Det var ju rena sommarhettan idag så jag cyklade in till Lund hellre än att försöka parkera där och det var nog klokt. Den plats jag valde att ställa mig på hade fördelen att det bara var ett par led framför mig så jag kunde se karnevalståget rätt bra men nackdelen att den låg i solen.

VARMT!

Efter ett tag vägrade kameran i telefonen att ta några kort, den var överhettad. Jag var inte förvånad. Efter en stund i skuggan vaknade den till igen. Själva tåget var kul, det var som vanligt en drift med allt och alla och en lagom dos underlivshumor som alltid förekommer i de här sammanhangen. Temat var framtiden.

  • Petter Northug gick omkring i en norsk flagga-målad "bil", drack ur en flaska i en plastpåse och frågade efter vägen till Sälen.
  • Skånetrafiken hade blivit Skånetragiken på en stor spårvagn, de lokala politikerna vill ösa en oherrans massa pengar i att bygga en spårväg i stan.
  • Växthuseffekten kommenterades på ett ekipage där vasaloppsåkare försökte ta sig fram till banderollen "I försvunna spår för fäders utsläpp", rätt snyggt målad i just den rätta fonten.
  • Jag gillade orkestern som föregicks av ett plakat med "Isterbandet - flottigt och svåländskt!"
  • Google drive kommenterades av ett ekipage där busschaufförer gick runt och demonstrerade, bl.a. med skylten "Arg skylt". Själva ekipaget var en replik av Kalle och Långbens husvagn från filmerna på julafton där Långben säger "Hörni, vem är det som kör egentligen?"
  • Ett antal motorcyklar passerade under parollen "Biobränsle is da shit". Sitsen hade bytts ut mot toalettstolar...
  • Sverige kommer troligen att vinna nästa fotbolls-VM. Man skriver ut fler Zlatan på en 3D-skrivare och saken är klar!
  • Några Uppsalastudenter fick förstås agera dragare till en bil, då oljan tagit slut. Den stackars shejken har numera bara råd med en enda lyxyacht.
  • NSA kommer i framtiden att jobba för Jultomten. Hur skall han annars veta vem som varit snäll och vem som varit stygg?
  • En orkester gick förbi under parollen "Bonnkapälle", fast om det skulle utläsas "Bonn-kapälle(t)" eller "Bonka - Pelle" framgick inte. Trummorna märktes i alla fall. Några av dem spelade samma melodi. Tyvärr inte riktigt samtidigt...
  • Prinsessan "Estrelle" tar studenten 2031 och hyllas av sina glada morföräldrar, vilka vid det laget sitter i rullstol. Chipsen var slut.
  • Ett gäng transor gick förbi och jublade över att melodifestivalen kommer att pågå året runt. Tja, trenden pekar väl onekligen ditåt.
  • Bodyshopen gjorde reklan för sina framtidserbjudanden: "Drömmer du om en karriär inom barnomsorgen? Säkra den med att operera in ett par ögon i nacken!" etc
  • Sociala nätverk är ett måste. Ett epikage kungjorde att "Autocorrect kan kyssa min räv". Överförfriskade festdeltagare kommer att ta en "Cell-fie" när de sitter i arresten


Det fanns mycket, mycket mer. Tåget skall helst ses på lördagen. De tågar på söndagen också men det brukar vara betydligt mer trötta festande då...