Husmanskost (huskvinnokost)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Husmanskost (huskvinnokost)

    Vilken är den godaste husmanrätten?

    nu vet jag inte exakt vad som räknas till husmanskost men för min del är hemrullade köttbullar med gräddsås, potatis/mos och hemgjord något mindre sötad libgonsylt en klar favorit

    panerad rödspätta med potatis och remouladsås, lax med potatis och romsås samt hemgjorda potatisbullar med lingon är också jäkligt gott

    ja jag gillar potatis



  2. 1
    Husmanskost (huskvinnokost) Vilken är den godaste husmanrätten?

    nu vet jag inte exakt vad som räknas till husmanskost men för min del är hemrullade köttbullar med gräddsås, potatis/mos och hemgjord något mindre sötad libgonsylt en klar favorit

    panerad rödspätta med potatis och remouladsås, lax med potatis och romsås samt hemgjorda potatisbullar med lingon är också jäkligt gott

    ja jag gillar potatis
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Kalops med

    potatis Det är mumma det

    Köttfärslimpa med bacon på är inte fel,också med potatis.
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Kalops med potatis Det är mumma det

    Köttfärslimpa med bacon på är inte fel,också med potatis.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Kalops är gott


    Åh jag glömde mammas och pappas köttgryta
  6. 3
    Kalops är gott


    Åh jag glömde mammas och pappas köttgryta
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Det är mums

    boeuf bourguignon om det nu räknas dit men det är också gott
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  8. 4
    Det är mums boeuf bourguignon om det nu räknas dit men det är också gott
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Jag gillar också potatis
    Pannbiff, kokt potatis och brunsås är himla gott tycker jag.
  10. 5
    Jag gillar också potatis
    Pannbiff, kokt potatis och brunsås är himla gott tycker jag.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Dillkött, kåldolmar (nåja, turkiskt), kålpudding, kokt torsk med äggsås, citronsås, senapssås eller skirat smör och pepparrot, panerad och stekt fisk/fiskpinnar med majonnäs och potatis, laxpudding, Janssons frestelse, fläskros med motlägg (), slottsstek, pannbiff med lök, fläsk och bruna bönor eller löksås, ärter med fläsk, raggmunk med fläsk och lingon, spenatsoppa med ägg och crème fraiche, spaghetti med köttsås (jaja, italienskt) osv.

    Det finns massor.
  12. 6
    Dillkött, kåldolmar (nåja, turkiskt), kålpudding, kokt torsk med äggsås, citronsås, senapssås eller skirat smör och pepparrot, panerad och stekt fisk/fiskpinnar med majonnäs och potatis, laxpudding, Janssons frestelse, fläskros med motlägg (), slottsstek, pannbiff med lök, fläsk och bruna bönor eller löksås, ärter med fläsk, raggmunk med fläsk och lingon, spenatsoppa med ägg och crème fraiche, spaghetti med köttsås (jaja, italienskt) osv.

    Det finns massor.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Det är husmanskost i Frankrike.
  14. 7
    Det är husmanskost i Frankrike.
  15. Medlem sedan
    Jun 2005
    #8
    Då bor jag där ibland
  16. 8
    Då bor jag där ibland
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Höll på att glömma matjesill med potatis och gräddfil. Mums! (Visste ni förresten att ordet matjesill - och en variant av sillen - kommer från holländskan?)
  18. 9
    Höll på att glömma matjesill med potatis och gräddfil. Mums! (Visste ni förresten att ordet matjesill - och en variant av sillen - kommer från holländskan?)
  19. Kerstimärta
    #10
    renskav med makaroner. Makaroner är kanske inte helt hemlagat.

    Pannbiff, potatismos, gräddsås

    Lasagne, även där färdig pasta....

    Renskav är godast.

    Men, sen finns ju tusen fler rätter som jag ej räknar som husmanskost som är ännu godare.
  20. 10
    renskav med makaroner. Makaroner är kanske inte helt hemlagat.

    Pannbiff, potatismos, gräddsås

    Lasagne, även där färdig pasta....

    Renskav är godast.

    Men, sen finns ju tusen fler rätter som jag ej räknar som husmanskost som är ännu godare.
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    ...och revbensspjäll, förstås!
  22. 11
    ...och revbensspjäll, förstås!
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    ...och strömmingsflundror med potatis och lingon. (Jag vet, det låter knäppt, men så gör vi på västkusten.)

    Tycker faktiskt också att isterband och blodpudding är gott, men där är jag förmodligen rätt unik, numera - och dessutom lutfisk, som ju ingen tycker om längre.
  24. 12
    ...och strömmingsflundror med potatis och lingon. (Jag vet, det låter knäppt, men så gör vi på västkusten.)

    Tycker faktiskt också att isterband och blodpudding är gott, men där är jag förmodligen rätt unik, numera - och dessutom lutfisk, som ju ingen tycker om längre.
  25. Kerstimärta
    #13
    Lingon med löja, det är jag van vid. Från bottenvikens nordligaste del.

    Isterband och blodpudding är också fint enligt mig. Men, detta köper jag helt färdiglagat....
  26. 13
    Lingon med löja, det är jag van vid. Från bottenvikens nordligaste del.

    Isterband och blodpudding är också fint enligt mig. Men, detta köper jag helt färdiglagat....
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    Äh, jag är inte så petig men haqvin verkar mer petig

    Tycker husmanskost blir det mesta som inte är något annat, som inte är fransk, italiensk, asiatiskt osv
  28. 14
    Äh, jag är inte så petig men haqvin verkar mer petig

    Tycker husmanskost blir det mesta som inte är något annat, som inte är fransk, italiensk, asiatiskt osv
  29. Kerstimärta
    #15
    Ja, då är ju pastan lite i farozonen!
  30. 15
    Ja, då är ju pastan lite i farozonen!
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Och köttbullarna..
  32. 16
    Och köttbullarna..
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Skall vi gå så långt tillbaka, så har vi ju bara galten Särimner kvar...
  34. 17
    Skall vi gå så långt tillbaka, så har vi ju bara galten Särimner kvar...
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Jag älskar potatis i alla former utom mos.
    Min husmanfavorit är din favorit. Men bara om mannen lagar (ingen annan i hela världen faktiskt, men jag är nästan vegetarian så det är köttpetighet som gör att ingen annans duger).

    Annars gillar jag raggmunk (utan fläsk) m lingon, kolja med äggsås, kalops (med morötter och innanlår). Dillkött lagade vi förra året, då hade jag inte ätit det sen jag var barn. Det var en miss, för jag gillar det inte längre (eller så hade vi fel recept), för sött.

    kall Inkokt lax eller kall varmrökt lax m hovmästarsås och potatis är min nummer 2, köttbullar gräddsås lingon är min nummer 1.
    Laxen vet jag inte om det är husmanskost.
  36. 18
    Jag älskar potatis i alla former utom mos.
    Min husmanfavorit är din favorit. Men bara om mannen lagar (ingen annan i hela världen faktiskt, men jag är nästan vegetarian så det är köttpetighet som gör att ingen annans duger).

    Annars gillar jag raggmunk (utan fläsk) m lingon, kolja med äggsås, kalops (med morötter och innanlår). Dillkött lagade vi förra året, då hade jag inte ätit det sen jag var barn. Det var en miss, för jag gillar det inte längre (eller så hade vi fel recept), för sött.

    kall Inkokt lax eller kall varmrökt lax m hovmästarsås och potatis är min nummer 2, köttbullar gräddsås lingon är min nummer 1.
    Laxen vet jag inte om det är husmanskost.
  37. Medlem sedan
    Oct 2006
    #19
    Haha, ja.. När kom kåldolmarna då?
  38. 19
    Haha, ja.. När kom kåldolmarna då?
  39. Medlem sedan
    Dec 2005
    #20
    Tidigt 1700-tal gissar jag på när kalle den tolfte var i turkiet
  40. 20
    Tidigt 1700-tal gissar jag på när kalle den tolfte var i turkiet
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar