerar på ren instinkt och att det är omöjligt att veta i förväg. Jag har varit med om en hotfull situation där jag på ren instinkt utsatte mig själv för fara (vilket kanske inte var det smartaste valet). Den gången agerade jag genom att ingripa rent instinktivt men hur man reagerar nästa gång vet man ju inte. Det jag lärde mig den gången var att människor som man trott kanske skulle ingripa inte alls gjorde det medans de i gruppen som jag minst skulle ana var de som ingrep.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    Jag minns inte tidigare diskussioner

    Är det någon som hävdar att man _måste_ gå emellan?
    Juridiskt sett är man ju inte tvungen.

    Jag skulle ingripa om jag bedömde det säkert nog, eller om mitt liv vore värt att offra (gällande mina egna barn t ex).
    😜😜😜
  6. 3
    Jag minns inte tidigare diskussioner Är det någon som hävdar att man _måste_ gå emellan?
    Juridiskt sett är man ju inte tvungen.

    Jag skulle ingripa om jag bedömde det säkert nog, eller om mitt liv vore värt att offra (gällande mina egna barn t ex).
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Inte juridiskt måste, men moraliskt och medmänskligt.
  8. 4
    Inte juridiskt måste, men moraliskt och medmänskligt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Äsch, det tycker då inte jag. Min moral sträcker sig till att en gör så gott en kan. Varken mer eller mindre. Ingen kan göra allt.
  10. 5
    Äsch, det tycker då inte jag. Min moral sträcker sig till att en gör så gott en kan. Varken mer eller mindre. Ingen kan göra allt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6
    Jag vet hur jag skulle göra. Fast iofs så kan jag nog reagera olika i olika situationer, beroende på vem som är inblandad.
    Häromveckan var jag på jobb och råkade ut för en situation där jag blev jäkligt rädd. Hade en person i min närhet som verkade vara bortom all vett och sans ( vet att hen har svåra psykiska problem med många vistelser på psyk )
    För att göra en lång historia kort, så låste jag in mig i ett rum och ringde polisen och var beredd att fly genom fönstret. Samtidigt var en annan person med Hen i rummet och jag var såklart livrädd att hen skulle ge sig på henom! Bestämde mig för att slå personen hårt i huvudet med en stor lampfot. Som tur var slutade det bra, för jag ville ju verkligen inte använda lampfoten, samt att jag verkligen inte vet OM jag hade gjort det.

    Man ska inte utsätta sig för galningar, tänk på Åmsele och mordet på lille Emil, vars pappa jagade rånare. Inte samma händelseförlopp som det i helgen dock.

    Man behöver och bör inte alltid ingripa, men NÅGOT kan man göra, tex ringa efter hjälp eller observera.
  12. 6
    Jag vet hur jag skulle göra. Fast iofs så kan jag nog reagera olika i olika situationer, beroende på vem som är inblandad.
    Häromveckan var jag på jobb och råkade ut för en situation där jag blev jäkligt rädd. Hade en person i min närhet som verkade vara bortom all vett och sans ( vet att hen har svåra psykiska problem med många vistelser på psyk )
    För att göra en lång historia kort, så låste jag in mig i ett rum och ringde polisen och var beredd att fly genom fönstret. Samtidigt var en annan person med Hen i rummet och jag var såklart livrädd att hen skulle ge sig på henom! Bestämde mig för att slå personen hårt i huvudet med en stor lampfot. Som tur var slutade det bra, för jag ville ju verkligen inte använda lampfoten, samt att jag verkligen inte vet OM jag hade gjort det.

    Man ska inte utsätta sig för galningar, tänk på Åmsele och mordet på lille Emil, vars pappa jagade rånare. Inte samma händelseförlopp som det i helgen dock.

    Man behöver och bör inte alltid ingripa, men NÅGOT kan man göra, tex ringa efter hjälp eller observera.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Vilken läskig upplevelse för dig Skönt att det slutade bra.

    Nej utsätta sig för galningar bör man oftast låta bli. Synd bara att man inte alltid ser så tydligt hur galen personen är...
  14. 7
    Vilken läskig upplevelse för dig Skönt att det slutade bra.

    Nej utsätta sig för galningar bör man oftast låta bli. Synd bara att man inte alltid ser så tydligt hur galen personen är...
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8
    Skrev lite för fort och fick inte med allt. Bestände mig alltså för att slå med lampfoten OM personen skulle ge sig på den andre personen.
  16. 8
    Skrev lite för fort och fick inte med allt. Bestände mig alltså för att slå med lampfoten OM personen skulle ge sig på den andre personen.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Ja, det var verkligen skönt. Det är första gången någonsin som jag känner mig riktigt rädd för en annan människa. Tänker på alla de som som råkat ut för värre saker, när min reaktion blev så stark för det trots allt lilla som hände.
  18. 9
    Ja, det var verkligen skönt. Det är första gången någonsin som jag känner mig riktigt rädd för en annan människa. Tänker på alla de som som råkat ut för värre saker, när min reaktion blev så stark för det trots allt lilla som hände.
  19. Medlem sedan
    Nov 2013
    #10
    Det är verkligen en bedömningsfråga från situation till situation.
    Har tyvärr själv fått erfara att ställa upp som vittne till brott, dvs hjälpa polisen är inget jag kommer att göra igen. Det har hänt 2-3 ggr, och det blir man själv som får lida i slutändan. Dels repressalier från den åtalade samt även ekonomisk skada pga att det tar en sån enorm tid alltihopa, samt i många fall får man ingen ersättning, eller endast en symbolisk sådan.
    Så nej, jag kommer passa mig för att ingripa nästa gång (tyvärr..)
  20. 10
    Det är verkligen en bedömningsfråga från situation till situation.
    Har tyvärr själv fått erfara att ställa upp som vittne till brott, dvs hjälpa polisen är inget jag kommer att göra igen. Det har hänt 2-3 ggr, och det blir man själv som får lida i slutändan. Dels repressalier från den åtalade samt även ekonomisk skada pga att det tar en sån enorm tid alltihopa, samt i många fall får man ingen ersättning, eller endast en symbolisk sådan.
    Så nej, jag kommer passa mig för att ingripa nästa gång (tyvärr..)
  21. Salander
    #11
    Jag tror ingen kan säga i förväg hur de kommer att agera i en liknande situation. Inget är självklart.
  22. 11
    Jag tror ingen kan säga i förväg hur de kommer att agera i en liknande situation. Inget är självklart.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12
    Nej det är inte självkalrt, dock vet jag med mig själv att jag ingriper om jag har någon möjlighet.
    För ett antal år sedan stötte jag på en man som kämpade med att låsa upp sin bildörr för att komma in, jag blev orolig att han skulle ge sig ut i trafiken eftersom han var så full att han satt på knä för att träffa nyckelhålet! Jag stegade fram och tog nyckel han reser sig upp och det visar sig att han var ca 2meter lång och mycket arg! Som tur var fanns det flera bilar som jag kunde runda och hålla honom på avstånd.
    Innan jag hann ringa polisen kom dom med blåljus, denna person jag hade stoppat hade tydligen hotat vakter på en närliggande krog och dom hade redan ringt, killen hade en pistol i bilen! Efter det blev jag lite rädd, men skulle nog göra samma sak igen.
  24. 12
    Nej det är inte självkalrt, dock vet jag med mig själv att jag ingriper om jag har någon möjlighet.
    För ett antal år sedan stötte jag på en man som kämpade med att låsa upp sin bildörr för att komma in, jag blev orolig att han skulle ge sig ut i trafiken eftersom han var så full att han satt på knä för att träffa nyckelhålet! Jag stegade fram och tog nyckel han reser sig upp och det visar sig att han var ca 2meter lång och mycket arg! Som tur var fanns det flera bilar som jag kunde runda och hålla honom på avstånd.
    Innan jag hann ringa polisen kom dom med blåljus, denna person jag hade stoppat hade tydligen hotat vakter på en närliggande krog och dom hade redan ringt, killen hade en pistol i bilen! Efter det blev jag lite rädd, men skulle nog göra samma sak igen.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Mot bakgrund av den här händelsen är det ju inte självklart att det alltid går bra om man ingriper, men uppenbarligen gjorde kvinnans instinkt att hon gick emellan. Inga självklarheter alls, men nog så viktigt att se att hon ÄNDÅ vågade...
  26. 13
    Mot bakgrund av den här händelsen är det ju inte självklart att det alltid går bra om man ingriper, men uppenbarligen gjorde kvinnans instinkt att hon gick emellan. Inga självklarheter alls, men nog så viktigt att se att hon ÄNDÅ vågade...
  27. Medlem sedan
    Oct 2006
    #14

    Självklart att ingripa?

    Larma är man alltid skyldig att göra (enligt mig), ropa hallå vad fan gör du (vid våldtäkt.t.ex) tycker jag och det är i regel ofarligt, gå emellan är man inte skyldig men jag tror jag kunnat vara/bli hon i helgen pga personlighet. man hinner inte kalkylera utan det går nog på reptilhjärnan det där och man ser ett nästanbarn bli ihjälslagen av stor man med hjärnrör. Jag har utsatt mig för liknande risk, man kan ha tur, man kan ha otur. Den där mannen behövde kanske inte ens större provokation än att någon dök upp. Men nä, i den situationen tycker jag inte folk är skyldiga att ingripa, fast jag förstår inte hur man skulle kunna låta bli. Bankrån odyl som han som satte efter rånare, fattar jag däremot inte.
    Don't pick a fight you can't win

    ~ Because I said so ~
  28. 14
    Självklart att ingripa? Larma är man alltid skyldig att göra (enligt mig), ropa hallå vad fan gör du (vid våldtäkt.t.ex) tycker jag och det är i regel ofarligt, gå emellan är man inte skyldig men jag tror jag kunnat vara/bli hon i helgen pga personlighet. man hinner inte kalkylera utan det går nog på reptilhjärnan det där och man ser ett nästanbarn bli ihjälslagen av stor man med hjärnrör. Jag har utsatt mig för liknande risk, man kan ha tur, man kan ha otur. Den där mannen behövde kanske inte ens större provokation än att någon dök upp. Men nä, i den situationen tycker jag inte folk är skyldiga att ingripa, fast jag förstår inte hur man skulle kunna låta bli. Bankrån odyl som han som satte efter rånare, fattar jag däremot inte.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar