Påskmat?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Påskmat?

    Vad äter ni nu under påsken?

    Jag tänker inte göra något påskbord utan en enklare variant på påskaftons kväll, då vi är borta under dagen.

    Frukost?
    Efterrätt?

    Vad äter man på långfredagen till lunch och middag?
  2. 1
    Påskmat? Vad äter ni nu under påsken?

    Jag tänker inte göra något påskbord utan en enklare variant på påskaftons kväll, då vi är borta under dagen.

    Frukost?
    Efterrätt?

    Vad äter man på långfredagen till lunch och middag?
  3. Medlem sedan
    Apr 2014
    #2
    Efterrätt på Påskafton - vi äter alltid memma med kaffegrädde och ev. lite socker. Testa!

    På långfredagen passar det bäst med vegetariskt eller fisk. Inget festligt, utan snarare lite asketiskt.
  4. 2
    Efterrätt på Påskafton - vi äter alltid memma med kaffegrädde och ev. lite socker. Testa!

    På långfredagen passar det bäst med vegetariskt eller fisk. Inget festligt, utan snarare lite asketiskt.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Här blir det ingen speciell påskmat i år. Det är ingen som är sugen .

    Imorgon ska vi grilla egna hamburgare. Önskemål från sonen som ska firas eftersom han fyller år i dagarna, men just på födelsedagen är hos sin pappa.

    På lördag gör jag en tonfisk- och räkroulad - favorit i repris i det här huset!

    På söndag ska vi göra hel rostbiff i ugn, och äta med råstekt potatis med lime och ingefära. En rödvinssås till, och så haricot verts.

    På måndag...hm. Nej, det minns jag inte vad vi har planerat då. JO! Det blir nog fisk! Ugnsstekt lax med potatis och romsås, plus grönsaker.

    Som sagt, inte speciellt påskig mat. Men gott ändå, får vi tro .
  6. 3
    Här blir det ingen speciell påskmat i år. Det är ingen som är sugen .

    Imorgon ska vi grilla egna hamburgare. Önskemål från sonen som ska firas eftersom han fyller år i dagarna, men just på födelsedagen är hos sin pappa.

    På lördag gör jag en tonfisk- och räkroulad - favorit i repris i det här huset!

    På söndag ska vi göra hel rostbiff i ugn, och äta med råstekt potatis med lime och ingefära. En rödvinssås till, och så haricot verts.

    På måndag...hm. Nej, det minns jag inte vad vi har planerat då. JO! Det blir nog fisk! Ugnsstekt lax med potatis och romsås, plus grönsaker.

    Som sagt, inte speciellt påskig mat. Men gott ändå, får vi tro .
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4
    Åh memma e nog bland det minst goda jag har ätit.. *ryser*
  8. 4
    Åh memma e nog bland det minst goda jag har ätit.. *ryser*
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5
    Måste hålla med -TH- här. Just memma måste man nog vara uppvuxen med för att kunna uppskatta. Huvva!
  10. 5
    Måste hålla med -TH- här. Just memma måste man nog vara uppvuxen med för att kunna uppskatta. Huvva!
  11. Medlem sedan
    Aug 2000
    #6
    Inget speciellt till frukost, utom möjligtvis ägg då. Det brukar vi oftast inte ha.

    På långfredagen tänkte jag till kvällsmat grädda belgiska våfflor (jästbaserad kalljäst smet med ägg i) som vi äter med finhackad lök, gräddfil och loddarom. Om man orkar får man några våfflor med bär, bananskivor med lite lime på, hackade valnötter, rostade kokosflingor och lönnsirap på.

    Påskafton äter vi gravad lax och matjess till lunch och lammstek på kvällen. Påskdagen tänkte jag fixa anklårsconfit med körsbärssås. Annandag påsk vet jag faktiskt inte vad vi ska äta.
    Efterrätt är inte inplanerat, vi äter så sällan sånt.
  12. 6
    Inget speciellt till frukost, utom möjligtvis ägg då. Det brukar vi oftast inte ha.

    På långfredagen tänkte jag till kvällsmat grädda belgiska våfflor (jästbaserad kalljäst smet med ägg i) som vi äter med finhackad lök, gräddfil och loddarom. Om man orkar får man några våfflor med bär, bananskivor med lite lime på, hackade valnötter, rostade kokosflingor och lönnsirap på.

    Påskafton äter vi gravad lax och matjess till lunch och lammstek på kvällen. Påskdagen tänkte jag fixa anklårsconfit med körsbärssås. Annandag påsk vet jag faktiskt inte vad vi ska äta.
    Efterrätt är inte inplanerat, vi äter så sällan sånt.
  13. Medlem sedan
    Apr 2014
    #7
    Haha! Vet ni förresten vad en amerikan utsänd för Marshallhjälpen sa, när han såg att finländarna åt memma..? (Detta var under vinterkriget.) "Hit är det bråttom med hjälpsändningar, för här äter de redan maten två gånger!" :-D

    Blev ni mer lockade nu..? :-D
  14. 7
    Haha! Vet ni förresten vad en amerikan utsänd för Marshallhjälpen sa, när han såg att finländarna åt memma..? (Detta var under vinterkriget.) "Hit är det bråttom med hjälpsändningar, för här äter de redan maten två gånger!" :-D

    Blev ni mer lockade nu..? :-D
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8
    Vad man äter under påsk tycker jag är precis upp till en själv vad man vill och vad vad som passar in.

    Vi äter lite påskplock med sill, ägg och annat på långfredagen och troligen egen pizza till kvällen. På påskafton är vi bortbjudna över dagen så det bli kanske något enkelt till kvällen beroende på när vi kommer hem.

    Söndag ska vi ha våra mödrar på grillmiddag i solskenet :-)
    Annandag påsk ha maken börjat jobba så då vet jag inte vad jag och barnen äter. Det tar vi nog som det kommer eller också kommer vi på det när vi handlar i kväll.

    Jag vill gärna äta sill, lax, ägg, lamm och fräscha grönsaker under påsken.
  16. 8
    Vad man äter under påsk tycker jag är precis upp till en själv vad man vill och vad vad som passar in.

    Vi äter lite påskplock med sill, ägg och annat på långfredagen och troligen egen pizza till kvällen. På påskafton är vi bortbjudna över dagen så det bli kanske något enkelt till kvällen beroende på när vi kommer hem.

    Söndag ska vi ha våra mödrar på grillmiddag i solskenet :-)
    Annandag påsk ha maken börjat jobba så då vet jag inte vad jag och barnen äter. Det tar vi nog som det kommer eller också kommer vi på det när vi handlar i kväll.

    Jag vill gärna äta sill, lax, ägg, lamm och fräscha grönsaker under påsken.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    För min del räcker det med...

    sill, ägg, godis, whisky och lite bärs.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    För min del räcker det med... sill, ägg, godis, whisky och lite bärs.
  19. mandelblomma
    #10
    Hos oss tror jag vi kommer ha ungefär så här:
    *I kväll lammfärshamburgare med mangosalsa
    *Långfredag, frukost ute på restaurang/ hotell
    Middag kyckling med vårprimörer och en bulgursallad
    *Påskafton vanlig frukost och på kvällen påskbuffe, jag ska bidra med späd nässelsoppa och gräslökspannacotta med matjessill.
    *Påskdagen, brunch av något slag. troligen äggröra och rökt lax typ. Bortbjuden på kvällen. Gissar att maken bjuder barnen på pizza!
    *Måndag ska vi ha påskpicknick med andra halvan av släkten, jag siktar på paj, men det blir bulgur o pastasallad och grillade kycklingspett.
  20. 10
    Hos oss tror jag vi kommer ha ungefär så här:
    *I kväll lammfärshamburgare med mangosalsa
    *Långfredag, frukost ute på restaurang/ hotell
    Middag kyckling med vårprimörer och en bulgursallad
    *Påskafton vanlig frukost och på kvällen påskbuffe, jag ska bidra med späd nässelsoppa och gräslökspannacotta med matjessill.
    *Påskdagen, brunch av något slag. troligen äggröra och rökt lax typ. Bortbjuden på kvällen. Gissar att maken bjuder barnen på pizza!
    *Måndag ska vi ha påskpicknick med andra halvan av släkten, jag siktar på paj, men det blir bulgur o pastasallad och grillade kycklingspett.
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Jag jobbar hela påsken så vi tjuvstartade lite med påskmat igår..Blev ägghalvor, sill, lax av olika sorter och färskpotatis. Räcker gott för min del för i år känner jag. Till frukost brukar vi (förstås) äta extra ägg och kanske lite extra gott med färsk frukt till yoghurten, nybakat bröd osv men annars inget speciellt. En mastig chokladkaka dekorerad med kycklingar brukar vara stående som efterrätt på påsken hos oss men i år tänker jag testa en marängtårta med lemoncurd och färska bär som jag såg i hemköps tidning.

    jag tycker att man grillar på långfredagen om vädret tillåter eller så kör man på säkra kort som lamm och lax
  22. 11
    Jag jobbar hela påsken så vi tjuvstartade lite med påskmat igår..Blev ägghalvor, sill, lax av olika sorter och färskpotatis. Räcker gott för min del för i år känner jag. Till frukost brukar vi (förstås) äta extra ägg och kanske lite extra gott med färsk frukt till yoghurten, nybakat bröd osv men annars inget speciellt. En mastig chokladkaka dekorerad med kycklingar brukar vara stående som efterrätt på påsken hos oss men i år tänker jag testa en marängtårta med lemoncurd och färska bär som jag såg i hemköps tidning.

    jag tycker att man grillar på långfredagen om vädret tillåter eller så kör man på säkra kort som lamm och lax
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    vi äter som vanliigt fast lit dyrare. Borde kankse ha någon typ av påskbord, men det är ju bara jag som gillar sill, tex. Vi kankse kan gå på bio och äta poppkorn, istället?
  24. 12
    vi äter som vanliigt fast lit dyrare. Borde kankse ha någon typ av påskbord, men det är ju bara jag som gillar sill, tex. Vi kankse kan gå på bio och äta poppkorn, istället?
  25. Kerstimärta
    #13

    Påskmat?

    Vi hankar oss fram hela helgen. Ingen plan alls.

    Yngste sonen och jag är på hotell påskafton. Så, då kan vi äta trerätters hoppas jag.

    Men, vi får ju bebisen!!!! Valpen. :6

    Så, ingen bryr sig om matplaner denna påsk. Jag pyntade igår, men det var bara för att jag lästa på FB att folk gjorde det.

    Hade bara valp i huvudet....

    Fast skönt det blev lite påskigt!
  26. 13
    Påskmat? Vi hankar oss fram hela helgen. Ingen plan alls.

    Yngste sonen och jag är på hotell påskafton. Så, då kan vi äta trerätters hoppas jag.

    Men, vi får ju bebisen!!!! Valpen. :6

    Så, ingen bryr sig om matplaner denna påsk. Jag pyntade igår, men det var bara för att jag lästa på FB att folk gjorde det.

    Hade bara valp i huvudet....

    Fast skönt det blev lite påskigt!
  27. Medlem sedan
    Jul 2003
    #14
    Långfredagen äter vi enkelt, fisk eller vegetariskt enligt katolsk tradition. Påskafton kör vi däremot svenskt, vanlig frukost men sedan påsklunch med ägg, sill och lax. På kvällen hoppas vi kunna grilla spett med lamm och sparris därtill. Hoppas även på att hitta nässlor till förrättssoppa!
  28. 14
    Långfredagen äter vi enkelt, fisk eller vegetariskt enligt katolsk tradition. Påskafton kör vi däremot svenskt, vanlig frukost men sedan påsklunch med ägg, sill och lax. På kvällen hoppas vi kunna grilla spett med lamm och sparris därtill. Hoppas även på att hitta nässlor till förrättssoppa!
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Efterrätt brukar vi inte äta, blir så mätta på förrätt o huvudrätt.
  30. 15
    Efterrätt brukar vi inte äta, blir så mätta på förrätt o huvudrätt.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Ja här är pengarna slut och...

    det är lön på onsdag så det är bara att hanka sig fram som du skriver.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Ja här är pengarna slut och... det är lön på onsdag så det är bara att hanka sig fram som du skriver.
  33. Kerstimärta
    #17
    Men?

    Hoppas det blir bra ändå. Dvs hankande med något av det man vill ha!
  34. 17
    Men?

    Hoppas det blir bra ändå. Dvs hankande med något av det man vill ha!
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Ja hustrun får...

    försöka sälja sin kropp under påsken. Jag gör ju det 5 dagar i veckan.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  36. 18
    Ja hustrun får... försöka sälja sin kropp under påsken. Jag gör ju det 5 dagar i veckan.
  37. Kerstimärta
    #19
    Ok, jag tror jag är med....
  38. 19
    Ok, jag tror jag är med....
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20

    Långfredag = fisk...

    ... för de som inte är vegosar. Tror det blir fiskgryta. Linsgryta till mig.

    Påskafton blir det litet påskbord med ägg, sill och rökt lax med tillbehör samt köttbullar och prinskorv i första hand till barnet. För mig blir det nog fokus på äggen. Påskkaka till efterrätt,

    På påskdagen blir det nog påskaftonsrester till lunch och nåt grillat på kvällen.

    Måndag - ingen aning.
  40. 20
    Långfredag = fisk... ... för de som inte är vegosar. Tror det blir fiskgryta. Linsgryta till mig.

    Påskafton blir det litet påskbord med ägg, sill och rökt lax med tillbehör samt köttbullar och prinskorv i första hand till barnet. För mig blir det nog fokus på äggen. Påskkaka till efterrätt,

    På påskdagen blir det nog påskaftonsrester till lunch och nåt grillat på kvällen.

    Måndag - ingen aning.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar