Vad exakt är en lårkaka?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Vad exakt är en lårkaka?

    Igår hade en liten kalv fastnat med huvet i stängslet. Grannen (ägaren) var inte hemma men eftersom jag känner mig lite som en cowgirl (ingen koskräck här inte!) så tänkte jag att det här fixar ju jag lätt som en plätt.
    Men jag tänkte inte på att
    1. kalvar må vara relativt små, men de är jädrigt starka!
    2. min fysiska styrka och inte minst min balans är en skugga av sitt forna jag

    Kalven var förstås upprörd och ledsen där den stod, men jag pratade snällt med den. Men när jag tog tag i stängslet började kalven streta och sprattla och hoppa. Men jag lät inte det skrämma mig utan fortsatte prata snällt och försökte pilla ut ett kalvöra åt gången. Men då blev kalven helt galen, och istället för att streta bakåt tog den istället så mycket sats den kunde och stångade mig med sin hårda lilla skalle mitt på vänstra låret. Jag ramlade förstås, men i samma sekund kom kalven loss och sprang obekymrad iväg och lekte ystert med sina kalvkompisar.

    I början kände jag inget men nu känns låret spänt och värker som satan när jag rör mig. Men det är inte blått.
    Men är det det här som är lårkaka? Och vad kan man göra åt det i så fall?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Vad exakt är en lårkaka? Igår hade en liten kalv fastnat med huvet i stängslet. Grannen (ägaren) var inte hemma men eftersom jag känner mig lite som en cowgirl (ingen koskräck här inte!) så tänkte jag att det här fixar ju jag lätt som en plätt.
    Men jag tänkte inte på att
    1. kalvar må vara relativt små, men de är jädrigt starka!
    2. min fysiska styrka och inte minst min balans är en skugga av sitt forna jag

    Kalven var förstås upprörd och ledsen där den stod, men jag pratade snällt med den. Men när jag tog tag i stängslet började kalven streta och sprattla och hoppa. Men jag lät inte det skrämma mig utan fortsatte prata snällt och försökte pilla ut ett kalvöra åt gången. Men då blev kalven helt galen, och istället för att streta bakåt tog den istället så mycket sats den kunde och stångade mig med sin hårda lilla skalle mitt på vänstra låret. Jag ramlade förstås, men i samma sekund kom kalven loss och sprang obekymrad iväg och lekte ystert med sina kalvkompisar.

    I början kände jag inget men nu känns låret spänt och värker som satan när jag rör mig. Men det är inte blått.
    Men är det det här som är lårkaka? Och vad kan man göra åt det i så fall?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2

    Kanske

    Har stött på det några ggr i jobbet

    http://www.smartoteket.se/muskelvark...ndlas-larkaka/

    Är det en lårkaka ska du stoppa blödningen.Dock är det ju viktigt i början.
    Ring och prata med VC också
    Skickar med en länk....

    Bra att kalven kom loss och hoppas att ditt ben snart blir bättre
    Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

  4. 2
    Kanske Har stött på det några ggr i jobbet

    http://www.smartoteket.se/muskelvark...ndlas-larkaka/

    Är det en lårkaka ska du stoppa blödningen.Dock är det ju viktigt i början.
    Ring och prata med VC också
    Skickar med en länk....

    Bra att kalven kom loss och hoppas att ditt ben snart blir bättre
  5. Medlem sedan
    Nov 1998
    #3
    Det är en inre blödning i lårmuskeln.
    Det kan kanske bli blåmärke senare och kanske längre ner, eftersom blodet kan rinna neråt i låret.
    En kylpåse på lårstället ifråga, kanske. Men lägg en handduk mellan så det inte blir kylskador. Och en elastisk binda ganska hårt om låret.

    Och sen en rollator, helst en häng- (eller bords-) rollator att gå omkring med för att avlasta låret. Det läker mycket fortare då.

    Eller en krycka, om du inte har en rollator tillgänglig.
  6. 3
    Det är en inre blödning i lårmuskeln.
    Det kan kanske bli blåmärke senare och kanske längre ner, eftersom blodet kan rinna neråt i låret.
    En kylpåse på lårstället ifråga, kanske. Men lägg en handduk mellan så det inte blir kylskador. Och en elastisk binda ganska hårt om låret.

    Och sen en rollator, helst en häng- (eller bords-) rollator att gå omkring med för att avlasta låret. Det läker mycket fortare då.

    Eller en krycka, om du inte har en rollator tillgänglig.
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Tack.
    Igår när det hände gjorde det förstås lite ont, men inte sådär så jag reagerade - jag menar, klart att det känns att få en kalv i benet .
    Men idag...*pust*...men inget blåmärke än!

    Jag kanske kan ringa 1177 om det blir värre och rådgöra. Men annars verkar det ju som att det ger sig av sig självt efter ett tag.
  8. 4
    Tack.
    Igår när det hände gjorde det förstås lite ont, men inte sådär så jag reagerade - jag menar, klart att det känns att få en kalv i benet .
    Men idag...*pust*...men inget blåmärke än!

    Jag kanske kan ringa 1177 om det blir värre och rådgöra. Men annars verkar det ju som att det ger sig av sig självt efter ett tag.
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Hmm, rollator hade jag ju förut men den har jag lämnat tillbaka, den såg så trist ut vid grinden .
    Jag har vilat benet idag, vad jag har läst mig till så bör man låta benet vila ett par dar först och sen börja promenera lite, även om det gör ont.
    Men kyla kanske är gött mot det onda? Det ska jag testa
    Tack!
  10. 5
    Hmm, rollator hade jag ju förut men den har jag lämnat tillbaka, den såg så trist ut vid grinden .
    Jag har vilat benet idag, vad jag har läst mig till så bör man låta benet vila ett par dar först och sen börja promenera lite, även om det gör ont.
    Men kyla kanske är gött mot det onda? Det ska jag testa
    Tack!
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Smärtlindra och smörja med hirudoid (salva som läker blåmärket snabbare)? Det är iaf vad jag personligen skulle göra (och akta mig för vilda kalvar framöver )
  12. 6
    Smärtlindra och smörja med hirudoid (salva som läker blåmärket snabbare)? Det är iaf vad jag personligen skulle göra (och akta mig för vilda kalvar framöver )
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    Det har inte kommit nåt blåmärke än. Det kanske inte ens kommer?

    Smärtlindring äter jag ändå av andra skäl, så det får räcka. Undrar hur ont jag skulle ha utan den.. :/

    Jaja, lite sportigt känns det att ha en lårkaka
    Och vilda kalvar kommer jag nog inte kunna låta bli i fortsättningen heller. Jag lär mig inget av mina misstag .
  14. 7
    Det har inte kommit nåt blåmärke än. Det kanske inte ens kommer?

    Smärtlindring äter jag ändå av andra skäl, så det får räcka. Undrar hur ont jag skulle ha utan den.. :/

    Jaja, lite sportigt känns det att ha en lårkaka
    Och vilda kalvar kommer jag nog inte kunna låta bli i fortsättningen heller. Jag lär mig inget av mina misstag .
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar